Ik denk ook dat je te simpel denkt. Niet alles is op te lossen met een paar gesprekken bij een psych.vlinder schreef:Dat snap ik en ik ben het ook met je eens. Maar sommige mensen (ik bedoel hier niemand specifiek) blijven klagen over hun klachten en blijven terugkomen in het medische circus. Dan denk ik: ga óf het advies van je huisarts opvolgen en praat over je problemen, óf draag je kruis en zeur niet. Maar ik denk misschien te simpel. Natuurlijk heb ik vaak medelijden met mensen, maar bij sommige draaideurpatiënten zucht ik weleens en denk ik: wees niet zo eigenwijs en praat gewoon met iemand, dan zijn de helft van je problemen mogelijk al weg.Afgewezen schreef:Logisch, een mens is autonoom. Je mag uiteindelijk zelf de keuze maken of al die goede 'adviezen' opvolgt of niet. En weet jij veel waarom iemand niet naar die psycholoog gaat? Daar kunnen tal van redenen voor zijn.vlinder schreef:Veel mensen houden wel bewust problemen in stand. Veel mensen krijgen advies van de arts, maar willen daar niet aan. (overgewicht aanpakken, meer bewegen, gezonder eten, stoppen met roken, naar de psycholoog en vul maar verder aan). Dan hou je wel degelijk je eigen probleem in stand. Ik ken iemand die steeds zijn stem kwijt is (kan ineens niet meer praten). Is daar voor opgenomen geweest in het ziekenhuis. Advies: psychisch overbelast, dus ga naar een psycholoog. Helaas, het moet nog gebeuren.
En zo simpel is de verhouding probleem-oplossing soms niet.
En op het forum zie ik eigenlijk geen zeuren. Alleen wel eens mensen die hun hart willen luchten. Dat moet ook kunnen, zeker op een christelijk forum. Het is immers ook: draagt elkanders lasten?
Zou de Heere nooit eens moe worden van ons "gezeur"?