Oude Paden, dank je wel voor je duidelijke bevestiging dat het aanbod algemeen en welmenend is. Ooit las ik in mijn jeugd (bijna 30 jaar geleden) de uitdrukking van dr. Steenblok dat het aanbod van genade alleen gedaan wordt aan wedergeborenen (in een gesprek met ds. Verhagen zei hij dit) en daar schrok ik eerlijk gezegd heel erg van. Ik ben blij dat jij deze opvatting kennelijk niet aanhangt.Oude Paden schreef:Ik ben het er van harte mee eens dat het aanbod algemeen en welmenend is!Zonderling schreef:Ik zou vooral van Oude Paden willen horen of hij het ermee eens is dat het aanbod van genade algemeen is (tot alle hoorders van het Evangelie komt) en welmenend.Tiberius schreef:Daag ons niet niet, want ik kan heus nog wel onzinniger reacties bedenken. :wink:Afgewezen schreef:Dit is de meest onzinnige reactie die je maar kunt geven!
Maar misschien kan Oude Paden wat voorbeelden aandragen om zijn statement te ondersteunen.
Of het voorwaardelijk of onvoorwaardelijk genoemd moet worden, kunnen we beter laten rusten, want dat is vooral een theoretisch-juridische discussie.
Ik ben het er niet mee eens dat we de discussie over (on)voorwaardelijk moeten laten rusten! Ik zou het alleen willen veranderen in een bespreking van : Hoe spreken we de onbekeerden aan in de prediking! Welke boodschap hebben we voor hen!
Wat betreft voorwaardelijk / onvoorwaardelijk, dat is een moeilijke discussie omdat dit veel meer nauwkeurigheid vraagt in het gesprek dan op een forum gewoon is. Ik begin er in elk geval (nu) niet aan.
M.vr.gr.,
Zonderling