Willem schreef:
1. Een fatwa wordt niet enkel uitgesproken richting gelovigen. "Een Fatwa is een opinie van een geleerde, op basis van de Koran en de Sunnah, in antwoord op een vraag gesteld door om het even wie (Muslim of niet-Muslim) en over om het even wat." Dus dat het altijd richting moslims is is onjuist. Het wordt ook uitgesproken tegen ongelovigen en daar mag je tegen liegen.
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Een fatwa is bedoeld als intern advies.
2. Het toegestane liegen in de islam is niet beperkt tot de ongelovigen. Het is toegestaan als het de zaak van Allah dient. Volgens de koran mag er dus ook tegen gelovigen worden gelogen.
Nee, je hebt het nu over de zogenaamde Takiyya. Dit liegen is ten eerste niet toegestaan in alle stromingen, slechts in een aantal. Ten tweede verschillen de opvattingen nogal, over wanneer dit liegen nu geoorloofd is of niet. Gesteld kan worden dat de opvatting dat liegen voor de mainstream moslims, is toegestaan wanneer het leven wordt bedreigd. Niet wanneer men de eigen interpretatie voor zich wil houden, of wanneer deze in gevaar is.
Jouw interpretatie wordt alleen onder extreem orthodoxe moslims aangehangen.
Concluderend is dus je bewering dat in een Fatwa niet gelogen mag worden volgens de koran onjuist en je bewering dat een Fatwa altijd tegen gelovigen is gericht is eveneens onjuist. Het zou je sieren sommige dingen wat beter uit te zoeken alvorens je "wensen" als de werkelijkheid te beschouwen.
Is dit een van de spelletjes die hier gespeeld wordt, of hoe moet ik dit precies zien?
Wat de trend hier soms lijkt te zijn is als volgt: de meest fundamentalistische opvattingen in de islam worden serieus genomen. Op basis daarvan worden stellingen geponeerd, vragen gesteld en beweringen gedaan aangaande de gehéle islam. Zoals ook hier.
Een voorbeeld: progressieve moslims stellen dat terrorisme wordt veroordeeld en wordt afgekeurd in de Koran. Zij noemen fatwa’s waar zij waarde aan hechten en houden er ook dergelijke opvattingen op na. Derhalve zijn zij ook niet van mening dat liegen is toegestaan. Dus gesteld kan worden dat er ook moslims bestaan (ongeacht hun aantal et cetera) die binnen Westerse normen en waarden hier kunnen deelnemen aan de maatschappij. En natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Wat dan vervolgens gedaan wordt, is beweren dat moslims mogen liegen. De redenering die dan al snel om de hoek komt kijken, is dat deze progressieve moslims liegen om de schijn op te houden. Maar daar gaat het fout. Zij menen namelijk helemaal niet dat liegen geoorloofd is. Hoogstens wanneer men een mes op de keel zet, misschien. En op die manier wordt alles wat de opvatting dat er ook ‘normale moslims’ leven, stuk gemaakt en onderuit geschoffeld, door vrijdenkende moslims de meest extremistische opvattingen op te dringen, ook al delen zij deze opvattingen niet. Deze retoriek wordt ook gehanteerd door bijvoorbeeld Hans Jansen.
Ten slotte, overdrijf verder de betekenis van een Fatwa niet. - "Een fatwa is immers geen onfeilbare leidraad zoals de bijvoorbeeld de Koran. Een fatwa is een in de wet gefundeerde opinie van een geleerde, en die geleerde wordt beïnvloed door omstandigheden, door culturele factoren, door de leringen van de specifieke groepering of school waartoe hij behoort, enz. Zo kan het zijn dat de legale opinie van een geleerde die slechts door een kleine groepering gesteund wordt, door de meerderheid van de Muslims verworpen wordt.
Klopt, fatwa’s kunnen elkaar zelfs tegenspreken. Dan worden de aldaar heersende wetten gevolgd.
In zowel theorie als praktijk kunnen verschillende islamitische geestelijken tegenstrijdige fatwa's uitgeven. Wat dan gebeurt hangt af van de vraag of men in een natie leeft waar de islamitische wet (sharia) de basis van burgerlijk recht is, of dat men in een gebied woont waar de islamitische wet geen rechtsvorm heeft. Merk op dat een aantal naties waarin moslims een meerderheid van de bevolking vormen geen islamitische wet als de basis van burgerlijk recht zien.
Het is dus niet omdat een of andere Muslim een fatwa formuleert, dat alle Muslims het daarmee eens zijn, verre van zelfs. Wanneer men een fatwa leest, mag men de daarin geformuleerde stellingen dan ook niet veralgemenen tot 'de Muslims zeggen', of 'de Islam beweert. Het is alleen die geleerde die iets beweert, en die daarin niet noodzakelijk gesteund of bijgetreden wordt door andere geleerden en door de meerderheid van de Muslims.
Als een fatwa wordt uitgesproken door een geestelijke, kan deze alleen worden gerespecteerd als deze in overeenstemming is met de juridische infrastructuur. Moslims die in Europa wonen bijvoorbeeld, zullen zich dan ook tegen terrorisme keren.
En de koran zegt dat, grof gezegd, de Islam geeft aan de Moslims de toestemming te liegen als zij denken dat dit nodig is voor hun wel zijn, of wanneer de Islam bedreigd wordt. En de koran is weer onfeilbaar. (zegt de moslim)
Nogmaals: dat is een opvatting die alleen leeft onder de extreem orthodoxe moslims.
Dus vandaar mijn vraag.
Vandaar mijn verbazing.
