Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Hendrikus

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Hendrikus »

jan03 schreef:
refo schreef:
Deze opmerking is een typisch geval van klok en klepel.
Jammer dat je het nodig vindt zo te reageren. Ik heb het hele boek gelezen en weet dus wel iets meer dan 'klok en klepel'.
Maar kennelijk heb je nog niet begrepen dat dit boek niet [specifiek] over de leer der Gereformeerde Gemeenten gaat...
jan03

Bericht door jan03 »

Hendrikus schreef: Maar kennelijk heb je nog niet begrepen dat dit boek niet [specifiek] over de leer der Gereformeerde Gemeenten gaat...
Fijn dat jullie het dan wel heel goed weten en dat er kennelijk geen grapjes gemaakt mogen worden.

Laten we maar on-topic gaan, daar is Mentos meer mee geholpen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jan03 schreef:Fijn dat jullie het dan wel heel goed weten en dat er kennelijk geen grapjes gemaakt mogen worden.

Laten we maar on-topic gaan, daar is Mentos meer mee geholpen.
Je hebt ook nog zoiets als foute grapjes.
Maar je hebt gelijk: on topic maar weer :livre
Klavier

Bericht door Klavier »

Het boek "Neemt de wacht des Heeren waar" van ds. A. Vergunst heeft een apart hoofdstuk over het eigene van de Gereformeerde Gemeenten. Dit boek gaat ondermeer in op de 3FvE, 1931 en 1953. De hoofdlijn van wat de Gerformeerde Gemeenten precies is en waar voor ze staan is hier zeker uit te halen.
refo

Bericht door refo »

De GG (wat is dat eigenlijk? Het is niet zo'n homogene groep gemeenten als de GG zelf probeert te doen voorkomen) zelf geeft dacht ik aan geen 'leer' te hebben. Wat ds Vergunst vertelt is het 'theologisch eigene' van de GG.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Je zou ook het boekje 'Louter Genade' kunnen gebruiken, alhoewel de verwoording van de leer daarin niet uniek is voor de GG
Da Capo

Bericht door Da Capo »

henriët schreef:(...)
Je legt ons wel pittige (wellicht ook gevoelige) vragen voor. Misschien dat je iets hebt aan het boekje van ds Moerkerken: "genadeleven en genadeverbond". Dit is een uitgesproken boek over de leer van de ger gem.
Sterkte en suc6 met je opdracht, en we zijn natuurlijk heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Even een nuacering, dit is geen uitgesproken boek over de leer van de Ger. Gem. Hoewel er zeker predikanten zijn die het wel zo belichten/accentueren, maar er zijn er ook die dat niet zo doen!

Overigens is de titel 'Leer der Geref. Gemeente' ook wel wat gevaarlijk... Het zal lijkt mij meer gaan over hoe de Geref. Gemeente staat in de leer van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
Wellicht ook goed om 'buiten' de Geref. Gemeente te bezien hoe er over de Geref. Gemeente wordt gesproken.

Verder, veel succes ermee (baken je onderwerp van te voren wel duidelijk af, anders zit je inderdaad zo aan zo'n 1100 pagina's... ;) )
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
mentos

Bericht door mentos »

Als eerste: bedankt voor jullie reacties!

@Bert Mulder: dat weet ik echt niet :blush
@Hendrikus: dit onderwerp was verplicht
@Tiberius: heb ik aan mijn opa gevraagd, die heeft wel verstand van zulk soort dingen. Maar ik wilde hem verder niet lastigvallen omdat hij momenteel wel meer aan zijn hoofd heeft
@Jongere: bedankt. Dat ga ik in het 'Woord vooraf' schrijven, waar mijn commentaar op de opdracht moet komen...
@Memento: bedankt. Daar heb ik wel wat aan denk ik!!
@Henriet, Gijs, Klavier, Refo & Memento: Ik zal eens zoeken in de schoolbieb...
@Da Capo: de opdracht was: beschrijf de leer van jouw kerkverband. Deelvragen waren zoals ik in mijn openingspost aangaf:Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting?
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
jan03

Bericht door jan03 »

Da Capo schreef:(baken je onderwerp van te voren wel duidelijk af, anders zit je inderdaad zo aan zo'n 1100 pagina's... ;) )
Hele foute opmerking in dit verband, Da Capo! Let een beetje op dat je niet een verkeerd verband legt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mentos schreef:@Tiberius: heb ik aan mijn opa gevraagd, die heeft wel verstand van zulk soort dingen. Maar ik wilde hem verder niet lastigvallen omdat hij momenteel wel meer aan zijn hoofd heeft
Zo jong is je opa toch niet, neem ik aan?

Ik vroeg namelijk:
Tiberius schreef:Daar ben ik wel zeer benieuwd naar: hoe een jongere die uitspraken samenvat.
claus

Bericht door claus »

We moesten eigenlijk genoeg hebben aan de Drie Formulieren van Enigheid. Jammer dat, ter nadere afperking, in 1931 daar nog een extra onderscheid is gekomen. Lees wat Koos Dankers schrijft in het RD van vandaag over de eenheid in de kerken. Lees dan hoe ook op de Dordtse Synode er duidelijke verscheidenheid was in diverse zaken, maar men vond elkaar in de hoofdzaken. Helaas zijn m.i. tegenwoordig bijzaken verheven tot hoofdzaken en dreigen de hoofdzaken daardoor ondergesneeuwd te raken.
mentos

Bericht door mentos »

Tiberius schreef:
mentos schreef:@Tiberius: heb ik aan mijn opa gevraagd, die heeft wel verstand van zulk soort dingen. Maar ik wilde hem verder niet lastigvallen omdat hij momenteel wel meer aan zijn hoofd heeft
Zo jong is je opa toch niet, neem ik aan?

Ik vroeg namelijk:
Tiberius schreef:Daar ben ik wel zeer benieuwd naar: hoe een jongere die uitspraken samenvat.
:)
Ik bedoelde dat ik die uitspraken niet samen heb gevat, maar dat door m'n opa heb laten doen. Dus hoe een jongere ze samen zou vatten weet ik niet :)
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Da Capo

Bericht door Da Capo »

jan03 schreef:
Da Capo schreef:(baken je onderwerp van te voren wel duidelijk af, anders zit je inderdaad zo aan zo'n 1100 pagina's... ;) )
Hele foute opmerking in dit verband, Da Capo! Let een beetje op dat je niet een verkeerd verband legt.
Het was als grapje bedoelt, maar blijkbaar ligt dat bij sommigen (wat) gevoelig. Mijn excuses hiervoor!

Maar, en daar ging het mij eigenlijk om, het afbakenen van het onderwerp voordat je begint is wel heel belangrijk. Doe je dit niet, dan is het gevaar erg groot dat het een lijvig document wordt waarin de meesten het spoor bijster raken.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

jan03 schreef:
mentos schreef:Als opdracht voor het vak godsdienst ben ik bezig met een werkstuk over de GerGem. Ik moet de leer van de GerGem beschrijven. Zoals ik gisteren in de chat ook al aangaf, vind ik dit heel moeilijk. Ik kom niet verder dan een halve bladzijde, waarin ik de leeruitspraken van 1931 samengevat weer heb gegeven. Wat is er nog meer te zeggen over de leer van de GerGem? Waarin onderscheidt de GerGem zich van andere kerkgenootschappen? Hoe komt de leer van de GerGem in de prediking tot uiting? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet...
Je kunt het ook anders benaderen: Heel knap van je dat je het weet te verwoorden in een halve bladzijde... Er zijn mensen die er 1100 voor nodig hebben.... :? :yahoo
Goeie opmerking! :)
mentos

Bericht door mentos »

Het werkstuk is goedgekeurd :yahoo :yahoo (met dank aan jullie!)
Gesloten