Re: Liggen er vermogens in de mens?
Geplaatst: 03 dec 2008, 18:17
Een rechtzinnig stuk, waaruit ook weer blijkt dat de prediking de kracht Gods is ter zaligheid.
Hiermee heb ik moeite. Zeker, de mens heeft verstand en wil, maar dat wil niet zeggen dat de prediking van het Evangelie aansluit bij de vermogens of krachten van de mens. De Wet leert ons onze doodstaat, het Evangelie leert ons dat het geneesmiddel BUITEN ons ligt, niet onze vermogens. Je kunt bovenstaande quote ook rechtzinnig uitleggen, maar ik zie hierin toch een bepaalde gevaarlijke tendens.Grace schreef:(Artikel op de website http://www.heartcry.nl gepubliceerd op 02-12-2008 door Stichting Heart Cry)
...Deze oproep in het Evangelie tot geloof, bekering en goede werken is pas goed te begrijpen als we beseffen dat de mens de vermogens heeft van verstand en wil. De mens is geen stok of blok, maar een redelijk en zedelijk wezen (DL III/IV,16). De pre-diking van het Evangelie sluit dus zo bezien aan bij de vermogens of krachten van de mens.
Ho, ho, over wedergeboorte is nog niet gesproken. Vanuit de vermogens van verstand en wil, wordt hier gezegd dat we deze GOED KUNNEN gebruiken en dan dus ook geloven! Ik vind dit echt een ontsporing.Het Evangelie is begrijpelijk
Nu kunnen we een vraag stellen: kan de mens datgene begrijpen wat God tot hem spreekt? Kan de mens willen wat God hem gebiedt? Het antwoord is, gezien het voorgaande: ja. De oproep tot geloof en bekering is een redelijke (begrijpelijke) op-roep. Via verstand en wil richt God zich op ons hart (Spr. 4:23 kt 43).
Wie de vermogens van zijn verstand en wil goed gebruikt, gelooft in de Heere Jezus Christus (Joh. 6:45; 1Joh. 5:20).
Niet "aller" staat er, maar "alle" dat wil zeggen gehele, volkomen aanneming. Met personen heeft dit woordje "alle" niets te maken. En al zou hier "aller" staan, dan staat er alleen nog dat het Evangelie dit WAARDIG is, niet dat een mens de vermogens hiertoe heeft.Het Evangelie is immers aller aanneming waardig (1Tim. 1:15).
Dit is waar, maar de DL zeggen méér over de oorzaak van de wedergeboorte. De wedergeboorte vindt namelijk NIET alleen plaats door de prediking van het Evangelie... (zie verder onderstaand citaat uit Dordtse Leerregels).Wedergeboorte
Wij worden uit deze doodstaat verlost door de wedergeboorte. Wat houdt wederge-boorte dan in? Niet, dat de mens nieuwe, extra vermogens krijgt of juist dat de wil wordt vernietigd (DL III/IV,16). Integendeel, er vindt herstel plaats van de al aanwezi-ge vermogens van verstand en wil. De zintuigen van de ziel worden genezen. Zonder ons vernieuwt God in ons de wil en verlicht Hij het verstand (DL III/IV,12). Hij gebruikt daarvoor de prediking van het Evangelie (DL III/IV, 6; 2Kor 3:6 kt 19).
Deze onwederstandelijke werking van de Geest in de wedergeboorte mis ik in dit artikel, hoewel er verder in deze passage over de wedergeboorte vele rechtzinnige dingen gezegd worden.Dordtse Leerregels schreef:En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; ...
Ook in deze samenvatting zien we een eenzijdig accent op de prediking, terwijl het werk van de Geest in de wedergeboorte onderbelicht blijft. Ook begrijp ik niet dat de vermogens van de mens hier genoemd moeten worden. Daar ligt toch de suggestie in dat de mens zijn natuurlijke vermogens (met hulp van God, maar daar staat in deze samenvatting zelfs niets over!) kan aanwenden tot zijn levendmaking en het geloof.Samenvattend
We kunnen nu de slotsom maken.
Een prediker die appelleert aan de vermogens van de mens, doet dus precies wat zijn opdracht is. Hij laat zien hoe krachtig, helder, duidelijk, gepast en heerlijk het Evangelie van vergeving door Jezus Christus is (een appèl op het verstand). En te-vens doet hij een dringende oproep om dit Evangelie metterdaad gaarne aan te ne-men en gewillig te geloven (Hand. 2:41 kt 86) (een appèl op de wil). Waarom doet hij dat? Omdat hij beseft dat ditzelfde Evangelie (het getuigenis dat God getuigd heeft van Zijn Zoon) het middel is tot levendmaking (DL III/IV,6).
Dit kan rechtzinnig opgevat worden, maar gezien het bovenstaande heb ik toch wantrouwen.God werkt de wedergeboorte op het moment dat je werkelijk luistert naar het Woord.
Het gaat er om wat er gebeurt als die onwederstandelijke werking des Geestes werkt in een mensenhart. En dat citeer je nu net niet; terwijl dat m.i. nu juist de intentie is van dit artikel(wat overigens geen volledige orde des heils is):Zonderling schreef:Hiermee heb ik moeite. Zeker, de mens heeft verstand en wil, maar dat wil niet zeggen dat de prediking van het Evangelie aansluit bij de vermogens of krachten van de mens. De Wet leert ons onze doodstaat, het Evangelie leert ons dat het geneesmiddel BUITEN ons ligt, niet onze vermogens. Je kunt bovenstaande quote ook rechtzinnig uitleggen, maar ik zie hierin toch een bepaalde gevaarlijke tendens.Grace schreef:(Artikel op de website http://www.heartcry.nl gepubliceerd op 02-12-2008 door Stichting Heart Cry)
...Deze oproep in het Evangelie tot geloof, bekering en goede werken is pas goed te begrijpen als we beseffen dat de mens de vermogens heeft van verstand en wil. De mens is geen stok of blok, maar een redelijk en zedelijk wezen (DL III/IV,16). De pre-diking van het Evangelie sluit dus zo bezien aan bij de vermogens of krachten van de mens.
Ho, ho, over wedergeboorte is nog niet gesproken. Vanuit de vermogens van verstand en wil, wordt hier gezegd dat we deze GOED KUNNEN gebruiken en dan dus ook geloven! Ik vind dit echt een ontsporing.Het Evangelie is begrijpelijk
Nu kunnen we een vraag stellen: kan de mens datgene begrijpen wat God tot hem spreekt? Kan de mens willen wat God hem gebiedt? Het antwoord is, gezien het voorgaande: ja. De oproep tot geloof en bekering is een redelijke (begrijpelijke) op-roep. Via verstand en wil richt God zich op ons hart (Spr. 4:23 kt 43).
Wie de vermogens van zijn verstand en wil goed gebruikt, gelooft in de Heere Jezus Christus (Joh. 6:45; 1Joh. 5:20).
Niet "aller" staat er, maar "alle" dat wil zeggen gehele, volkomen aanneming. Met personen heeft dit woordje "alle" niets te maken. En al zou hier "aller" staan, dan staat er alleen nog dat het Evangelie dit WAARDIG is, niet dat een mens de vermogens hiertoe heeft.Het Evangelie is immers aller aanneming waardig (1Tim. 1:15).
Dit is waar, maar de DL zeggen méér over de oorzaak van de wedergeboorte. De wedergeboorte vindt namelijk NIET alleen plaats door de prediking van het Evangelie... (zie verder onderstaand citaat uit Dordtse Leerregels).Wedergeboorte
Wij worden uit deze doodstaat verlost door de wedergeboorte. Wat houdt wederge-boorte dan in? Niet, dat de mens nieuwe, extra vermogens krijgt of juist dat de wil wordt vernietigd (DL III/IV,16). Integendeel, er vindt herstel plaats van de al aanwezi-ge vermogens van verstand en wil. De zintuigen van de ziel worden genezen. Zonder ons vernieuwt God in ons de wil en verlicht Hij het verstand (DL III/IV,12). Hij gebruikt daarvoor de prediking van het Evangelie (DL III/IV, 6; 2Kor 3:6 kt 19).
Deze onwederstandelijke werking van de Geest in de wedergeboorte mis ik in dit artikel, hoewel er verder in deze passage over de wedergeboorte vele rechtzinnige dingen gezegd worden.Dordtse Leerregels schreef:En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; ...
Ook in deze samenvatting zien we een eenzijdig accent op de prediking, terwijl het werk van de Geest in de wedergeboorte onderbelicht blijft. Ook begrijp ik niet dat de vermogens van de mens hier genoemd moeten worden. Daar ligt toch de suggestie in dat de mens zijn natuurlijke vermogens (met hulp van God, maar daar staat in deze samenvatting zelfs niets over!) kan aanwenden tot zijn levendmaking en het geloof.Samenvattend
We kunnen nu de slotsom maken.
Een prediker die appelleert aan de vermogens van de mens, doet dus precies wat zijn opdracht is. Hij laat zien hoe krachtig, helder, duidelijk, gepast en heerlijk het Evangelie van vergeving door Jezus Christus is (een appèl op het verstand). En te-vens doet hij een dringende oproep om dit Evangelie metterdaad gaarne aan te ne-men en gewillig te geloven (Hand. 2:41 kt 86) (een appèl op de wil). Waarom doet hij dat? Omdat hij beseft dat ditzelfde Evangelie (het getuigenis dat God getuigd heeft van Zijn Zoon) het middel is tot levendmaking (DL III/IV,6).
Dit kan rechtzinnig opgevat worden, maar gezien het bovenstaande heb ik toch wantrouwen.God werkt de wedergeboorte op het moment dat je werkelijk luistert naar het Woord.
Z.
Het gevaar is dat je God en mens op dezelfde lijn stelt, en dan ben je gelijk synergistisch bezig, de volgorde, zegt al wat, de mens eerst.Mens en God, zij beiden zijn betrokken bij alle aangelegenheden, die hen betreffen.
Grace, jazeker, dat de mens ook zelf werkt en geloof, komt inderdaad tot uitdrukking in het artikel.Grace schreef:Het gaat er om wat er gebeurt als die onwederstandelijke werking des Geestes werkt in een mensenhart. En dat citeer je nu net niet; terwijl dat m.i. nu juist de intentie is van dit artikel(wat overigens geen volledige orde des heils is):
"alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert."
Laat ik ook deze quote nog eens flink bekritiseren !!Een prediker die appelleert aan de vermogens van de mens, doet dus precies wat zijn opdracht is.
Maar als je zegt dat een dominee dient op te roepen tot geloof en bekering, dan doet hij niks kwaads. Ik heb eerder het idee dat het een onhandige formulering is, dan een stellingname.Zonderling schreef:Laat ik ook deze quote nog eens flink bekritiseren !!Een prediker die appelleert aan de vermogens van de mens, doet dus precies wat zijn opdracht is.
Ik vind dit ON-gereformeerd.
Zeker het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods.
Maar dat is iets anders dan 'appelleren' aan de vermogens van de mens.
Herman, ik vrees dat het méér is dan een onhandige formulering. Ik gaf namelijk ook kritiek op diverse andere citaten uit het artikel die in dezelfde lijn liggen.Herman schreef:Maar als je zegt dat een dominee dient op te roepen tot geloof en bekering, dan doet hij niks kwaads. Ik heb eerder het idee dat het een onhandige formulering is, dan een stellingname.
Prima, dan is je punt voor mij duidelijk.Zonderling schreef:
Herman, ik vrees dat het méér is dan een onhandige formulering. Ik gaf namelijk ook kritiek op diverse andere citaten uit het artikel die in dezelfde lijn liggen.
Prediking is het enige middel waarmee de Geest werkt. Zonder prediking werkt de Geest niet, dus dan 'moet' de prediking ook goed zijn. De Geest wil Christus verheerlijken, en laat Christus het vleewgeworden Woord en dus de inhoud van alle prediking zijn.(althans, zo zou het moeten zijn). Wij maken als we niet uitkijken de Geest veel te veel los van Christus en het Woord. Alsof wedergeboorte iets is wat los van Christus gebeurd.Zonderling schreef:Ook in deze samenvatting zien we een eenzijdig accent op de prediking, terwijl het werk van de Geest in de wedergeboorte onderbelicht blijft. Ook begrijp ik niet dat de vermogens van de mens hier genoemd moeten worden. Daar ligt toch de suggestie in dat de mens zijn natuurlijke vermogens (met hulp van God, maar daar staat in deze samenvatting zelfs niets over!) kan aanwenden tot zijn levendmaking en het geloof.
De Geest werkt door middel van de prediking (of liever nog: het Woord), daarover verschillen we niet.freek schreef:Prediking is het enige middel waarmee de Geest werkt. Zonder prediking werkt de Geest niet, dus dan 'moet' de prediking ook goed zijn. De Geest wil Christus verheerlijken, en laat Christus het vleewgeworden Woord en dus de inhoud van alle prediking zijn.(althans, zo zou het moeten zijn). Wij maken als we niet uitkijken de Geest veel te veel los van Christus en het Woord. Alsof wedergeboorte iets is wat los van Christus gebeurd.Zonderling schreef:Ook in deze samenvatting zien we een eenzijdig accent op de prediking, terwijl het werk van de Geest in de wedergeboorte onderbelicht blijft. Ook begrijp ik niet dat de vermogens van de mens hier genoemd moeten worden. Daar ligt toch de suggestie in dat de mens zijn natuurlijke vermogens (met hulp van God, maar daar staat in deze samenvatting zelfs niets over!) kan aanwenden tot zijn levendmaking en het geloof.
Ziende de reactie van zekere personen hier, was reden voor mij om even na te denken over mijn eerste reactie op dit stuk.Bert Mulder schreef:Een rechtzinnig stuk, waaruit ook weer blijkt dat de prediking de kracht Gods is ter zaligheid.
Uiteindelijk hebben we het over iets mysterieus; iets dat nooit helemaal in woorden gevat kan worden. Maar de prediking van het Evangelie doet een beroep op vermogens van de mens die dankzij de verborgen werking van de Heilige Geest in diezelfde prediking vernieuwd worden.Zonderling schreef:De Geest werkt door middel van de prediking, daarover verschillen we niet.freek schreef:Prediking is het enige middel waarmee de Geest werkt. Zonder prediking werkt de Geest niet, dus dan 'moet' de prediking ook goed zijn. De Geest wil Christus verheerlijken, en laat Christus het vleewgeworden Woord en dus de inhoud van alle prediking zijn.(althans, zo zou het moeten zijn). Wij maken als we niet uitkijken de Geest veel te veel los van Christus en het Woord. Alsof wedergeboorte iets is wat los van Christus gebeurd.Zonderling schreef:Ook in deze samenvatting zien we een eenzijdig accent op de prediking, terwijl het werk van de Geest in de wedergeboorte onderbelicht blijft. Ook begrijp ik niet dat de vermogens van de mens hier genoemd moeten worden. Daar ligt toch de suggestie in dat de mens zijn natuurlijke vermogens (met hulp van God, maar daar staat in deze samenvatting zelfs niets over!) kan aanwenden tot zijn levendmaking en het geloof.
Mijn punt is dat in het artikel geaccentueerd wordt dat de mens door de prediking wordt wedergeboren en dat de prediking om die reden ook appelleert op de vermogens van de mens (verstand en wil). Want de prediking is het middel tot de wedergeboorte (aldus het artikel). Dat zijn wel degelijk remonstrantse tendenzen waarbij het werk van de Heilige Geest alleen nog maar impliciet wordt verklaard.