Willem schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:huisman schreef:Juist de mensen uit Berea worden geprezen omdat zij het gesproken woord toetsten aan de Schrift.
Aardig gevonden, maar daar staat wel wat voor: "die het woord
ontvingen met alle toegenegenheid," onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Grut, Tiberius, wat ben je vervelend met je 'aardig gevonden'. Ik denk dat huisman daar een heel sterk punt heeft. Of je het woord nu met toegenegenheid ontvangt of niet, dat maakt in dezen echt niet uit. Ook niet wat er in de kanttekening staat.
Maar als jouw houding die van de doorsnee ambtsdrager in de GG zou zijn, ziet het er somber uit...
Er is toch niemand die ontkend dat men de Schriften moet onderzoeken of het alzo is? We hebben het erover dat als men vindt dat het in de Schriften anders is dan het gepredikte woord hoe men dit dan verwoord. Volgens mij dient hiervoor de kerkordelijke weg gevolgd te worden, anderen vinden dat men de predikant s'avonds persoonlijk de grieven moet meedelen. Daar hebben we het over. En deze tekst zegt helemaal niets over hoe de Bereers omgingen met hun vragen.
het valt me op dat vragen stellen over de prediking zo gauw wordt gezien als 'grieven' of vijandschap.
Ds P Roos zei eens in een preek over de vrouwen bij het graf dat de Heere de vrouwen gebruikt om de discipelen onderwijs te geven.
Hij zei: wat kan je soms veel van vrouwen uit de gemeente leren. En kom er maar mee hoor als je denkt dat iets niet bijbels is. daar kan je als predikant veel van leren.
Dat is al een heel andere toonzetting. Naar zo'n predikant zou je ook gerust gaan als je vragen had bij de prediking.