Column – De kredietcrisis

Ariene

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Ariene »

Naar mijn gevoel beschrijf je hier nu precies de kern:
Stel dat een orkaan New York en omgeving getroffen had. Zouden we dan een bidstond ook bizar vinden? Ik denk het niet. Maar voor individuele bankiers en handelaren moeten de kredietcrisis zoiets zijn. Ineens stort het hele bouwwerk waar je op vertrouwde in elkaar.
Daar zit voor mij nu het punt.
Het bouwwerk waar ze op vertrouwde stort in.

Dus we gaan bidden of God het bouwwerk waar ze op vertrouwen weer op wil bouwen zodat hun weer kunnen vertrouwen op dat bouwwerk.

Bidden voor de bankiers en alle getroffenen is goed!
Bid dat ze hierdoor in gaan zien dat alleen een vertrouwen op Gods zaligmakend werk stand houdt.

Begrijp me goed, natuurlijk snap ik de zorgen, maar waar op 9-11 zoveel mensen omkwamen en waar opeens
soms werk en huis wegviel. Was dat minder erg dan dit?
Ik doel hierbij op de uitspraak : ik heb volwassen mensen nog nooit zo horen huilen.
Laatst gewijzigd door Ariene op 25 sep 2008, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nou, voor de bankiers hoef je volgens mij niet zo hard te bidden. Die komen wel aan hun trekken...
:nonnon
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Nou, voor de bankiers hoef je volgens mij niet zo hard te bidden. Die komen wel aan hun trekken...
Die hebben het zaligmakend geloof dus al?
Ik weet het niet, ken ze nl niet zo goed :?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Nou, voor de bankiers hoef je volgens mij niet zo hard te bidden. Die komen wel aan hun trekken...
::bye
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:
Minder goed dan de orthodontisten? :)
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:
Minder goed dan de orthodontisten? :)
Die bleek ik ook niet goed te kennen... :blush
David J

Bericht door David J »

Erasmiaan schreef:Van een Amerikaan gehoord: na 9-11 zijn er twee predikanten geweest die in landelijke kranten iets geschreven hebben over de nationale zonden en het oordeel Gods daarover. Het leek op een begin van een bekering. Twee weken later, na bij president Bush op het matje geroepen te zijn, hebben beide predikanten gerectificeerd.
Ik vind het erg moeilijk dat te geloven. De scheiding tussen kerk en staat is heilig in Amerika, eveneens als het recht op vrije meningsuiting. Predikanten er toe aanzetten om hun woorden in te trekken zou een politieke zelfmoord voor Bush betekend hebben.
David J

Bericht door David J »

Ariene schreef:Naar mijn gevoel beschrijf je hier nu precies de kern:
Stel dat een orkaan New York en omgeving getroffen had. Zouden we dan een bidstond ook bizar vinden? Ik denk het niet. Maar voor individuele bankiers en handelaren moeten de kredietcrisis zoiets zijn. Ineens stort het hele bouwwerk waar je op vertrouwde in elkaar.

Dus we gaan bidden of God het bouwwerk waar ze op vertrouwen weer op wil bouwen zodat hun weer kunnen vertrouwen op dat bouwwerk.
Misschien wel, ja. Kijk, we vertrouwen er allemaal op dat onze omgeving min of meer stabiel blijft. Ik ga er vanuit dat mijn vriendin er morgen nog is, dat ik morgen nog werk heb en dat mijn huis er dan nog staat. Plus nog een heleboel andere dingen. Als een van die dingen plots wegvalt, dan is dat een kleinere of grotere ramp voor me. Betekent dat dat ik niet genoeg op God vertrouw? Misschien wel. Dat zou zelfs goed kunnen, mijn eigen hart kennende. Mag ik desondanks niet bidden dat dat niet zal gebeuren? En mocht het bedrijf waar ik werk morgen toch ineens failliet blijken te zijn, mag ik dan niet bidden voor een eventuele reddingspoging of voor ander werk? Ik denk dat niemand daar bezwaar tegen zal hebben.

Dus waarom zouden die Wall Street bankiers dat niet mogen?
Ariene

Bericht door Ariene »

David J schreef:
Ariene schreef:Naar mijn gevoel beschrijf je hier nu precies de kern:

Misschien wel, ja. Kijk, we vertrouwen er allemaal op dat onze omgeving min of meer stabiel blijft. Ik ga er vanuit dat mijn vriendin er morgen nog is, dat ik morgen nog werk heb en dat mijn huis er dan nog staat. Plus nog een heleboel andere dingen. Als een van die dingen plots wegvalt, dan is dat een kleinere of grotere ramp voor me. Betekent dat dat ik niet genoeg op God vertrouw? Misschien wel. Dat zou zelfs goed kunnen, mijn eigen hart kennende. Mag ik desondanks niet bidden dat dat niet zal gebeuren? En mocht het bedrijf waar ik werk morgen toch ineens failliet blijken te zijn, mag ik dan niet bidden voor een eventuele reddingspoging of voor ander werk? Ik denk dat niemand daar bezwaar tegen zal hebben.

Dus waarom zouden die Wall Street bankiers dat niet mogen?
Allereerst dit:
Ik heb geen totaal zicht op de situatie, dus wanneer ik ernaast zit hoor ik het graag.

Maar ik heb er dit gevoel bij:
We gaan voor ons trouwen met elkaar naar bed, maar bidden wel of we niet zwangr zullen worden.

Maar wellicht zie ik het te zwart wit.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

David J schreef:
Erasmiaan schreef:Van een Amerikaan gehoord: na 9-11 zijn er twee predikanten geweest die in landelijke kranten iets geschreven hebben over de nationale zonden en het oordeel Gods daarover. Het leek op een begin van een bekering. Twee weken later, na bij president Bush op het matje geroepen te zijn, hebben beide predikanten gerectificeerd.
Ik vind het erg moeilijk dat te geloven. De scheiding tussen kerk en staat is heilig in Amerika, eveneens als het recht op vrije meningsuiting. Predikanten er toe aanzetten om hun woorden in te trekken zou een politieke zelfmoord voor Bush betekend hebben.
Ik heb het van horen zeggen.

Aan de andere kant: de scheiding tussen kerk en staat opheffen was nu net wat die predikanten deden. Zich in het openbaar over politieke onderwerpen uitspreken (namelijk de zonden van de samenleving, zoals homosexualiteit en abortus). Als er een predikant een stemadvies geeft dan grijpt de overheid ook in met een boete richting zo'n predikant.
cosmo

Bericht door cosmo »

Ariene schreef:Het bouwwerk waar ze op vertrouwde stort in.
Het bouwwerk dat ze zelf hebben opgebouwd.
Het fundament is hun eigen hebzucht. Lijkt me niet dat ik God benader om dat te herstellen.
cosmo

Bericht door cosmo »

Ariene schreef: Allereerst dit:
Ik heb geen totaal zicht op de situatie, dus wanneer ik ernaast zit hoor ik het graag.

We gaan voor ons trouwen met elkaar naar bed, maar bidden wel of we niet zwangr zullen worden.
Als je voor je huwelijk met elkaar het bed deelt, dan bid je niet om niet zwanger te worden, dan neem je gewoon voldoende maatregelen zodat je het niet kunt worden.
Ik heb eerder het idee dat je het helemaal niet ziet.
cosmo

Bericht door cosmo »

Erasmiaan schreef:
Aan de andere kant: de scheiding tussen kerk en staat opheffen was nu net wat die predikanten deden. Zich in het openbaar over politieke onderwerpen uitspreken (namelijk de zonden van de samenleving, zoals homosexualiteit en abortus). Als er een predikant een stemadvies geeft dan grijpt de overheid ook in met een boete richting zo'n predikant.
Scheiding van kerk en staat is een groot goed, zeker in multi-religieuze samenlevingen.

Daarnaast vind ik het altijd bijzonder dat predikanten stemadvies geven, mijn predikant steekt zijn politieke voorkeur ook niet onder stoelen of banken en dat vind ik uitermate storend. Zeker omdat hij zich louter beperkt tot wat ethische kwesties zoals abortus, homohuwelijk en euthanasie.
Ariene

Bericht door Ariene »

cosmo schreef:
Ariene schreef: Allereerst dit:

Als je voor je huwelijk met elkaar het bed deelt, dan bid je niet om niet zwanger te worden, dan neem je gewoon voldoende maatregelen zodat je het niet kunt worden.
Ik heb eerder het idee dat je het helemaal niet ziet.
Vind je het heel erg als ik me afvraag of jij je leesbril wel op heb?

Leen hem mij erna dan... :modo
cosmo

Bericht door cosmo »

Ariene schreef:
Vind je het heel erg als ik me afvraag of jij je leesbril wel op heb?
Dat is niet erg, maar het zegt genoeg dat je je dit afvraagt.
Plaats reactie