Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

-DIA-

Re: Wanneer ben je hartelijk reformatorisch?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Dus als er ooit eens kleine Gijsjes komen, zegt vader Gijs: nee Janneke, met dat meisje mag jij niet omgaan, want die heeft een broek aan? Je wilt je kind niet voorbereiden op een leven in de maatschappij, in de bewoonde wereld? Dan moeten er wel reforeservaten worden gesticht, want in de gewone maatschappij zullen ze toch echt met broekdragende tv-kijkende voetballertjes in aanraking komen. Daar moeten ze ook voor toegerust worden. En dat leren ze nooit wanneer je hen daar angstvallig bij uit de buurt houdt.
Gijs, je hebt nog even tijd om erachter te komen. Maar hopelijk kóm je erachter voordat het zich aandient.
Misschien heb jij nog minder tijd om er achter te komen hoe laat het is op de wereldklok...
Hij komt, Hij komt, om d' aarde te richten...
Ben je, en ben ik dan bereid?
Of zouden onze lampen uit gaan...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
Gijs83 schreef:
Gian schreef:In alle eerlijkheid denk ik dat 'reformatorisch' toch echt alleen terug te voeren is op de 3FvE.
Maw, de Bijbel zal ieder christen onderschrijven, de gereformeerden zijn feitelijk een subgroep binnen het christendom.
De levensstijl van iemand die zicht Christelijk noemt kan heel verschillend zijn. Als je op broeken, TV, voetbal tegen bent, wil je je kinderen toch niet met zulke mensen om laten gaan? Niet om ze af te schrijven, maar het gevaar is levensgroot dat ze dat gaan overnemen. Daar is de maatschappij tegenwoordig ook te complex om alles maar op 1 soort school te laten zetten.
Kan zijn, maar dan heb je het alleen over de school.

Maar laten we eens een willekeurig :? voorbeeld nemen:
Ik zelf ben Gereformeerd (vrijgemaakt), heb een televisie in de huiskamer staan, mijn vrouw heeft af en toe een broek aan, en net als de meeste andere vrouwen in onze kerk draagt zij geen hoed als zij in de kerk zit. Internet heb ik via Tele2, heel erg open, de enige firewall die er tussen zit beheer ik zelf, en zolang mijn dochter van bijna twee weken nog niet bezig is met internet zal dat nog wel even blijven.

Ik onderschrijf van harte de drie Formulieren van Eenheid, heb de Institutie in de boekenkast staan (die komt daar wel wat weinig uit, geef ik toe), en probeer vanuit genade meer en meer naar Gods wil te leven.

Toch denk ik dat ik voor velen niet voor 'Reformatorisch' doorga...
Heb je daar zelf een verklaring voor? ;)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De situatie die Marco omschrijft (en ik zelf ook vaak tegenkom) is dat hij dus theoretisch wel als hartelijk reformatorisch genoemd wordt, maar dat men in de praktijk de uiterlijke dingen toch zwaarder laat wegen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind gereformeerd iets heel anders dan reformatorisch.

Gereformeerd vind ik de wereldwijde groep christenen die uitgaat van de gereformeerde leerstukken (ik zie dan vooral de calvinisten die de 'five points' / dordtse leerregels erkennen).

Reformatorisch vind ik de subcultuur die is ontstaan in Nederland uit rechts-gereformeerden.
albion

Bericht door albion »

Jongere schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind gereformeerd iets heel anders dan reformatorisch.

Gereformeerd vind ik de wereldwijde groep christenen die uitgaat van de gereformeerde leerstukken (ik zie dan vooral de calvinisten die de 'five points' / dordtse leerregels erkennen).

Reformatorisch vind ik de subcultuur die is ontstaan in Nederland uit rechts-gereformeerden.
Zo zie ik dat ook. Want wie bepaalt er nu dat jij reformatorisch bent en waar komt die uitdrukking eigenlijk vandaan?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gian

Bericht door Gian »

Feitelijk is 'gereformeerd' en/of 'reformatorisch' zijn een vorm van afscheiding.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lourens

Bericht door Lourens »

Jongere schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind gereformeerd iets heel anders dan reformatorisch.

Dus reformatorisch is een subcultuur?
Dan zou het zich alleen onderscheiden door uiterlijke zaken: kleding, tv/internet en groepsvorming en afzondering op scholen?
O ja, en de droefheid die sommigen alleen uit kunnen stralen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Reformatorisch vind ik de subcultuur die is ontstaan in Nederland uit rechts-gereformeerden.
Klopt.
alibon schreef:Want wie bepaalt er nu dat jij reformatorisch bent en waar komt die uitdrukking eigenlijk vandaan?
Zie de definitie van Wikipedia die ik lager in dit topic gepost heb. Die omschrijft het als een andere benaming voor bevindelijk gereformeerden.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

fluitje schreef:

Dus reformatorisch is een subcultuur?
Dan zou het zich alleen onderscheiden door uiterlijke zaken: kleding, tv/internet en groepsvorming en afzondering op scholen?
O ja, en de droefheid die sommigen alleen uit kunnen stralen.
Meestal komt openbaar wat van binnen leeft
Of elk vat giet uit wat erin zit.
En er zijn twee soorten droefheid toch!!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toch vraag ik me af of je 'reformatorisch' zomaar af kunt doen als een subcultuur, als een vorm van afscheiding, als iets dat er eigenlijk niet zijn mag.
Ik denk dat het wezen van reformatorisch christen-zijn toch ergens anders ligt, al is de invulling daarvan inderdaad verschillend: namelijk dat de genade doorleefd en geleefd wordt.
De nadruk op het doorleven van de bekering vind je bijvoorbeeld niet terug in de GKv; daarom valt deze buiten de reformatorische kerken.
Wat het 'leven naar' betreft: de reformatorische christen van nú leeft net als de 'gereformeerde' christen van pakweg begin 20e eeuw. Dat moet ons te denken geven.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Reformatorisch vind ik de subcultuur die is ontstaan in Nederland uit rechts-gereformeerden.
Klopt.
alibon schreef:Want wie bepaalt er nu dat jij reformatorisch bent en waar komt die uitdrukking eigenlijk vandaan?
Zie de definitie van Wikipedia die ik lager in dit topic gepost heb. Die omschrijft het als een andere benaming voor bevindelijk gereformeerden.
Wat ik bedoel: wanneer werd het woord reformatorisch gebruikt voor een bepaalde groep christenen? Waarom kwamen er reformatorische scholen? Wat was eigenlijk de oorzaak dat die er moesten komen? We hadden toch al de school met de bijbel? De PA-Driestar was toch ook al christelijk?
De reformatorische scholen zijn allemaal heel divers. Wat op de ene school wel kan, wordt op de andere school niet toegelaten. Hoe kan dat? Dat is toch niet eensgezind?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik denk dat iedere discussie op dit forum uiteindelijk draait om de vraag: wie mag zich echt 'reformatorisch' noemen? En dan heb je mensen met een rekkelijke definitie (waaronder ikzelf)
Een "refo" is iemand die - in navolging van Calvijn - het Woord als enige gezag accepteert voor leer en leven
en mensen met een nauwe definitie, d.w.z. de rekkelijke definitie + extra voorwaarden:
Een refo is iemand die taalgebruik x hanteert, geabonneerd is op een refo krant, die refogekleed gaat, die refopap eet, etc.
De discussies op dit forum gaan dan over de lijst met voorwaarden.

Het woord 'hartelijk' in het forumtopic intrigeert mij. Je kunt kennelijk reformatorisch zijn, maar ook hartelijk reformatorisch zijn. De eerste groep mensen is e.e.a. tegen wil en dank (of ze weten niet dat ze het zijn), de tweede groep kiest er bewust voor.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Feitelijk is 'gereformeerd' en/of 'reformatorisch' zijn een vorm van afscheiding.
Wat bedoel je hiermee? Een bepaalde vorm van afscheiding lijkt me heel christelijk.

