oesterschelpje schreef:Zita schreef:aardappels uit de oven met tijm of rozemarijn. Sperziebonen met spekjes en kookroom. Beenham. Champignons.
Kun je dit recept een beetje toelichten?
Lijkt me erg lekker.
Ik ben dol op recepten die niet al te moeilijk maar toch heel lekker zijn!
Het is allemaal enorm simpel:
vastkokende aardappels schoonboenen en in plakjes of partjes snijden. Scheut olijfolie erover, peper, zout en tijm (of rozemarijn, net wat je zelf lekker vindt). Drie kwartier in de oven, op een bakplaat met bakpapier. Af en toe even beetje omscheppen, als je 't niet vergeet.
Sperziebonen beetgaar koken, spekjes uitbakken, bonen afgieten, kookroom erover gieten en aan de kook brengen. Het wordt dan wat dikker. Spekjes erbij doen. Peper en zout toevoegen.
Beenham 35 minuten op 200 graden in de oven, daarna per 100 gram nog 10 minuten op 90 graden. (dus als je een beenhammetje van 500 gram hebt, eerst 35 minuten op 200 graden, daarna 50 minuten op 90 graden.) Aangezien ik zowel aardappels als beenham wil maken en de vriendin bij wie ik kook slechts één oven heeft (ikzelf overigens ook), ga ik de beenham in een pan braden.
Champignons bak ik in een koekenpan. Blue band, peper en zout, op hoog vuur. En champignons zijn alleen lekker als ze echt vers zijn. En kwarten (of bij kleintjes halve) zijn lekkerder dan plakjes.