Of gewoon omdat in de kerk de SV gelezen wordt.DDD schreef:Dat mensen hem niet meenemen naar de kerk is om ergernis te voorkomen of vanwege sociale controle.

Of gewoon omdat in de kerk de SV gelezen wordt.DDD schreef:Dat mensen hem niet meenemen naar de kerk is om ergernis te voorkomen of vanwege sociale controle.
In het RD van vandaag...Eppo Gremdaat schreef:Komt er nog een vraaggesprek met een van de afgevaardigden van de kerk uit Papua?
Hoe zullen zij over dit alles denken......
RD schreef:De culturele verschillen tussen de kerk in Nederland en op Papoea zijn groot. Wij bestaan nog maar 50 jaar. De kerk in Nederland al honderden jaren. Wij kunnen leren van de discipline in het kerkelijk en geestelijk leven in Nederland. Ook van het onderhoud van de gemeenten door collectes. Maar ondanks de grote culturele verschillen dienen we toch dezelfde God. We mogen Hem vragen of Hij de kerk wil bewaren. Maar we mogen er ook op vertrouwen dat Hij de kerk sterk zal maken. De kerk is Zijn zaak.
De verschillen zijn miniem, dus je kunt het verhaal prima volgen met de HSV, vaak zelfs beter. Dus dat lijkt me geen reden, maar misschien begrijp ik je verkeerd.Afgewezen schreef:Of gewoon omdat in de kerk de SV gelezen wordt.DDD schreef:Dat mensen hem niet meenemen naar de kerk is om ergernis te voorkomen of vanwege sociale controle.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens.DDD schreef: Dat geeft wel aan dat de synode inderdaad buitengewoon eenzijdig is samengesteld, en dat was me ook al eerder opgevallen. .
Er staat wel in het artikel dat enkele afgevaardigden kennis hebben genomen van de drukproeven.Luther schreef:Hier maak ik toch wel wat bezwaar tegen. De jongerenbijbel is er nog niet eens, en men heeft het oordeel al klaar. En nu zou er zelfs een bepaalde theologie achter de jongerenbijbel zitten.Tiberius schreef:Overigens wordt niet zozeer gesteld, dat "de HSV breed gelezen wordt".
Men waarschuwt "tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel". Dat is denk ik zeer terecht.
Ik vind het vooral erg verdrietig als ik dit allemaal lees.
'k Hoop van harte dat veel jongeren deze jongerenbijbel kopen, of krijgen, en erin gaan lezen (!).
Ik ken vijf mensen van heel nabij die mee hebben geschreven aan stukjes in de HSV-jongerenbijbel, stuk voor stuk 100% integere mensen en theologisch van zuiver hout gesneden. Het hele project wordt aangestuurd door JBGG-bestuurslid Steef Post. Het ware te wensen dat de synode uitsprak dat ze met blijdschap uitziet naar de presentatie van de HSV-jongerenbijbel en dat ze van harte hoopt dat elke jongere dag na dag via deze bijbel het Woord van God leest en bemediteert.
Laat iedereen de woorden van Wim Büdgen (RD van heden) ter harte nemen. Hij zei op de COGG-bijeenkomst: "Reformatorische jongeren knappen vooral af op het gekissebis in eigen kring, de als onveranderlijk gepresenteerde regels en de geringe flexibiliteit bij ouderen richting jongeren. Het niet kunnen omgaan met verschillen door ouderen is een belangrijke oorzaak van het niet-eigenen van de kernen van de gereformeerde leer. Sommige jongeren trekken uit het feit dat zij veel niet begrijpen zelfs de conclusie: dan zal het wel niet voor mij zijn.”
Ik denk dat een groot deel van de afgevaardigden zich het liefst in het midden plaatst. Ze zijn er helemaal niet op uit om de verschillen te benadrukken.DDD schreef:Daar heb je deels wel gelijk in. Ik zeg niet dat alle synodeleden eenzijdig zijn als persoon, of dat ze niet over de minieme verschillen binnen het kerkverband heen zouden kunnen kijken. Zeker de wat intelligentere dominees zullen ongetwijfeld beseffen dat de verschillen in de totale breedte van de gereformeerde gemeenten heel klein zijn als je het bekijkt vanuit het totale gereformeerde spectrum.
Maar ik zie zes predikanten die zich duidelijk vér rechts van het midden plaatsen, en niet één predikant die zich duidelijk ver links van het midden positioneert. Ik beweer daarmee niet dat de synodeleden niet binnen de GG zouden horen, ze vallen allemaal binnen de bandbreedte van de traditie van de GG. De ouderlingen ken ik niet zo goed, op enkele na.
