Sinterklaas

refo

Re: Sinterklaas

Bericht door refo »

Wij vieren het vanavond. Iedereen komt en eet vooraf. Dus pa en ma hebben het druk.

En verder ben ik van mening dat de mening van Luther over pakjesavond niet relevant is.
Ik ga dan ook zeker de zoekfunctie er niet op loslaten.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

refo schreef: En verder ben ik van mening dat de mening van Luther over pakjesavond niet relevant is.
Ik ga dan ook zeker de zoekfunctie er niet op loslaten.
Om een dergelijke opmerking zouden ze je vanavond in de zak moeten meenemen. :)
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Ik vond in een oud topic een leuke anekdote die Auto plaatste:
Ik hoorde van de week ook nog een prachtige anekdote, bij een kerkenraadsvergadering moet een datum voor iets afgesproken worden en de ambtsdragers trekken de agenda, vervolgens noemt er iemand een datum en zegt een ouderling hardop "Dit snap ik niet, verjaardag ome Nico dat heeft mijn vrouw er in gezet, maar ik heb helemaal geen ome Nico". Tegen zijn buurman "Gekker moet het niet worden niet worden." en vervolgens barst de raad in lachen uit en toen viel het muntje ................ oooooh die ome Nico.

waarom Luther heel hartelijk moest lachen. :nananere

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... co#p403546
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik vond in een oud topic een leuke anekdote die Auto plaatste:
Ik hoorde van de week ook nog een prachtige anekdote, bij een kerkenraadsvergadering moet een datum voor iets afgesproken worden en de ambtsdragers trekken de agenda, vervolgens noemt er iemand een datum en zegt een ouderling hardop "Dit snap ik niet, verjaardag ome Nico dat heeft mijn vrouw er in gezet, maar ik heb helemaal geen ome Nico". Tegen zijn buurman "Gekker moet het niet worden niet worden." en vervolgens barst de raad in lachen uit en toen viel het muntje ................ oooooh die ome Nico.

waarom Luther heel hartelijk moest lachen. :nananere

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... co#p403546
Ik hou wel van een beetje humor in het leven! :)
Maar dat wil toch niet zeggen dat we aan Sinterklaas moeten doen of zijn feestdag moeten houden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Er moet niks idd
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Wilhelm schreef:
ZWP schreef:Zijn er reformatorische scholen waar ze Sinterklaas vieren?
Vieren , vieren, bij ons kregen ze dit jaar wel een chocolade letter.
Niet vieren. Wel krijgen de kinderen een lekker stuk speculaas op de reformatorische basisschool van onze kinderen.

Verder heeft pakjesavond voor mij geen verbinding met een Roomse St. Is het zelfs niet gebonden aan 5 december. Is daar door ons een andere invulling aan gegeven. Wordt hij niet vereerd. En zijn we de Heere dankbaar dat we een gezin zijn. En vinden we het fijn om van onze overvloed te delen met anderen. In dit geval onze gezinsleden/familieleden. Dus met elkaar.

Waar ik meer "moeite" mee heb is dat in onze kringen klakkeloos boeken, geschenken aan elkaar worden gegeven met Kerst. Een zak snoep erbij voor de kinderen. De Kerstvieringen opgeleukt moeten worden met een vrij verhaal... Hoezo vermenging van het wereldlijke met het geestelijke? ( maar uiteraard kan er misschien iemand uitleggen waar deze voor mij vreemde gewoonte vandaan komt?)
En hie zat het ook alweer? Is de datum van het (Christelijke) kerstfeest niet verbonden met een if ander heidens lichtfeest? Zeggen we dan ook, we vieren geen kerst, gezien de oorsprong?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Oorspronkelijk zijn verjaardagen ook heidens, maar die vieren we ook. Sinterklaas was ooit een rooms feest, maar dat is het al lang niet meer. Vind het altijd wel een gezellige avond met het gezin en verdere familie. Wij hebben in onze familie een gezin (je zou ze zeer rechtzinnig kunnen noemen) dat niets bij kerst met de familie wil doen, omdat men zich dan echt wil focussen op de gedachte achter kerst en niet op lekker eten en cadeaus etc. Met Sinterklaas doen ze daarom juist wel mee. Ben het enigszins ook nog wel met ze eens.
BJD

Bericht door BJD »

Prachtig. Zoontje heeft z'n oude knuffel in z'n schoen gedaan voor de ziele-piet. Zat een nieuwe in smorgens haha

