Ik zie dat niet zo; dan zou ik moeten proeven.Lassie schreef:als je goed kijkt zijn ze gekookt.

Ik zie dat niet zo; dan zou ik moeten proeven.Lassie schreef:als je goed kijkt zijn ze gekookt.
De koude gekookte elleboogjes waren echt wel lekker. Het is allemaal opgeraakt!Tiberius schreef:Die koude (rauwe) elleboogjes er doorheen lijkt me maar niets.
Ik begrijp het, ja, dacht eerst dat ze niet gekookt waren.PvS schreef:De koude gekookte elleboogjes waren echt wel lekker. Het is allemaal opgeraakt!Tiberius schreef:Die koude (rauwe) elleboogjes er doorheen lijkt me maar niets.
Het is een aanrader voor warme dagen, en onze kinderen zijn er gek op.
Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Tja heb ik v/h ook gedaan met rabarber maar sperciebonen nooit altijd even de kook erover.JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Er zijn meerdere redenen waarom men blancheert. Zo worden de groenten soepeler en nemen ze minder plaats in wat vooral bij bladgroenten een groot verschil maakt. Daarnaast worden enzymen vernietigd die o.a. een rol spelen bij bederf. Tevens is er een 02-verdrijving waardoor de organoleptische kwaliteit toeneemt, hoewel er beperkte smaakafwijkingen kunnen zijn. Tevens worden door het blancheren bacteriën (mesofiele en psychrofiele) afgedood, waardoor er een reductie is van het kiemgetal. (http://www.katho.be/download/Blancheren(2).pdf)JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
mmm... klinkt makkelijker.JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Bevroren in kokend water doen, anders dan.... wordt het inderdaad snot.MarthaMartha schreef:mmm... klinkt makkelijker.JolandaOudshoorn schreef:Ik stop ze gewoon in de vriezer. Wel schoonmaken natuurlijk. Voorkoken vind ik veel te veel werk. En zo gaat het ook goed.PvS schreef:Water koken, sperciebonen erin, weer laten koken (ca. 2 minuten), afkoelen in koud water.MarthaMartha schreef:even een vraag: ik heb een zak sperzieboontjes gekregen, teveel voor 1 keer (en ook voor 2 keer), als ik ze in wil vriezen, moet ik ze dan eerst even kort koken? (en zo ja, hoe lang ongeveer?)
Vervolgvraag: als je ze wilt eten en uit de vriezer haalt, wordt het dan niet snotterig als het ontdooit?
Of moet je ze bevroren in kokend water doen?
PvS schreef:Er zijn meerdere redenen waarom men blancheert. Zo worden de groenten soepeler en nemen ze minder plaats in wat vooral bij bladgroenten een groot verschil maakt. Daarnaast worden enzymen vernietigd die o.a. een rol spelen bij bederf. Tevens is er een 02-verdrijving waardoor de organoleptische kwaliteit toeneemt, hoewel er beperkte smaakafwijkingen kunnen zijn. Tevens worden door het blancheren bacteriën (mesofiele en psychrofiele) afgedood, waardoor er een reductie is van het kiemgetal. (http://www.katho.be/download/Blancheren(2).pdf)