Verwachte boeken theologie

MarthaMartha

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door MarthaMartha »

Kislev schreef:N.a.v. een verschenen boek:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_702600
klinkt interessant...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

hé, die man ken ik.
huisman

Bericht door huisman »

In de serie "Geen Ander Evangelie"van ds L.Huisman verschijnt deel 6 binnenkort. Het is een heruitgave van “Waterstromen in het dal van Edom”, dat al tientallen jaren niet meer verkrijgbaar was. Om qua omvang te passen in de serie “Geen Ander Evangelie” is een nog niet eerder uitgegeven preek toegevoegd.

In “Waterstromen in het dal van Edom” staan echt onvergetelijke preken. Hopelijk wordt de bundel "Wet en Evangelie" ook nog eens heruitgegeven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Unionist

Bericht door Unionist »

Hier staat ie digitaal:
http://dshuisman.nl/boeken_wee.htm
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Ik ben het aan het lezen.
Het is allemaal (erg) ingewikkeld geworden.
Dit boek legt duidelijk uit hoe het is gekomen.
De hele ds-Kort-discussie kan wel in de prullenbak.
Auto

Bericht door Auto »

helma schreef:
hé, die man ken ik.
Ja, dat blijkt. Want ik krijg er al sms'jes van ..........
helma

Bericht door helma »

Auto schreef:
helma schreef:
hé, die man ken ik.
Ja, dat blijkt. Want ik krijg er al sms'jes van ..........
waarvan? van die man?
(ik ken hem vanuit de diensten bij Ds Pronk)
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Ik ben het aan het lezen.
Het is allemaal (erg) ingewikkeld geworden.
Dit boek legt duidelijk uit hoe het is gekomen.
De hele ds-Kort-discussie kan wel in de prullenbak.
Valt er nog iets kritisch aan te merken op het boek?
Ik heb verschillenden gehoord (niet uit 'Kort-kringen' of iets dergelijks) die er namelijk erg kritisch over waren. De "helleniseringsthese" zou wetenschappelijk al een tijd achterhaald zijn.
refo

Bericht door refo »

Ik heb het nog niet uit. En het is nogal ingewikkeld. ;)

Het helleniseren schijnt inderdaad een plekje in de theologie gekregen te hebben, waardoor dat als zijnde een probleem wetenschappelijk 'achterhaald' zou zijn. De Utrechters hebben ook de scholastiek zo'n plekje gegeven.

Maar voor de Godgeleerdheid is het allemaal vergif geweest.
Dat zie je toch duidelijk in de Kort-discussie? Hoe is het nu mogelijk dat niemand kan zeggen wanneer een mens behouden is en wanneer niet? Dan weet je gewoon niet wat geloof is.

In het boek wordt ingegaan op een artikel in het RD van Clemens/Grandia/Pas:
Blaauwendraad heeft stellig ongelijk als hij beweert dat Comrie de inlijving losmaakt van de geloofsdaad en deze "veel vroeger" plaatst (60). In zijn "Catechismusverklaring" schrijft Comrie dat de hebbelijkheid "in de orde der natuur" aan de daad voorafgaat. De wortel is er eerder dan de vrucht. In werkelijkheid is er echter nauwelijks onderscheid: "Wij, noch eenig sterveling, kunnen zeggen hoe spoedig de werkzame daden uit dit beginsel voortvloeien"; maar wel "moet bedacht worden dat de een zeer schielijk de ander vergezelt en daaruit voortvloeit" (p. 432).
De schrijvers hebben daar stellig ongelijk want hun bewijstekst geeft al aan dat hij gelijk heeft. Ze proberen het gif uit de angel te halen, maar de onderscheiding blijft.
huisman

Bericht door huisman »

Mijn verlanglijstje voor verwachte boeken eerste kwartaal 2013. Het laatste boek in deze rij komt pas in juni maar is een zeer belangrijke studie.

Afbeelding
Want Gij zijt mij een Toevlucht geweest
9789033633435
Ds. C. Smits

100 blz. gebonden

Theologie 2013

Een uitgave van uitgeverij De Banier

Verwachte vers. datum: Maart 2013

In deze bundel met vijf niet eerder uitgegeven preken worden gedeelten uit de Psalmen 37, 61, 72, 92
en 106 behandeld. De preken onderscheiden zich door het praktisch onderwijs. Ds. Smits benadrukt
Gods niet aflatende trouw voor een ontrouw volk.
Voortdurend wijst hij op de genade die Christus voor Zijn volk heeft verworven. De bundel is zowel voor persoonlijk gebruik geschikt als voor de leesdiensten. Deze bundel is deel 1 in de serie Nalezing.
Afbeelding
Uw vrucht is uit Mij gevonden
9789033634277
ds. A. van der Zwan

170 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Feb. 2013

Paulus geeft in Galaten 5 een beschrijving van de vrucht van de Geest: ‘Maar de vrucht des Ceestes is Iiefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.’ Predikanten van de Christelijke Gereformeerde Kerken geven over deze aspecten meditatieve inleidingen. Aan de behandeling van de vrucht van de Geest gaat in deze bundei een inleiding vooraf over de geestelijke strijd tussen vlees en Geest. De serie wordt afgesloten met een overdenking over de beleving van het Bijbelse begrip ‘vreemde|ingschap'. Aan elk hoofdstuk zijn gespreksvragen toegevoegd.
Afbeelding
Zondaarsliefde
9789033634260
Octavius Winslow

130 blz. paperback

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Apr. 2013

De auteur noemt deze dertig meditaties ‘een zwakke echo van de woorden waarmee God Zijn klnderen troost en onderwijst op hun levensweg. Enkele titels zijn: De gouden periode van de eerste Iiefde - De terugkeer van een verachterd christen - Tienden geven en zegen ontvangen, enz.
Onbekeerden drukt hij op het hart: Er is maar één heuvel waarheen u kunt vluchten voor de toorn van God. Dat is Golgotha!
Afbeelding
Heilig in Hem
9789033634498
Ds. C.P. de Boer

100 blz. paperback

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Febr. 2013

Hoe spreekt de Bijbel over de heiliging? Alleen in het licht van Wie God is, kunnen we Bijbels denken en spreken over de heiliging. Daarom begint dit boek met een bezinning op Gods heiligheid. Verder gaat dit boek in op thema's als Gods oproep tot hei- Iiging, de heiliging beoefenen en heilig in Christus.
Een Bijbels-theologische studie voor jongeren over de heiliging is tot nog toe niet in Nederland verschenen. Dit boek voorziet in deze Iacune.
Afbeelding
Verspreide geschriften
9789033633010
Ds I. Kievit

600 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Sept. 2013

De hervormde predikant Izaéik Kievit (1887-1954) vervulde in de eerste helft van de twintigste eeuw een voortrekkersrol in hervormd-gereformeerde kring. Naast zijn predikantschap in Baarn was hij redacteur van het Gereformeerd Weekblad. Ook belegde hij zogenaamde contio’s voor theologiestudenten en beginnende predikanten. In de Verspreide Geschriften zijn verschillende, niet eerder gepubliceerde contio-lezingen opgenomen, naast een representatieve selectie uit de bijdragen in het Gereformeerd Weekblad. Over Calvijn maar ook over moderne theoIogen als Karl Barth, en over theologische thema’s als de standelijke
rechtvaardiging.

De Verspreide Geschriften zijn bijeengebracht, ingeleid en geannoteerd door prof. dr. W. Balke.
Afbeelding
In Christus rechtvaardig
9789033634451
Ds. M. Klaassen

ca. 500 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachter vers. datum: Juni 2013

Rechtvaardiging door het geloof en participatie in Christus behoren tot de kern
van de reformatorische identiteit. In deze studie onderzoekt de auteur de kritiek die geuit wordt op het reformatorische spreken over rechtvaardiging en unio cum Christo en gaat hij na of deze terecht is. Hij doet dit aan de hand van een analyse van vier theologen uit de reformatorische traditie en het Bijbels-theologische spreken van Paulus over deze thema’s.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Mijn verlanglijstje voor verwachte boeken eerste kwartaal 2013. Het laatste boek in deze rij komt pas in juni maar is een zeer belangrijke studie.

Afbeelding
Want Gij zijt mij een Toevlucht geweest
9789033633435
Ds. C. Smits

100 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Maart 2013

In deze bundel met vijf niet eerder uitgegeven preken worden gedeelten uit de Psalmen 37, 61, 72, 92
en 106 behandeld. De preken onderscheiden zich door het praktisch onderwijs. Ds. Smits benadrukt
Gods niet aflatende trouw voor een ontrouw volk.
Voortdurend wijst hij op de genade die Christus voor Zijn volk heeft verworven. De bundel is zowel voor persoonlijk gebruik geschikt als voor de leesdiensten. Deze bundel is deel 1 in de serie Nalezing.
Afbeelding
Uw vrucht is uit Mij gevonden
9789033634277
ds. A. van der Zwan

170 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Feb. 2013

Paulus geeft in Galaten 5 een beschrijving van de vrucht van de Geest: ‘Maar de vrucht des Ceestes is Iiefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.’ Predikanten van de Christelijke Gereformeerde Kerken geven over deze aspecten meditatieve inleidingen. Aan de behandeling van de vrucht van de Geest gaat in deze bundei een inleiding vooraf over de geestelijke strijd tussen vlees en Geest. De serie wordt afgesloten met een overdenking over de beleving van het Bijbelse begrip ‘vreemde|ingschap'. Aan elk hoofdstuk zijn gespreksvragen toegevoegd.
Afbeelding
Zondaarsliefde
9789033634260
Octavius Winslow

130 blz. paperback

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Apr. 2013

De auteur noemt deze dertig meditaties ‘een zwakke echo van de woorden waarmee God Zijn klnderen troost en onderwijst op hun levensweg. Enkele titels zijn: De gouden periode van de eerste Iiefde - De terugkeer van een verachterd christen - Tienden geven en zegen ontvangen, enz.
Onbekeerden drukt hij op het hart: Er is maar één heuvel waarheen u kunt vluchten voor de toorn van God. Dat is Golgotha!
Afbeelding
Heilig in Hem
9789033634498
Ds. C.P. de Boer

100 blz. paperback

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Febr. 2013

Hoe spreekt de Bijbel over de heiliging? Alleen in het licht van Wie God is, kunnen we Bijbels denken en spreken over de heiliging. Daarom begint dit boek met een bezinning op Gods heiligheid. Verder gaat dit boek in op thema's als Gods oproep tot hei- Iiging, de heiliging beoefenen en heilig in Christus.
Een Bijbels-theologische studie voor jongeren over de heiliging is tot nog toe niet in Nederland verschenen. Dit boek voorziet in deze Iacune.
Afbeelding
Verspreide geschriften
9789033633010
Ds I. Kievit

600 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachte vers. datum: Sept. 2013

De hervormde predikant Izaéik Kievit (1887-1954) vervulde in de eerste helft van de twintigste eeuw een voortrekkersrol in hervormd-gereformeerde kring. Naast zijn predikantschap in Baarn was hij redacteur van het Gereformeerd Weekblad. Ook belegde hij zogenaamde contio’s voor theologiestudenten en beginnende predikanten. In de Verspreide Geschriften zijn verschillende, niet eerder gepubliceerde contio-lezingen opgenomen, naast een representatieve selectie uit de bijdragen in het Gereformeerd Weekblad. Over Calvijn maar ook over moderne theoIogen als Karl Barth, en over theologische thema’s als de standelijke
rechtvaardiging.

De Verspreide Geschriften zijn bijeengebracht, ingeleid en geannoteerd door prof. dr. W. Balke.
Afbeelding
In Christus rechtvaardig
9789033634451
Ds. M. Klaassen

ca. 500 blz. gebonden

Theologie 2013

Verwachter vers. datum: Juni 2013

Rechtvaardiging door het geloof en participatie in Christus behoren tot de kern
van de reformatorische identiteit. In deze studie onderzoekt de auteur de kritiek die geuit wordt op het reformatorische spreken over rechtvaardiging en unio cum Christo en gaat hij na of deze terecht is. Hij doet dit aan de hand van een analyse van vier theologen uit de reformatorische traditie en het Bijbels-theologische spreken van Paulus over deze thema’s.
De boeken van ds. Smits en ds. Kievit zou ik ook graag willen lezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
caprice

Bericht door caprice »

Het is inmiddels al uit, maar kent of heeft iemand het boek wat op deze site staat: www.boekvanledden.nl ?

Er stond meen ik twee keer een advertentie van in De Saambinder.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

Prachtige boeken die uit zullen komen.. Ik zie vooral uit naar het boek van ds Cp de Boer...noteer ik op m'n boekenlijstje ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
Voor een gezegende gang naar het Avondmaal is voorbereiding nodig. Het hoofdstuk over de voorbereiding, het gebruik en de nabetrachting van het Avondmaal uit à Brakels Redelijke Godsdienst is in dit boek in hedendaags Nederlands gezet en verdeeld in dagelijkse overdenkingen. De waardige voorbereiding, de juiste wijze van aangaan en gebruiken van het Avondmaal en over hoe men op het gebruik van het Avondmaal moet terugzien, worden helder en praktisch besproken.
Bij uitgever De tarweakker komt onderstaand boek uit...wie weet wat over de inhoud van dit boek te vertellen?

Afbeelding
De Christen in de eenzaamheid door Charles Thomas Shaw Bancroft Reade (1776-1841).

79 Overdenkingen in ruim 400 bladzijden.
Charles Reade was geen puriteins predikant, maar waarschijnlijk lid van een puriteins kerkgenootschap binnen of buiten de Anglicaanse kerk. Volgens de meest recente informatie uit Engeland was hij een koopman of groothandelaar (merchant). Tevens was hij brochureschrijver (pamplheteer). De eerste en tevens tot nu toe laatste, uitgave van de Nederlandse vertaling van De Christen in de eenzaamheid, werd in 1861 vanuit de achttiende druk vertaald en gepubliceerd als Nr.IX van de Christelijke Huisbibliotheek, en gedrukt bij H.Höveker te Amsterdam.

Auteur: Reade, Charles
Kaft: Hardcover.
Lettertype: Normaal.
Uitgever: Tarweakker.
ISBN: 9789491459115

€ 32,50 Prijs per stuk

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik ben erg benieuwd naar dit boekje: http://www.brevieruitgeverij.nl/boeken/ ... waren.html
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie