Verwachte boeken theologie

Erasmiaan

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Ik krijg bij jou een naar gevoel, huisman! Je hebt een zeer smalle en selectieve bevatting van de werkelijkheid. Het moet allemaal in jouw politiek correcte straatje passen.
helma

Bericht door helma »

Ik snap het wel; als je als kerkenraad overtuigd bent van het grote belang van zo'n boek dan vind ik het heel loffelijk dat ze dan ruimhartig dat boek uitdeelt.
Ik heb dat gevoel bij sommige boeken ook wel; maar heb helaas het geld niet om het vervolgens met milde hand uit te delen :huhu
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Ik krijg bij jou een naar gevoel, huisman! Je hebt een zeer smalle en selectieve bevatting van de werkelijkheid. Het moet allemaal in jouw politiek correcte straatje passen.
Krijg nou wat!
Ik heb dat bij jou!

Overigens is zowel deze als jouw opmerking lelijk op de persoon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mensen, wees eens wat vriendelijker tegen elkaar! Zo vlak voor de kerst.
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Mensen, wees eens wat vriendelijker tegen elkaar! Zo vlak voor de kerst.
:huhu :super
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

2012 schreef:
Yesenaer schreef:Wie heeft het nieuwe boek van ds. Mallan al ?

Ik ging er gisteren om bij de boekhandel die het over 1à2 weken pas kunnen hebben
Terwijl veel andere boekhandels het al in huis hebben

gekregen van de kerkraad.
alle adressen uit gemeentegids + alle catechisanten.
Absurd. Al gebeurde het vroeger ook. Werden er zelfs foto's van predikanten uitgedeeld. Maar goed, om nu 35.000 euro uit te geven om iedereen dat boek te geven is nogal wat. Dat geld kan veel beter besteed worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Anker schreef:
2012 schreef:
Yesenaer schreef:Wie heeft het nieuwe boek van ds. Mallan al ?

Ik ging er gisteren om bij de boekhandel die het over 1à2 weken pas kunnen hebben
Terwijl veel andere boekhandels het al in huis hebben

gekregen van de kerkraad.
alle adressen uit gemeentegids + alle catechisanten.
Absurd. Al gebeurde het vroeger ook. Werden er zelfs foto's van predikanten uitgedeeld. Maar goed, om nu 35.000 euro uit te geven om iedereen dat boek te geven is nogal wat. Dat geld kan veel beter besteed worden.
Wie het breed heeft, laat het breed hangen....
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Ik zou me als gemeentelid een beetje bekocht voelen, zo vlak na dankdag.
Als ik een boek wil hebben, koop ik dat zelf wel. En als ik dat boek aan iemand gun, koop ik het voor iemand.
Maar vind dit geen taak voor de k.r.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Als de gemeenten zo massaal inkopen (wat vermoedelijk part of a deal was) had de prijs wel wat lager gekund. De hoge prijzen worden namelijk altijd verklaard door de kleine oplages in het NL taalgebied.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Als de gemeenten zo massaal inkopen (wat vermoedelijk part of a deal was) had de prijs wel wat lager gekund. De hoge prijzen worden namelijk altijd verklaard door de kleine oplages in het NL taalgebied.
Ik weet niet hoe het bij jullie in de gemeente gaat, maar wij worden elk jaar opgeroepen om wat meer in het zakje te doen.
Krimpende gemeente en hogere uitgaven. Dus zo'n boek zou ik heel ongepast vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:
refo schreef:Als de gemeenten zo massaal inkopen (wat vermoedelijk part of a deal was) had de prijs wel wat lager gekund. De hoge prijzen worden namelijk altijd verklaard door de kleine oplages in het NL taalgebied.
Ik weet niet hoe het bij jullie in de gemeente gaat, maar wij worden elk jaar opgeroepen om wat meer in het zakje te doen.
Krimpende gemeente en hogere uitgaven. Dus zo'n boek zou ik heel ongepast vinden.
In sommige gemeenten wordt erg veel gecollecteerd en kan zon boek er waarschijnlijk prima af.
Misschien is er wel een van de kr. zelf die dit gesponsord heeft;kan ook nog.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:
Mara schreef:
In sommige gemeenten wordt erg veel gecollecteerd en kan zon boek er waarschijnlijk prima af.
Misschien is er wel een van de kr. zelf die dit gesponsord heeft;kan ook nog.
Klopt, ik geloof dat het in die gemeente zeker het geval is, er is grote offervaardigheid. Daarom nuanceer ik mijn standpunt een heel klein beetje. :)
Heb net het boek doorgebladerd, lijkt me voor liefhebbers van de kleine kerkgeschiedenis wel een mooi boek. Ben ook gelukkig met hoe de scheuring van '80 beschreven is. Heel summier. Toch maar voor gaan sparen. :hum
WimA

Bericht door WimA »

Enige tijd geleden heb ik het boek "Een man uit het dal van Spoleto" gelezen. Een boek - van Helene Nolthenius - over het leven van Franciscus (van Assisi).
Er wordt veel aandacht in het boek besteed aan de betrouwbaarheid van de overleveringen. Een van de belangrijkste conclusies was dat in (levens)beschrijvingen destijds het "nut voor de lezer" hoger werd geacht dan feitelijke juistheid van het geschrevene.

Dit overziende moet ik het volgende constateren en aanbevelen:

1. Schrijfster had het mis in haar oordeel dat e.e.a. "destijds" - het veronderstelde nut voor de lezer gaat prevaleert boven het weergeven van de waarheid - zo was. Het is nu nog steeds zo. Voorbeelden van boekskens die dit bewijzen wil ik wel geven, de kentekenen doen vermoeden dat dit boek hetzelfde euvel vertoont.
2. m.i. is het boek "Een man uit het dal van Spoleto" een betere gift om aan leden te verstrekken dan dit boek van dhr. Mastenbroek.

En verder schaam ik mij weer even om lid te zijn van de GGiN.

(Al moeten al degenen die hun kasten vol boeken kopen hun mond houden over het geldbedrag wat wordt uitgegeven, in beide gevallen komt immers het geld niet bij de behoeftigen terecht)
caprice

Bericht door caprice »

Als je het boek krijgt van de kerkenraad kun je uit dankbaarheid toch een gift in de collectezak doen?
Ik hoop het boek ook te krijgen, en ben er wel benieuwd naar, omdat er ook familie in staat.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou uit ergernis niets meer in de collectezak doen. Hebben ze niet iets beters te doen dan een gezamenlijk boek als cadeautje uit te zoeken, zou ik denken. Het idee. Helaas is onze stadsgemeente met monumentale kerk ook niet in de positie om dit soort cadeautjes uit te delen.

@Mara: dat verschilt per kerkgenootschap nogal...
Plaats reactie