Dan kom je toch echt in de knel met de bergrede, Gian. Bijv. Bonhoeffer daar wel eens over gelezen? Het gaat er nu juist om dat er géén maat is. Omdat wij die als mensen toch altijd verkeerd leggen. Hitler is mooi als voorbeeld, maar ik denk dat voor veel mensen het makkelijker is Hitler lief te hebben dan bepaalde naasten waardoor ze zijn gekwetst. Maar het gaat niet over onze maatstaf. Het gaat om de eindeloze vergevingsgezindheid, daarmee confronteert de Bergrede ons.Gian schreef:We hadden Hitler ook lief moeten hebben? Wanneer zijn kansen definitief verkeken.. als de kans na 10.000 raketten nog niet verkeken is weet ik het ook niet meer. Zo werkt dat toch niet?
Hebt uw vijanden lief. Niet alleen uw vrienden, want wat doe je dan meer dan de zondaren? Voor ons zijn de palestijnen nog niet half onze vijanden, want wie van ons is er nu wel eens werkelijk door hen getroffen?
De enige uitzondering die ik hierop kan vinden is 1 Johannes 5:16. Maar wat dat betekent zou ik nog niet zo durven te zeggen.