Re: 1 Timotheus 2 vers 4
Geplaatst: 11 mar 2008, 21:26
-------------------------------
Pietjebel, je hebt mij inderdaad goed begrepen.pietjebel schreef:Bij verder nadenken kwam ik misschien nog op een oplossing, met dank aan Zonderling en Poole. Ik vatte de tekst op als slaande op de wil des besluits, maar Zonderling in verband met de wil des bevels. Inderdaad is het bevel tot geloof en bekering algemeen, en is aan geloven en zich bekeren (tot kennis der waarheid komen in de tekst) de belofte van zalig worden verbonden. In die zin kan 'alle' dan in letterlijke zin genomen worden.
Maar ook daarbij houdt ik een moeilijkheid: waarom mocht Paulus van de H. Geest het evangelie niet preken in Bythinië, als diezelfde Geest wel wil dat alle mensen tot kennis der waarheid komen?
Daarom houdt ik vast aan de verklaring die ik eerder noemde: daarbij heb ik dergelijke vragen niet. Wat niet wil zeggen dat ik God daarmee begrijp, en evenmin dat ik de mogelijkheid van Zonderling verketter.
Dat vind ik inderdaad moeilijk. Toch wil ik die teksten zeker niet onder het vloerkleed wegmoffelen. Ik zat te denken aan de woorden van Jezus uit Mattheüs 24:pietjebel schreef:Maar to the point: dat God niet wil dat allen mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen, blijkt dat niet uit die teksten die ik in mijn eerdere post citeerde? Hoe leg je die uit?
Geachte broeder:Zonderling schreef:
Overigens roept de uitleg die jij voorstaat evenzeer vragen op, echter wanneer je die zelf niet ervaart, wil ik dat graag zo laten. Alleen miste ik een reactie op wat Josephus naar voren bracht met betrekking tot het woord 'wereld' in Johannes 3:16.
M.vr.gr.
Zonderling
Ik ben het hiermee eens.pietjebel schreef:Klopt. Dit topic gaat namelijk over 1 Tim. 2:4. Joh. 3:16 is dan feitelijk off-topic.Zonderling schreef:Alleen miste ik een reactie op wat Josephus naar voren bracht met betrekking tot het woord 'wereld' in Johannes 3:16.
Desgevraagd wil ik er wel iets over zeggen. In Joh. 3:16 staat inderdaad kosmos.
(...)
Dat 'kosmos' in dit verband niet 'alle mensen' kan betekenen, is te zien aan het vervolg. Anders had er moeten staan 'Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat alle mensen niet verderven, maar het eeuwige leven hebben.' Er staat nu echter duidelijk dat God Zijn Zoon gaf opdat een ieder die gelooft niet verdorven zal worden.
Maar om niet in het 'negatieve' of beperkende te blijven steken: niemand hoeft zichzelf bij voorbaat van die liefde uit te sluiten, want ieder wordt genodigd om te geloven. Daarom heb ik er wel moeite mee om deze tekst zo te lezen 'alzo lief heeft God de uitverkoren wereld gehad.' Dat staat er niet. Ook dan wordt de 'kosmos' ten onrechte beperkt tot de mensen.
Maar uit deze tekst blijkt zeker een ruime nodiging tot het heil in Christus. (...)
Nee, ik kan je hierin wel volgen, maar zou daarop nog willen aanvullen, dat ik in dat woord 'liefde' meerdere dimensies zie. Ook Erasmiaan wees hierop. Want ook de ongelovigen / verworpenen delen in zekere zin in Gods barmhartigheid en de zending van de Zoon, al is dat slechts tijdelijk en maakt het de schuld groter.Bert Mulder schreef:Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve....
zo lees ik dit:
Op deze manier heeft God de wereld (cosmos, Zijn schepping) lief gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Zodat iedereen, hoofd voor hoofd die in Hem geloven, zalig zullen worden.
of ben ik daar fout in?
Ik weet wel dat we hier het onderwerp 'aanbod' raken waar we het niet over eens zijn. (N.B. géén aanbod alsof er nog krachten in de mens zouden zijn overgelaten om dat aanbod aan te nemen, dat zéker niet!) Maar in verband met deze tekst wilde ik toch graag dit citaat geven.En Hij heeft hier zo algemeen gesproken ("een iegelijk") eensdeels om allen zonder onderscheid tot deelgenootschap aan het leven te nodigen, anderdeels om de ongelovigen alle verontschuldiging af te snijden.
Met hetzelfde doel gebruikt hij ook het woord "wereld", dat Hij eerst gebezigd heeft. Want ofschoon er in de wereld niets gevonden kan worden dat Gods gunst waardig is, toont Hij Zich nochtans jegens die ganse wereld genadig, daar Hij zonder uitzondering allen tot het geloof in Christus roept, hetwel niets anders is dan het ingaan in het leven. Maar laat ons bedenken dat, al wordt in het algemeen het leven beloofd in Christus aan allen die geloven, toch geenszins het geloof aan allen gemeen is. Want Christus is wel aan allen openbaar en voorgesteld, maar alleen de uitverkorenen opent God de ogen, om Hem door het geloof te zoeken.
Dat klopt, Bert, maar het gevaar is een 'overreactie'.Bert Mulder schreef:ben het in grote lijnen daar wel met je eens.
Aan deze tekst is door de Remonstranten veel oneer bewezen, door ze in hun remonstrantie te gebruiken.
En ook zoals de kanttekenaren aangeven.freek schreef:Ik las net op wikipedia dat de Jehova's getuigen deze tekst precies zo vertalen als hypercalvinisten dat ook graag zien:
Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen
En wat de kanttekenaren zeggen is het einde van alle tegenspraak punt uit.Tiberius schreef:En ook zoals de kanttekenaren aangeven.freek schreef:Ik las net op wikipedia dat de Jehova's getuigen deze tekst precies zo vertalen als hypercalvinisten dat ook graag zien:
Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen
Denk je?Johann Gottfried Walther schreef:En wat de kanttekenaren zeggen is het einde van alle tegenspraak punt uit.Tiberius schreef:En ook zoals de kanttekenaren aangeven.freek schreef:Ik las net op wikipedia dat de Jehova's getuigen deze tekst precies zo vertalen als hypercalvinisten dat ook graag zien:
Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen![]()
Het heeft er soms wel alle schijn van, en dat is een kwalijke zaak. Hoezeer we ook veel dingen kunnen leren van die kanttekingen.Tiberius schreef:Denk je?Johann Gottfried Walther schreef:En wat de kanttekenaren zeggen is het einde van alle tegenspraak punt uit.Tiberius schreef:En ook zoals de kanttekenaren aangeven.freek schreef:Ik las net op wikipedia dat de Jehova's getuigen deze tekst precies zo vertalen als hypercalvinisten dat ook graag zien:
Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen![]()