Verwachte boeken theologie

vlinder

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door vlinder »

huisman schreef:Het zijn de hoofdstukken over het Avondmaal uit de Redelijke Godsdienst in hedendaags nederlands. Ik denk dat jouw boekje hetzelfde is maar dan in 17 eeuws Nederlands. (Ik ga het iig niet kopen omdat ik de Redelijke Godsdienst en dus ook deze hoofdstukken heb)
Bedankt! Ik denk dat ik het in de boekhandel gewoon eens doorblader om te zien of het hetzelfde is.
Een tijdje geleden kwam dit boekje van Ryle uit voor 9,90 http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/ ... 124273.htm . Zelf kocht ik dit boekje voor 1 euro bij dezelfde boekhandel (alleen dan tweedehands) http://www.marktplaats.nl/a/boeken/gods ... ousPage=lr
Bij de kassa zei ze: hetzelfde boekje, nieuwe uitgave met hoofdstukverdeling en overzichtelijk spiegelblad.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:
SecorDabar schreef:N.a.v. het boek "Predikanten uit de pruikentijd, opvallende uitspraken van Schortinghuis tot Schotsman".

Opvallende uitspraken of citaten ?
Ik hoop dat er niet weer een citatenoorlog door ontstaat :?

Wanneer men een selectie maakt van uitspraken dan kan dit tot eenzijdigheid leiden.
Of citaten worden uit hun verband gehaald, waardoor er een vertekening van het bedoelde ontstaat.

Beter is gewoon een geheel boekwerk van een schrijver te lezen, dan komt het theologische werk beter tot zijn recht,
wat de schrijver inspireerde om zulk een uitspraak te doen.
De bedoeling van een uitspraak wordt vaak duidelijk als we die in zijn verband lezen.

Dr H. Florijn is niet iemand van een citatenoorlog....gezien de omvang van het boek(378 blz) verwacht ik evenwichtige grotere delen uit werken van deze predikanten.
In het verleden is er ook zo'n soort boek verschenen maet als titel: "Oude schrijvers een kennismaking."

Afbeelding
Nee, ik bedoel dat dit boek gebruikt zou kunnen worden voor een citatenoorlog op dit forum.
Waar ik niet op zit te wachten, laat dat duidelijk zijn. :hum
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
huisman

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:
huisman schreef:
SecorDabar schreef:N.a.v. het boek "Predikanten uit de pruikentijd, opvallende uitspraken van Schortinghuis tot Schotsman".

Opvallende uitspraken of citaten ?
Ik hoop dat er niet weer een citatenoorlog door ontstaat :?

Wanneer men een selectie maakt van uitspraken dan kan dit tot eenzijdigheid leiden.
Of citaten worden uit hun verband gehaald, waardoor er een vertekening van het bedoelde ontstaat.

Beter is gewoon een geheel boekwerk van een schrijver te lezen, dan komt het theologische werk beter tot zijn recht,
wat de schrijver inspireerde om zulk een uitspraak te doen.
De bedoeling van een uitspraak wordt vaak duidelijk als we die in zijn verband lezen.

Dr H. Florijn is niet iemand van een citatenoorlog....gezien de omvang van het boek(378 blz) verwacht ik evenwichtige grotere delen uit werken van deze predikanten.
In het verleden is er ook zo'n soort boek verschenen maet als titel: "Oude schrijvers een kennismaking."

Afbeelding
Nee, ik bedoel dat dit boek gebruikt zou kunnen worden voor een citatenoorlog op dit forum.
Waar ik niet op zit te wachten, laat dat duidelijk zijn. :hum

Er zijn best wel merkwaardige uitspraken van nadere reformatoren over verbond en de doop te vinden. Uitspraken die zich in de lijn van Abraham Kuiper lijken te bewegen en die wij niet voor onze rekening durven nemen.. Veel nadere reformatoren gingen uit van een sprankje geloof in het hart van de dopeling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
Omschrijving
Derde deel van een indrukwekkende serie over het theocratisch koningschap in Israël.
David is nu koning over heel het volk. Nu zal moeten blijken of hij koning zal zijn op de manier waarop de Heere dat koningschap onder Zijn volk wil laten functioneren, namelijk het theocratische koningschap.
Dat is een koningschap onder God, want de Heere is Israëls eigenlijke Koning en het volk waarover Hij regeert is Gods kudde, de schapen van Zijn weide. Hoofdkenmerk van de manier waarop de Heere regeert is het herderschap. Als Herder zoekt Hij het welzijn van Zijn schapen. Laat Davids bewind ook zoiets zien?
Het antwoord is zowel ja als nee. Nu eens voldoet hij eraan; dan weer niet. Nu eens mag hij iets laten zien van Christus; dan weer is hij gewoon een zondaar, net als wij allen. Ja, mooie dingen worden van David verteld, maar zaligmaker kan hij niet zijn. De komst van zijn grote Zoon blijft noodzakelijk.

Eerder verschenen in deze serie:
Leve de koning! Van Samuël naar Saul
Driemaal gezalfd. Van Saul naar David

304 pag. gebonden. Nieuw!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Afbeelding
Omschrijving
Derde deel van een indrukwekkende serie over het theocratisch koningschap in Israël.
David is nu koning over heel het volk. Nu zal moeten blijken of hij koning zal zijn op de manier waarop de Heere dat koningschap onder Zijn volk wil laten functioneren, namelijk het theocratische koningschap.
Dat is een koningschap onder God, want de Heere is Israëls eigenlijke Koning en het volk waarover Hij regeert is Gods kudde, de schapen van Zijn weide. Hoofdkenmerk van de manier waarop de Heere regeert is het herderschap. Als Herder zoekt Hij het welzijn van Zijn schapen. Laat Davids bewind ook zoiets zien?
Het antwoord is zowel ja als nee. Nu eens voldoet hij eraan; dan weer niet. Nu eens mag hij iets laten zien van Christus; dan weer is hij gewoon een zondaar, net als wij allen. Ja, mooie dingen worden van David verteld, maar zaligmaker kan hij niet zijn. De komst van zijn grote Zoon blijft noodzakelijk.

Zou er nog een deel over Salomo komen? Dan heeft ds. Den Butter alles beschreven van Samuël tot Zedekia.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:
huisman schreef:Afbeelding
Omschrijving

Zou er nog een deel over Salomo komen? Dan heeft ds. Den Butter alles beschreven van Samuël tot Zedekia.
In elk geval is hij daar nu niet mee bezig. (volgens mij werkt hij nu aan Mozes)
En Jozua en Richteren is er ook al trouwens.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:In elk geval is hij daar nu niet mee bezig. (volgens mij werkt hij nu aan Mozes)
En Jozua en Richteren is er ook al trouwens.
Jammer, want dan zou alles rond de koningen helemaal compleet zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Van harte aanbevolen

Afbeelding
De Zaligsprekingen vormen het begin van de Bergrede, de 'Grondwet van het Koninkrijk der hemelen'. Thomas Watson heeft deze woorden van Christus in krachtige en beeldende taal uitgelegd. De inhoud van deze verhandeling over Mattheüs 5 vers 1-12 is dan ook zeer toegankelijk voor de lezer van nu. Hier klinkt een onvervalst en helder puriteins geluid.
Watsons werk De Zaligsprekingen behoort met De hoofdsom van de geloofsleer, De Tien Geboden en Het Gebed des Heeren tot zijn bekendste geschriften. Deze zorgvuldig opnieuw vertaalde uitgave is gebaseerd op de editie van 1660. Anders dan bij eerdere uitgaven, is hierin ook de afsluitende preek opgenomen over 1 Johannes 5 vers 3: Zijn geboden zijn niet zwaar.

Afbeelding
Wie God is en welke beelden wij van Hem hebben
In het christendom bestaan verschillende godsbeelden. Ook mensen kunnen meerdere godsbeelden hebben. Wanneer God Zelf zegt wie Hij is (openbaring), zou Hij onze godsbeelden wel eens grondig kunnen storen. Dat Hij dat doet is het uitgangspunt van dit boek. Het wil laten zien wat het unieke is van de christelijke God in tegenstelling tot andere ‘goden’. Het is een verantwoording van de belijdenis van de kerk van alle eeuwen: ‘Ik geloof in God, de Vader…’

Afbeelding

In dit boek gaat dr. P. de Vries in op een aantal onderwerpen die alle verband houden met de plaats en de verhouding van Wet en Evangelie. Dan moeten we denken aan de betekenis van de toeleidende weg, de droefheid naar God, opwas in de genade en de aard en het karakter van de Evangeliebediening.
Bij deze zaken gaat de auteur op bijbels-verantwoorde wijze in op een aantal facetten die met de toe-eigening van het heil te maken hebben. Nadrukkelijk spitst hij zich toe op pastorale vragen die daarover leven. Steeds onderbouwt hij zijn betoog met verwijzingen naar onder anderen kerkvaders, reformatoren, puriteinen en Kohlbrugge.
De rode draad die door dit boek loopt, is dat waarachtig geestelijk leven bestaat in het naderen tot God de Vader door Jezus Christus krachtens het onderwijs en de leiding van de Heilige Geest.
huisman

Bericht door huisman »

Hier ga ik voor sparen.....(of ik vraag het op mijn verjaardag) Weet ook iemand wat op de bijgeleverde CD-ROM staat?

Hellenbroek, A - Evangelische Jesaja (8dl)

Afbeelding

Omschrijving
Jesaja wordt wel ‘de evangelist van het Oude Testament’ genoemd.
Zijn boek staat vol profetieën over het leven en het werk van de Heere Jezus.

Abraham Hellenbroek behandelt in De evangelische Jesaja voornamelijk die teksten die vooruitwijzen naar het Nieuwe Testament. Zijn bekendheid met commentaren op Jesaja uit diverse tijden en stromingen maakt zijn werk nog altijd relevant. Vooral de verwerking van rabbijnse geschriften geeft
zijn commentaar op Jesaja een meerwaarde boven veel andere commentaren.
Dit standaardwerk is hertaald door neerlandici, waardoor het weer een groter publiek kan bereiken.

4000 pag gebonden in 8 delen met gratis cd-rom er bij!

INTEKENPRIJS: tot 1 juli 50 euro voordeel. Van 350 dus voor 299 euro!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:Hier ga ik voor sparen.....(of ik vraag het op mijn verjaardag) Weet ook iemand wat op de bijgeleverde CD-ROM staat?

Afbeelding

Omschrijving

Abraham Hellenbroek behandelt in De evangelische Jesaja voornamelijk die teksten die vooruitwijzen naar het Nieuwe Testament. Zijn bekendheid met commentaren op Jesaja uit diverse tijden en stromingen maakt zijn werk nog altijd relevant. Vooral de verwerking van rabbijnse geschriften geeft
Dit standaardwerk is hertaald door neerlandici, waardoor het weer een groter publiek kan bereiken.

Beste Huisman,
Gaat u dit als naslagwerk gebruiken ?
Of gaat u deze boeken van begin tot eind doorlezen?
Om 4000 pagina's chronologisch te lezen, lijkt me wel veel. :?
Omdat het zoveel pagina's zijn, is het dan wel handig om een CD-ROM te gebruiken of juist niet, door de papieren versie te hanteren ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Van harte aanbevolen

Afbeelding
Van deze schrijver heb ik vorig jaar gekocht:
  • - De tien geboden
    - Het gebed des Heeren
    - De hoofdsom van de geloofsleer

Ook door mij aanbevolen!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:
huisman schreef:Hier ga ik voor sparen.....(of ik vraag het op mijn verjaardag) Weet ook iemand wat op de bijgeleverde CD-ROM staat?

Afbeelding

Omschrijving

Beste Huisman,
Omdat het zoveel pagina's zijn, is het dan wel handig om een CD-ROM te gebruiken of juist niet, door de papieren versie te hanteren ?

Ik denk dat ik het wel ga proberen om ze helemaal te lezen. (Ik heb de biografie over Hitler van Ian Kershaw (zo'n 2000 blz)
ooit in een maand gelezen dus het moet kunnen)

Ik zie trouwens dat er een website is van deze nieuwe uitgave.

http://www.evangelischejesaja.nl/
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Hoe zit het dan met deze uitgave?

http://www.kok.nl/a-hellenbroek-de-evan ... a-set.html

Heeft De Groot Goudriaan het overgenomen van Kok?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

sweelinck 25 schreef:Hoe zit het dan met deze uitgave?

http://www.kok.nl/a-hellenbroek-de-evan ... a-set.html

Heeft De Groot Goudriaan het overgenomen van Kok?
De Groot Goudriaan is een onderdeel van Kok.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
SecorDabar schreef:

Afbeelding

Omschrijving

Beste Huisman,

Ik denk dat ik het wel ga proberen om ze helemaal te lezen. (Ik heb de biografie over Hitler van Ian Kershaw (zo'n 2000 blz)
ooit in een maand gelezen dus het moet kunnen)

Ik zie trouwens dat er een website is van deze nieuwe uitgave.

http://www.evangelischejesaja.nl/
Ik heb al iets van de hertaling gezien, ik vond het nog behoorlijk voorzichtig hertaald, in die zin dat het nog steeds ouder Nederlands is. In vergelijking met bijvoorbeeld de laatste hertaling van de Eigenschappen van Comrie is dat toch een beetje een gemiste kans om het echt om te zetten naar modern Nederlands.
Dat neemt niet weg dat ik de boeken graag zou bezitten. Misschien iets voor refoveilingen....:)
Plaats reactie