O.a. wordt de door Prof. Wim Verboom herziene versie van de Heidelberger erin verwerkt. Wat kan daar nou mis mee zijn?Luther schreef:Hier maak ik toch wel wat bezwaar tegen. De jongerenbijbel is er nog niet eens, en men heeft het oordeel al klaar. En nu zou er zelfs een bepaalde theologie achter de jongerenbijbel zitten.Tiberius schreef:Overigens wordt niet zozeer gesteld, dat "de HSV breed gelezen wordt".
Men waarschuwt "tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel". Dat is denk ik zeer terecht.
Ik vind het vooral erg verdrietig als ik dit allemaal lees.
'k Hoop van harte dat veel jongeren deze jongerenbijbel kopen, of krijgen, en erin gaan lezen (!).
Ik ken vijf mensen van heel nabij die mee hebben geschreven aan stukjes in de HSV-jongerenbijbel, stuk voor stuk 100% integere mensen en theologisch van zuiver hout gesneden. Het hele project wordt aangestuurd door JBGG-bestuurslid Steef Post. Het ware te wensen dat de synode uitsprak dat ze met blijdschap uitziet naar de presentatie van de HSV-jongerenbijbel en dat ze van harte hoopt dat elke jongere dag na dag via deze bijbel het Woord van God leest en bemediteert.
Laat iedereen de woorden van Wim Büdgen (RD van heden) ter harte nemen. Hij zei op de COGG-bijeenkomst: "Reformatorische jongeren knappen vooral af op het gekissebis in eigen kring, de als onveranderlijk gepresenteerde regels en de geringe flexibiliteit bij ouderen richting jongeren. Het niet kunnen omgaan met verschillen door ouderen is een belangrijke oorzaak van het niet-eigenen van de kernen van de gereformeerde leer. Sommige jongeren trekken uit het feit dat zij veel niet begrijpen zelfs de conclusie: dan zal het wel niet voor mij zijn.”
Dat is het verraderlijke in een groepscultuur waarin diversiteit niet expliciet positief gewaardeerd wordt. Ze plaatsen zich allemaal in het midden. Maar zo is het natuurlijk niet. Je kunt natuurlijk vanuit je eigen perspectief altijd denken dat je zelf natuurlijk het midden houdt tussen de 'afwijkingen' naar links en rechts. Maar feitelijk en historisch gezien betreft het mensen die meer rechts van het midden zijn georiënteerd. Dat geeft niet, ik ben geen tegenstander van enige diversiteit, maar een probleem ontstaat wanneer mensen zich rechts van het midden positioneren en dan denken dat zij het natuurlijke midden zijn.Eveline de Pater schreef:Ik denk dat een groot deel van de afgevaardigden zich het liefst in het midden plaatst. Ze zijn er helemaal niet op uit om de verschillen te benadrukken.DDD schreef:Daar heb je deels wel gelijk in. Ik zeg niet dat alle synodeleden eenzijdig zijn als persoon, of dat ze niet over de minieme verschillen binnen het kerkverband heen zouden kunnen kijken. Zeker de wat intelligentere dominees zullen ongetwijfeld beseffen dat de verschillen in de totale breedte van de gereformeerde gemeenten heel klein zijn als je het bekijkt vanuit het totale gereformeerde spectrum.
Maar ik zie zes predikanten die zich duidelijk vér rechts van het midden plaatsen, en niet één predikant die zich duidelijk ver links van het midden positioneert. Ik beweer daarmee niet dat de synodeleden niet binnen de GG zouden horen, ze vallen allemaal binnen de bandbreedte van de traditie van de GG. De ouderlingen ken ik niet zo goed, op enkele na.
Hier ben ik het nu helemaal en van harte mee eens!Wilhelm schreef:Hier ben ik het absoluut niet mee eens.DDD schreef: Dat geeft wel aan dat de synode inderdaad buitengewoon eenzijdig is samengesteld, en dat was me ook al eerder opgevallen. .
De Synode is zeker niet eenzijdig. Het is vooral het 'midden' dat er vertegenwoordigd is. En opzich is dat logisch. Zeker als je samenbindend bezig wil zijn en de flanken bij elkaar wilt houden.
Neem de preses, die heeft enkele weken geleden nog ds Vreugdenhil bevestigd met een zeer warme en persoonlijke bevestigingspreek. Dat getuigt niet van eenzijdigheid. Toch?
Het punt is dat de Synode in veel zaken met een eensluidend standpunt wil komen. En dat moet men misschien eens wat los laten. Bv over een HSV wordt nu eenmaal binnen de GG heel verschillend gedacht. Ook door ambtsdragers en zelfs ook door de afgevaardigden naar de synode.. Dat soort zaken accepteren kan al veel spanning wegnemen.
In een kerkverband hoeven we niet allemaal eender te denken.
Ik hoorde iemand pas zeggen: we hebben een linker-vleugel en een rechter-vleugel nodig om in evenwicht te blijven; kijk maar naar een vogel.Wilhelm schreef: In een kerkverband hoeven we niet allemaal eender te denken.