Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Marieke

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Bericht door Marieke »

Zita schreef:Broccoli-zalm-quiche.
Zes plakjes hartige taart-bladerdeeg laten ontdooien en daarmee een ingevette springvorm bekleden. 250 gram broccoliroosjes 5 minuten koken. 250 gram uien snipperen en fruiten, twee knoflookteentjes snipperen en meebakken. Bestrooien met veel peterselie. 200 gram gerookte zalm in stukjes trekken en door het uimengsel mengen. 3 eieren, 150 ml kookroom, 100 gram monchou, 100 gram geraspte kaas, zout en peper mengen. De bodem van de springvorm bestrooien met paneermeel. Daar bovenop de broccoli, daar bovenop de ui+zalm, daaroverheen het eimengsel. 40 minuten bakken in de oven op 180 graden. Wij vonden 'm erg lekker, met een tomaat-komkommersalade.
Hé dat klinkt heel lekker...'k heb alleen nooit hartige-taart-bladerdeeg in huis, maar dat hebben ze ongetwijfeld bij de supermarkt. Is dat nog van een speciaal merk?
En voor hoeveel personen is dit recept met deze hoeveelheden?
En moet het trouwens persé in een springvorm? Kan het niet gewoon in een ovenschaal?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Marieke schreef:
Zes plakjes hartige taart-bladerdeeg laten ontdooien en daarmee een ingevette springvorm bekleden. 250 gram broccoliroosjes 5 minuten koken. 250 gram uien snipperen en fruiten, twee knoflookteentjes snipperen en meebakken. Bestrooien met veel peterselie. 200 gram gerookte zalm in stukjes trekken en door het uimengsel mengen. 3 eieren, 150 ml kookroom, 100 gram monchou, 100 gram geraspte kaas, zout en peper mengen. De bodem van de springvorm bestrooien met paneermeel. Daar bovenop de broccoli, daar bovenop de ui+zalm, daaroverheen het eimengsel. 40 minuten bakken in de oven op 180 graden. Wij vonden 'm erg lekker, met een tomaat-komkommersalade.
Hé dat klinkt heel lekker...'k heb alleen nooit hartige-taart-bladerdeeg in huis, maar dat hebben ze ongetwijfeld bij de supermarkt. Is dat nog van een speciaal merk?
En moet het trouwens persé in een springvorm? Kan het niet gewoon in een ovenschaal?
Hartige-taart-bladerdeeg is iets steviger/harder dan het gewone bladerdeeg. Het is volgens mij ook iets minder vet. Het is van Koopmans, en staat bij het andere bladerdeeg. Maar ongetwijfeld kun je ook gewoon bladerdeeg gebruiken.
Afbeelding
Wij waren met z'n drieën, en er had nog wel een vierde persoon mee kunnen eten, maar we zijn geen grote eters. Het hangt er ook wel vanaf hoeveel sla/rauwkost je er nog bij eet. Het recept waarop ik me een beetje gebaseerd heb, ging uit van voorgerecht voor zes personen.
Je kunt het in een gewone bakvorm ook doen, lijkt me, zolang die maar een hoge rand heeft. Ik vind een quiche zo vervelend snijden, en bij een springvorm kun je er wat beter bij, omdat de rand dan niet meer in de weg zit. Je kunt dan gewoon taartpunten snijden.
Een preitje erdoor zou ook nog wel lekker kunnen zijn, bedenk ik nu. Met peterselie, zout en peper kun je gerust royaal zijn. Het paneermeel mag een laagje zijn; dit neemt mooi het vocht op, zodat de bodem niet pappig wordt. Mijn paneermeel was op, dus ik had twee volkorenbeschuiten verkruimeld.
Marieke

Bericht door Marieke »

Zita schreef:
Marieke schreef:
Hartige-taart-bladerdeeg is iets steviger/harder dan het gewone bladerdeeg. Het is volgens mij ook iets minder vet. Het is van Koopmans, en staat bij het andere bladerdeeg. Maar ongetwijfeld kun je ook gewoon bladerdeeg gebruiken.
Afbeelding
Wij waren met z'n drieën, en er had nog wel een vierde persoon mee kunnen eten, maar we zijn geen grote eters. Het hangt er ook wel vanaf hoeveel sla/rauwkost je er nog bij eet. Het recept waarop ik me een beetje gebaseerd heb, ging uit van voorgerecht voor zes personen.
Je kunt het in een gewone bakvorm ook doen, lijkt me, zolang die maar een hoge rand heeft. Ik vind een quiche zo vervelend snijden, en bij een springvorm kun je er wat beter bij, omdat de rand dan niet meer in de weg zit. Je kunt dan gewoon taartpunten snijden.
Een preitje erdoor zou ook nog wel lekker kunnen zijn, bedenk ik nu. Met peterselie, zout en peper kun je gerust royaal zijn. Het paneermeel mag een laagje zijn; dit neemt mooi het vocht op, zodat de bodem niet pappig wordt. Mijn paneermeel was op, dus ik had twee volkorenbeschuiten verkruimeld.
Ik ga het uitproberen! Dank!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Provençaals gekruide verse vis. Gebakken aardappels voor zus. Bospeen. Spaghetti, gekookt in visbouillon. Vissaus. Heerlijk.
henriët

Bericht door henriët »

spaghetti a la Jean. (met meeeega knoflook)
t was heerlijk!

Hij wil morgen weer koken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

henriët schreef:spaghetti a la Jean. (met meeeega knoflook)
t was heerlijk!

Handig voor jou. Weer een dagje wegwijs dan misschien? :slurp
Hier vandaag een beetje uitgebreid, door allerlei omstandigheden; kipschnitzel en kipfilet met ananas, rostirondjes, gebakken aardappeltjes, gekookte aardappels, spruiten, doperwten, witlof, opgemaakte sla. Vooraf door tomatengroentesoep met gekruide stokbrood. Afsluitend met wat bitterkoekjespudding met slagroom, pap met perzik, aardbeien-en vanilleijs.
(lekker met de kaarsjes aan....echt gezellig is dat, als de regen tegen de ramen tikt)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
henriët

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:
t was heerlijk!

Nou, ik was niet op de wegwijs hoor vandaag, gewoon thuis, maar ik vond het wel handig:)
En morgen wil hij weer koken, en de kinderen vinden het toppie, "papa kan zoo lekker koken..."
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Schemerlichtje schreef:
henriët schreef:... met meeeega knoflook...
Men gunt je dan in ieder geval de ruimte.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Schemerlichtje schreef:
henriët schreef:... met meeeega knoflook...
Men gunt je dan in ieder geval de ruimte.
:haha
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

t was heerlijk!

Zeker laten doen! Echt heerlijk! :super
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
*girly*

Bericht door *girly* »

Zelfgemaakte patat
Sla
Runderhamburger
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
refo

Bericht door refo »

*girly* schreef:Zelfgemaakte patat
Sla
Runderhamburger
Die sla bederft alles.
*girly*

Bericht door *girly* »

refo schreef:
Sla
Runderhamburger
Die sla bederft alles.
Vind je? 't Is wel krulsla! 2,69 per zak, kwam ik achter toen ik thuis was +1:(( ....Dat MOET gewoon verrukkelijk smaken
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
Marieke

Bericht door Marieke »

refo schreef:
Sla
Runderhamburger
Die sla bederft alles.
:humhihi veel te gezond natuurlijk
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »