Herziene psalmberijming.

huisman

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:Is dit het begin van een herziene psalmberijming ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 3_1_567380
APELDOORN – Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond (GB) heeft een interkerkelijke commissie ingesteld die de „zingbaarheid” van de psalmberijming van 1773 gaat onderzoeken.
Na 237 jaar is dat toch geen vraag meer...de psalmberijming van 1773 is goed zingbaar.
Niet als je de psalmen zingt zoals ze bedoeld zijn, namelijk ritmisch. Dan wringt het hier en daar behoorlijk. Lang niet zo erg als Datheen (die is ritmisch compleet onzingbaar), maar er zijn wel degelijk knelpunten. Ik noem bijvoorbeeld Psalm 48 en 149.
Daar hebben wij wat op gevonden ...wij zingen ze niet-ritmisch. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Je vraagt je af waar de GB mee bezig is.
Ik begrijp dan ook de verzuchting van een insider als ds. Lam heel goed (in een ander topic geciteerd).
Ds. Lam had het absoluut niet over de vraag of je wel of niet zou mogen nadenken over de zingbaarheid van een psalmberijming. Je moet hem geen dingen in de mond leggen die hij niet heeft gezegd of bedoeld.
Ja, ja.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Ik begrijp dan ook de verzuchting van een insider als ds. Lam heel goed (in een ander topic geciteerd).
Ds. Lam had het absoluut niet over de vraag of je wel of niet zou mogen nadenken over de zingbaarheid van een psalmberijming. Je moet hem geen dingen in de mond leggen die hij niet heeft gezegd of bedoeld.
Toch en ik breng het heel voorzichtig om niemand van de PKN(GB) voor het hoofd te stoten. Toch lijkt het er steeds meer op dat met het vertrekken van een behoudend deel naar de HHK de GB nu met voorstellen komt die er anders nooit waren gekomen. Ik vind dat erg jammer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Toch en ik breng het heel voorzichtig om niemand van de PKN(GB) voor het hoofd te stoten. Toch lijkt het er steeds meer op dat met het vertrekken van een behoudend deel naar de HHK de GB nu met voorstellen komt die er anders nooit waren gekomen. Ik vind dat erg jammer.
Sja, maar dat kun je de HHK moeilijk verwijten.
huisman

Bericht door huisman »

Mister schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Sja, maar dat kun je de HHK moeilijk verwijten.
Ik verwijt het de GB en niet de HHK.
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:Nou, lekker veroordelend dan weer.
Ach ja, van sommige zaken heb je niet zo'n hoge verwachting. Ik vind het overigens een vervelend spelletje om op deze manier mij een veroordeling uit te lokken. Ik heb liever inhoudelijke reacties.
Nou beste Ander, als jij geen veroordeling wil uitspreken, moet je het ook niet doen. En niet eerst uitspreken om het dan een medeforummer in zijn schoenen schuiven. Dat is niet fair.
Eigenlijk heb je best gelijk. Ik ben in je val gelopen. Dat had ik met andere woorden moeten doen. Blijft het feit staan dat ik het een vervelend spelletje vindt. Je had bijv. kunnen vragen: waarom noem je in dit verband de berijming van ds. Meeuse?
Germanicus

Bericht door Germanicus »

En daar gaan we weer. Alles uit de GB-koker is bij voorbaat vaut. De GB doet haar uiterste best om - conform haar missie en doelstelling - de kerk waarin ze zich weet geplaatst bij het Woord van God en de belijdenisgeschriften te bewaren. En dat red je niet door alleen maar met een wijsvingertje omhoog te gaan staan tegen 'die PKN'. Dan zul je - in biddend opzien - de handen uit de mouwen moeten steken. Maar om dan vanuit een reformatorische, afgescheiden kerk te gaan roepen dat de GB zulke slechte voorstellen doet, is wel erg gemakkelijk.

En laten we niet net gaan doen alsof de psalmberijming van 1773 zo goed aansluit bij het vocabulaire anno 2011. Moet je eens aan kinderen vragen of ze een psalm kunnen uitleggen. Valt vaak tegen. Maar goed. Tegelijkertijd begrijp ik de 'angst' voor een eventuele herziening. Dat zijn - evenals de HSV - wezenlijke beslissingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

En wat betreft de GB/HHK discussie: laten we inderdaad vaststellen dat de balans bij de GB weg is; maar dat is ze bij de HHK evengoed. Elkaar de zwarte piet toe gaan spelen levert niet zoveel op. Dat is al te vaak gedaan en heeft ook al teveel kapot gemaakt. Daar kan ik uit eigen ervaring over meepraten.
Hier beneden is het niet.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De psalmberijming van Gabriel Smit vind ik ook erg mooi.
Om psalm 1 te citeren:

Welzalig hij, die kwade raad veracht,
die welbewust de weg der zondaars mijdt,
die opstaat als de kring der spotters lacht
om 's Heeren wet, waaraan hij trouw zich wijdt,
Gods woorden overwegend dag en nacht.

Hij lijkt een boom, die zorgzaam werd geplant
in vette oevergrond en die zijn kroon
beladen over 't stromend water spant;
geen oogst is als de zijne rijk en schoon,
geen ziekte is er, die hem overmant.

Doch zie daarnaast de goddelozen aan:
zij zijn als kaf, - de wind doet wat hij wil
en 't lege stuifsel, weerloos in zijn baan,
wordt slaafs gedreven naar zijn blinde gril.
Zo kan geen zondaar het gericht doorstaan.

Geen booswicht of hij vlucht der vromen zang,
want God is bij hen en Hij kent hun paden;
Hij leidt hen veilig in Zijn zachte dwang
doch, schenkt Hij de rechtvaardigen genade,
der kwaden weg voert tot de ondergang.

Of het eerste stuk van psalm 25:

U, HEER, geef ik mijn hart in handen,
op U betrouw ik, Gij zijt God;
Gij maakte mij nimmermeer te schande
en straft de dwaas, die mij bespot.
Ja, allen die Uw heil verwachten
verheft Gij boven eigen krachten,
doch kwaden treft een bitter lot.

Maar ik ben zwak, - toon mij Uw paden,
geleid ij langs het rechte spoor.
Van U alleen komt mij genade, -
hoe kan ik ooit de wereld door
wanneer Uw trouw en sterk geleide
mij niet der kwaden weg doet mijden?
Mijn God, ik volg U, - ga mij voor.
Laatst gewijzigd door Zita op 01 jun 2011, 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:Nou, lekker veroordelend dan weer.
Ach ja, van sommige zaken heb je niet zo'n hoge verwachting. Ik vind het overigens een vervelend spelletje om op deze manier mij een veroordeling uit te lokken. Ik heb liever inhoudelijke reacties.
Nou beste Ander, als jij geen veroordeling wil uitspreken, moet je het ook niet doen. En niet eerst uitspreken om het dan een medeforummer in zijn schoenen schuiven. Dat is niet fair.
Eigenlijk heb je best gelijk. Ik ben in je val gelopen. Dat had ik met andere woorden moeten doen. Blijft het feit staan dat ik het een vervelend spelletje vindt. Je had bijv. kunnen vragen: waarom noem je in dit verband de berijming van ds. Meeuse?
Natuurlijk. Er kan zoveel. Jij merkt op:
Ander schreef:Ds. Meeuse (GG) heeft een aantal psalmen berijmd. Wellicht kan dit nog wat uitgebreid worden. Dat is natuurlijk prima.
Bij het laatste zinnetje zit 'em de kneep ;) Daar ligt al e.e.a. in.
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Mister schreef:Eigenlijk heb je best gelijk. Ik ben in je val gelopen. Dat had ik met andere woorden moeten doen. Blijft het feit staan dat ik het een vervelend spelletje vindt. Je had bijv. kunnen vragen: waarom noem je in dit verband de berijming van ds. Meeuse?
Natuurlijk. Er kan zoveel. Jij merkt op:
Ander schreef:Ds. Meeuse (GG) heeft een aantal psalmen berijmd. Wellicht kan dit nog wat uitgebreid worden. Dat is natuurlijk prima.
Bij het laatste zinnetje zit 'em de kneep ;) Daar ligt al e.e.a. in.
Vind jij. Dit zegt wat over de manier waarop jij postings leest.
Laatst gewijzigd door Ander op 01 jun 2011, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Ander: dat is mogelijk. Je zou het ook anders kunnen verwoorden, zodat een eventuele dubbele laag er niet meer in zit.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Nog beter: laat ds. Meeuse en de GB samenwerken aan een herziene berijming. Zal in elk geval een stuk schelen in de acceptatie van zo'n berijming. Of loop ik nu op de muziek vooruit? ;-)
Hier beneden is het niet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:@ Ander: dat is mogelijk. Je zou het ook anders kunnen verwoorden, zodat een eventuele dubbele laag er niet meer in zit.
Je zou ook gewoon inhoudelijk mee kunnen doen in plaats van naar dubbele lagen in postings van anderen zoeken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Germanicus schreef:En daar gaan we weer. Alles uit de GB-koker is bij voorbaat vaut. De GB doet haar uiterste best om - conform haar missie en doelstelling - de kerk waarin ze zich weet geplaatst bij het Woord van God en de belijdenisgeschriften te bewaren. En dat red je niet door alleen maar met een wijsvingertje omhoog te gaan staan tegen 'die PKN'. Dan zul je - in biddend opzien - de handen uit de mouwen moeten steken. Maar om dan vanuit een reformatorische, afgescheiden kerk te gaan roepen dat de GB zulke slechte voorstellen doet, is wel erg gemakkelijk.

En laten we niet net gaan doen alsof de psalmberijming van 1773 zo goed aansluit bij het vocabulaire anno 2011. Moet je eens aan kinderen vragen of ze een psalm kunnen uitleggen. Valt vaak tegen. Maar goed. Tegelijkertijd begrijp ik de 'angst' voor een eventuele herziening. Dat zijn - evenals de HSV - wezenlijke beslissingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

En wat betreft de GB/HHK discussie: laten we inderdaad vaststellen dat de balans bij de GB weg is; maar dat is ze bij de HHK evengoed. Elkaar de zwarte piet toe gaan spelen levert niet zoveel op. Dat is al te vaak gedaan en heeft ook al teveel kapot gemaakt. Daar kan ik uit eigen ervaring over meepraten.
GB = PKN, toch? Hoe kunnen ze daar nu met een wijsvingertje omhoog tegen gaan staan? Overigens denk ik niet dat de balans bij de HHK weg is op de manier die jij bedoelt.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Germanicus schreef:Nog beter: laat ds. Meeuse en de GB samenwerken aan een herziene berijming. Zal in elk geval een stuk schelen in de acceptatie van zo'n berijming. Of loop ik nu op de muziek vooruit? ;-)
Iets dergelijks hoorde ik Dhr. I.A. Kole noemen op een HSV avond, toen iemand vroeg of de HSV ook de psalmen ging herzien.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie