Stichting Heartcry

Germanicus

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Germanicus »

refo schreef:
Germanicus schreef:
Gian schreef:Het verhaal over niet-volledig ontwikkelde hersenen is gewoon onzin. Leuk om als jongere te lezen dat je hersens nog niet goed werken.
Alsof jongeren niet snappen wat het probleem van een nieuwe vertaling kan zijn.
Sorry hoor, maar dit is natuurlijk flauwekul. Jongeren hoeven het niet 'leuk' te vinden om te lezen dat hun hersenen nog niet volgroeid zijn, het is gewoon wetenschappelijk bewezen. Een verlamde mijnheer of mevrouw zal het ook niet leuk vinden om te lezen dat hij/zij verlamd is; daarmee is het nog wel een feit.
De toernee van dr Fieret werpt vruchten af.
De voorste hersenkwab is nu de oorzaak van de jeugdproblemen. Wel prettig. Dan hoeven we er niets aan te doen: het gaat allemaal vaznelf over.

Het heeft wel aanvullende gevolgen: niet trouwen, geen belijdenis, geen rijbewijs, niet stemmen. Allemaal zaken waarin jonge mensen dingen doen waarvan ze de gevolgen niet kunnen overzien. Niet studeren, geen geld verdienen, niet fietsen. Pfff.
Wie is dr. Fieret?
Hier beneden is het niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
refo schreef:
Germanicus schreef:
Gian schreef:Het verhaal over niet-volledig ontwikkelde hersenen is gewoon onzin. Leuk om als jongere te lezen dat je hersens nog niet goed werken.
Alsof jongeren niet snappen wat het probleem van een nieuwe vertaling kan zijn.
Sorry hoor, maar dit is natuurlijk flauwekul. Jongeren hoeven het niet 'leuk' te vinden om te lezen dat hun hersenen nog niet volgroeid zijn, het is gewoon wetenschappelijk bewezen. Een verlamde mijnheer of mevrouw zal het ook niet leuk vinden om te lezen dat hij/zij verlamd is; daarmee is het nog wel een feit.
De toernee van dr Fieret werpt vruchten af.
De voorste hersenkwab is nu de oorzaak van de jeugdproblemen. Wel prettig. Dan hoeven we er niets aan te doen: het gaat allemaal vaznelf over.

Het heeft wel aanvullende gevolgen: niet trouwen, geen belijdenis, geen rijbewijs, niet stemmen. Allemaal zaken waarin jonge mensen dingen doen waarvan ze de gevolgen niet kunnen overzien. Niet studeren, geen geld verdienen, niet fietsen. Pfff.
Wie is dr. Fieret?
Ik denk dat dit hem is...

http://www.refdag.nl/achtergrond/onderw ... k_1_620450
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Inderdaad.
Hij geeft lezingen om de jonge mensen bij de gezindte te houden.

Hij heeft bij ons in Gouda ook 2 lezingen gehouden: 1 met ouders en hun kinderen van 12-16. 1 met alleen de ouders.
In die 2e had hij het inderdaad over die voorste kwab.

Het is nogal kwalijk dat nu door een ds gereageerd wordt op een ingezonden stuk van een jongere met als grondtoon 'je hersnen zijn zover niet'. Fieret besprak dat zonder de kinderen erbij. Dat is veel beter. Want neem elkaar aub wel serieus.

Overigens twijfel ik op empirische gronden sterk aan de extra waarde van de voorste kwab. Peuters kunnen prima plannen en de gevolgen van gedrag overzien.
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:Inderdaad.
Hij geeft lezingen om de jonge mensen bij de gezindte te houden.

Hij heeft bij ons in Gouda ook 2 lezingen gehouden: 1 met ouders en hun kinderen van 12-16. 1 met alleen de ouders.
In die 2e had hij het inderdaad over die voorste kwab.

Het is nogal kwalijk dat nu door een ds gereageerd wordt op een ingezonden stuk van een jongere met als grondtoon 'je hersnen zijn zover niet'. Fieret besprak dat zonder de kinderen erbij. Dat is veel beter. Want neem elkaar aub wel serieus.

Overigens twijfel ik op empirische gronden sterk aan de extra waarde van de voorste kwab. Peuters kunnen prima plannen en de gevolgen van gedrag overzien.
Als we op de biologische tour gaan, komt onvermijdelijk ook het homo-gen en het criminele-gen ter sprake...zou dan ook de schuld van de hersenen zijn..
of minder rationeel,''mijn sterrenbeeld is nu eenmaal zo en zo....?'')

Zo blijft het arglistig hart altijd uitvluchten en excuses zoeken, om maar niet te hoeven gehoorzamen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
freek

Bericht door freek »

jakobmarin schreef:
Vertrek John Kamphuis bij Stichting Heart Cry
John Kamphuis is sinds oktober 2011 niet meer werkzaam voor Stichting Heart Cry. John is in 2009 begonnen als administratief medewerker en kreeg langzaam maar zeker steeds meer werk onder jongeren. John was een jonge bevlogen broeder en dat is door velen zeer gewaardeerd. In de loop van vorig jaar is echter verschil van inzicht ontstaan over enkele belangrijke bijbelse principes. Aanvankelijk tussen John en zijn gemeente. In een gesprek met John en het bestuur van Stichting Heart Cry is dit verschil van inzicht toegelicht en besproken. De uitkomst van het gesprek is dat het bestuur uiteindelijk heeft moeten besluiten om John Kamphuis geen gelegenheid meer te geven voor een verdere bediening vanuit Stichting Heart Cry. Mede naar aanleiding van dit besluit heeft John besloten om zijn bediening neer te leggen en verder te gaan met zijn rechtenstudie. Wij wensen John veel sterkte en zegen toe op zijn verdere levensweg.
Bron: HC Nieuwsbrief
Hij wordt blijkbaar nu toch jurist en geen evangelist
Hij twitterde begin dit jaar dat hij vanaf september 2013 weer zal preken. Blijkbaar is dit tijdelijk.
Vreemd dat het vertrek van iemand die zoveel invloed op jongeren had (ik bedoel dit niet per se negatief), met zoveel wazigheid omkleed is. Verschil van inzicht over belangrijke bijbelse principes is nogal wat.
TAF

Bericht door TAF »

freek schreef:
jakobmarin schreef:
Vertrek John Kamphuis bij Stichting Heart Cry
John Kamphuis is sinds oktober 2011 niet meer werkzaam voor Stichting Heart Cry. John is in 2009 begonnen als administratief medewerker en kreeg langzaam maar zeker steeds meer werk onder jongeren. John was een jonge bevlogen broeder en dat is door velen zeer gewaardeerd. In de loop van vorig jaar is echter verschil van inzicht ontstaan over enkele belangrijke bijbelse principes. Aanvankelijk tussen John en zijn gemeente. In een gesprek met John en het bestuur van Stichting Heart Cry is dit verschil van inzicht toegelicht en besproken. De uitkomst van het gesprek is dat het bestuur uiteindelijk heeft moeten besluiten om John Kamphuis geen gelegenheid meer te geven voor een verdere bediening vanuit Stichting Heart Cry. Mede naar aanleiding van dit besluit heeft John besloten om zijn bediening neer te leggen en verder te gaan met zijn rechtenstudie. Wij wensen John veel sterkte en zegen toe op zijn verdere levensweg.
Bron: HC Nieuwsbrief
Hij wordt blijkbaar nu toch jurist en geen evangelist
Hij twitterde begin dit jaar dat hij vanaf september 2013 weer zal preken. Blijkbaar is dit tijdelijk.
Vreemd dat het vertrek van iemand die zoveel invloed op jongeren had (ik bedoel dit niet per se negatief), met zoveel wazigheid omkleed is. Verschil van inzicht over belangrijke bijbelse principes is nogal wat.
verschil van inzicht over bijbelse principes kan heel klein zijn..
of je geloofd of de canon open of gesloten is.

of je geloofd in verschillend gewicht tussen diverse bijbelboeken (de joodse indeling) of zeer absoluut elk woord in de bijbel hetzelfde gewicht toekent ongeacht door wie en in welke context het geschreven word.

of je geloofd in armenianische of gomarusiaanse gedachtes
of je geloofd in lutherse, calvinistische of methodistische gedachtes

of je geloofd in een letterlijke 7 scheppingsdagen, of ze als 7x1000 jaar ziet, of zelfs als veel meer dan die tijd.

of je geloofd dat vrouwen geen stemrecht hebben, rokken aanmoeten, en zeker niet op de kansel mogen, of dat allemaal wel mogen

enzovoorts, enzovoorts.
Al die zaken doen op de WERKELIJK belangrijke zaken : heiliging, leefregels en boven alles het ongetwijfeld geloof niets af.
henriët

Bericht door henriët »

Bij het lezen van het interview in het RD moest ik toch even denken aan dit topic over de holheid enz van de zuil.

Citaat van dhr Van den Brink: Natuurlijk zijn er zorgen. Je ziet jongeren de kerk verlaten, in de hele gereformeerde gezindte. Maar we hebben gelukkig ook een heleboel serieuze jongeren. In mijn tijd bleef vrijwel iedereen bij de kerk, vaak uit gewoonte. Bij de jongeren nu zie ik meer betrokkenheid. En: God gaat door met Zijn werk, zolang de zon en de maan schijnen.”
!

Voor het hele interview:
http://www.refdag.nl/achtergrond/onderw ... n_1_650715
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tegenstelling reformatorisch versus evangelisch achterhaald
(...)
Oude tegenstellingen en oude beelden functioneren voor nieuwe generaties niet meer. Het gaat hen om de grote vragen en dilemma’s van deze tijd. Dus gaan zij op zoek naar de waarden achter traditionele uitingen en vormen, naar de essenties. Daarmee overstijgen zij onbewust tradities en verhoudingen die wij zo belangrijk vonden.
(...)
De doorgaande ontkerkelijking zorgt ervoor dat de kerken steeds verder uitkristalliseren; een orthodoxer deel blijft over.
(...)
Het is opvallend dat veel jonge mensen daar niet over steunen en kreunen, zoals de oudere generatie de afgelopen decennia wel voortdurend deed. Ik vind dat hoopgevend; de christelijke jeugd voelt blijkbaar op zijn klompen aan dat hij een minderheid gaat worden.

Bij een minderheid past geen theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen. Nee, bij een minderheid past een andere attitude: die van dienen, lijden en liefhebben.
(...)
Laten nieuwe generaties de kerk maar reformeren. De verschillen tussen evangelischen, die vaak heel gereformeerd zijn, én gereformeerden, die vaak heel evangelisch zijn, zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Het begrip kerk zal opnieuw worden geijkt. Het kerk-zijn van de toekomst zal sterke betrekking krijgen op toewijding en discipelschap, op de uitdagingen van deze cultuur. De kerk van de toekomst zal een diversiteit in zich herbergen die haar weerga niet kent. Daarbij zal de orthodoxie de ruggengraat zijn. Een onontkoombare ontwikkeling. Laten we er maar vast aan wennen.

Bron: RefDag: http://t.co/CQ9j8aRc
Scherpe analyse!

Met name de "theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen" zie ik ook bij mezelf en moeten we maar eens vanaf, denk ik.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon

Bericht door Simon »

jakobmarin schreef:
Tegenstelling reformatorisch versus evangelisch achterhaald
(...)
Oude tegenstellingen en oude beelden functioneren voor nieuwe generaties niet meer. Het gaat hen om de grote vragen en dilemma’s van deze tijd. Dus gaan zij op zoek naar de waarden achter traditionele uitingen en vormen, naar de essenties. Daarmee overstijgen zij onbewust tradities en verhoudingen die wij zo belangrijk vonden.
(...)
De doorgaande ontkerkelijking zorgt ervoor dat de kerken steeds verder uitkristalliseren; een orthodoxer deel blijft over.
(...)
Het is opvallend dat veel jonge mensen daar niet over steunen en kreunen, zoals de oudere generatie de afgelopen decennia wel voortdurend deed. Ik vind dat hoopgevend; de christelijke jeugd voelt blijkbaar op zijn klompen aan dat hij een minderheid gaat worden.

Bij een minderheid past geen theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen. Nee, bij een minderheid past een andere attitude: die van dienen, lijden en liefhebben.
(...)
Laten nieuwe generaties de kerk maar reformeren. De verschillen tussen evangelischen, die vaak heel gereformeerd zijn, én gereformeerden, die vaak heel evangelisch zijn, zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Het begrip kerk zal opnieuw worden geijkt. Het kerk-zijn van de toekomst zal sterke betrekking krijgen op toewijding en discipelschap, op de uitdagingen van deze cultuur. De kerk van de toekomst zal een diversiteit in zich herbergen die haar weerga niet kent. Daarbij zal de orthodoxie de ruggengraat zijn. Een onontkoombare ontwikkeling. Laten we er maar vast aan wennen.

Bron: RefDag: http://t.co/CQ9j8aRc
Scherpe analyse!

Met name de "theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter en een sterke gerichtheid naar binnen" zie ik ook bij mezelf en moeten we maar eens vanaf, denk ik.
Inderdaad, heel goed omschreven.
Maar of we er aan zullen wennen?....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Waarom in topic Heartcry?
Verder vind ik dit een beetje een versimpeling van de problemen. Alsof er geen échte theologische liggingsverschillen zijn. Misschien niet zozeer tussen gereformeerden en evangelischen, maar wel in zijn algemeenheid in de Nederlandse kerk.
jakobmarin

Afgewezen schreef:Verder vind ik dit een beetje een versimpeling van de problemen. Alsof er geen échte theologische liggingsverschillen zijn.
Waarschijnlijk hoor je niet bij onder genoemde 'nieuwe generatie' ;)
Het bevestigd nog eens dat het inderdaad zo is: de nieuwere generatie maakt zich echt niet druk om de onderwerpen van veel discussies op dit forum, die wij misschien (erg) belangrijk vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Afgewezen schreef:Verder vind ik dit een beetje een versimpeling van de problemen. Alsof er geen échte theologische liggingsverschillen zijn.
Het bevestigd nog eens dat het inderdaad zo is: de nieuwere generatie maakt zich echt niet druk om de onderwerpen van veel discussies op dit forum, die wij misschien (erg) belangrijk vinden.
Ik denk dat je je vergist: een even groot deel van wat jij "de nieuwe generatie" noemt, interesseert zich voor dit soort zaken. Sterker nog: in mijn waarneming zelfs een groter deel dan de "oude generatie".
Alleen gebruikt men daar andere media voor dan een internetforum.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:
Ik weet niet of 'de nieuwe generatie' bestaat. Wel weet ik dat er fundamentele liggingsverschillen bestaan hebben en nog bestaan tussen de gereformeerde christenen in Nederland. Dat gaat niet over punten en komma's, maar over wezenlijke zaken dus. Ik kan me niet voorstellen dat deze verschillen bij de 'nieuwe generatie' niet meer bestaan. Denkt iedereen nu ineens hetzelfde over geloof en bekering?
jakobmarin

Tiberius schreef:Ik denk dat je je vergist: een even groot deel van wat jij "de nieuwe generatie" noemt, interesseert zich voor dit soort zaken. Sterker nog: in mijn waarneming zelfs een groter deel dan de "oude generatie".
Alleen gebruikt men daar andere media voor dan een internetforum.
Lees bijv. 'de hunkerende generatie" en "nooit meer evangeliseren' en je zult zien dat het echt anders gaat dan we gewend waren (of je wil of niet). Nu ken ik jouw breedte van je waarnemingshorizon niet, maar als ik lees wat dergelijke mensen (bijv. ook Hans Maat) daarover schrijft, en ik dat bevestigd zie in mijn eigen (beperkte) jeugdwerk, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit inderdaad gaande is.
Afgewezen schreef:Ik weet niet of 'de nieuwe generatie' bestaat. Wel weet ik dat er fundamentele liggingsverschillen bestaan hebben en nog bestaan tussen de gereformeerde christenen in Nederland. Dat gaat niet over punten en komma's, maar over wezenlijke zaken dus. Ik kan me niet voorstellen dat deze verschillen bij de 'nieuwe generatie' niet meer bestaan. Denkt iedereen nu ineens hetzelfde over geloof en bekering?
Er bestaat altijd een nieuwe generatie, jij denkt en doet toch ook anders dan jouw (groot)ouders?
Wat zijn in jouw ogen 'tussen de gereformeerde christenen' dan de 'fundamentele liggingsverschillen' en 'wezenlijke zaken', die dus niet 'over punten en komma's' gaan?
Gokje: ik vermoed dat de 'nieuwe generatie' dit 'theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter' noemt... ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Er bestaat altijd een nieuwe generatie, jij denkt en doet toch ook anders dan jouw (groot)ouders?
Wat zijn in jouw ogen 'tussen de gereformeerde christenen' dan de 'fundamentele liggingsverschillen' en 'wezenlijke zaken', die dus niet 'over punten en komma's' gaan?
Gokje: ik vermoed dat de 'nieuwe generatie' dit 'theologische scherpslijperij op de vierkante centimeter' noemt... ;)
Zeg ik toch: als het gaat over geloof en bekering, zijn er wel verschillen. Of denkt iedereen tegenwoordig hetzelfde over hoe een zondaar zalig wordt?
Verder denk ik niet zo in verschillende generaties.
Plaats reactie