Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief

Lassie

Re: Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief

Bericht door Lassie »

dat denk ik niet Gijs. Lees de reactie van Helma eens.
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:Ik vind het jammer dat het nieuws op deze manier naar buiten word gebracht. Mensen denken nu dat het op de Fruytier allemaal 'bar en boos' is. Tenminste zo komt het bij mij over. Het is natuurlijk wel erg, maar het zal op de andere reformatorische scholengemeenschappen waarschijnlijk niet anders wezen. Ik vraag me af had het RD hier beter mee om kunnen springen?
je had het liever onder de mat geschoven?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:Ik vind het jammer dat het nieuws op deze manier naar buiten word gebracht. Mensen denken nu dat het op de Fruytier allemaal 'bar en boos' is. Tenminste zo komt het bij mij over. Het is natuurlijk wel erg, maar het zal op de andere reformatorische scholengemeenschappen waarschijnlijk niet anders wezen. Ik vraag me af had het RD hier beter mee om kunnen springen?
Vergelijken of niet, het is bar en boos op de Fruytier.

Maar laten we ook nog blij zijn met de 90 % die niet zo ver gaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:Bevestigd de vermoedens. Triest.

Ik hoop dat er een vervolgonderzoek komt, waarbij de cijfers opgeplitst worden volgens opleiding en leeftijd. Ook vergelijkingsmateriaal van scholen uit andere gebieden (bv Wartburg in Rotterdam) ben ik benieuwd naar. Dit laatste omdat veel ouders op de Veluwe seks voor het huwelijk niet streng afwijzen (er zijn redelijk vaak "moetjes", waar niet afkeurend over gesproken wordt, maar meer in de trant van "dat kan iedereen overkomen"), iets wat daarbuiten vaak minder het geval is.
ik neem aan dat deze categorie dan wel de school ontgroeit zijn... of te wel toch ouder dan 15/16 jaar.
Het gaat erom over hoe er gesproken wordt. Is seks iets moois voor in het huwelijk. Of laten de ouders in hun spraak merken dat ze het eigenlijk heel gewoon vinden als kinderen seksueel actief zijn? Als kinderen opgroeien in een sfeer waarin seksueel actief zijn voor het huwelijk niet streng wordt afgekeurd, maar er over gesproken wordt in de zin van "het mag eigenlijk niet, maar iedereen doet het", kan je ook niet verwachten dat ze zich anders gedragen. Zeker op de leeftijd waar de meesten het heel erg belangrijk vinden om erbij te horen, en dus ook zoveel mogelijk doen "wat iedereen doet".
Het gaat er eerst om OF er over gesproken wordt. Zou een taboe-sfeer rond dit onderwerp ook niet voor problemen kunnen zorgen? Krijgt men genoeg christelijke seksuele voorlichting? Ik heb het idee dat in christelijke kringen veel mensen het moeilijk vinden om daar over te praten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
:nonnon :nonnon , dat ook weer niet, maar waarom moet nu uitgerekend de Fruytier in een 'kwaad' daglicht gesteld. Alhoewel het ligt aan de Fruytier het ligt aan de jongeren. Zou het op de Fruytier slechter wezen dan elders :?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Gijs,
Als we dit soort zaken in de doofpot stoppen gaat niemand (ook de ouders) eens nadenken wat er aan de hand is. Het is zelfs de plicht van de school om dit openabaar te maken, en samen met de ouders en heel reformatorisch Nederland zich te bezinnen op de oorzaken en de Oplossing.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:
helma schreef:
:nonnon :nonnon , dat ook weer niet, maar waarom moet nu uitgerekend de Fruytier in een 'kwaad' daglicht gesteld. Alhoewel het ligt aan de Fruytier het ligt aan de jongeren. Zou het op de Fruytier slechter wezen dan elders :?
Gijs, doe eens niet zo naïef. Toevallig is daar geënqueteerd, op de Fruytier.

Overigens denk ik dat het misschien wel minder kan zijn, in plaats van meer. Je weet hoe het met pubers gaat: die doen al gauw een beetje stoer over hun "prestaties".
cosmo

Bericht door cosmo »

Oude Paden schreef:
Sorry Cosmo, ik weet niet of jij/u tot de christelijk gezindte behoord.
Jazeker, daar behoor ik toe, zelfs tot de gereformeerde gezindte.
Niet dat ik erboven kan en mag staan (ook al doe je dat maar al te snel), maar seksuele activiteit voor het huwelijk is tot in evangelische kringen beargumenteerd al tegen Gods Woord!
Waarom jezelf opeens beroepen of de evangelische kringen? Dat is uit jouw mond totaal niet geloofwaardig. Heb je niets anders om je standpunt te legitimeren?
cosmo

Bericht door cosmo »

Het zou natuurlijk raar zijn om je ogen te sluiten voor de waarheid. Jongeren zijn nu eenmaal seksueel actief, dus ook die op reformatorische scholen zitten.

Het valt me nog mee, 10%. Ik denk dat onder niet gelovige leeftijdsgenoten het percentage heel wat hoger is, dus is er geen reden tot klagen, zo lijkt me.

Wellicht dat scholen en ouders betere sexuele voorlichting moeten geven, want uit eigen ervaring weet ik dat die op het Lodenstein College niet werd gegeven.
J.C. Philpot

Erasmiaan schreef:Overigens denk ik dat het misschien wel minder kan zijn, in plaats van meer. Je weet hoe het met pubers gaat: die doen al gauw een beetje stoer over hun "prestaties".
Ik denk eerder dat ze nee invullen ipv ja.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
cosmo

Bericht door cosmo »

Erasmiaan schreef:
Vergelijken of niet, het is bar en boos op de Fruytier.

Maar laten we ook nog blij zijn met de 90 % die niet zo ver gaan.

Het is niet bar en boos. Het is normaal dat jongeren experimenteren of seksueel gebied.

Tijdens mijn 6 jaren in Amersfoort op het VLC viel het mij altijd op dat het vooral de meisjes uit de 'zware' kerken waren die moesten trouwen. Dat zegt toch ook wat wel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:Wellicht dat scholen en ouders betere sexuele voorlichting moeten geven, want uit eigen ervaring weet ik dat die op het Lodenstein College niet werd gegeven.
Ik denk dat de eerste taak bij de ouders ligt.
Verder weet ik dat er op de basisscholen al aandacht aan wordt gegeven. Maar dat kan een lacune in de opvoeding natuurlijk nooit compenseren.
Memento schreef:En ik hoop dat het wél een utopie is.
Ik hoop dat je het tegenovergestelde bedoelt van wat je typt. ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:
Gijs83 schreef: :nonnon :nonnon , dat ook weer niet, maar waarom moet nu uitgerekend de Fruytier in een 'kwaad' daglicht gesteld. Alhoewel het ligt aan de Fruytier het ligt aan de jongeren. Zou het op de Fruytier slechter wezen dan elders :?
Gijs, doe eens niet zo naïef. Toevallig is daar geënqueteerd, op de Fruytier.

Overigens denk ik dat het misschien wel minder kan zijn, in plaats van meer. Je weet hoe het met pubers gaat: die doen al gauw een beetje stoer over hun "prestaties".
Heel dapper dat ze het aanpakken en bespreekbaar stellen. Het aantal tienerzwangerschappen was daar de laatste jaren niet gering. Nou, dáármee ga je over de tong! Alle waardering dat men het nu gewoon aan de orde stelt. Met doofpotpolitiek los je niks op.
~~Soli Deo Gloria~~
J.C. Philpot

Ik weet van mensen die vrijwilligerswerk doen bij de VBOK dan abortus bij meiden in de reformatorische kring ook voorkomt. Vreselijk, als je bedenkt dat men gewoon weet dat dit moord is.

George Whitefield
helma

Bericht door helma »

alle scholen krijgen zo'n enquete van het GGD, de Fruytier heeft er voor gekozen om de 'resultaten' naar buiten te brengen
en het is anoniem, dus ik denk dat het wel een vrij betrouwbaar beeld is

@ Cosmo; mijn ervaring is dat ze er tegenwoordig op van Lodenstein veel aandacht aan schenken; heel positief.
In de GerGem Veenendaal komt elk jaar iemand van Eleos een avond vullen op JV over sexualiteit. Vind ik echt super.

Maar ik vind dat de eerste en belangrijkste taak hierin thuis ligt.
Hoe wordt er thuis gesproken over sexualiteit? Hoe wordt er gepraat over vrouwen? Ik accepteer hier niet dat er grapjes gemaakt worden over vrouwen. Vaders moeten hun jongens respect bijbrengen voor vrouwen. Schuine grappen mogen niet getolereerd worden! Maar helaas is er bij de volwassenen in de ger. gezindte veel vuile praat,dubbelzinnige opmerkingen. Door zulke dingen worden vrouwen/meisjes verlaagd als sexobject.En wordt sexualiteit verlaagd tot iets waar je zeker niet met eerbied over praat/laat staan met eerbied mee omgaat.
Accepteer het niet als je je zoons hoort praten over 'lekker ding'. Let op of ze niet geprikkeld worden door beelden van schaars geklede vrouwen in bladen/reclame/plaatjes bij racespellen e.d.
Let op hoe je dochters zich kleden; hou hun houding is t.o. jongens. Praat erover, laat ze zelf conclusies trekken
Plaats reactie