Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)

Marie-Henriëtte

Re: Computerprobleempjes

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik ben het met Marnix eens. Als een meerdere jou iets opdraagt, mag je het gerust toetsen aan het Woord.

Verder denk ik dat Refoforum een technische storing heeft. Ik krijg telkenmale de melding "bewerking afgebroken". Gisteravond precies hetzelfde probleem en alleen bij Refoforum is dit het geval.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:
Mara schreef:Dat MOETEN heb ik beetje moeite mee, het gaat dan niet van jezelf uit, maar wordt opgedrongen door iemand.
Wat is dan de waarde ervan ?
Ik zou de tv opruimen als ik daar zelf last van zou krijgen, niet omdat anders ons kind niet gedoopt zou kunnen worden.
Daar heb ik hele slechte voorbeelden van gezien.
Deze vreemde gedachte zie ik bij vele onderwerpen en vele topics terugkomen. De gedachte dat men alleen maar wil luisteren en doen "wat de over ons gestelde machten ons voorschrijven" als we het met hun beslissingen en achtergronden eens zijn. Of het nu gaat over het gebruik van de Bijbelvertaling, over het wel of niet hebben van een TV, over het wel of niet prediken van de HC enz. enz., het doorslaggevende criterium is zo'n beetje: "Als ik me kan vinden in de redenering dan volg ik de regels en anders niet, dan heb ik er "moeite" mee.
Dus ook nu een pleidooi voor het consequent en scherpelijk prediken van de HC die toch iets geheel anders leert, a.s. zondag is het 5e gebod aan de orde van behandeling. De noodzaak om e.e.a. nog eens goed te verduidelijk is zeer noodzakelijk.
Wat voor signaal geven we af aan onze jeugd als we ze voorleven dat we alleen maar "luisteren" als we er netzo over denken en anders anarchistische trekken gaan vertonen?. En laten we wel wezen, regels naleven waar we het mee eens zijn is niet zo moeilijk. Dat is een variant op de tekstwoorden: "En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?"
Ik heb altijd geleerd dat wat mensen zeggen, zelfs als ze boven je staan, ook aan de Bijbel getoetst mag worden. En voorkomen we dat er allerlei eigen bedachte wetjes worden opgelegd door mensen waar je je aan moet houden (doen niet de Farizeeën alzo?).
Wat betreft de burgelijke overheid heeft Tiberius al precies aangegeven hoe het bijbels gefundeerd hoort. m.b.t. de kerkelijke overheid - of de gemeente - is het uiteraard zo dat indien je vindt dat de kerkenraad - die over je gesteld is als je lid bent - regels oplegt die je onzinnig vindt men de keuze heeft tussen gehoorzamen of je lidmaatschap opzeggen. Een tussenweg - iets van, dat willen ze wel maar ik doe het lekker niet, want ik vind het niet nodig of niet door de Bijbel opgelegd - is er m.i. niet.
Marnix schreef:Overigens heb ik het idee dat jij het met deze regel sowieso wel eens bent en dan is het makkelijk om ook met die regel in te stemmen. Ik ben benieuwd wat je zou doen als men bijvoorbeeld zou verbieden om nog langer auto te rijden, of je dan net zo makkelijk die regelgeving zou volgen.
Wat is dit nu voor een vorm van discuseren?. Je hebt geen flauw idee in hoeverre ik worstel met wat door de boven mij gestelden aan mij wordt opgelegd wat ik onzinnig vind maar waar ik me maar - met vallen en vallen - aan poog te houden - OMDAT ze over me gesteld zijn.
Laatst gewijzigd door Willem op 22 sep 2010, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Joannah

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:Ik ben het met Marnix eens. Als een meerdere jou iets opdraagt, mag je het gerust toetsen aan het Woord.

Verder denk ik dat Refoforum een technische storing heeft. Ik krijg telkenmale de melding "bewerking afgebroken". Gisteravond precies hetzelfde probleem en alleen bij Refoforum is dit het geval.
Ik denk dat je het MOET toetsen aan het Woord.
de overheid is over ons gesteld, maar op bijeenkomsten zijn wij allen broeders.(en zusters)
Als we niet alles aan het Woord zouden toetsen, (wat zefs een opdracht is) zouden we nooit uit de greep van de RKK ontkomen zijn.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

Marie-Henriëtte schreef:Ik ben het met Marnix eens. Als een meerdere jou iets opdraagt, mag je het gerust toetsen aan het Woord.
Dat kan natuurlijk. Wel eens met Marnix, niet eens met de Bijbel. :huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:

Ik denk dat je het MOET toetsen aan het Woord.
de overheid is over ons gesteld, maar op bijeenkomsten zijn wij allen broeders.(en zusters)
Als we niet alles aan het Woord zouden toetsen, (wat zefs een opdracht is) zouden we nooit uit de greep van de RKK ontkomen zijn.
In dat opzicht kan ik je geruststellen: de RKK leert zaken die duidelijk tegen Gods Woord ingaan.
Ander

Bericht door Ander »

Joannah schreef:Als we niet alles aan het Woord zouden toetsen, (wat zefs een opdracht is) zouden we nooit uit de greep van de RKK ontkomen zijn.
Niks ervan. Als God het licht der hervorming niet geschonken had, zouden we nooit uit de greep van de RKK ontkomen zijn. Zo zit het. Toen gingen de mensen ineens niet goed lezen ofzo, God opende ogen.
Mara

Bericht door Mara »

Als je meerdere je dus opdraagt om op zondag te werken, moet je dat dan ook doen ? Nee toch ?
Zelfs als er gedreigd wordt met ontslag.
Gehoorzaam aan diegene die boven je gesteld zijn, wil niet zeggen: slaafs volgen tegen de bijbel in !
Mijn vader heeft in de havens gewerkt en al in de jaren 50 werd er eigenlijk bevolen om op zondag ook te komen werken.
Hij weigerde. Hij bood aan om ip daarvan op zaterdag te komen.
De directie vond het prima, maar toen kreeg hij een aantal collega's tegen.
Gelukkig kreeg hij bijval van zijn R.K. collega's !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marie-Henriëtte

Willem schreef:
Weleens van valse leraren gehoord, Willem!
Willem

Bericht door Willem »

Marie-Henriëtte schreef:
Willem schreef:
Weleens van valse leraren gehoord, Willem!
Jawel. Dus ik hou het maar bij de HC. Waarin staat: "Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe a, en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebben, aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren".

Daarin staat toch heel wat anders dan de stelling die hier wordt geponeerd. nl. Wat je wordt opdragen toetsen aan de Bijbel. En als men vervolgens meent dat er geen grond is in de Bijbel voor wat betreft de opgelegde regel, gedaan door mensen die over je gesteld zijn, de regel maar naast je neer te leggen.
Toen de Heere Jezus de Farizeers bestrafte dat ze de mensen regels oplegden die leringen van mensen waren werden de autoriteiten (de Farizeers) bestraft om hun opgelegde onzinnige regels. Nooit is er volgens mij gezegd dat de mensen de opgelegde regels wel mochten negeren.

