Re: Veel zorg op refoscholen over koers
Geplaatst: 06 mar 2009, 16:33
Dat is wel weer zo'n oprekbare en nietszeggende term...memento schreef:en wiens leer en leven niet strijdig is met de Schrift.
Dat is wel weer zo'n oprekbare en nietszeggende term...memento schreef:en wiens leer en leven niet strijdig is met de Schrift.
Ik bedoel daarmee grove dwalingen (zoals bv de Godheid van Jezus ontkennen etc). Wat leven betreft bedoel ik een volharden in duidelijke zonden, zoals overspel, etc.Medereiziger schreef:Dat is wel weer zo'n oprekbare en nietszeggende term...memento schreef:en wiens leer en leven niet strijdig is met de Schrift.
Dit zei ik: (onder het mom van de radicaliteit van de Bijbel).memento schreef:Je hoort liever een liefelijk "vrede, vrede, geen gevaar?"Erasmiaan schreef:Ja memento, alleen de toon hè. Die maakt de muziek.memento schreef:Ik ontken niet het vele wat we in reformatorisch Nederland uit Gods hand ontvangen. Maar ik val alleen aan, dat we er genoeg aan hebben. Elke zegening van God is bedoelt om ons aan Zijn voeten te brengen. Terwijl dat vaak de uitwerking niet is. En dat is, zo stel ik, onze schuld.Erasmiaan schreef:Nee man, maar je moet eens ophouden met dat wat er in Gods goedheid nog mag zijn als "niet uit het geloof" te betitelen. Alsof dat de enige kwalificatie is die je er op los kan laten.
Het klinkt inderdaad heel hard, maar zouden juist op dit vlak zachte heelmeesters geen stinkende wonden maken??Erasmiaan schreef:Dit zei ik: (onder het mom van de radicaliteit van de Bijbel).memento schreef:Je hoort liever een liefelijk "vrede, vrede, geen gevaar?"Erasmiaan schreef:Ja memento, alleen de toon hè. Die maakt de muziek.memento schreef:Ik ontken niet het vele wat we in reformatorisch Nederland uit Gods hand ontvangen. Maar ik val alleen aan, dat we er genoeg aan hebben. Elke zegening van God is bedoelt om ons aan Zijn voeten te brengen. Terwijl dat vaak de uitwerking niet is. En dat is, zo stel ik, onze schuld.
De Bijbel is radicaal ja, en jij exponeert dat het liefst zo graag en zo veel mogelijk (vanuit een ivoren toren).
In de prediking mag dat, moet dat. Maar om tegen leraren te gaan zeggen: wat doe jij eigenlijk als leraar terwijl je het ware geloof nog mist, je bent gruwelijk ongelovig ga je diep zitten schamen en bekeer je en geloof en dan mag je weer terugkomen en ouders van losgeslagen kinderen jullie stralen veel te weinig uit en je mist de godsvreze je kunt eigenlijk niets goed doen, dat gaat me vele, vele stappen te ver, en dat heeft ook niets met Bijbelse radicaliteit te maken.
Dan had jij een uitzonderlijke situatie in je klas. In mijn klas merkte ik absoluut een grote spanning bij veel mensen (ook wel bij mezelf) om naar buiten te stappen na hun examen. En dat zelfde gevoel ontdekte ik weer toen ik een tijdje terug ging voorlichten bij examenklassen over de studentenvereniging. 'Hoe blijf ik staande in een boze buitenwereld?' Misschien heb jij altijd makkelijk contact gezocht met niet-christelijke collegegenoten, dat is bij veel mensen anders kan ik je verzekeren. Ook bij apologetiek (wat we 3 maanden hebben gekregen aan het einde van onze 'loopbaan' op school) waren we meer in de verdediging, terwijl vaak bleek dat het merendeel van de scholieren gewoon heel weinig te zeggen had.Erasmiaan schreef:Maar ik zou die mensen die wel vinden dat er een kloof is dan wel eens uit willen horen leggen waar die kloof uit bestaat. Ik heb dat nooit zo gesnapt.
Hier ben ik al heel vaak over in discussie gegaan met je, albion. We zullen niet opnieuw in de rotonde stappen. Maar "met al hun gebreken toch een historisch geloof, toch ernstig leven" etc., ik kan dat soort uitdrukkingen echt niet begrijpen. Ik lees er iets in van: we zijn dan wel ongelovig, maar wij houden ons tenminste aan de regels. Terwijl er zoveel anderen zijn die lekker doen waar ze zin in hebben. Ik lees er een verontschuldiging in en ik hoop dat ik dat mis heb. Al onze gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed voor Hem.albion schreef:dan met mensen in al hun gebreke toch een historisch geloof hebben, en zich daarom voegen naar Gods Woord en rekening houden met Gods woord, die ook ernstig leven, de kinderen het voorbeeld geven etc.
Ik vrees, Erasmiaan, dat je een probleem hebt met het leerstuk van de totale verlorenheid van de mens. Want, alhoewel je nu een karikatuur maakt van wat ik zei, is zélfs jouw cynische samenvatting niet meer dan een typering van de mens verloren in zonde en schuld. En ja, de totale verlorenheid betekend inderdaad dat wij buiten Christus om niets goed kunnen doen. Ganselijk niets. Dan is het hopeloos met ons. Écht hopeloos.Erasmiaan schreef:De Bijbel is radicaal ja, en jij exponeert dat het liefst zo graag en zo veel mogelijk (vanuit een ivoren toren).
In de prediking mag dat, moet dat. Maar om tegen leraren te gaan zeggen: wat doe jij eigenlijk als leraar terwijl je het ware geloof nog mist, je bent gruwelijk ongelovig ga je diep zitten schamen en bekeer je en geloof en dan mag je weer terugkomen en ouders van losgeslagen kinderen jullie stralen veel te weinig uit en je mist de godsvreze je kunt eigenlijk niets goed doen, dat gaat me vele, vele stappen te ver, en dat heeft ook niets met Bijbelse radicaliteit te maken.
Hieraan heb ik niets toe te voegen.Ander schreef:Het wordt een wat wonderlijke discussie.
Het lijkt nu zo te zijn dat een historisch geloof niet goed is. Nee, 't is niet genoeg, dus dan maar niet? Loochen je de totale verlorenheid van de mens wanneer je opmerkt dat er gelukkig nog mensen zijn, zij het met een historisch geloof (in hoeverre kunnen wij dat beoordelen?), die onze jeugd voorgaat in leer en leven, als leerkracht/leraar. Historisch geloof wordt gelijkgesteld met gruwelijk (vanwaar deze gradatie?) ongeloof. Ik ben het er niet mee eens. Wanneer mensen willens en wetens afwijken en niet terugkeren van hun schreden, dan is het gruwelijk, ja onvergeeflijk. Het is te prijzen dat mensen met een historisch geloof nog in het spoor van de Bijbel willen gaan. Ze leven vanuit het Woord van de Heere, dat Woord wat de Heere wil zegenen. Dit mag dan ook wel de bede zijn. En niet alle mensen die zeggen het historisch geloof te bezitten zijn (gruwelijk) farizeistisch. Het zaligmakend geloof is nog steeds een gave van God.
Wat nu opvalt is dat er veel gelovige docenten/leerkrachten zijn, ik maak het van dichtbij mee en dat de levenswijze afwijkt van Gods heilzame geboden wat zich o.a. uit in haardracht/klederdracht. Wat vroeger zonde was is geen zonde meer. En toch zijn ze erg gelovig en houden ze de kinderen voor dat ze schaapjes zijn van de Goede Herder en vergeten ze gemakshalve het bijbelse feit dat het verloren schaapjes zijn. Ik zie het gebeuren dat juist op scholen waarbij dit veel voorkomt het reformatorische gehalte verdwijnt.
Gelukkig zijn er nog mensen die de kinderen willen voorleven wat gekend moet worden om zalig te worden en die de kinderen vertellen wat de Heere wil hoe wij leven. En ik ken ze die van zichzelf niet zeggen het zaligmakende geloof te bezitten. Derhalve vind ik het gruwelijk om hen als ongelovigen te betitelen, al begrijp ik de bedoeling wel. De rijke jongeling deed best veel goed, al was het buiten Christus. We zijn onbekwaam tot enig geestelijk goed, maar door Gods algemene wel in staat om goed te doen.
ik snap je punt. Alleen, bij de school die vroeg naar de kern van de zaak, was daar een ontkenning een reden om je af te wijzen of was een bevestiging een reden om je aan te nemen?Gabrielle schreef:Ik ben bij twee schoolbesturen op gesprek geweest.
de sfeer was totaal verschillend
het waren allebei refo scholen.
bij de één kreeg ik allerlei vragen over wettische zaken zoals tv , lange broek ed.
bij de ander kwam dat zijdelings tersprake, daar vroeg de ds. of wie de Heere Jezus voor mij was. Of ik Hem persoonlijke kende.....
Zo, dat sloeg behoorlijk in. Geen regeltjes en wetten die je wel kunt houden, maar de kern van de zaak..
Je hebt wel een punt. Het een moet het ander dan ook niet uitsluiten. Door mensen, die (nog) niet durven te zeggen dat "ze erbij horen" te veroordelen, is zoiets als het geknakte riet verbreken en kleinen te ergeren. Daarom: laten we spreken over Jezus Christus, in plaats van over mensen. (of het nu jezelf betreft, of over anderen)Ander schreef:Het wordt een wat wonderlijke discussie.
Het lijkt nu zo te zijn dat een historisch geloof niet goed is. Nee, 't is niet genoeg, dus dan maar niet? Loochen je de totale verlorenheid van de mens wanneer je opmerkt dat er gelukkig nog mensen zijn, zij het met een historisch geloof (in hoeverre kunnen wij dat beoordelen?), die onze jeugd voorgaat in leer en leven, als leerkracht/leraar. Historisch geloof wordt gelijkgesteld met gruwelijk (vanwaar deze gradatie?) ongeloof. Ik ben het er niet mee eens. Wanneer mensen willens en wetens afwijken en niet terugkeren van hun schreden, dan is het gruwelijk, ja onvergeeflijk. Het is te prijzen dat mensen met een historisch geloof nog in het spoor van de Bijbel willen gaan. Ze leven vanuit het Woord van de Heere, dat Woord wat de Heere wil zegenen. Dit mag dan ook wel de bede zijn. En niet alle mensen die zeggen het historisch geloof te bezitten zijn (gruwelijk) farizeistisch. Het zaligmakend geloof is nog steeds een gave van God.
Wat nu opvalt is dat er veel gelovige docenten/leerkrachten zijn, ik maak het van dichtbij mee en dat de levenswijze afwijkt van Gods heilzame geboden wat zich o.a. uit in haardracht/klederdracht. Wat vroeger zonde was is geen zonde meer. En toch zijn ze erg gelovig en houden ze de kinderen voor dat ze schaapjes zijn van de Goede Herder en vergeten ze gemakshalve het bijbelse feit dat het verloren schaapjes zijn. Ik zie het gebeuren dat juist op scholen waarbij dit veel voorkomt het reformatorische gehalte verdwijnt.
Gelukkig zijn er nog mensen die de kinderen willen voorleven wat gekend moet worden om zalig te worden en die de kinderen vertellen wat de Heere wil hoe wij leven. En ik ken ze die van zichzelf niet zeggen het zaligmakende geloof te bezitten. Derhalve vind ik het gruwelijk om hen als ongelovigen te betitelen, al begrijp ik de bedoeling wel. De rijke jongeling deed best veel goed, al was het buiten Christus. We zijn onbekwaam tot enig geestelijk goed, maar door Gods algemene wel in staat om goed te doen.
Maar het dragen van een broek, het hebben van een TV, het dragen van oorbellen et cetera, doen er toch niet toe?Ander schreef:ik snap je punt. Alleen, bij de school die vroeg naar de kern van de zaak, was daar een ontkenning een reden om je af te wijzen of was een bevestiging een reden om je aan te nemen?Gabrielle schreef:Ik ben bij twee schoolbesturen op gesprek geweest.
de sfeer was totaal verschillend
het waren allebei refo scholen.
bij de één kreeg ik allerlei vragen over wettische zaken zoals tv , lange broek ed.
bij de ander kwam dat zijdelings tersprake, daar vroeg de ds. of wie de Heere Jezus voor mij was. Of ik Hem persoonlijke kende.....
Zo, dat sloeg behoorlijk in. Geen regeltjes en wetten die je wel kunt houden, maar de kern van de zaak..
Daarnaast, het gaat uiteraard om de kern van de zaak. Echter, het één sluit het ander niet uit, nee het één is een gevolg van het ander.
Medereiziger schreef:Maar het dragen van een broek, het hebben van een TV, het dragen van oorbellen et cetera, doen er toch niet toe?Ander schreef:ik snap je punt. Alleen, bij de school die vroeg naar de kern van de zaak, was daar een ontkenning een reden om je af te wijzen of was een bevestiging een reden om je aan te nemen?Gabrielle schreef:Ik ben bij twee schoolbesturen op gesprek geweest.
de sfeer was totaal verschillend
het waren allebei refo scholen.
bij de één kreeg ik allerlei vragen over wettische zaken zoals tv , lange broek ed.
bij de ander kwam dat zijdelings tersprake, daar vroeg de ds. of wie de Heere Jezus voor mij was. Of ik Hem persoonlijke kende.....
Zo, dat sloeg behoorlijk in. Geen regeltjes en wetten die je wel kunt houden, maar de kern van de zaak..
Daarnaast, het gaat uiteraard om de kern van de zaak. Echter, het één sluit het ander niet uit, nee het één is een gevolg van het ander.
Zeker wel. Op reformatorische scholen leeft het besef dat op grond van de bijbel de vrouwen geen broek dragen en dat leerkrachten geen televisie hebben, ook al omdat de refo-kerken (GG-OGG-GGiN) het bezit van televisie censurabel stellen. Dus bij een sollicitatiegesprek zijn dat legitieme vragen die er toe doen.Medereiziger schreef: Maar het dragen van een broek, het hebben van een TV, het dragen van oorbellen et cetera, doen er toch niet toe?
je lees er meer in dan wat ik zeg. Ik heb het gewoon over de feiten in het algemeen. Ik bedoel nu niet mijn persoonlijk/privé geloofsleven, die is privé. Ik praat ook nooit graag over mezelf. Misschien wel over m'n kind, man, familie of zo.Jongere schreef:Hier ben ik al heel vaak over in discussie gegaan met je, albion. We zullen niet opnieuw in de rotonde stappen. Maar "met al hun gebreken toch een historisch geloof, toch ernstig leven" etc., ik kan dat soort uitdrukkingen echt niet begrijpen. Ik lees er iets in van: we zijn dan wel ongelovig, maar wij houden ons tenminste aan de regels. Terwijl er zoveel anderen zijn die lekker doen waar ze zin in hebben. Ik lees er een verontschuldiging in en ik hoop dat ik dat mis heb. Al onze gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed voor Hem.albion schreef:dan met mensen in al hun gebreke toch een historisch geloof hebben, en zich daarom voegen naar Gods Woord en rekening houden met Gods woord, die ook ernstig leven, de kinderen het voorbeeld geven etc.