Reformatorisch ben je wanneer je de principes van de reformatie hanteert t.a.v. je persoonlijk (geloofs)leven. (Een deel van) onze gezindte is niet reformatorisch of gereformeerd maar 'bevindelijk gereformeerd'. Da's iets heel anders.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Gian schreef:Feitelijk is 'gereformeerd' en/of 'reformatorisch' zijn een vorm van afscheiding.
Wat bedoel je hiermee? Een bepaalde vorm van afscheiding lijkt me heel christelijk.

Reformatorisch ben je wanneer je de principes van de reformatie hanteert t.a.v. je persoonlijk (geloofs)leven. (Een deel van) onze gezindte is niet reformatorisch of gereformeerd maar 'bevindelijk gereformeerd'. Da's iets heel anders.
Wat is het verschil?
Jager

Bericht door Jager »

albion schreef:

Zo zie ik dat ook. Want wie bepaalt er nu dat jij reformatorisch bent en waar komt die uitdrukking eigenlijk vandaan?
Ter info een stukje van een artikel uit een boekje met verslagen van inleidingen gehouden op de thema-avonden van de VBSO 1993/1994 (kortweg de eigen scholenbond van de GGiN):
L.M.P. Scholten schreef:Oorsprong reformatorisch

Daar ligt ook de oorsprong van de aanduiding 'reformatorisch'. Onze oudvaderen kenden dat woord niet. Het duikt in onze taal op in het midden van de negentiende eeuw als een vakterm bij kerkhistorici. W. Moll gebruikte het, voorzover bekend, als eerste in zijn boek over de middeleeuwer Brugman (1854). Die kerkhistorici hadden het kennelijk overgenomen als een leenwoord uit het Duits, ook in dezelfde betekenis als het woord reformatorisch in het Duits heeft, namelijk 'van de Reformatie', 'van de aard of in de zin van de Kerkhervorming', en dan niet specifiek luthers of calvinistisch, maar in het algemeen. Dat is de oorspronkelijke betekenis van het woord reformatorisch, een vakterm van kerkhistorici.

In de jaren '30 van deze eeuw gaan andere theologen dit woord meer in een algemene zin gebruiken. Reformatorisch betekent dan in hun geschriften: strevend naar hervorming, strevend naar vernieuwing. W.J. Aalders noemt in 1937 de theologie van Karl Barth de dialectische of reformatorische theologie. Daarmee bedoelt hij dan een theologie die vernieuwingen nastreeft. De zendingsman Hendrik Kraemer schrijft in die tijd over een bepaalde moslim die vernieuwingen in de islam propageerde, en kwalificeert hem daarom als een reformatorisch man. De neo-calvinisten in de Gereformeerde Kerken, zowel Schilder als mannen als Waterink en Klaas Dijk, gebruiken het woord reformatorisch, reformatorische aktie en reformatorische beweging en doelen dan op allerlei neo-calvinistische activiteiten in kerk, staat en maatschappij. Dus ook bij hen is reformatorisch: streven naar doorgaande vernieuwing.

Na 1945 komt een derde betekenis op van het woord reformatorisch: oecumenisch gezinden maken zich meester van het woord, bijvoorbeeld in de aanduiding 'rooms-katholieke en reformatorische christenen'. Dat vond men kennelijk een gepaster woord dan 'protestant'.

Enigszins parallel daarmee zie je dan dat de Vrije Universiteit zich in het begin van de jaren '50 reformatorisch gaat noemen. Het is dezelfde tijd dat de VU de binding aan de Gereformeerde Kerken laat vallen, niet langer de eis stelt dat de bestuursleden tot die denominatie moeten behoren. Kennelijk om de associatie met 'kerkelijk-gereformeerd' te vermijden, gaat men dan spreken van een instelling voor reformatorisch hoger onderwijs. Waar ligt nu het aanknopingspunt voor de benaming van de reformatorische zuil? Sommige speurders hebben met natte vingers de oorsprong van dit laatste gebruik van het woord 'reformatorisch' gezocht bij de CSFR. Deze studentenvereniging heeft wel een rol gespeeld in het ontstaan van de reformatorische zuil, maar ik ben de lectuur van de CSFR uit de jaren '50 nog eens nagegaan. Het woord 'reformatorisch' kom je er amper of nergens tegen, en zeker niet als program. Men sprak gewoon van gereformeerd.

De Driestar

Neen, het ontstaan ligt ergens anders. Voorzover ik kan nagaan, is dit woord reformatorisch voor dit doel het eerst opgepakt door De Driestar. De Driestar stond in 1953 nog in Krabbendijke. Door de watersnood kwam de school in enorme problemen, was de ondergang nabij, is overgeplaatst naar Gouda en toen gereorganiseerd op een andere leest, op een bredere leest. En dan wordt de naam veranderd. Wat eerst heette 'Christelijke Kweekschool op Gereformeerde Grondslag te Krabbendijke' wordt dan 'Stichting Christelijke Kweekschool op Reformatorische Grondslag De Driestar te Gouda', en dan is de school ook tegelijk interkerkelijk geworden en het bestuur niet meer louter een kerkelijke aangelegenheid van de Gereformeerde Gemeenten. Het is dan niet meer zo als het in Krabbendijke was: onder synodaal toezicht vanwege de Gereformeerde Gemeenten. Het ging dus in wezen net zo als met de VU: de speciale binding met de Gereformeerde Gemeenten werd opgeheven; met nadruk wilde men de Hervormden erbij betrekken. En om dat te benadrukken diende het woord reformatorisch.

Het woord reformatorisch in de reformatorische zuil betekent dus niet: "Gereformeerd is te vaag geworden; wij willen niet vereenzelvigd worden met de Gereformeerde Kerken en daarom noemen wij ons reformatorisch; reformatorisch dus als een verbijzondering van het algemene woord gereformeerd." Dat is de historische gang van zaken niet. Het invoeren van het begrip reformatorisch bij De Driestar, als eerste in deze zuil, betekende: Denk erom, wij staan niet meer op dat strakke kerkelijke van de Gereformeerde Gemeenten van voor 1953 en van het standpunt van ds. Kersten. We zijn opener geworden: we staan open, met name voor de Hervormden.

Die nieuwe koers bood natuurlijk perspectief, want vele Hervormden konden zich steeds minder vinden in samenwerkingsverbanden met de Gereformeerde Kerken. Op onderwijsgebied betekende dat toenadering tot de VGS. De VGS is toen door middel van statutenwijziging ook metterdaad interkerkelijk geworden, ook in de bestuurssamenstelling. Ook de GOV werd officieel interkerkelijk. Stond zij eerst alleen open voor onderwijzers die bij het christelijk onderwijs werkzaam waren en die kerkelijk behoorden tot de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, die omschrijving werd vervangen door "die werkzaam zijn aan een VGS-school of aan een andere school, mits zij met de grondslag instemmen." Vervolgens kwam er in 1973 een nieuw onderwijsblad, geheten De Reformatorische School. Inmiddels had De Driestar navolging gevonden: Guido de Bres, Lodenstein werden gesticht officieel op reformatorische grondslag. Zelfs in de VBSO - zie ons kerkelijk jaarboekje maar - zijn diverse scholen die de naam reformatorisch kozen, kennelijk niet bekend met de historische achtergrond van deze term.
In feite ondersteunt dit dus de opvatting, dat de aanduiding reformatorisch veelal gebruikt wordt om de bevindelijk-gereformeerden aan te duiden. In het woord zelf zie je dat niet direct terug, wat maakt dat ook mensen van buiten de 'subgroepering' het van toepassing vinden zijn op zichzelf. Verschillende definities dus.

Uit het oogpunt van taalzuiverheid is reformatorisch = gereformeerd wellicht verkieslijker. ;)
Plaats reactie