Deze ook leuk.. http://youtu.be/qw_6SftqQpM
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Sheba schreef:Verder heeft pakjesavond voor mij geen verbinding met een Roomse St. Is het zelfs niet gebonden aan 5 december. Is daar door ons een andere invulling aan gegeven. Wordt hij niet vereerd. En zijn we de Heere dankbaar dat we een gezin zijn. En vinden we het fijn om van onze overvloed te delen met anderen. In dit geval onze gezinsleden/familieleden. Dus met elkaar.
De hele gedachte achter Sinterklaas heeft toch wel iets bedenkelijks: wie zoet is, krijgt lekkers; wie stout is de roe. Als we iets niet zouden moeten willen overdragen, is het wel dat beeld van goed en kwaad. Daarnaast wordt aan Sinterklaas eigenschappen toegekend, die alleen bij God horen.
Sheba schreef:Waar ik meer "moeite" mee heb is dat in onze kringen klakkeloos boeken, geschenken aan elkaar worden gegeven met Kerst. Een zak snoep erbij voor de kinderen. De Kerstvieringen opgeleukt moeten worden met een vrij verhaal... Hoezo vermenging van het wereldlijke met het geestelijke? ( maar uiteraard kan er misschien iemand uitleggen waar deze voor mij vreemde gewoonte vandaan komt?)
Hoewel de oorzaak van het feit dat het Kerst moest worden, geen mooie is, namelijk de zonde, is het kerstfeit wel echt een feest. Dat dat speciaal gevierd wordt, lijkt me een goede zaak. Dat kinderen al jong wordt geleerd dat kerst echt iets heel bijzonders is, rechtvaardigt wat mij betreft ook speciale vieringen. Als er dan naast een Bijbelverhaal ook een vrij verhaal met de kerstboodschap wordt doorgegeven, is dat alleen maar goed, toch? Ik kan me nog wel verhalen van vroeger herinneren, en de indruk die ze op me maakten. Juist de verbinding met het kerstfeest kan dan heel dichtbij gebracht worden.
En boeken geven... waarschijnlijk om de kerstvakantie mee door te komen. Maar wat betreft is er elke dag wl een aanleiding om mij een boek te geven...:D
Sheba schreef:En hoe zat het ook alweer? Is de datum van het (Christelijke) kerstfeest niet verbonden met een of ander heidens lichtfeest? Zeggen we dan ook, we vieren geen kerst, gezien de oorsprong?
[/quote]Dat klopt. Maar wij hebben niet besloten om niet aan Sinterklaas te doen vanwege de oorsprong, maar vanwege het nog steeds geldende goed-kwaad-denkbeeld en vanwege de eigenschappen die aan sinterklaas worden toegekend. (Dit nog afgezien van de commercie die het hele feest omgeeft en waar ik alleen al een enorme afkeer van heb.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:(Dit nog afgezien van de commercie die het hele feest omgeeft en waar ik alleen al een enorme afkeer van heb.)
Tja, van die commercie moeten er nu eenmaal heel wat schoorstenen roken.
Ik heb weleens wat gelezen over dat met het paard op het dak en schoen bij de schoorsteen iets te maken zou hebben met Wodan en Donar of zo. Maar goed, ik zet mijn schoen niet en Piet kan ook niet door de gashaard heen, denk ik.
Verder is het gedenken aan een heilige toch niet verkeerd? Zeker niet als je elkaar daarbij ook nog een beetje 'goeddoet'.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:Verder heeft pakjesavond voor mij geen verbinding met een Roomse St. Is het zelfs niet gebonden aan 5 december. Is daar door ons een andere invulling aan gegeven. Wordt hij niet vereerd. En zijn we de Heere dankbaar dat we een gezin zijn. En vinden we het fijn om van onze overvloed te delen met anderen. In dit geval onze gezinsleden/familieleden. Dus met elkaar.
De hele gedachte achter Sinterklaas heeft toch wel iets bedenkelijks: wie zoet is, krijgt lekkers; wie stout is de roe. Als we iets niet zouden moeten willen overdragen, is het wel dat beeld van goed en kwaad. Daarnaast wordt aan Sinterklaas eigenschappen toegekend, die alleen bij God horen.
Wees gerust. Die gedachten wensen we ook niet over te dragen op de kinderen. Net zo min dat we de gedachte dat sfeer en gezelligheid de ingrediënten zijn voor het kerstfeest.
Ieder kind, ongeacht de graad van ondeugendheid krijgt wat. Ook staat de roe of een andere bestraffing niet klaar. Ze hoeven geen boete te doen.
Sheba schreef:Waar ik meer "moeite" mee heb is dat in onze kringen klakkeloos boeken, geschenken aan elkaar worden gegeven met Kerst. Een zak snoep erbij voor de kinderen. De Kerstvieringen opgeleukt moeten worden met een vrij verhaal... Hoezo vermenging van het wereldlijke met het geestelijke? ( maar uiteraard kan er misschien iemand uitleggen waar deze voor mij vreemde gewoonte vandaan komt?)
Hoewel de oorzaak van het feit dat het Kerst moest worden, geen mooie is, namelijk de zonde, is het kerstfeit wel echt een feest. Dat dat speciaal gevierd wordt, lijkt me een goede zaak. Dat kinderen al jong wordt geleerd dat kerst echt iets heel bijzonders is, rechtvaardigt wat mij betreft ook speciale vieringen. Als er dan naast een Bijbelverhaal ook een vrij verhaal met de kerstboodschap wordt doorgegeven, is dat alleen maar goed, toch? Ik kan me nog wel verhalen van vroeger herinneren, en de indruk die ze op me maakten. Juist de verbinding met het kerstfeest kan dan heel dichtbij gebracht worden.
En boeken geven... waarschijnlijk om de kerstvakantie mee door te komen. Maar wat betreft is er elke dag wl een aanleiding om mij een boek te geven...:D
Hebben we enkel aan het Woord niet meer genoeg? Of moet het in een beetje sfeer worden verpakt?
Sheba schreef:En hoe zat het ook alweer? Is de datum van het (Christelijke) kerstfeest niet verbonden met een of ander heidens lichtfeest? Zeggen we dan ook, we vieren geen kerst, gezien de oorsprong?
Dat klopt. Maar wij hebben niet besloten om niet aan Sinterklaas te doen vanwege de oorsprong, maar vanwege het nog steeds geldende goed-kwaad-denkbeeld en vanwege de eigenschappen die aan sinterklaas worden toegekend. (Dit nog afgezien van de commercie die het hele feest omgeeft en waar ik alleen al een enorme afkeer van heb.)
Ook hierin kan ik je geruststellen. Wij dichten die verkleedde man geen goddelijke eigenschappen toe. Hebben de kinderen er nooit in laten geloven. En leren de kinderen de Heere te danken voor alles wat ze uit Zijn hand ontvangen.

Maar Luther ik respecteer je opvatting hierover hoor...
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Ik ben geen fan van sinterklaas, wilde het ook niet vieren. Mijn vrouw wil er echter een leuke avond voor de kinderen van maken. Het compromis is nu als volgt: speculaas, chocolademelk, één klein cadeautje voor elk kind (wat mama samen met de kinderen heeft gekocht zodat meteen duidelijk is dat het niet van sinterklaas komt), ook geen gedichten die zogenaamd door sinterklaas geschreven zijn en tot slot laten we het hele fantasieverhaal rond sinterklaas achterwege.
Lassie

Bericht door Lassie »

Wij vieren het ook niet, maar dat heeft ook wel te maken met dat wij er allebei niks mee hebben. Vond het vroeger als kind ook helemaal niks.
Wij vieren alleen de verjaardag van onze zoon, al vindt hij Sinterklaas en Zwarte piet erg leuk en grappig. Maar hij heeft absoluut niet het besef dat daar cadeautjes bij horen. Op school kregen ze pepernoten in hun slof en van ons als ouders een zelfgemaakt cadeautje (toverboekje).
Op school kom je er niet echt onderuit, gelukkig heeft onze school wel zo z'n regels.

Om maar even met loesje te preken:

Ik heb mijn wekker op eind maart gezet.
Mara

Bericht door Mara »

In sommige supermarkten mogen kleine kindjes hun zelfgemaakte schoentje neerzetten.
Ik vond op de lagere school de rommelpiet altijd grappig.
Op de woensdag na de intocht werd er in de school enorme rommel gemaakt en voor elk kindje iets lekkers verstopt in de klas.
Dus grote hilariteit als de kinderen op school kwamen en die rommel zagen.
Het wordt nog steeds gedaan zag ik.
Net zoals het onder de bank zitten aan het einde van het schoolreisje.
Er zijn tradities die verdwijnen nooit, al lijken de kinderen steeds bijdehandter te worden.
Op 5 december is er voor elk kind een klein kadootje.
In het ziekenhuis komen sinterklaas en zwarte piet langs de bedden en ook daar is een kadootje voor elk kind.
Dat is een leuk lichtpuntje hoor.
Een kind is tegenwoordig maar zo kort kind, het zijn steeds eerder kleine volwassenen.
Laten we dit soort tradities dan nog in zwang houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:In sommige supermarkten mogen kleine kindjes hun zelfgemaakte schoentje neerzetten.
Ik vond op de lagere school de rommelpiet altijd grappig.
Op de woensdag na de intocht werd er in de school enorme rommel gemaakt en voor elk kindje iets lekkers verstopt in de klas.
Dus grote hilariteit als de kinderen op school kwamen en die rommel zagen.
Het wordt nog steeds gedaan zag ik.
Net zoals het onder de bank zitten aan het einde van het schoolreisje.
Er zijn tradities die verdwijnen nooit, al lijken de kinderen steeds bijdehandter te worden.
Op 5 december is er voor elk kind een klein kadootje.
In het ziekenhuis komen sinterklaas en zwarte piet langs de bedden en ook daar is een kadootje voor elk kind.
Dat is een leuk lichtpuntje hoor.
Een kind is tegenwoordig maar zo kort kind, het zijn steeds eerder kleine volwassenen.
Laten we dit soort tradities dan nog in zwang houden.
Ach ja de schoenen staan niet meer bij de kachel, zingen onder de afzuigkap, iedere dag peen met uien eten, de kinderen zijn idd mondiger vroeger was: het Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht want we zitten allemaal even recht, maar ja dat is nu Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet want we zitten allemaal even niet.
Die kinderen zitten niet meer recht en piet is geen knecht, pieten mogen ook niet meer zwart, mijn dochters hebben daar iets op bedacht
Het is niet meer als vroeger hihi :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie