Veel zorg op refoscholen over koers

albion

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door albion »

freek schreef:
albion schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Ik heb ook zorgen maar vooral bij het voortgezet reformatorisch onderwijs.
Dan moet je vooral bedanken als bestuurslid, als je meent dat het principiele gehalte achteruitdendert. Zo is bij ons op dorp (en in véle andere dorpen) de reformatorische basisschool ontstaan. Mede als gevolg daarvan is de pc-school waar vroeger alle refo's opzaten, nu nauwelijks christelijk meer. En de refoschool doet nu dingen die ze destijds afkeurden van de school die ze de rug hebben toegekeerd.

Je moet je tijd meegaan, kom op.... niet zo moeilijk :nonnon :nonnon :cry :cry
:quoi

oké, oké. Ik bedoel dit sarcastisch. Maar het is een feit dat er tegenwoordig veel meer dingen mogen dan vroeger (en dat vroeger is nog niet eens zo heel lang geleden). Ik zal een vb noemen. Mijn collega kocht altijd videos in Engeland, maar het mocht absoluut geen speelfilms zijn. We hebben dus vrij veel tekenfilms (het gaat om de Engelse taal tenslotte, en de laatste 5 minuten liet ze dan een stukje film zien), voor de 4e klassers had ze ook dierenfilms (maar ze heeft precies aangegeven waar me moeten stoppen en waar we weer verder kunnen gaan, want je mocht ook niet alles laten zien).
Ze is nog geen jaar weg, of een vestiging vroeg om haar dierenfilms (omdat degene die daar de tekst ingesproken heeft heel mooi Engels spreekt).
Wij kregen ook films van hen zodat we die kunnen draaien tijdens een waarnemingsuur. Ze hebben daar vragen bijgemaakt en woordjes opgeschreven waarvan de ll de betekenis moeten opschrijven en ook leren...
Wie schetste mijn verbazing toen ik die films ging draaien: Het waren gewoon speelfilms. b.v. De Robinson family; Little Women; en nog vele anderen.
Terwijl wij een jaar of twee, drie alleen de tekenfilm van de Robinson family mochten laten zien.

Tja de tijden veranderen. Maar wat ik veel vervelender vind is: de leerlingen zijn niet meer zo geïnteresseerd in de dvd's of video's die er op school worden getoond. Ze zijn veel hardere films gewend, vooral actiefilms.

Ik weet wel uit mijn tijd dat we het heerlijk vonden als er een cassettebandje werd gedraaid over wat het ook mag zijn, want dat was een onderbreking van de sleur, maar nu hoef je daar ook niet meer mee aan te komen.
Sommige kinderen zijn het zo gewoon dat ze veel liever spelletjes in de klas doen dan een film willen zien.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

refo schreef:
freek schreef:
refo schreef:En wat is de ideale school?
Een school die jou voorbereidt op de maatschappij?
Dan kunnen de reformatorische wel dicht. Die bereiden echt niet voor.
Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar je vroeg naar de ideale school. Niet of de refomatorische scholen daartoe behoren.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
claus schreef:Ik heb bij het reformatorisch onderwijs jarenlang mogen werken. Maar, inderdaad, je merkt meer en meer dat men, helaas, langzamerhand, identitair gezien, van de wortels vandaan raakt. Soms bedankt er een principieel bestuurslid, omdat hij zich niet meer thuisvoelt in het moderne klimaat. Zet de oude palen niet terug. Bewaar het Pand u toebetrouwd. Dnek aan de geschiedenis van Levi. Levi bleef alleen over, toen Mozes van de berg kwam. Ook later, in de vlakke velden van Moab, was Levi de principieelste stam om het nu zo maar eens te zeggen. Die gestalte van Levi hebben we dringend hard nodig tegenwoordig. Niet al dat beredeneren enz. Dan kom je op den duur terecht waar ook Andries Knevel (vroeger behorend bij een behoudend CGK-gezin uit de voormalige gemeente Bussum) terecht is gekomen met zijn scheppingsverhaal. Er zijn plaatsen in ons refoland waar ik mijn hart bij vasthoudt als ik zie wie er de directie vormen en wie er als bestuurskandidaat gezet worden. Men is in die plaatsen voorbij het principiële...Eilaas...
Waarom bij het voortgezet onderwijs? En niet bij het basisonderwijs?
refo

Bericht door refo »

freek schreef:
refo schreef:
freek schreef:
refo schreef:En wat is de ideale school?
Een school die jou voorbereidt op de maatschappij?
Dan kunnen de reformatorische wel dicht. Die bereiden echt niet voor.
Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar je vroeg naar de ideale school. Niet of de refomatorische scholen daartoe behoren.
Was geen verwijt naar jou, maar naar de scholen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
claus schreef:Ik heb bij het reformatorisch onderwijs jarenlang mogen werken. Maar, inderdaad, je merkt meer en meer dat men, helaas, langzamerhand, identitair gezien, van de wortels vandaan raakt. Soms bedankt er een principieel bestuurslid, omdat hij zich niet meer thuisvoelt in het moderne klimaat. Zet de oude palen niet terug. Bewaar het Pand u toebetrouwd. Dnek aan de geschiedenis van Levi. Levi bleef alleen over, toen Mozes van de berg kwam. Ook later, in de vlakke velden van Moab, was Levi de principieelste stam om het nu zo maar eens te zeggen. Die gestalte van Levi hebben we dringend hard nodig tegenwoordig. Niet al dat beredeneren enz. Dan kom je op den duur terecht waar ook Andries Knevel (vroeger behorend bij een behoudend CGK-gezin uit de voormalige gemeente Bussum) terecht is gekomen met zijn scheppingsverhaal. Er zijn plaatsen in ons refoland waar ik mijn hart bij vasthoudt als ik zie wie er de directie vormen en wie er als bestuurskandidaat gezet worden. Men is in die plaatsen voorbij het principiële...Eilaas...

Dan moet je vooral bedanken als bestuurslid, als je meent dat het principiele gehalte achteruitdendert. Zo is bij ons op dorp (en in véle andere dorpen) de reformatorische basisschool ontstaan. Mede als gevolg daarvan is de pc-school waar vroeger alle refo's opzaten, nu nauwelijks christelijk meer. En de refoschool doet nu dingen die ze destijds afkeurden van de school die ze de rug hebben toegekeerd.
Ik zie nu pas dat ik hier reageer op de posting van Erasmiaan. Was bedoeld richting Claus.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik deel de zorgen. Onze kinderen zitten op een christelijke babsisschool. Omdat we op een erg behoudend dorp zitten, is dit (gelukkig) ook echt een christelijk school, ze bidden, danken, leren de psalmen, de Bijbelse geschiedenis, enz. nadeel is dat ook niet- en randkerkelijken hun kinderen naar de school sturen, omdat het niveau iets hoger ligt, ze zelf ook christelijk zijn opgevoed, etc. en juist deze mensen kunnen heel veel onrust veroorzaken. Ze kunnen dan in het bestuur, ouderraad, noem maar op. En dat gaat ten koste van je oorspronkelijke idenditeit. Gelukkig zijn er ook velen hiervan bewust en zijn onlangs de regels weer wat strakker getrokken (oa mbt het leren van de psalm) hoewel zeer tot ongenoegen van de "buitenstaanders".
Gelukkig mogen we ook merken dat het gebed veel kracht heeft, er is een vaste kern moeders die 1x in de twee weken gezamelijk hun knieeen buigen voor de scholen. Ik zou ieder die zorgen heeft over zijn basisschool willen adviseren hetzefde te doen. Want het is ook een geestelijke strijd die gevoerd moet worden, en die kan alleen gevoerd worden met gevouwen handen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:
albion schreef:
freek schreef:
albion schreef:Dat zal wel op de lagere scholen gebeuren.
Wij krijgen ook 1 of 2 keer per jaar het bestuur, maar die gaan naar verschillende vakken.
Jawel, maar dan heb je het over het bestuur. Zomaar willekeurige kerkenraadsleden die naar het bijbelverhaal komen luisteren, dat komt me toch wel wat wantrouwend over. Alleen al richting het bestuur zelf. Alsof zij niet in staat zijn te beoordelen of het bijbelonderwijs getrouw gegeven wordt.
de kerkeraadsleden zitten toch in het bestuur of niet? Toen hier de school is opgericht is dat uitgegaan van de OGG en de GG later zijn de hervormden erbij gekomen. In het bestuur zaten een paar ouderlingen van de OGG en de GG en later ook van de Herv. En de ds. was voorzitter.
Ik weet niet of het nu nog zo is, zal ik even na moeten kijken.
Als je goed leest:
Soms komen er kerkenraadsleden die niet in het bestuur zitten het Bijbelverhaal beluisteren. De meeste personeelsleden in het reformatorisch onderwijs vinden dat best. Op de VBSO-scholen blijkt echter slechts een minderheid van het personeel hier voorstander van te zijn
Wat een onzin toch, Freek. Dat bezoek is toch logisch?

Zo'n school staat meestal onder tucht en toezicht van de kerkenraden. Kerkenraadsleden echter hebben niet de capaciteit en tijd om zelf zitting te nemen in al dergelijke besturen en raden. Daarom wordt de last verdeeld en het bestuur van een school aan een bekwaam gemeentelid uitbesteed.
Van tijd tot tijd komt dan een kerkenraadslid op bezoek om het reilen en zeilen te proeven.
Precies hetzelfde zie je bij ons bij de kerkelijke verenigingen: daarvan wordt het bestuur ook voornamelijk door "gemene" leden gevormd. Zo één keer per jaar komt dan een kerkenraadslid op bezoek.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef: Wat een onzin toch, Freek. Dat bezoek is toch logisch?

Zo'n school staat meestal onder tucht en toezicht van de kerkenraden. Kerkenraadsleden echter hebben niet de capaciteit en tijd om zelf zitting te nemen in al dergelijke besturen en raden. Daarom wordt de last verdeeld en het bestuur van een school aan een bekwaam gemeentelid uitbesteed.
Van tijd tot tijd komt dan een kerkenraadslid op bezoek om het reilen en zeilen te proeven.
Precies hetzelfde zie je bij ons bij de kerkelijke verenigingen: daarvan wordt het bestuur ook voornamelijk door "gemene" leden gevormd. Zo één keer per jaar komt dan een kerkenraadslid op bezoek.
Wat een onzin toch, Tiberius. Reformatorische scholen (ik spreek nu over middelbare scholen) staan niet onder toezicht van een kerkenraad, maar onder toezicht van het bestuur. De kerkelijke verenigingen staan onder toezicht van de eigen kerkenraad, dat lijkt me logisch. Als het een school is die uitgaat van een bepaalde kerkelijke gemeente, kan ik me iets dergelijks voorstellen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Hoe zou dat laatste komen? Je moet zo ontzettend op je identeit passen zeker nu, want allerlei wind van leer komt tegenwoordig wel heeel makkelijk naar ons toe. Wat is juiste? Dat zorgt voor heleboel verwarring. Ik denk dat m.n. predikanten, maar ook kerkenraden en schoolbesturen daarin een taak hebben.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zita schreef:overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.
Ik heb dat ook eens meegemaakt toen mijn vrouw solliciteerde op een refo-school.
Ik mocht dat gesprek deels mee maken omdat het bestuur ook wel wilde "zien" wie de echtgenoot was.
Het bestuur was samengesteld uit afgevaardigden van de kerkenraad, een predikant als voorzitter, en als enige insider, de schooldirecteur.
Nadat ik was verwijderd uit de vergadering (terecht) werd mijn vrouw onderworpen aan (uitsluitend) vragen uit en over het doopformulier.
Conclusie van het bestuur: We willen je graag hebben maar, en toen volgde een bezwaar tegen een van haar uiterlijkheden (achteraf). Als je aan dat bezwaar tegemoet komt, dan kun je komen.
Mijn vrouw weigerde.

Ikzelf werd de dag erna nog benaderd door de voorzitter en de schooldirecteur.

Aangezien het niet werkelijk om een principiële zaak ging heb ik mijn meissie verdedigd.

Wat mij het meest tegen de borst stuitte was dat een ouderling-bestuurder in eerste instantie over die uiterlijkheid struikelde, maar dat bezwaar niet in aanwezigheid van mijn vrouw durfde te uiten, en dat terwijl hij tijdens het gesprek heel positief was.

Lafhartig?

Het ging over de oorbellen die ze (bewust) droeg.
Bewust omdat ze eerlijk wilde zijn.

Ik vind het vreselijk deze casus te melden, maar ik wilde schetsen hoe (sommige)schoolbesturen vaak hun eigen principes boven het belang van de school stellen.
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

De ds. Koelman of ds. Bogerman school zeker? ;) Van die eerste heb ik meer verhalen gehoord.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
jvdg

Bericht door jvdg »

Medereiziger schreef:De ds. Koelman of ds. Bogerman school zeker? ;) Van die eerste heb ik meer verhalen gehoord.
ABSOLUUT NIET.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Medereiziger schreef:De ds. Koelman of ds. Bogerman school zeker? ;) Van die eerste heb ik meer verhalen gehoord.
Dit zit wel dicht tegen laster aan.

Ik vraag me trouwens af waarom al die dominees in schoolbesturen (voor)zitten. Niet hun taak. Is een soort ere-bijbaantje. De meesten weten weinig tot niets af van de werkvloer waarvoor je wordt aangenomen. In een bestuur horen terzake kundige mensen te zitten. Er kan natuurlijk best een ambtsdrager bijzitten. En financieel deskundigen. Oud-onderwijsgevenden.
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Dit zit wel dicht tegen laster aan.

Ik vraag me trouwens af waarom al die dominees in schoolbesturen (voor)zitten. Niet hun taak. Is een soort ere-bijbaantje. De meesten weten weinig tot niets af van de werkvloer waarvoor je wordt aangenomen. In een bestuur horen terzake kundige mensen te zitten. Er kan natuurlijk best een ambtsdrager bijzitten. En financieel deskundigen. Oud-onderwijsgevenden.
Bovendien vraag je je af of een bijbelverhaal nou werkelijk zoveel invloed heeft, dat daar een mens op afgerekend moet worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie