Refokring wacht organistentekort

Jongere

Re: Refokring wacht organistentekort

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:Desaltniettemin, nogmaals: er is een groep jongeren die goed les krijgt en prima speelt. Maar die komen vaak niet aan de bak. Het bevindelijke wegwijs-gebrei wordt steeds meer als "de kerkmuziek van de GerGem" gezien.
Ik ben aan de bak. Dus bedankt voor je impliciete oordeel. ;)

Welkom terug!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef: Het bevindelijke wegwijs-gebrei wordt steeds meer als "de kerkmuziek van de GerGem" gezien.
:humhihi

:cry
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Het bevindelijke wegwijs-gebrei wordt steeds meer als "de kerkmuziek van de GerGem" gezien.
Iets waar de VOGG zich ook tegen afzet; een beetje stiekem, dat wel. Denk je dat de VOGG enige invloed heeft? Nu men zich zelfs op top-niveau zorgen maakt over de koers van de VOGG, zou je haast denken van wel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Iets waar de VOGG zich ook tegen afzet; een beetje stiekem, dat wel. Denk je dat de VOGG enige invloed heeft? Nu men zich zelfs op top-niveau zorgen maakt over de koers van de VOGG, zou je haast denken van wel.
Hoeft niet zo te zijn. Als het breiwerkgebeuren meer en meer de norm wordt, wordt de VOGG vanzelf meer en meer een vreemde eend in de bijt, ook al verandert zij zelf niet.
Als iedereen naar rechts opschuift, kom je toch steeds verder van de groep af te staan, ook al verroer je je niet.
Jongere

Bericht door Jongere »

wim schreef:
Nou ja, 'een beetje stiekem' vind ik wel een understatement. De columns van bijv. de heer Karels zijn niet bijzonder 'beetje stiekem' te noemen. Die zijn soms gewoon een 'beetje zuur'.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Op de Mbuma-zendingsdag zingen jaarlijks duizenden mensen a capella:

zingen geen enkel probleem.

Recent bezocht ik een bijeenkomst van de plaatselijke SGP-kiesvereniging. Aanwezig ruim 25 mensen. In ieder geval minder dan 50:

zingen geen enkel probleem.

Van dat organistentekort lig ik dus niet wakker.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kortom: beter om een organist verlegen dan mee verlegen.
memento

Bericht door memento »

Ach, a capella zingen gaat ook prima. Kan nog mooi zijn ook.

Of anders gewoon net als op veel plaatsen in het buitenland: diskette in het (digitale) orgel, de ouderling drukt op play, en je hebt orgelbegeleiding. Nog goedkoper dan een organist ook. En vaak nog beter dan de gemiddelde kerkorganist, die Neerlands gemeentezang begeleid, je weet wel, van dat zijige gejengel, waarbij elke psalm haast hetzelfde klinkt, de zelfde snelheid, hetzelfde volume, etc (de goeie niet te na gesproken)
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:...waarbij elke psalm haast hetzelfde klinkt, dezelfde snelheid, hetzelfde volume, etc (de goeie niet te na gesproken)
Het vetgedrukte is juist essentieel om er geen janboel van te maken. :tilt

Verder kan a capella zingen inderdaad erg mooi zijn. Met de nadruk op 'kan'. Want het vereist wel enige discipline en je kunt je niet verschuilen achter het orgel. Ik durf zelfs te stellen dat het moeilijker is dan zingen met begeleiding!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef:...waarbij elke psalm haast hetzelfde klinkt, dezelfde snelheid, hetzelfde volume, etc (de goeie niet te na gesproken)
Na, m.i. mag een klaagpsalm best wat langzamer en statiger dan een vrolijke lofpsalm.
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:
Josephus schreef:
Na, m.i. mag een klaagpsalm best wat langzamer en statiger dan een vrolijke lofpsalm.
Ik had al zo'n idee dat je op zoiets doelde, maar als een organist dat echt gaat doen wordt de eredienst muzikaal gezien een bende. Dan kun je zelfs wel binnen een couplet het tempo gaan wijzigen (bijvoorbeeld in psalm 86:6 OB).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Na, m.i. mag een klaagpsalm best wat langzamer en statiger dan een vrolijke lofpsalm.
Je hebt 't over gemeentezang, niet over een koor of een sololied.
Een gemeente heeft gewoon een eigen tempo. Daar zit geen nuancering in voor lof- of boetepsalmen. Van invloed is wel de grootte van de groep en de akoestiek van de ruimte. In een klein wijkkerkje zonder galm met 100 man kún je sneller zingen dan in een grote, galmende stadskerk met 1000 mensen.
Josephus heeft gelijk: wie vanwege het karakter van de psalm het tempo wil gaan beïnvloeden, veroorzaakt chaos.

Overigens hebben we het dan wel over éénvormig liedmateriaal: uitsluitend psalmen, ritmisch of niet-ritmisch.
Want bij het zingen van gezangen heb je wél meer nuanceverschillen in tempo, omdat een melodie uit de 16e eeuw (Geest van hierboven) nu eenmaal een totaal ander type melodie is dan een melodie uit de 19e eeuw (Daar is uit 's werelds duist're wolken).
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef: Na, m.i. mag een klaagpsalm best wat langzamer en statiger dan een vrolijke lofpsalm.
Ik had al zo'n idee dat je op zoiets doelde, maar als een organist dat echt gaat doen wordt de eredienst muzikaal gezien een bende. Dan kun je zelfs wel binnen een couplet het tempo gaan wijzigen (bijvoorbeeld in psalm 86:6 OB).
Ik ken een organist die dit prachtig kan, zelfs binnen een psalm, zonder dat er chaos ontstaat. En t klinkt ook nog mooi...\

Zal ongetwijfeld niet in iedere gemeente kunnen, en ook niet voor iedere organist zijn weggelegd, maar áls het kan vind ik het prachtig
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:Ik ken een organist die dit prachtig kan, zelfs binnen een psalm, zonder dat er chaos ontstaat. En t klinkt ook nog mooi...
Noem ons toch de naam van dit wonderkind... :modo
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Kortom: beter om een organist verlegen dan mee verlegen.
En er waren goenoeg andere instrumenten die bespeeld worden heden ten dage. Die kunnen we ook altijd nog inschakelen. Hoewel, het zou wel jammer zijn als die mooie orgels niet meer gebruikt zouden worden. Ik hoop dat wij daar geen last van ullen hebben, maar tot nu toe is er met de kerst altijd nog een jongen geweest die een prachtig orgelsolo speelde!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie