Marieke schreef:Zita schreef:Broccoli-zalm-quiche.
Zes plakjes hartige taart-bladerdeeg laten ontdooien en daarmee een ingevette springvorm bekleden. 250 gram broccoliroosjes 5 minuten koken. 250 gram uien snipperen en fruiten, twee knoflookteentjes snipperen en meebakken. Bestrooien met veel peterselie. 200 gram gerookte zalm in stukjes trekken en door het uimengsel mengen. 3 eieren, 150 ml kookroom, 100 gram monchou, 100 gram geraspte kaas, zout en peper mengen. De bodem van de springvorm bestrooien met paneermeel. Daar bovenop de broccoli, daar bovenop de ui+zalm, daaroverheen het eimengsel. 40 minuten bakken in de oven op 180 graden. Wij vonden 'm erg lekker, met een tomaat-komkommersalade.
Hé dat klinkt heel lekker...'k heb alleen nooit hartige-taart-bladerdeeg in huis, maar dat hebben ze ongetwijfeld bij de supermarkt. Is dat nog van een speciaal merk?
En voor hoeveel personen is dit recept met deze hoeveelheden?
En moet het trouwens persé in een springvorm? Kan het niet gewoon in een ovenschaal?
Hartige-taart-bladerdeeg is iets steviger/harder dan het gewone bladerdeeg. Het is volgens mij ook iets minder vet. Het is van Koopmans, en staat bij het andere bladerdeeg. Maar ongetwijfeld kun je ook gewoon bladerdeeg gebruiken.

Wij waren met z'n drieën, en er had nog wel een vierde persoon mee kunnen eten, maar we zijn geen grote eters. Het hangt er ook wel vanaf hoeveel sla/rauwkost je er nog bij eet. Het recept waarop ik me een beetje gebaseerd heb, ging uit van voorgerecht voor zes personen.
Je kunt het in een gewone bakvorm ook doen, lijkt me, zolang die maar een hoge rand heeft. Ik vind een quiche zo vervelend snijden, en bij een springvorm kun je er wat beter bij, omdat de rand dan niet meer in de weg zit. Je kunt dan gewoon taartpunten snijden.
Een preitje erdoor zou ook nog wel lekker kunnen zijn, bedenk ik nu. Met peterselie, zout en peper kun je gerust royaal zijn. Het paneermeel mag een laagje zijn; dit neemt mooi het vocht op, zodat de bodem niet pappig wordt. Mijn paneermeel was op, dus ik had twee volkorenbeschuiten verkruimeld.