Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Hoe zingen ze bij jullie in de kerk?

ritmisch
20
32%
niet-ritmisch
43
68%

Totaal aantal stemmen: 63

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Meen dat dit ritmisch is:

http://www.rsglh.org/JoyfulPr.1.ram
Leuk, Bert! Maar geen gemeentezang.

Ik merk dat er voor een pianostemmer in Canada nog wel werk aan de winkel is :haha
Tja, ik zei niks over de kwaliteit van de muziek, of het instrument...

Maar zo wordt bij ons wel gezongen

(zul je bij ons in de kerken weinig pijporgels vinden, wij hebben een electronisch orgeltje)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Het is soms al heel wat dat het dan wel mag. Een vriend van mij heeft vroeger wel eens een standje gehad toen hij na afloop van de dienst een gezang speelde dat de dominee in zijn preek had geciteerd... :jongle
Je zou toch bijna denken dat ik je vriend was :haha
Ging het over "Alle roem is uitgesloten", toevallig?
~~Soli Deo Gloria~~
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Het is soms al heel wat dat het dan wel mag. Een vriend van mij heeft vroeger wel eens een standje gehad toen hij na afloop van de dienst een gezang speelde dat de dominee in zijn preek had geciteerd... :jongle
Da's ook wel een veel gebruikt citaat, maar in dit geval was het "Vaste rots van mijn behoud"...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:
Da's ook wel een veel gebruikt citaat, maar in dit geval was het "Vaste rots van mijn behoud"...
OK. Nou, ik heb eens enorm op m'n dak gehad omdat ik na de dienst "Alle roem is uitgesloten" speelde. Want gezangen spelen, dat mocht toch niet! En dat wist ik toch best! Waarom doe je het dan toch? Nou, gewoon, omdat de dominee dat lied wel tien keer aanhaalde in de preek!
Niks mee te maken. Jij mag geen gezangen spelen, en daarmee basta! Ja maar, die dominee... Eh... je hebt me toch wel goed begrepen hè?
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niet-ritmisch en 12 gezangen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Gabrielle schreef:niet-ritmisch, helaas
Is dat erg dan :quoi Ik vind ook: ligt er aan wat je gewend bent.
Ja! Vind ik... :) Vreselijk.

Maar ja, het ligt er aan wat je gewend bent. Ik kan me voorstellen dat mensen het wel prettig vinden, maar ik ben met ritme opgegroeid en als je dan opeens op hele noten gaat zingen denk je echt: Help wat krijgen we nu?! :)

Wij zingen ritmisch, redelijk up-tempo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Niet ritmisch, gelukkig.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Maar ja, het ligt er aan wat je gewend bent.
Laat dat niet het enige zijn.
Het gaat er ook om, hoe Calvijn en zijn musici het bedoeld hebben. En daarover kan geen misverstand bestaan: ze hebben de psalmmelodieën ritmisch genoteerd, dus zó moest het gezongen worden.

Juist wanneer men t.a.v. andere zaken zoveel waarde hecht aan de grondtekst en het juiste gebruik ervan, zou men m.b.t. de psalmmelodieën diezelfde brontekstgetrouwheid moeten betrachten en niet aan een verminking van later datum moeten vasthouden.
~~Soli Deo Gloria~~
cosmo

Bericht door cosmo »

freek schreef: Als ik ritmisch wil zingen, moet ik naar de confessionele hervormden of de gereformeerde kerk. Alles ter rechterzijde zingt niet-ritmisch, 'zelfs' de GB. Ik zou het héérlijk vinden om gewoon normaal ritmisch te kunnen zingen.
Ik ben lid van een GB gemeente en we zingen ritmisch en gebruiken het Liedboek.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Maar ja, het ligt er aan wat je gewend bent.
Laat dat niet het enige zijn.
Het gaat er ook om, hoe Calvijn en zijn musici het bedoeld hebben. En daarover kan geen misverstand bestaan: ze hebben de psalmmelodieën ritmisch genoteerd, dus zó moest het gezongen worden.

Juist wanneer men t.a.v. andere zaken zoveel waarde hecht aan de grondtekst en het juiste gebruik ervan, zou men m.b.t. de psalmmelodieën diezelfde brontekstgetrouwheid moeten betrachten en niet aan een verminking van later datum moeten vasthouden.
Is de mening van Calvijn en zijn musici ook al canoniek? Laat je tunnelvisie even los.

Ik vind het prima wanneer sommige ouderwetse mensen de psalmen ritmisch willen zingen maar ik ben blij dat wij dat niet doen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

cosmo schreef:
freek schreef: Als ik ritmisch wil zingen, moet ik naar de confessionele hervormden of de gereformeerde kerk. Alles ter rechterzijde zingt niet-ritmisch, 'zelfs' de GB. Ik zou het héérlijk vinden om gewoon normaal ritmisch te kunnen zingen.
Ik ben lid van een GB gemeente en we zingen ritmisch en gebruiken het Liedboek.
Zo dus de ene GB gemeente zingt niet-ritmisch en de ander gebruikt het Liedboek. Dat kan dus blijkbaar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Is de mening van Calvijn en zijn musici ook al canoniek? Laat je tunnelvisie even los.
Beste Erasmiaan, de Geneefse psalmen ZIJN ritmisch getoonzet. Dat is een feit en heeft helemaal niets met een mening van wie dan ook te maken.
Ik vind het prima wanneer sommige ouderwetse mensen de psalmen ritmisch willen zingen maar ik ben blij dat wij dat niet doen.
Kijk je met al die moderniteiten wel uit voor het beruchte hellende vlak dan?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
cosmo

Bericht door cosmo »

Gijs83 schreef:
Zo dus de ene GB gemeente zingt niet-ritmisch en de ander gebruikt het Liedboek. Dat kan dus blijkbaar.
Verbaasd je dat?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

cosmo schreef:
Gijs83 schreef:
Verbaasd je dat?
Ja, dat er een GB gemeente niet-ritmisch word gezongen verbaasd me nog niet zo, maar dat er uit het Liedboek word gezongen was ik niet mee op de hoogte. Daar staan toch ook liederen die niet overeenkomen met de Bijbelse leer of heb ik dat mis :quoi
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
cosmo schreef:
Gijs83 schreef:
Verbaasd je dat?
Ja, dat er een GB gemeente niet-ritmisch word gezongen verbaasd me nog niet zo, maar dat er uit het Liedboek word gezongen was ik niet mee op de hoogte. Daar staan toch ook liederen die niet overeenkomen met de Bijbelse leer of heb ik dat mis :quoi
Volgens jullie dominee heb je dat waarschijnlijk juist. Volgens mij echter niet.
cosmo schreef:Ik ben lid van een GB gemeente en we zingen ritmisch en gebruiken het Liedboek.
Ik had het over de situatie in mijn woonplaats.
Plaats reactie