Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Lapressa

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Lapressa »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Want geloof me maar gerust, dat die mensen ook niet op onze kerkverlaters zitten te wachten.
mensen die zeer serieus met de dienst des Heeren bezig waren en zijn, maar die in hun oude kerkverband niet konden blijven omdat bijvoorbeeld hun bekering niet werd "overgenomen" en hun avondmaalsgang dus werd afgekeurd. .
En dit is, hoe pijnlijk het misschien kan wezen, dan nog geen reden om zomaar te vertrekken, zolang er geen dwaalleer verkondigd wordt.
Ik vind het nogal een grote dwaalleer als de kerkenraad op de stoel van God denkt te mogen gaan zitten. Door te bepalen of God jou heeft geroepen of niet. Zeker als ze daar niet eens Bijbelse redenen voor aan kunnen dragen maar enkel eigen regels/ ideeën er over.

Ik denk dat je pas lid moet worden van een andere kerk, als je pas goed onderzocht hebt in welke kerk voor jou het beste aansluit bij de Bijbel.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Want geloof me maar gerust, dat die mensen ook niet op onze kerkverlaters zitten te wachten.
mensen die zeer serieus met de dienst des Heeren bezig waren en zijn, maar die in hun oude kerkverband niet konden blijven omdat bijvoorbeeld hun bekering niet werd "overgenomen" en hun avondmaalsgang dus werd afgekeurd. .
En dit is, hoe pijnlijk het misschien kan wezen, dan nog geen reden om zomaar te vertrekken, zolang er geen dwaalleer verkondigd wordt.
Als je van harte verlangt om deel te nemen aan het avondmaal, en je kerkenraad houdt dat tegen omdat ze je bekering niet kunnen "overnemen", dan onthouden ze je het voedsel van de dis des Heeren. Als je dan vertrekt, vertrek je niet "zomaar". Dan heb je daar een goede reden voor. En daar is dan heel wat gebed, gesprek, verdriet en pijn aan voorafgegaan. Vertel mij wat...
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Wilhelm schreef: En dit is, hoe pijnlijk het misschien kan wezen, dan nog geen reden om zomaar te vertrekken, zolang er geen dwaalleer verkondigd wordt.
Gelezen in het RD:

Meditatie
Lidmaat
"En vijf van haar waren wijs, en vijf waren dwaas" Mattheüs 25:2

Zou een boer de akker verlaten en de tarwe wegwerpen vanwege het onkruid? Wat een dwaasheid zou dat zijn. Wat een dwaasheid is het dan de kerk verwerpen die de zaligmakende leer nog heeft.
Geliefden, ergert u zich niet wanneer er enige dwazen onder ons zijn. Besluit daaruit niet dat het dan geen ware kerk meer is, maar let erop dat u zelf de kerk niet verlaat. Wij moeten Gods dorsvloer niet verlaten opdat er kaf op ligt.
Och, loop niet uit het huis van uw vader weg omdat er een onnutte dienstknecht in is. Vanwege het kwaad dat er is, moeten wij het goede niet verlaten, maar veelmeer het kwade verdragen omwille van het goede. Dit moeten wij echter ook weten dat in de hemel alleen maar goeden zijn en in de strijdende kerk hier op aarde beide goede en kwade mensen.
Ik besluit hier met de vermaning van de apostel: 'En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben."
Is het dan zo dat er goede en kwade mensen zijn in die kerk, hoe behoort u dan te zijn, geliefden? Word dan opgewekt om niet tevreden te zijn met dat u een lidmaat van de zichtbare kerk bent, gelijk een dorre rank aan de wijnstok. Onderzoek uzelf of u een levend lidmaat bent.

Wilhelmus Smetterus
predikant te Buyrinck

("Sions wijze en dwaze maagden" 1677)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:
Als je van harte verlangt om deel te nemen aan het avondmaal, en je kerkenraad houdt dat tegen omdat ze je bekering niet kunnen "overnemen"
Als dit werkelijk gebeurd dan is dat een dwaalleer. Of iemand moet onder censuur staan.
Maar omdat een bekering niet wordt overgenomen de toegang tot het H.A. ontzeggen is in het licht van Schrift en belijdenis onjuist en zelf als een dwaalleer te bestempelen.
Maar in de praktijk is het vaak wel zo dat er andere gronden , bv openbare zonden ten grondslag liggen in het weren van de bediening, en helaas komt het dan regelmatig voor dat het door de betrokken personen anders uitgelegd wordt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Maar in de praktijk is het vaak wel zo dat er andere gronden , bv openbare zonden ten grondslag liggen in het weren van de bediening, en helaas komt het dan regelmatig voor dat het door de betrokken personen anders uitgelegd wordt.
Ja ja :bobo
Natuurlijk ligt het aan de betrokken personen. Die leggen het verkeerd uit. :jongle

