Lijkt een beetje op die gratis taart van de HEMA.Hendrikus schreef:
Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eerlijk gezegd deed die gratis taart van de HEMA mij in eerste aanblik wel een beetje aan een pizza denken. Maar om nou meteen te gaan roepen dat deze pizza aan de gratis taart van de HEMA doet denken, dat gaat me wel wat verLuther schreef:Lijkt een beetje op die gratis taart van de HEMA.Hendrikus schreef:

Overigens, de pizza smaakte uitstekend.

~~Soli Deo Gloria~~
Er kwamen vijf eters, die zich kort vantevoren aanmeldden, dus we aten makkelijk: pilav voor luie mensen.
Uitje fruiten, kipfilet meebraden, scheut zoute ketjap, sambal naar smaak, blik perziken openbikken, perziken in stukjes snijden, siroop mengen met zakje tomatensoep van het voordeligste soort (zonder vermicelli en dergelijke, knorr deed het altijd goed, maar deze keer had ik California oid), soepmengsel toevoegen aan het kipmengsel en aan de kook brengen, perzikstukjes toevoegen en goed doorwarmen.
We hadden rijst erbij, met gebakken ui, prei en paprika erdoor.
Als toetje was er zelfgekookte pudding met zelfgeplukte bessensap. Helaas bleken mijn nichtjes alleen maar pudding van Mona en bessensap uit een flesje te blieven.
Bij de koffie appelabrikozentaart.
Uitje fruiten, kipfilet meebraden, scheut zoute ketjap, sambal naar smaak, blik perziken openbikken, perziken in stukjes snijden, siroop mengen met zakje tomatensoep van het voordeligste soort (zonder vermicelli en dergelijke, knorr deed het altijd goed, maar deze keer had ik California oid), soepmengsel toevoegen aan het kipmengsel en aan de kook brengen, perzikstukjes toevoegen en goed doorwarmen.
We hadden rijst erbij, met gebakken ui, prei en paprika erdoor.
Als toetje was er zelfgekookte pudding met zelfgeplukte bessensap. Helaas bleken mijn nichtjes alleen maar pudding van Mona en bessensap uit een flesje te blieven.
Bij de koffie appelabrikozentaart.
Straks eerst even lekker wat zuurkool van gisteren opbakken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- MarthaMartha
Erwtensoep, zonder pakjes en zakjes.....
Voor het eerst dat ik zelf erwtensoep maak, dus ik ben benieuwd.
Voor het eerst dat ik zelf erwtensoep maak, dus ik ben benieuwd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
opbakkenLourens schreef:Straks eerst even lekker wat zuurkool van gisteren opbakken.

Ja, de stamppot rest volgende dag in koekenpan opbakken. Lekker bruin korstje erop.Marieke schreef:opbakkenLourens schreef:Straks eerst even lekker wat zuurkool van gisteren opbakken.
Heerlijk om nog zo te eten of op een sneetje witbrood.
Gezien aantal afzeggingen voor het avondeten is dit trouwens ons avondeten geworden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik denk dat we vandaag Javaanse kip met mie eten. Ma en ik hebben allebei geen zin om te koken, dus het moet quick and easy.
Vandaag gebakken: havermout-kaneel-caramel-koek. Best lekker.
200 gram boter op een laag pitje verwarmen. Twee eetlepels stroop oplossen in de boter. 200 gram rietsuiker toevoegen, en het mengsel laten pruttelen tot het bindt en alle suiker weggesmolten is. Goed roeren en nog een poosje zachtjes laten koken. 360 gram havermout mengen met 2 eetlepels kaneel. Hierbij het caramelmengsel roeren, en blijven roeren tot het één plakbende is en je geen losse havermout meer hebt. De helft van het mengsel in een bakvorm doen en goed aandrukken (iets minder goed dan ik, want ik brak een spatel). 3 eetlepels abrikozenjam mengen met 2 eetlepels water. Dit over het havermoutmengsel smeren. Hieroverheen de rest van de havermout. Halfuurtje in de oven.
't Is een lekkere calorieenbom, maar je hebt aan kleine stukjes genoeg. (ik tenminste wel, en dat terwijl de Javaanse kip niet voor menselijke consumptie geschikt bleek te zijn vanavond).
200 gram boter op een laag pitje verwarmen. Twee eetlepels stroop oplossen in de boter. 200 gram rietsuiker toevoegen, en het mengsel laten pruttelen tot het bindt en alle suiker weggesmolten is. Goed roeren en nog een poosje zachtjes laten koken. 360 gram havermout mengen met 2 eetlepels kaneel. Hierbij het caramelmengsel roeren, en blijven roeren tot het één plakbende is en je geen losse havermout meer hebt. De helft van het mengsel in een bakvorm doen en goed aandrukken (iets minder goed dan ik, want ik brak een spatel). 3 eetlepels abrikozenjam mengen met 2 eetlepels water. Dit over het havermoutmengsel smeren. Hieroverheen de rest van de havermout. Halfuurtje in de oven.
't Is een lekkere calorieenbom, maar je hebt aan kleine stukjes genoeg. (ik tenminste wel, en dat terwijl de Javaanse kip niet voor menselijke consumptie geschikt bleek te zijn vanavond).
- MarthaMartha
de eerste staat in de oven.... enig nadeel is dat de peren zo groot zijn dat ik in een bak van 20 cm maar 1 peer verwerken kan........ dus ik ben nog wel even bezig denk ik.....MarthaMartha schreef:dat klinkt goed, ga ik proberen, je hoort het resultaat wel....Zita schreef:Handperen kun je in een quick-and-easy perentaart verwerken. Bladerdeeg, laagje paneermeel, laagje amandelspijs (uit zo'n pakje van Oetker), partjes peer, afdekken met reepjes bladerdeeg, daaroverheen honing, daaroverheen amandelschaafsel.MarthaMartha schreef:Zita, weet je nog iets met peren? ik heb een doos peren gekregen....
Wij hadden ook veel peren, maar ik vond het verder lastig om er een recept mee te bedenken.
Meerdere bakken tegelijk?MarthaMartha schreef:de eerste staat in de oven.... enig nadeel is dat de peren zo groot zijn dat ik in een bak van 20 cm maar 1 peer verwerken kan........ dus ik ben nog wel even bezig denk ik.....MarthaMartha schreef:dat klinkt goed, ga ik proberen, je hoort het resultaat wel....Zita schreef:Handperen kun je in een quick-and-easy perentaart verwerken. Bladerdeeg, laagje paneermeel, laagje amandelspijs (uit zo'n pakje van Oetker), partjes peer, afdekken met reepjes bladerdeeg, daaroverheen honing, daaroverheen amandelschaafsel.MarthaMartha schreef:Zita, weet je nog iets met peren? ik heb een doos peren gekregen....
Wij hadden ook veel peren, maar ik vond het verder lastig om er een recept mee te bedenken.
- MarthaMartha
weggekieperd, niet te eten .............Mister schreef:Meerdere bakken tegelijk?MarthaMartha schreef:de eerste staat in de oven.... enig nadeel is dat de peren zo groot zijn dat ik in een bak van 20 cm maar 1 peer verwerken kan........ dus ik ben nog wel even bezig denk ik.....MarthaMartha schreef:dat klinkt goed, ga ik proberen, je hoort het resultaat wel....Zita schreef: Handperen kun je in een quick-and-easy perentaart verwerken. Bladerdeeg, laagje paneermeel, laagje amandelspijs (uit zo'n pakje van Oetker), partjes peer, afdekken met reepjes bladerdeeg, daaroverheen honing, daaroverheen amandelschaafsel.

de eerste had ik aan mijn schoonzus meegegeven en die mailde voor het recept, hij was héérlijk......
ik heb iets fout gedaan bij die tweede denk ik

Boerenkool met worst en spekjes.
prakkie opgewarmd, (had voor 2 dagen gekookt zaterdag)
stampot verse aardappels, rauwe andijvie en uitgebakken spekkies.
smaakte prima.
stampot verse aardappels, rauwe andijvie en uitgebakken spekkies.
smaakte prima.
Witte salade.
Witlof, rozijnen, brie, peer, pasta, peper.
Witlof, rozijnen, brie, peer, pasta, peper.