Sinterklaas

merel

Re: Sinterklaas

Bericht door merel »

Wij hebben een hele gezellige sinterklaas ( einde van de ochtend en begin van de middag) gehad. Onze kinderen denken dat de man ook echt bestaat en zolang zij er niet naar vragen houden wij het zo. De oudste heeft 3 maanden geleden de vraag gesteld of hij echt bestond en doet nu leuk mee voor zijn jongere broers en zus. Wij hebben hen een groot gezamelijk cadeau gegeven en daar hebben zij gisteren de hele dag mee gespeeld. Ik vind het in ieder geval een leuk feest. Sinterklaas weet bij ons niet alles, roe en mee naar Spanje doen wij niet aan. De kinderen mogen 3 zaterdagen hun schoen zetten en krijgen dan wat chocoladedingen erin. Ontzettend leuk!
Ik verheug mij nu al op het lootjes trekken als ze wat ouder zijn. Een collega van mij heeft, vind ik althans, ook een hele leuke invulling gemaakt van pakjesavond. Allererst lootjes trekken en een cadeau voor degene kopen van ongeveer 15e incl gedicht. Daarnaast moet iedereen 3 pakjes kopen van 5e en alle pakjes worden op een hoop gelegd. Vervolgens wordt om de pakjes gespeeld met een dobbelsteen. Op de kanten van de dobbelsteen staan teksten zoals 'pak een pakje van de stapel', 'geef een pakje door', 'pak een pakje van iemand anders 'etc. Dat schijn echt hilarisch te zijn. Vorg jaar had n 1 van haar kinderen een enorme zak snoep geschept voor 5e en daar ging de 'strijd' tussen de kinderen om.
Pimpelmees

Re: RE: Re: Sinterklaas

Bericht door Pimpelmees »

merel schreef:Onze kinderen denken dat de man ook echt bestaat en zolang zij er niet naar vragen houden wij het zo.
Vind je dat niet moeilijk? Is dat niet toch een lichte vorm van misleiden, door er stilzwijgend in mee te gaan?
merel

Bericht door merel »

Soms wel, maar het plezier dat zij hebben, is mij ook wat waard. Ik vond het zelf namelijk vroeger ook zo enorm leuk. Het is gewoon jammer als je 'weet' dat het een groot spel is. Vorig jaar beweerde de oudste dat hij de Sint met zijn paard echt over het dak had zien lopen 's avonds. Dat heb ik proberen te nuanceren, maar hij bleef bij zijn stelling. Dit jaar weet hij beter en kon hij er toch wel wat om lachen. Al vertrouwde hij mij wel toe dat hij het leuker vond toen het nog allemaal echt was.
En als zij dan 's avonds danken voor de mooie cadeaus die zij hebben gekregen en de fijne dag die zij hebben gehad en dat de God echt voor hen zorgt, dan maak ik mij geen zorgen over dit verzwijgen.

En het komische is dat zij de kerstman een verzonnen verhaal vinden. Een man met een baard rijdend op het dak met een paard kan wel in hun optiek, maar een man met een baard in een arreslee is toch echt onmogelijk :haha
Laatst gewijzigd door merel op 07 dec 2015, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Re: RE: Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:
merel schreef:Onze kinderen denken dat de man ook echt bestaat en zolang zij er niet naar vragen houden wij het zo.
Vind je dat niet moeilijk? Is dat niet toch een lichte vorm van misleiden, door er stilzwijgend in mee te gaan?
Elk kind tussen ong 3-6 jaar denkt magisch, d.w.z. dat werkelijkheid en fantasie soms door elkaar lopen.
Dat past dus ook in het geloof in sinterklaas.
merel schreef:Wij hebben een hele gezellige sinterklaas ( einde van de ochtend en begin van de middag) gehad. Onze kinderen denken dat de man ook echt bestaat en zolang zij er niet naar vragen houden wij het zo.
Dat gaat gewoon vanzelf, meestal door vriendjes of op school.

Sinterklaas is heel erg goed voor me geweest. Ik zocht al maanden naar een donkerblauwe handtas die ook geschikt was om mee naar een begrafenis mee te te nemen. Maar ik kon hem niet vinden (teveel bling, te duur, te licht, te groot)
En sint had hem gevonden, geweldig, zo blij mee.
En verder een boek, een luchtje, een nieuwe tasagenda, een DVD, zachte warme pantoffeltjes, een hoesje voor mijn mobieltje, een chocoladeletter.
En het is ook leuk om te zien als jouw kadootjes een schot in de roos zijn. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Ik ben weken druk geweest met verzamelen van de cadeautjes voor iedereen, maar kreeg als enige helemaal niets. Het erge was dat het niemand opviel. :humhihi
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik ben weken druk geweest met verzamelen van de cadeautjes voor iedereen, maar kreeg als enige helemaal niets. Het erge was dat het niemand opviel. :humhihi
Meen je dat nou? :jongle
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Elk kind tussen ong 3-6 jaar denkt magisch, d.w.z. dat werkelijkheid en fantasie soms door elkaar lopen.
Mhh... dat is precies ons bezwaar tegen het hele feest. Dank voor dit argument! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Floppy

Bericht door Floppy »

Luther schreef:
Mara schreef:Elk kind tussen ong 3-6 jaar denkt magisch, d.w.z. dat werkelijkheid en fantasie soms door elkaar lopen.
Mhh... dat is precies ons bezwaar tegen het hele feest. Dank voor dit argument! ;)
Ik heb verder niets tegen een beperkte vorm van Sinterklaas vieren, maar ik pas er voor op om de kinderen te laten geloven dat de man echt bestaat. Geldt ook voor dingen als de ooievaar trouwens. Vanaf al heel jong zijn we daar volkomen transparant in.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Floppy schreef:
Luther schreef:
Ik heb verder niets tegen een beperkte vorm van Sinterklaas vieren, maar ik pas er voor op om de kinderen te laten geloven dat de man echt bestaat. Geldt ook voor dingen als de ooievaar trouwens. Vanaf al heel jong zijn we daar volkomen transparant in.
Oh... maar wij laten onze kinderen wél geloven dat er ooievaars bestaan, evenals mussen, merels, kauwtjes, duiven, etc. :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Dus de tandenfee, sprookjes, dagje efteling, kindje komt uit de boerenkool, allemaal verbannen uit jouw huis?
Een kind mag geen fantasie hebben of beleven?
Dat vind ik nu juist zo leuk aan kleine kindjes, die onbevangenheid, het geloof in goed en kwaad.
En dan een oplossing bedenken tijdens het spelen om het kwaad uit te roeien.
Hoe je het ook wendt of keert, je kunt het magisch denken op die leeftijd er niet uit krijgen hoor, dat hebben ze nu eenmaal.
Ik word er niet lekker van als ik een kind van 5 hoor zeggen: mijn moeder is zwanger.
Het is maar zo'n korte periode waarin ze nog heerlijk onbevangen kunnen zijn, ik heb er i.i.g. heel erg van genoten en we kijken er nog steeds op terug.

Overigens hebben wij het geloof in de tandenfee nooit aanbevolen, maar als hier een kindje speelde dat er wel in geloofde, liet ik dat zo.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

@merel:
Je bent er in ieder geval eerlijk in dat het soms moeilijk kan zijn om stilzwijgend mee te gaan in het sinterklaasgeloof van je kinderen. Ik kies zelf meer voor duidelijkheid hierin. Dit doe ik mede omdat sinterklaas een grote aantrekkingskracht heeft op kinderen en het "eerst wel daarna niet" geloven in sinterklaas een opstapje kan zijn naar het "eerst wel daarna niet" geloven in God. Vandaar dat ik het geloof in sinterklaas eerder als kwaad dan als goed zie.
Floppy

Bericht door Floppy »

Luther schreef:...
Oh... maar wij laten onze kinderen wél geloven dat er ooievaars bestaan, evenals mussen, merels, kauwtjes, duiven, etc. :OO3
Zolang je de ooievaar en de boerenkool maar hun natuurlijke functie laat behouden, vind ik het allemaal goed.