Ik zal er verder maar geen woorden meer aan vuil maken. :soupir
~~Soli Deo Gloria~~
claus

Bericht door claus »

Tucht uitoefenen is en blijft zeer moeilijk. Nu is het wel zo dat men vaak de tucht voor veruit het grottste deel betrekt op het zevende gebod. Vroeger zei een geoefend kind des Heeren het al: 'Er zijn 10 geboden. Als men vloekt of een bastaardvloek uitspreekt en daar in liefde op gewezen is, tot enkele malen toe, hoort óók de tucht uitgeoefend te worden. Het is zelfs de zonde, die God het meest vertoornt.' Desalniettemin geldt evenzeer: 'Wie van u zonder zonden is, werpe het eerst de steen...'
Echter, dat in sommige gemeenten vrouwen met kort geknipt haar (soms meer dan 10 vrouwen in zo'n gemeente) toetreden tot de dis des Verbonds, is mij wel een raadsel. En...een enkele man met zelfs iets langer haar dan te doen gebruikelijk, wordt eveneens met 'wapperend' haar wèl toegelaten. Of sommigen erg werelds gekleed. Waar liggen de grenzen?? Die zijn zondermeer per gemeente zeer verschillend. Daar zijn tientallen voorbeelden van.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

claus schreef:Tucht uitoefenen is en blijft zeer moeilijk. Nu is het wel zo dat men vaak de tucht voor veruit het grottste deel betrekt op het zevende gebod. Vroeger zei een geoefend kind des Heeren het al: 'Er zijn 10 geboden. Als men vloekt of een bastaardvloek uitspreekt en daar in liefde op gewezen is, tot enkele malen toe, hoort óók de tucht uitgeoefend te worden. Het is zelfs de zonde, die God het meest vertoornt.' Desalniettemin geldt evenzeer: 'Wie van u zonder zonden is, werpe het eerst de steen...'
Echter, dat in sommige gemeenten vrouwen met kort geknipt haar (soms meer dan 10 vrouwen in zo'n gemeente) toetreden tot de dis des Verbonds, is mij wel een raadsel. En...een enkele man met zelfs iets langer haar dan te doen gebruikelijk, wordt eveneens met 'wapperend' haar wèl toegelaten. Of sommigen erg werelds gekleed. Waar liggen de grenzen?? Die zijn zondermeer per gemeente zeer verschillend. Daar zijn tientallen voorbeelden van.
Jaja, het is maar goed dat de synodevoorzitter van de bij ons zo hoogstaande nationale synode van Dordrecht niet bij ons het HA meer kan bedienen. Men zou dat in veel gemeenten niet vinden kunnen...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:Maar in de praktijk is het vaak wel zo dat er andere gronden , bv openbare zonden ten grondslag liggen in het weren van de bediening, en helaas komt het dan regelmatig voor dat het door de betrokken personen anders uitgelegd wordt.
Ja ja :bobo
Natuurlijk ligt het aan de betrokken personen. Die leggen het verkeerd uit. :jongle

Ik zal er verder maar geen woorden meer aan vuil maken. :soupir

Ik vind het prima als jij denkt het persoonlijk aan te moeten trekken , maar zo heb ik het niet bedoeld.
Je bent toch wel met me eens dat niet alle fouten die er gemaakt worden binnen de kerken alleen aan de ambtsdragers liggen. Hoewel ze zeker niet foutloos zijn.
Maar als er tegenwoordig iets gezegd wordt tegen de mondige mens, ligt het altijd aan de ander, en zeker als het om ambtsdragers gaat.
En dat komt de kerk menigmaal niet ten goede.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Zo ook andersom :oO
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Wilhelm schreef: Maar in de praktijk is het vaak wel zo dat er andere gronden , bv openbare zonden ten grondslag liggen in het weren van de bediening, en helaas komt het dan regelmatig voor dat het door de betrokken personen anders uitgelegd wordt.
De praktijk wijst uit dat de regels ten gronde liggen als tv en kleding.
Waarvan menig Ger.Gem kerkenraadsleden hebben gezegd: in de Bijbel staat dat duidelijk moet wezen of je een man of vrouw bent. De rok hebben mensen er later van gemaakt.

De tv, daar staat al helemaal niets over in de Bijbel. Laat staan dat je dan om die reden iemand kan weigeren van het avondmaal. net of God de mensen die een tv hebben niet lief kan hebben.

Je bent toch wel met me eens dat niet alle fouten die er gemaakt worden binnen de kerken alleen aan de ambtsdragers liggen. Hoewel ze zeker niet foutloos zijn.
Maar als er tegenwoordig iets gezegd wordt tegen de mondige mens, ligt het altijd aan de ander, en zeker als het om ambtsdragers gaat.
Ik vind het prima als jij denkt het persoonlijk aan te moeten trekken , maar zo heb ik het niet bedoeld.
Het verschil is de macht die ze hebben. Als lid kan jij zeggen: God roept mij tot Zijn tafel, maar als de kerkenraad het niet wil, dan gebeurd het niet. Persoonlijk ga ik niet de kerkenraad uitlokken om toch aan te gaan. Daarbij wil ik daar aan tafel waar ik ook werkelijk gewenst ben en werkelijk als mede zuster in geloof word opgenomen.

De kerkenraad beslist en daarom komt dit vaak op hun bord. ZIj bepalen veel. Zij doen en laten wat de gemeetne aankaart. Ik hoorde vroeger mijn vader regelematig zegen na een ledenvergadering: Dit is voor gesteld en dat is voorgesteld. Alles nemen ze mee naar de kerkenraadsvergadering en dan weet je bijvoorbaad dat het afgewezen word.
Hij had inderdaad steeds weer gelijk. Kerkenraad wil niet, gemeente wel, jammer voor de gemeente.
Dan kan je zeggen: moet je andere mannen kiezen voor de kerkenraad. Maar ze weten ook zo de tweetallen neer te zetten dat ze zeker weten dat bepaalde mannen gekozen worden.

Ook de kerk is niet vrij machtspolitiek helaas
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Lapressa schreef: De praktijk wijst uit dat de regels ten gronde liggen als tv en kleding.
Waarvan menig Ger.Gem kerkenraadsleden hebben gezegd: in de Bijbel staat dat duidelijk moet wezen of je een man of vrouw bent. De rok hebben mensen er later van gemaakt.

De tv, daar staat al helemaal niets over in de Bijbel. Laat staan dat je dan om die reden iemand kan weigeren van het avondmaal. net of God de mensen die een tv hebben niet lief kan hebben.
Vind je dit zo vreemd ?
Sorry hoor, maar dat er ook in uiterlijk opzicht regels gesteld worden is alleen maar te waarderen , en als men dan bij zo'n gemeente hoort is het toch niet te veel om je aantepassen ?
Zeker als het gaat om de zaak van het hebben van een TV, als men als lid zich hieraan niet wil onderwerpen is dit m.i. des te meer een teken. Of je nu voor of tegenstander bent van het besluit, en TV opruimen als daar aanleiding voor is zal niemand die God vreest zwaar vallen. Ook de voorstanders van het hebben van TV erkennen eerlijk dat het merendeel troep is wat er uitgezonden wordt, dus er wordt niets gemist.
Wel is het in deze tijd met de mogelijkheden die internet bied, ook in het pastoraat steeds moeilijker om en hoe hier mee om te gaan , daar ben ik het wel mee eens.
Maar ik was blij dat ook Paul Washer adviseerde de TV maar weg te gooien.

Lapressa schreef: Het verschil is de macht die ze hebben. Als lid kan jij zeggen: God roept mij tot Zijn tafel, maar als de kerkenraad het niet wil, dan gebeurd het niet. Persoonlijk ga ik niet de kerkenraad uitlokken om toch aan te gaan. Daarbij wil ik daar aan tafel waar ik ook werkelijk gewenst ben en werkelijk als mede zuster in geloof word opgenomen.
Ambtsdragers hebben geen macht, wel een Goddelijk gezag. We behoren als leden der gemeente gaarne aan de goede vermaning van hen ons te onderwerpen, hen in eer houdende om huns ambts wil. (zie form. tot bevestiging)
Zij hebben van Godswege een taak in Gods gemeente gekregen , die bij Schriftuurlijk functioneren, beantwoord moet worden met onderwerping en dubbele eer.

En het werkelijk gewenst worden aan tafel ? Ach , wel van Gods zijde, maar van 's mensen zijde is dat niet het belangrijkste. Dan liever de houding van de Griekse vrouw uit Syro-Fenicië, die zich niet waardiger achte dan een hondeke om zo een kruimel van Hem te begeren.
Lapressa schreef: De kerkenraad beslist en daarom komt dit vaak op hun bord. ZIj bepalen veel. Zij doen en laten wat de gemeetne aankaart. Ik hoorde vroeger mijn vader regelematig zegen na een ledenvergadering: Dit is voor gesteld en dat is voorgesteld. Alles nemen ze mee naar de kerkenraadsvergadering en dan weet je bijvoorbaad dat het afgewezen word.
Hij had inderdaad steeds weer gelijk. Kerkenraad wil niet, gemeente wel, jammer voor de gemeente.
Dan kan je zeggen: moet je andere mannen kiezen voor de kerkenraad. Maar ze weten ook zo de tweetallen neer te zetten dat ze zeker weten dat bepaalde mannen gekozen worden.

Ook de kerk is niet vrij machtspolitiek helaas
Met alle respect voor je vader, maar dit is nu juist een houding die zo verschrikkelijk slecht is voor de verhoudingen binnen een gemeente.
En al zit er een kern van waarheid in , dan moet hij het nog niet met zijn kinderen bespreken , maar in het gebed de Heere voorleggen. Dit mag je gerust eens je vader voorleggen !

Ik vind je reactie heel erg.
Natuurlijk gaan er zaken fout. Er zijn voorbeelden dat er verkeerd gehandeld werd.
Ambtsdragers zijn net mensen , gelukkig maar zou ik zeggen, is dat niet zo; het zijn mensen !
Mensen met al hun fouten en gebreken die God heeft aangesteld binnen een gemeente om te dienen in Zijn Koninkrijk.

Machtpolitiek ? Er zullen zeker uitwassen te noemen zijn , maar ik ben er ook van overtuigd dat in het merendeel van de gevallen er mannen zitten , die het goede zoeken voor de gemeente en voor de onsterfelijke zielen aan hun toebetrouwd.
Als mijn reactie te scherp overkomt dan mijn excuses.
Maar het doet me pijn.
Ook ik zie fouten en gebreken bij ambtsdragers, ook ik heb echt wel eens kritiek op hun functioneren.
Maar helaas is lijkt het wel de tijdgeest te zijn dat we ambtsdragers tegenwoordig al bij voorbaat met wantrouwen moeten benaderen. Gezag is een vies woord voor de hedendaagse mondige mens.
En deze ontwikkelingen zijn desastreus voor gezonde verhoudingen binnen een kerkelijke gemeente !
albion

Bericht door albion »

Lapressa schreef: De praktijk wijst uit dat de regels ten gronde liggen als tv en kleding.

Sorry, maar ik vind dit zo'n dooddoener. Tv wordt al helemaal niet genoemd. Nee logisch. Maar wel een tekst in Efez. 6:12 + kanttekeningen. Lees dat maar eens. En dan het laatste gedeelte.
Wilhelm schreef: Maar helaas is lijkt het wel de tijdgeest te zijn dat we ambtsdragers tegenwoordig al bij voorbaat met wantrouwen moeten benaderen. Gezag is een vies woord voor de hedendaagse mondige mens.
En deze ontwikkelingen zijn desastreus voor gezonde verhoudingen binnen een kerkelijke gemeente !
Mee eens, maar werkt de kerkeraad dat soms ook niet in de hand?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
gewoonjacolien

Bericht door gewoonjacolien »

albion schreef:

Sorry, maar ik vind dit zo'n dooddoener. Tv wordt al helemaal niet genoemd. Nee logisch. Maar wel een tekst in Efez. 6:12 + kanttekeningen. Lees dat maar eens. En dan het laatste gedeelte.
Wilhelm schreef: Maar helaas is lijkt het wel de tijdgeest te zijn dat we ambtsdragers tegenwoordig al bij voorbaat met wantrouwen moeten benaderen. Gezag is een vies woord voor de hedendaagse mondige mens.
Hier kan ik vaak ook geirriteerd van raken, maar eigenlijk is het inderdaad wel van twee kanten ja. Zo erg zelfs dat ik ook bijna de kerk heb willen verlaten maar ben gebleven voor de leer/voor het Woord. Kerkmensen doen mij er niet meer zoveel toe. Ik heb overigens om die redenen van al die macht van kerkenraad en al dat gedoe nog geen belijdenis gedaan. Ik had er een tijdje geleden echt genoeg van. Had bijna belijdenis gedaan, maar ik had heel veel gezien in het kerkverband (buiten de leer om) dat ik dacht van, dit vind ik niet normaal. Maja overal waar mensen zijn is er rottigheid, ja tocch?

kherken dus wel veel van wat jullie schrijven/waarover jullie discussieren, rokken, tv etc. het is en blijft een moeilijk punt, want doe je de tv weg, draag je nooit broeken als vrouw zijnde, er zijn duizenden dingen die je dan fout kan doen, en toch is het niet goed. Ik weet het niet, ik vind het heel moeilijk.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Ik denk dat albion hierin wel groot gelijk heeft. Zeker in een situatie als Lapressa schetst (en die mij helaas maar al te bekend voorkomt) heeft de kerkeraad het helemaal aan zichzelf te danken dat ze zo bekeken worden. Toch denk ik dat het dan goed is om je nederig en dienstbaar tegen hen op te stellen. Want ze zijn wel als gezag, hoewel ze misschien daar op een verkeerde manier aan gekomen zijn, boven je gesteld. Misschien kan je als (groot) deel van de gemeente beginnen met actief voor hen te bidden. In een gebedsgroep. En laat hen maar weten dat er voor ze gebeden wordt. Ik heb al in heel veel situaties gezien dat gebed zo machtig is! En zou het voor een ambtsdrager niet veel fijner om te weten: er wordt voor mij gebeden, dan dat ze weten: ze leveren weer kritiek op mij?

Er zijn gelukkig ook heel veel situaties waar het anders is. Dat er wel een gezonde gezagsverhouding is in een kerkelijke gemeente.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Wilhelm schreef: Vind je dit zo vreemd ?
Sorry hoor, maar dat er ook in uiterlijk opzicht regels gesteld worden is alleen maar te waarderen , en als men dan bij zo'n gemeente hoort is het toch niet te veel om je aantepassen ?
Zeker als het gaat om de zaak van het hebben van een TV, als men als lid zich hieraan niet wil onderwerpen is dit m.i. des te meer een teken. Of je nu voor of tegenstander bent van het besluit, en TV opruimen als daar aanleiding voor is zal niemand die God vreest zwaar vallen. Ook de voorstanders van het hebben van TV erkennen eerlijk dat het merendeel troep is wat er uitgezonden wordt, dus er wordt niets gemist.
Wel is het in deze tijd met de mogelijkheden die internet bied, ook in het pastoraat steeds moeilijker om en hoe hier mee om te gaan , daar ben ik het wel mee eens.
Maar ik was blij dat ook Paul Washer adviseerde de TV maar weg te gooien.
Prima dat er regels zijn. Maar er is een verschil tussen kerkregels en Bijbelse normen en waarden. Op kerkregels mag je nooit iemand weren van het avondmaal. Op grond van Bijbelse normen en waarden is wat ander.

Je mist dan wel wat, het goede wat er ook op komt. Pas nog een gezin uit de reformatorische kring die hun gehandicapte zoon verloren. Dat was in een medisch programma en ze lieten ook een mooie getuigenis zien. Ik ben blij dat ik het heb mogen zien, het deed echt wat met mij.
Ambtsdragers hebben geen macht, wel een Goddelijk gezag. We behoren als leden der gemeente gaarne aan de goede vermaning van hen ons te onderwerpen, hen in eer houdende om huns ambts wil. (zie form. tot bevestiging)
Zij hebben van Godswege een taak in Gods gemeente gekregen , die bij Schriftuurlijk functioneren, beantwoord moet worden met onderwerping en dubbele eer.

Ja zij hebben een taak in de gemeente. Één van die taken is er zijn voor de gemeente, naar ze luisteren. Als een gemeente een signaal afgeeft dan hebben zij die serieus te nemen en niet hun eigen koers te varen. Zij zetten niet voor niets bepaalde persoenen tegen over elkaar op tweetal. Ze weten namelijk precies welke personen er door de gemeente gekozen zullen worden en wie minder kans maakt.
En het werkelijk gewenst worden aan tafel ? Ach , wel van Gods zijde, maar van 's mensen zijde is dat niet het belangrijkste. Dan liever de houding van de Griekse vrouw uit Syro-Fenicië, die zich niet waardiger achte dan een hondeke om zo een kruimel van Hem te begeren.
Gods zijde is de belangrijkste. Daarbij is het avondmaal een moment waarbij je met je gelovige broeders en zusters je geloof belijd voor God en de gemeente. Je kan je samen met ze aan tafel zitten terwijl ze je eigenlijk er niet aan willen hebben? Hoe kan je dan gemeenschap in geloof hebben als er onenigheid is?
Met alle respect voor je vader, maar dit is nu juist een houding die zo verschrikkelijk slecht is voor de verhoudingen binnen een gemeente.
En al zit er een kern van waarheid in , dan moet hij het nog niet met zijn kinderen bespreken , maar in het gebed de Heere voorleggen. Dit mag je gerust eens je vader voorleggen !
Je moet niet van die voorbarige comclusies trekken. Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan?
muren en plafonds waren dun in ons huis, als kidneren hebben wij daardoor meer opgevangen dan wel is de bedoeling was.
Ik vind je reactie heel erg.
Natuurlijk gaan er zaken fout. Er zijn voorbeelden dat er verkeerd gehandeld werd.
Ambtsdragers zijn net mensen , gelukkig maar zou ik zeggen, is dat niet zo; het zijn mensen !
Mensen met al hun fouten en gebreken die God heeft aangesteld binnen een gemeente om te dienen in Zijn Koninkrijk.
Het is ook erg dat het gebeurd. Maar het is juist goed dat we onder ogen zien wat waar fout gaat. Dan kan er namelijk pas wat aan gedaan worden.
Machtpolitiek ? Er zullen zeker uitwassen te noemen zijn , maar ik ben er ook van overtuigd dat in het merendeel van de gevallen er mannen zitten , die het goede zoeken voor de gemeente en voor de onsterfelijke zielen aan hun toebetrouwd.
Ik onder ken dit ook niet.
Als mijn reactie te scherp overkomt dan mijn excuses.
geaccepteerd ;)
Maar het doet me pijn.
Het deed mij ook enorm pijn en als ik er aan terug denk doet het toch wel weer verdriet. Als slijt dat wel een beetje in de loop der tijd moet ik eerlijk bekenen.
Ook ik zie fouten en gebreken bij ambtsdragers, ook ik heb echt wel eens kritiek op hun functioneren.
Maar helaas is lijkt het wel de tijdgeest te zijn dat we ambtsdragers tegenwoordig al bij voorbaat met wantrouwen moeten benaderen. Gezag is een vies woord voor de hedendaagse mondige mens.
We moeten ook niet vergeten de goede dingen van ze op te noemen. Zo zaten er ook kerkenraadsleden in de kerk van mijn ouders die echt super top waren om zo maar te zeggen. 1 kon super goed met mensen omgaan met psychische problemen. Petje af, want dat is echt niet altijd even makkelijk. Een ander wikkelde bij wijze van de jeugd om izjn vingers. Hij weet ook precies wat er onder ze leeft. Ze zijn groepsgesprekken begonnen daar tussen de jeugd en kerkenraad. 10 jongeren met 2 a 3 kerkenraadsleden. Waren fijne avonden en daar werd je echt gehoord. Je kon ook dingen uit de praktijk bespreken over hoe zo goed mogelijk met bepaalde situaties om te gaan.

Hier hebben we het over de kant waar echt nog wel aan gewerkt kan worden, maar er zijn dus zeker ook goede zaken. Heel lang is het een taboe geweest om te mogen zeggen wat er mis gaat in een kerk. Die is nu doorbroken. Daardoor lijkt het denk ik nu door te slaan naar de andere kant, maar ik vermoed dat dit uiteindelijk wel een goed evenwicht zal gaan krijgen.
Gesloten