En dan maar klagen over de afbraak van de refozuil, we zijn zover afgedwaald dat we mensenlijke autoriteit niet meer erkennen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:Wat betreft de burgelijke overheid heeft Tiberius al precies aangegeven hoe het bijbels gefundeerd hoort. m.b.t. de kerkelijke overheid - of de gemeente - is het uiteraard zo dat indien je vindt dat de kerkenraad - die over je gesteld is als je lid bent - regels oplegt die je onzinnig vindt men de keuze heeft tussen gehoorzamen of je lidmaatschap opzeggen. Een tussenweg - iets van, dat willen ze wel maar ik doe het lekker niet, want ik vind het niet nodig of niet door de Bijbel opgelegd - is er m.i. niet.
Als het goed is laat de kerkenraad zich ook door de Bijbel leiden en leggen ze niet zomaar zelfbedachte regels op. De dingen mogen niet met wat de Bijbel ons oplegt in strijd zijn. Dus ook geen raakt niet, smaakt niet, roer niet aan... waar dat niet van toepassing is. Dus ook geen algemeen verbod op bijv. tv of internet. De Bijbelse lijn is om dat niet te hebben of om er op een verantwoorde manier mee om te gaan. God is koning en Hij bepaalt de regels... niet mensen. Dat is de Bijbelse lijn. Met mensen dingen verbieden die de Bijbel niet verbiedt, gaat men wel degelijk tegen de Bijbel in.
Wat is dit nu voor een vorm van discuseren?. Je hebt geen flauw idee in hoeverre ik worstel met wat door de boven mij gestelden aan mij wordt opgelegd wat ik onzinnig vind maar waar ik me maar - met vallen en vallen - aan poog te houden - OMDAT ze over me gesteld zijn.
Daarom noemde ik een ander voorbeeld. Stel, ze verbieden je om nog langer auto te rijden, bijvoorbeeld met als redenen: Het is gevaarlijk en je mag je niet moedwillig in gevaar begeven en het is slecht voor het milieu. Zou je dat dan ook zomaar gaan navolgen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Dus Willem, extra werken op zondag i.v.m. drukte rondom Sinterklaas indien jouw leidinggevende dit eist?
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:Wat betreft de burgelijke overheid heeft Tiberius al precies aangegeven hoe het bijbels gefundeerd hoort. m.b.t. de kerkelijke overheid - of de gemeente - is het uiteraard zo dat indien je vindt dat de kerkenraad - die over je gesteld is als je lid bent - regels oplegt die je onzinnig vindt men de keuze heeft tussen gehoorzamen of je lidmaatschap opzeggen. Een tussenweg - iets van, dat willen ze wel maar ik doe het lekker niet, want ik vind het niet nodig of niet door de Bijbel opgelegd - is er m.i. niet.
Als het goed is laat de kerkenraad zich ook door de Bijbel leiden en leggen ze niet zomaar zelfbedachte regels op. De dingen mogen niet met wat de Bijbel ons oplegt in strijd zijn. Dus ook geen raakt niet, smaakt niet, roer niet aan... waar dat niet van toepassing is. Dus ook geen algemeen verbod op bijv. tv of internet. De Bijbelse lijn is om dat niet te hebben of om er op een verantwoorde manier mee om te gaan. God is koning en Hij bepaalt de regels... niet mensen. Dat is de Bijbelse lijn. Met mensen dingen verbieden die de Bijbel niet verbiedt, gaat men wel degelijk tegen de Bijbel in.
Klopt helemaal, en toch heb je dan nog wel de plicht te gehoorzamen. Is wat ik beweer nu werkelijk zo verbazingwekkend?
Marnix schreef:
Willem schreef:Wat is dit nu voor een vorm van discuseren?. Je hebt geen flauw idee in hoeverre ik worstel met wat door de boven mij gestelden aan mij wordt opgelegd wat ik onzinnig vind maar waar ik me maar - met vallen en vallen - aan poog te houden - OMDAT ze over me gesteld zijn.
Daarom noemde ik een ander voorbeeld. Stel, ze verbieden je om nog langer auto te rijden, bijvoorbeeld met als redenen: Het is gevaarlijk en je mag je niet moedwillig in gevaar begeven en het is slecht voor het milieu. Zou je dat dan ook zomaar gaan navolgen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dit is een prachtige hypothetische vraag. Echter, ook een onzinnige vraag. Want dit zal nl. geen waarheid worden. Dus als ik zeg: "Ja, dan zal ik het navolgen" dan zeg jij natuurlijk: "Ja, je hebt makkelijk praten als het nooit realiteit zal worden" Zeg ik echer nee: "Ik zal zo'n regel niet opvolgen", dan lieg ik. T'is natuurlijk heel simpel. Ongehoorzaamheid is toegestaan als de maatregel tegen de Bijbel ingaat, anders niet. Punt.
Laatst gewijzigd door Willem op 22 sep 2010, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Marie-Henriëtte schreef:Dus Willem, extra werken op zondag i.v.m. drukte rondom Sinterklaas indien jouw leidinggevende dit eist?
Goed lezen s.v.p, dat voorkomt heel veel verwarring. Gehoorzaamheid is vereist zolang er dingen worden geeist die niet tegen de Bijbel ingaan. Gaan de eisen tegen de Bijbel in dat moet men zelfs ongehoorzaam zijn aan de meerderen.
Maar als de over ons gestelden eisen stellen die de bijbel niet stelt - maar ook niet verbiedt - dan hebben we maar te gehoorzamen. Marnix stelt - en jij bent het er blijkens je reactie mee eens, dat als er regels worden opgelegd die niet door de bijbel worden opgelegd dat men dan ongehoorzaam mag zijn. Dat is onbijbels.
Marie-Henriëtte

Willem schreef:Ongehoorzaamheid is toegestaan als de maatregel tegen de Bijbel ingaat, anders niet. Punt.
En hoe kom je daarachter? Door kennis of toetsing. Toetsing is dan dus toegestaan. Fijn dat we er uit zijn.

Ondertussen krijg ik nog steeds van die meldingen op het forum.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:Toen de Heere Jezus de Farizeers bestrafte dat ze de mensen regels oplegden die leringen van mensen waren werden de autoriteiten (de Farizeers) bestraft om hun opgelegde onzinnige regels. Nooit is er volgens mij gezegd dat de mensen de opgelegde regels wel mochten negeren.
Integendeel, de Heere Jezus zei juist van die onzinnige regeltjes: "Daarom,al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het"
Marnix schreef:Stel, ze verbieden je om nog langer auto te rijden, bijvoorbeeld met als redenen: Het is gevaarlijk en je mag je niet moedwillig in gevaar begeven en het is slecht voor het milieu. Zou je dat dan ook zomaar gaan navolgen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Wanneer de overheid zou verbieden om auto te rijden, zou ik gehoorzamen, ja. Al zou ik het niet leuk vinden.
Dan houd jij je zeker ook niet aan de maximum snelheid? Want er staat nergens in de Bijbel dat dat verplicht is.
Plaats reactie