Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Jongere

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jongere »

Gian schreef:We hadden Hitler ook lief moeten hebben? Wanneer zijn kansen definitief verkeken.. als de kans na 10.000 raketten nog niet verkeken is weet ik het ook niet meer. Zo werkt dat toch niet?
Dan kom je toch echt in de knel met de bergrede, Gian. Bijv. Bonhoeffer daar wel eens over gelezen? Het gaat er nu juist om dat er géén maat is. Omdat wij die als mensen toch altijd verkeerd leggen. Hitler is mooi als voorbeeld, maar ik denk dat voor veel mensen het makkelijker is Hitler lief te hebben dan bepaalde naasten waardoor ze zijn gekwetst. Maar het gaat niet over onze maatstaf. Het gaat om de eindeloze vergevingsgezindheid, daarmee confronteert de Bergrede ons.
Hebt uw vijanden lief. Niet alleen uw vrienden, want wat doe je dan meer dan de zondaren? Voor ons zijn de palestijnen nog niet half onze vijanden, want wie van ons is er nu wel eens werkelijk door hen getroffen?

De enige uitzondering die ik hierop kan vinden is 1 Johannes 5:16. Maar wat dat betekent zou ik nog niet zo durven te zeggen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Blijmoedig was me voor.
Gian

Bericht door Gian »

Toch frapant dat je Bonhoeffer noemt. Iemand die door Hitler vermoord is omdat hij Hitler wilde vermoorden. Nee, ik heb hem nooit gelezen over dit soort situaties. De gedachten om als christen elke oorlogshandeling te vermijden is nieuw voor mij.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Toch frapant dat je Bonhoeffer noemt. Iemand die door Hitler vermoord is omdat hij Hitler wilde vermoorden. Nee, ik heb hem nooit gelezen over dit soort situaties. De gedachten om als christen elke oorlogshandeling te vermijden is nieuw voor mij.
Toch moeten we in alle omstandigheden vergevingsgezind en goed zijn, mijn oma gaf in de oorlog de Duitsers ook te eten toen ze in het laatse deel van de oorlog niks hadden ze vonden dat dit ook bij het christen zijn hoorden.

Toen de profeet de vijanden met blindheid sloeg in ze midden in de stad leidde mochten de vijanden niet neergeslagen worden maar de koning moest ze te eten geven, daarna kwamen ze niet terug.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat Bonhoeffer betreft: die was aanvankelijk (op basis van de Bergrede, het bijbelgedeelte dat volgens hem het meest invloed heeft gehad op zijn leven) fel pascifist. Oa onder invloed van een collega-predikant die hij ontmoette en die veel indruk op hem maakte.
Het verzet tegen Hitler heeft hij ook zeer mee geworsteld. Hij geloofde dat doden altijd een zonde was, dus dat ook het doden van Hitler een zonde was. Hij zei hierover dat hij niets anders kon dan dit te doen en zich te verlaten op een genadige God.

Maar los daarvan ging het denk ik niet om geweldloosheid van christenen, maar om de geest van vergevingsgezindheid.
Ik kom overigens erg vaak de gedachte tegen dat vergeving straf/gerechtigheid zou uitsluiten. Dat is nu juist in het christendom niet het geval, daar gaan die altijd samen. Een deel van die gerechtigheid kan denk ik geschieden door de overheid als dienares van God (en daarmee door het leger), Rom. 13. Maar het grootste deel van die gerechtigheid zal waarschijnlijk pas plaatsvinden in het laatste oordeel, Rom. 12! Daarvóór ligt bij ons de opdracht van de Bergrede, de opdracht tot vergeving. Dat betekent volgens mij dit vers uit Rom. 12:
Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

In die vergeving heeft de toorn ook plaats, omdat God recht doet. Maar het is wel God die dat doet.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Gian schreef:
blijmoedig schreef:Voor iedereen die hier de harde en onverzoenlijke lijn ten opzichte van de Palestijnen voorstaat, zou ik willen vragen hoe jullie dit dan toch zien in het licht van het gebod van de Heere Jezus om onze vijanden lief te hebben. Geldt dat gebod dan niet als het de Palestijnen betreft?
blijmoedig schreef:
Gian schreef:De palestijnen hebben alle vrijheid, en alle kansen gehad, maar verkeken.
Wanneer zijn kansen definitief verkeken? Draagt de Heere Jezus ons niet op om de ander zeventigmaal zevenmaal (dus oneindig veel) te vergeven? Zouden de Israeliers dan ook niet zeventigmaal zevenmaal mogen proberen het vredesproces opnieuw leven in te blazen?
We hadden Hitler ook lief moeten hebben? Wanneer zijn kansen definitief verkeken.. als de kans na 10.000 raketten nog niet verkeken is weet ik het ook niet meer. Zo werkt dat toch niet?
We hebben hier wel makkelijk praten vanachter ons bureautje in het veilige Nederland. We wonen niet in Sderot waar er op ieder moment een Qassam op het dak van je huis kan landen waar je met heel je gezin woont.
Alexander CD

Marie-Henriëtte schreef:
Gian schreef:
blijmoedig schreef:Voor iedereen die hier de harde en onverzoenlijke lijn ten opzichte van de Palestijnen voorstaat, zou ik willen vragen hoe jullie dit dan toch zien in het licht van het gebod van de Heere Jezus om onze vijanden lief te hebben. Geldt dat gebod dan niet als het de Palestijnen betreft?
blijmoedig schreef:
Gian schreef:De palestijnen hebben alle vrijheid, en alle kansen gehad, maar verkeken.
Wanneer zijn kansen definitief verkeken? Draagt de Heere Jezus ons niet op om de ander zeventigmaal zevenmaal (dus oneindig veel) te vergeven? Zouden de Israeliers dan ook niet zeventigmaal zevenmaal mogen proberen het vredesproces opnieuw leven in te blazen?
We hadden Hitler ook lief moeten hebben? Wanneer zijn kansen definitief verkeken.. als de kans na 10.000 raketten nog niet verkeken is weet ik het ook niet meer. Zo werkt dat toch niet?
We hebben hier wel makkelijk praten vanachter ons bureautje in het veilige Nederland. We wonen niet in Sderot waar er op ieder moment een Qassam op het dak van je huis kan landen waar je met heel je gezin woont.
Ook ons kan ieder moment wat overkomen ook als we achter het bureau zitten, ook wij moeten ten alle tijd bereid zijn, vergis je niet!!!!
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Marie-Henriëtte schreef:
Gian schreef:
blijmoedig schreef:
Maar dat geldt natuurlijk voor beide kanten. Wij hebben vanuit Nederland per definitie makkelijk praten. Zowel over de situatie van de Israelisch, als de situatie van de Palestijnen. Maar dat doet toch niets af over wat de Bergrede over deze dingen zegt?

Wellicht dat in dit geval ook meespeelt, dat de meeste Joden tot op de dag van vandaag de Heere Jezus niet als Messias erkennen, en dus ook niet Zijn onderwijs zoals dat tot ons komt in de Bergrede. De Joden zijn blijven steken in het 'oog om oog, tand om tand' van het Oude Testament. Tot op heden heeft dat tot weinig geleid.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Alexander CD schreef:Ook ons kan ieder moment wat overkomen ook als we achter het bureau zitten, ook wij moeten ten alle tijd bereid zijn, vergis je niet!!!!
Met de notitie erbij dat in Duitsland Hezbollah de dienst niet uitmaakt en dat in België Hamas de lakens niet uitdeelt. Wij worden niet omringd door bloeddorstige Nederland-haters die in hun handvest hebben vastgelegd Nederland van de kaart te willen vegen en de bevolking te willen vernietigen.
Alexander CD

Marie-Henriëtte schreef:
Alexander CD schreef:Ook ons kan ieder moment wat overkomen ook als we achter het bureau zitten, ook wij moeten ten alle tijd bereid zijn, vergis je niet!!!!
Met de notitie erbij dat in Duitsland Hezbollah de dienst niet uitmaakt en dat in België Hamas de lakens niet uitdeelt. Wij worden niet omringd door bloeddorstige Nederland-haters die in hun handvest hebben vastgelegd Nederland van de kaart te willen vegen en de bevolking te willen vernietigen.
Onze zekerheid is een schijnzekerheid, de duivel is hier niet minder actief, maar het meest hebben we God te vrezen, die ziel en lichaam in de hel kan werpen.
Satan blijft altijd de kleine hoorn, de Grote hoorn is nu eenmaal de Heere Jezus.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef:
Heeft de Heere niet Zelf geboden dat Zijn volk moet strijden.
Dat heeft niet alleen betrekking op het geestelijk strijden, maar ook op het strijden vanwege de landsbelofte. Toen, en ik geloof, ook nu.
Blijkt dat niet ook uit de ontwikkelingen van de laatste 60 jaren?
blijmoedig

jvdg schreef:
blijmoedig schreef:
Dat heeft niet alleen betrekking op het geestelijk strijden, maar ook op het strijden vanwege de landsbelofte. Toen, en ik geloof, ook nu.
Dat klinkt mij niet bekend in de oren. De oproep om onze vijanden lief te hebben wel. In mijn optiek sluit het gebod om je vijanden lief te hebben de strijd ook niet uit.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef:
jvdg schreef:
blijmoedig schreef:
Dat klinkt mij niet bekend in de oren. De oproep om onze vijanden lief te hebben wel.
Laat maar, blijmoedig, ik acht je halfblind, maar respecteer je mening ten volle.
Ik heb het al gezegd: De Heere zal voor Zijn volk zorgen.
Jij en jouw opponenten zullen ongelijk krijgen.
Hij gaat Zijn weg, en als al zo vaak gezegd, Hem loopt niets uit de Hand.
In die zekerheid kunnen we leven.
blijmoedig

jvdg schreef:Laat maar, blijmoedig, ik acht je halfblind, maar respecteer je mening ten volle.
In het land der blinden is een oog koning zullen we dan maar zeggen.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef:
jvdg schreef:Laat maar, blijmoedig, ik acht je halfblind, maar respecteer je mening ten volle.
In het land der blinden is een oog koning zullen we dan maar zeggen.
OK, dan maar in jouw visienis éénogig koning.
In de bijbel vind je echt de visie van de God Almachtige.
Dan ga je anders kijken naar het conflict, hetwelk allang tevoren is voorzegd.
Gesloten