Het is eigenlijk juist grappig om bij een filmpje met ooievaars & baby's aan de kleintjes uit te moeten leggen dat sommige kinderen geloven dat ooievaars kindjes brengen.
merel

Bericht door merel »

@ pimpelmees Dat is een argument dat ik tegenwoordig vaker hoor m.n. in evangelische kringen. Toch ken ik niemand die rond zijn 6e zegt, ik geloof niet meer in Sinterklaas en nu ook niet meer in God. Volgens mij werkt het niet zo.

Voor kinderen is die leeftijd bestaat alles, je hoeft niet eens te vertellen dat Sinterklaas bestaat .Hij heeft een baard en een rode mantel aan. Het is Sinterklaas. Net zoals zwarte piet zwart is door de schoorsteen. Voor hen heel logisch, net zo logisch als dat hun knuffels ook kunnen praten en pijn kunnen hebben in de wasmachine. Ik vind het heerlijk en doe er graag aan mee. Net zoals ik ook meedoe als hun knufffels geopereerd ( lees: gemaakt) moeten worden. Zoonlief kwam ook een keer in tranen van de trap, omdat zijn knuffel blind was geworden. Het oog was kapot, onder een dekentje op de (operatie)tafel is dit hersteld door papa dokter met bijbehorende verdovingsspuit. Kind gelukkig, knuffel gemaakt.

Tandenfeeën en kinderen uit de boerenkool kennen wij niet. Wat doe je dan met kinderen die in de zomer zijn geboren. Dan groeit er geen boerenkool. :D Maar Sinterklaas vieren wij vol overgave en nu is die man gelukkig weer in Spanje en wordt er tot medio november niet meer over gesproken.
Laatst gewijzigd door merel op 07 dec 2015, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

Mara schreef: Dus de tandenfee, sprookjes, dagje efteling, kindje komt uit de boerenkool, allemaal verbannen uit jouw huis?
...
Wel fantasie, maar dan gebaseerd op aangereikt feitenmateriaal.

In de praktijk dus geen tandenfee en sprookjes, en boerenkool eten we gewoon op zonder de kindjes er eerst uit te hoeven schudden. Stel je voor, zou je ook nog een discussie krijgen of het wel scharrelkinderen of vrije-uitloop-kinderen zijn; en vooral geen plofkinderen.

Efteling hebben we een keer erg van genoten; het sprookjesbos vond niemand van ons interessant; daar zijn we zo snel mogelijk uit gegaan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Luther schreef:
Dus de tandenfee, sprookjes, dagje efteling, kindje komt uit de boerenkool, allemaal verbannen uit jouw huis?
Dat vind ik nu juist zo leuk aan kleine kindjes, die onbevangenheid, het geloof in goed en kwaad.
En dan een oplossing bedenken tijdens het spelen om het kwaad uit te roeien.
Hoe je het ook wendt of keert, je kunt het magisch denken op die leeftijd er niet uit krijgen hoor, dat hebben ze nu eenmaal.
Ik word er niet lekker van als ik een kind van 5 hoor zeggen: mijn moeder is zwanger.
Het is maar zo'n korte periode waarin ze nog heerlijk onbevangen kunnen zijn, ik heb er i.i.g. heel erg van genoten en we kijken er nog steeds op terug.

Overigens hebben wij het geloof in de tandenfee nooit aanbevolen, maar als hier een kindje speelde dat er wel in geloofde, liet ik dat zo.
Wat moet een kind van 5 dan zeggen als zijn moeder zwanger is? Mag dat kind niet weten dat er nieuw leven op komst is? Moet dat grote wonder in de boerenkool gestopt worden?
En van sprookjes zeg je toch ook dat het maar verhaaltjes zijn?
Efteling en Christen zijn kan ik ook helemaal niet combineren, maar dat is vast een andere discussie.
Tandenfee? Doe maar gewoon hoor.

Heel helder: Sinterklaas is een verklede man. Dat is de boodschap vanaf de eerste dag dat onze kinderen zich bewust worden van Sinterklaas.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie