Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

Luther
Contacteer:

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Ik ben inderdaad blij dat v d Staaij nu gewoon zegt wat er aan de hand was.
Ik hoop vurig dat hij daarmee volledig openheid gegeven heeft, want de vaagheid in het eerdere debat met Pechtold blijft niet des-SGP's.

Maar de uitzending waarnaar ik verwees was nog voor de tweets van vd Staaij en voordat hij dit in de kamer zei.
En daar deed hij wel bijzonder vaag.

Dus we moeten nu niet gaan doen alsof er volkomen openheid was. Die is er inderdaad gekomen ja. Na eerst een SGP-onwaardig vertoon tegenover een camera ('het was inderdaad lekker weer buiten').
Wat hij nu zei, dat was gewoon duidelijk en helder. Precies wat je van de SGP mag verwachten en ik hoop dat dat in het vervolg ook weer zo zal zijn. Altijd, niet pas als er weer kamervragen komen.
Nee, dat ben ik weer niet met je eens.
Pechtold heeft meerdere keren op een bijkans anti-christelijke manier lacherig gedaan tegen Rutte over de SGP. Ik kan me voorstellen dat je zo imand even op een andere wijze van repliek dient.
Verder doe je nu net alsof Van der Staaij destijds NIET de waarheid sprak: er is wel veel gesuggereerd, maar officiële contacten waren er niet. Dat is sinds vorige week donderdag anders.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Pechtold heeft meerdere keren op een bijkans anti-christelijke manier lacherig gedaan tegen Rutte over de SGP. Ik kan me voorstellen dat je zo imand even op een andere wijze van repliek dient.
Als dat inderdaad de reden was, dan was dat niet goed. In ieder geval omdat een 'koekje van eigen deeg' niet bij de SGP hoort. Maar temeer omdat het voor veel onduidelijkheid heeft gezorgd.
Luther schreef:Verder doe je nu net alsof Van der Staaij destijds NIET de waarheid sprak: er is wel veel gesuggereerd, maar officiële contacten waren er niet. Dat is sinds vorige week donderdag anders.
Nee dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat ik hóóp dat hij destijds de waarheid sprak, omdat het toen allemaal nogal wazig werd geformuleerd.
Eigenlijk heeft hij pas deze week duidelijk gezegd: nu ben ik gepolst, daarvoor was er niets.

Blijft staan dat hij dat ook tegen die ene journaliste had moeten zeggen.

Ik heb hem hoog staan en begrijp ook heus wel dat het geen makkelijke positie is. Waar in ieder geval de zwart-wit adviezen van buiten niet zo heel zinnig zijn.
Maar in dit geval was ik niet gelukkig met het gebeuren rond de SGP.

Het komt natuurlijk ook omdat ze zich opeens in een unieke positie zitten. Ik begrijp dat dat even aftasten is.
Persoonlijk hoop ik vooral dat deze periode niet uiteindelijk tégen zal gaan werken. Dat is waar ik zelf bang voor ben - en ik ben (denk ik) absoluut geen zwartkijker. Maar ik ben dan vooral bezorgd op ethisch vlak: nu wordt daar misschien stilstand bereikt. Tegelijk pakt de oppositie (maar ook bepaalde delen van de coalitiepartijen!) deze punten op als 'SGP-punten'. Ze worden op de kaart gezet, maar vooral als verworvenheden die de SGP weer wil afnemen. Ik vraag me af waar dat voor gaat zorgen als de SGP over niet al te lange tijd deze positie weer kwijt zal zijn.
Ik begrijp ook wel dat er niet echt een andere weg is (behalve medewerking weigeren). Je kunt vanwege mijn redenatie moeilijk zwijgen over de ethische thema's die je belangrijk vindt. Daet is ook gegeven met wat de SGP wil zijn.
Maar een en ander zorgt er bij mij wel voor dat ik maar moeilijk optimistisch kan zijn over wat er nu gebeurt in de politiek.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Luther schreef:Pechtold heeft meerdere keren op een bijkans anti-christelijke manier lacherig gedaan tegen Rutte over de SGP. Ik kan me voorstellen dat je zo imand even op een andere wijze van repliek dient.
Als dat inderdaad de reden was, dan was dat niet goed. In ieder geval omdat een 'koekje van eigen deeg' niet bij de SGP hoort. Maar temeer omdat het voor veel onduidelijkheid heeft gezorgd.
Voor de SGP-achterban gaf het helemaal geen onduidelijkheid. Hij zei steeds: er zijn geen officiële contacten. Helderder kan toch niet?
Jongere schreef:
Luther schreef:Verder doe je nu net alsof Van der Staaij destijds NIET de waarheid sprak: er is wel veel gesuggereerd, maar officiële contacten waren er niet. Dat is sinds vorige week donderdag anders.
Nee dat doe ik niet. Ik zeg alleen dat ik hóóp dat hij destijds de waarheid sprak, omdat het toen allemaal nogal wazig werd geformuleerd.
Eigenlijk heeft hij pas deze week duidelijk gezegd: nu ben ik gepolst, daarvoor was er niets.

Blijft staan dat hij dat ook tegen die ene journaliste had moeten zeggen. Ik heb hem hoog staan en begrijp ook heus wel dat het geen makkelijke positie is. Waar in ieder geval de zwart-wit adviezen van buiten niet zo heel zinnig zijn. Maar in dit geval was ik niet gelukkig met het gebeuren rond de SGP.

Het komt natuurlijk ook omdat ze zich opeens in een unieke positie zitten. Ik begrijp dat dat even aftasten is.
Persoonlijk hoop ik vooral dat deze periode niet uiteindelijk tégen zal gaan werken. Dat is waar ik zelf bang voor ben - en ik ben (denk ik) absoluut geen zwartkijker. Maar ik ben dan vooral bezorgd op ethisch vlak: nu wordt daar misschien stilstand bereikt. Tegelijk pakt de oppositie (maar ook bepaalde delen van de coalitiepartijen!) deze punten op als 'SGP-punten'. Ze worden op de kaart gezet, maar vooral als verworvenheden die de SGP weer wil afnemen. Ik vraag me af waar dat voor gaat zorgen als de SGP over niet al te lange tijd deze positie weer kwijt zal zijn.
Ik begrijp ook wel dat er niet echt een andere weg is (behalve medewerking weigeren). Je kunt vanwege mijn redenatie moeilijk zwijgen over de ethische thema's die je belangrijk vindt. Daet is ook gegeven met wat de SGP wil zijn.
Maar een en ander zorgt er bij mij wel voor dat ik maar moeilijk optimistisch kan zijn over wat er nu gebeurt in de politiek.
Sja... ik snap je zorgen wel; maar het is natuurlijk geen optie om als politieke partij, op het moment dat je de kans krijgt om iets van je verkiezingsprogramma te verwezenlijken, te zeggen: Vanwege de mogelijke gevolgen doen we even niet mee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
TAF

Bericht door TAF »

-zonder de SGP had dit horrorkabinet geen meerderheid, en was er een heerlijke bestuursloosheid.
-GEEN besluiten zijn beter dan de huidige rechtste besluiten
-bijkomend voordeel dat ze dan ook niet hadden kunnen toornen aan speciaal onderwijs en andere ethische punten.

Ik had dus veel liever gezien dat de SGP met de handen over elkaar toekeek naar een gunstige spagaat... waarbij de 1e kamer keihard elk voorstel torpedeerde.. tot het einde van dit leed en we HOPENLIJK een SP-kabinet krijgen ipv deze bruinhemden.

Ik voel dit namelijk nu als misbruik maken van mijn stem.. ik zou bereid zijn met elke partij om tafel gaan zitten behalve D66 (omwille van hun sodom en gomorra houding op ethiek) en de VVD (omwillen van hun asociale rechtse plannen)
oftewel de steun aan dit kabinet zou reden zijn op per direct mijn stem aan SGP in te trekken en die naar de CU te verplaatsen.. dat die optie er niet is.. voelt dus als kiezersbedrog..

(Dit bewijst eens temeer de tekortkoming van een parlementaire democratie, tegenover een directe democratie en de noodzaak om het hele systeem te hervormen, nu is er geen enkele kans om zulk gedrag direct af te straffen..)

maargoed nog een paar jaar wachten dan kan ik CU stemmen... en krijgen we hopenlijk een links kabinet. (al worden geprivatiseerde zaken en afgebroken zaken zelden teruggedraaid... ws ook de reden dat dit horrorkabinet in een recordtempo al hun foute en onjuiste stokpaardjes erdoorheenjaagd... ik hoop maar dat het volgende linkse kabinet de ballen heeft om dat bij onzondering WEL terug te draaien.

Overigens zelfs aangaande die ethiek zijn mijn standpunten ws vrijer dan de SGP nu is :

homofilie/homohuwelijk : het burgerlijk huwelijk afschaffen. Een zeer gestripte formaliteit aan de balie in de vorm van een samenlevingscontract instellen, dat enkel de meest essentieele fiscale en jurstele zaken vastlegt en meer niet.
Eenieder kan dan trouwen in een vorm die Hij/zij goedacht (hiermee blokeer je homohuwelijken niet, maar trekt de staat zijn handen van de term huwelijk af, waardoor het kerkelijk huwelijk weer voltrokken kan worden zonder je eerst met een (nu besmet) burgerlijk huwelijk in te laten.

Abortus : verbieden en strafbaar stellen als moord in de 1e graad van zowel hen die een abortus ondergaan als hen die hem uitvoeren, en medeplichtheid aan moord voor ieder die hier de mogelijkheid tot faciliteerd. zeer belangrijk punt voor me, ik zie abortus even gruwelijk als de kampen van auswich en vind het in eender welke vorm in eender welk argument volstrekt onacceptabel.

Euthenasie : Passieve euthenasie, beperkt toestaan, actieve euthenasie, onmoedigen, maar wel faciliteren, waarbij er wel ruimte moet zijn voor artsen en ander medisch person om gewetendsbezwaard te zijn en niet gedwongen te zijn deze assistentie te geven (net als bij de zondagsrust, we kunnen niet aan onbekeerden Gods wil opleggen, en het gaat hier over mensen die zelf kiezen, bij abortus moet een 3e partij beschermd worden, hier niet, daarom ben ik naar euthenasie een stuk milder, ook al zie ik het als een even foute keuze.

Speciaal onderwijs : financieel afschaffen, gewoon als staat een kwaliteitseis stellen en een bedrag per leerling, en je verder scholen vrij laten in hun selectiebeleid kwa leerlingen en leraren. (waarbij het totaal legaal is om alleen mensen van een bepaalde overtuiging, of huidskleur of ras of wat dan ook toe te laten) grotere vrijheid in bestuur, maar dus niet langer meer geld per leerling dan bij algemeen onderwijs.

Politieke partijen : dezelfde verandering als bij onderwijs, elk mag zijn eigen toelatingscriteria vaststellen, en daarmee groepen uitsluiten, maar het mes in de ongelijke staatsbijdrages, elke partij krijg een budget op basis van hun aantal kamerleden en gemeraadsleden. en een basiseenheid aan zendtijd om hun ideeen te etelageren.

Zondagsrust : totaal geen issue, het enige wat je bij wet moet aandringen is dat personeel niet geweigerd of ontslagen mag worden als het een dag per week niet beschikbaar is.. (welke dag dat dat is verschild per religie) en ook niet gedwongen mag worden daartoe. echter winkels staat het vrij zolang en zovaak open te zijn als zij willen. openniingstijdenwet overboord. (ik ga niet winkelen of werken op zondag, maar het past mij niet anderen dat te verbieden, als ze niet eerst bekeerd zijn)
Laatst gewijzigd door TAF op 20 apr 2012, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Voor de SGP-achterban gaf het helemaal geen onduidelijkheid. Hij zei steeds: er zijn geen officiële contacten. Helderder kan toch niet?
Het zal dan aan mijn ontvanger liggen - maar zo helder heb ik het niet echt ontvangen.
Luther schreef:Sja... ik snap je zorgen wel; maar het is natuurlijk geen optie om als politieke partij, op het moment dat je de kans krijgt om iets van je verkiezingsprogramma te verwezenlijken, te zeggen: Vanwege de mogelijke gevolgen doen we even niet mee.
Nee, dat zeg ik ook.
En dat is precies de reden waarom ik kies voor de formulering dat ik er niet optimistisch over kan zijn.

En als partij moeten zij wellicht doen wat voor hen ligt op dit moment, maar als persoon probeer ik wel vooruit te kijken.
TAF

Bericht door TAF »

Samenwerking met d66 en vvd is voor mij in elke situatie uit den boze.
dus het maakt niet uit wat zij ertegeninbieden voor steun
steun aan de liberalen is hoogverraad.
irmo

Bericht door irmo »

TAF schreef:-zonder de SGP had dit horrorkabinet geen meerderheid, en was er een heerlijke bestuursloosheid.
-bijkomend voordeel dat ze dan ook niet hadden kunnen toornen aan speciaal onderwijs en andere ethische punten.

Ik had dus veel liever gezien dat de SGP met de handen over elkaar toekeek naar een gunstige spagaat... waarbij de 1e kamer keihard elk voorstel torpedeerde.. tot het einde van dit leed en we HOPENLIJK een SP-kabinet krijgen ipv deze bruinhemden.

Ik voel dit namelijk nu als misbruik maken van mijn stem.. ik zou bereid zijn met elke partij om tafel gaan zitten behalve D66 (omwille van hun sodom en gomorra houding op ethiek) en de VVD (omwillen van hun asociale rechtse plannen)
oftewel de steun aan dit kabinet zou reden zijn op per direct mijn stem aan SGP in te trekken en die naar de CU te verplaatsen.. dat die optie er niet is.. voelt dus als kiezersbedrog..

(Dit bewijst eens temeer de tekortkoming van een parlementaire democratie, tegenover een directe democratie en de noodzaak om het hele systeem te hervormen, nu is er geen enkele kans om zulk gedrag direct af te straffen..)

maargoed nog een paar jaar wachten dan kan ik CU stemmen... en krijgen we hopenlijk een links kabinet. (al worden geprivatiseerde zaken en afgebroken zaken zelden teruggedraaid... ws ook de reden dat dit horrorkabinet in een recordtempo al hun foute en onjuiste stokpaardjes erdoorheenjaagd... ik hoop maar dat het volgende linkse kabinet de ballen heeft om dat bij onzondering WEL terug te draaien.

Overigens zelfs aangaande die ethiek zijn mijn standpunten ws vrijer dan de SGP nu is :

homofilie/homohuwelijk : het burgerlijk huwelijk afschaffen. Een zeer gestripte formaliteit aan de balie in de vorm van een samenlevingscontract instellen, dat enkel de meest essentieele fiscale en jurstele zaken vastlegt en meer niet.
Eenieder kan dan trouwen in een vorm die Hij/zij goedacht (hiermee blokeer je homohuwelijken niet, maar trekt de staat zijn handen van de term huwelijk af, waardoor het kerkelijk huwelijk weer voltrokken kan worden zonder je eerst met een (nu besmet) burgerlijk huwelijk in te laten.

Abortus : verbieden en strafbaar stellen als moord in de 1e graad van zowel hen die een abortus ondergaan als hen die hem uitvoeren, en medeplichtheid aan moord voor ieder die hier de mogelijkheid tot faciliteerd. zeer belangrijk punt voor me, ik zie abortus even gruwelijk als de kampen van auswich en vind het in eender welke vorm in eender welk argument volstrekt onacceptabel.

Euthenasie : Passieve euthenasie, beperkt toestaan, actieve euthenasie, onmoedigen, maar wel faciliteren, waarbij er wel ruimte moet zijn voor artsen en ander medisch person om gewetendsbezwaard te zijn en niet gedwongen te zijn deze assistentie te geven (net als bij de zondagsrust, we kunnen niet aan onbekeerden Gods wil opleggen, en het gaat hier over mensen die zelf kiezen, bij abortus moet een 3e partij beschermd worden, hier niet, daarom ben ik naar euthenasie een stuk milder, ook al zie ik het als een even foute keuze.

Speciaal onderwijs : financieel afschaffen, gewoon als staat een kwaliteitseis stellen en een bedrag per leerling, en je verder scholen vrij laten in hun selectiebeleid kwa leerlingen en leraren. (waarbij het totaal legaal is om alleen mensen van een bepaalde overtuiging, of huidskleur of ras of wat dan ook toe te laten) grotere vrijheid in bestuur, maar dus niet langer meer geld per leerling dan bij algemeen onderwijs.

Politieke partijen : dezelfde verandering als bij onderwijs, elk mag zijn eigen toelatingscriteria vaststellen, en daarmee groepen uitsluiten, maar het mes in de ongelijke staatsbijdrages, elke partij krijg een budget op basis van hun aantal kamerleden en gemeraadsleden. en een basiseenheid aan zendtijd om hun ideeen te etelageren.

Zondagsrust : totaal geen issue, het enige wat je bij wet moet aandringen is dat personeel niet geweigerd of ontslagen mag worden als het een dag per week niet beschikbaar is.. (welke dag dat dat is verschild per religie) en ook niet gedwongen mag worden daartoe. echter winkels staat het vrij zolang en zovaak open te zijn als zij willen. openniingstijdenwet overboord. (ik ga niet winkelen of werken op zondag, maar het past mij niet anderen dat te verbieden, als ze niet eerst bekeerd zijn)

Amen to that!

nou, ik zeur niet hoor..[knip ivm ongewenst taalgebruik.ik ben er van overtuigd dat een land de regering krijgt die ze verdiend. Ik ben slechts heel benieuwd naar de uitkomst...en ik weet meteen weer waarom ik niet stem...een overtuiging gefundeerd op , nog maar eens, vandaag geleverde bewijzen....
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
parsifal

Bericht door parsifal »

Om eerlijk te zijn vind ik termen als horrorkabinet en bruinhemden veel te ver gaan. Ik heb grote problemen met dit kabinet, maar dat kan gezegd worden zonder grote termen te gebruiken.

Ik ben ook blij dat de SGP niet jouw standpunten heeft. Van een politieke partij verwacht ik dat ze bij besluiten stemt zodat men het minst van de verkiezingsbeloften afdoet. Stemmen met als doel een kabinet te laten vallen lijkt me niet constructief en bovendien verzandt je daarmee in politiek waarbij landsbelang ondergeschikt wordt aan partijbelang.

Ook grotere direkte invloed van de kiezer lijkt me niet goed. Uiteindelijk zit daar veel meer eigenbelang bij dan dat men constructief bezig is. Studenten willen meer geld naar studiefinanciering, ik zelf zou toch wel graag meer geld naar wetenschappelijk onderzoek en hoger onderwijs zien gaan (hoewel ik inzie dat dat misschien op het moment niet de hoogste prioriteit hoeft te hebben) 55+ers zien niet graag dat er aan de pensioenleeftijd wordt getornd, terwijl studenten vaak roepen dat de ouderen wel langer kunnen werken, (en op hetzelfde moment dat ze zelf wel langer op kosten van de samenleving kunnen studeren).

Laat het land maar bestuurd worden door kundige bestuurders. Mensen die ook begrijpen hoe iets juridisch in elkaar steekt zodat ze niet met allerlei voorstellen komen die uiteindelijk afgeblazen moeten worden omdat ze niet consistent zijn met andere wetten in het land of Europa.

Wat de meest anti-Christelijke partij is weet ik niet, ik denk dat bij geen van de niet-Christelijke partijen de vrijheid van onderwijs veilig is. SP lijkt de partij die hier het meest tegenin gaat. GL is een partij die ik in veel opzichten kan waarderen, maar ook daar vind ik het progressieve eng (en dat is inderdaad minder aanwezig in de SP). PvdA had vroeger nog wel echte idealisten met bijvoorbeeld Jan Pronk. Ik denk dat mensen als Albayrak en Samson ook wel kundig en eerlijk zijn, maar er zitten ook aardig wat populisten. Bij delen van de PvdA zie ik trouwens nog wel de mogelijkheid om godsdienst tot buiten de voordeur te beleven.

Het is trouwens opvallend dat je mild bent over euthenasie. Hier in Zweden, wat toch zo'n beetje het meest seculiere land van Europa is, ziet men juist daar grote problemen in. Hoe kun je garanderen dat er geen sociale druk is op ouderen? Wordt de cultuur niet steeds meer dat het lijden niet meer in de samenleving hoort en daarom maar er uitgesneden moet worden?

TAF schreef:-zonder de SGP had dit horrorkabinet geen meerderheid, en was er een heerlijke bestuursloosheid.

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Auto

Bericht door Auto »

Ik vind het zelfs schandalig dat TAF hier een directe link naar een fascistische periode durft te maken met het huidige kabinet!
TAF

Bericht door TAF »

Mijn excuses voor de twee onprettig uitgedrukte termen.
Ik wilde slechts ermee aandrukken hoe fout dit kabinet zit in mijn ogen,
en hoe fout het dan ook is daar steun aan te geven in mijn beleving.
Maar daarvoor had geen gospe hoeven gebruiken.

Horrorkabinet of Schrikbewind is mijnsinziens een correcte term voor dit bestuur.
Maar de opmerking van de bruinhemden was ongepast, daarvoor excuus.

Ik wil me daarbij wel verdedigen, dat in de media word dit kabinet gangbaar Bruin 1 genoemd.
en de term die ik hanteerde enigzins gemeengoed is.
Dat maakt het echter niet fatsoenlijk van mij deze termen over te nemen en ik had dat dan ook niet moeten doen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Om eerlijk te zijn vind ik termen als horrorkabinet en bruinhemden veel te ver gaan. Ik heb grote problemen met dit kabinet, maar dat kan gezegd worden zonder grote termen te gebruiken.
Auto schreef:Ik vind het zelfs schandalig dat TAF hier een directe link naar een fascistische periode durft te maken met het huidige kabinet!
Helemaal eens.
Nu TAF zijn excuses heeft aangeboden, onderneem ik geen verder modacties meer, maar zulke termen zijn hier niet gewenst.
TAF

Bericht door TAF »

@Parsifal, stemmen in lijn met de persoonlijke verkiezingsbeloftes is een ding.
dat zou voorstel voor voorstel gaan.

Maar zodra je compromissen sluit (dus, in ruil voor steun aan het ene voorstel,
een stem terugkrijgen op het jouwe) ga je die grens al over.
Dan stem je dus buiten je overtuiging en belofte,
in de hoop andere punten van die belofte en overtuiging waar te maken.

Ik acht dat onjuist, en vind zulke akkoortjes verwerpelijk.
laat elk voorstel gewoon zuiver gestemd worden en iedereen stemmen wat hij er echt van vind.
En in dit geval van SGP, helpt men daarmee veel van deze ongunstige maatregels erdoor,
die ten nadele van veel armen, de werknemers, de zwakkeren, enzovoorts zijn,
en de rijkeren ten favore.

Goed, men krijg er wat van de SGP standpunten voor terug, niet verder toornen aan bepaalde voor ons belangrijke zaken.
maar voelt dat voor jou niet een beetje als je geboorterecht verkopen in ruil voor een handvol linzen?
is waar christenlijk belijd mengbaar met zulke rechts-economische besluiten?

Bij directe invloed van de kiezer zou je ook beter moeten selecteren wie die kiezers worden.
En nieuwe procedures ervoor maken.
Maar het concept dat de burgers de macht moeten hebben een referendum af te dwingen,
alsmede bij genoeg handtekeningen een besluit terug te draaien, zou ik toch graag zien.
Net als jou zou ik niet elke populistische gril willen zien gebeuren.
Maar te vaak worden er nu besluiten doorheengejaagd waar een overgrote meerderheid van het Nederlandse volk tegen is.

Misschien zou je ook wel afmoeten van het idee dat stemmen een recht is,
is het eerlijk dat iemand die veel over politiek leest, en op de hoogte is van de plannen van alle 15 partijen,
en weloverwogen zijn stem uitbrengt, evenveel macht heeft als iemand die door eigen nalatigheid
volstrekt ongeinformeerd is, en alleen uit gewoonte of populisme stemt?
Ik meen van niet, en dat er een drempel opgeworpen moet worden, waarin een basishoeveelheid kennis
dient te worden getest voor iemand mag stemmen.
(als we verwachten dat niet iederen zomaar auto mag rijden zonder een rijbewijs te behalen,
waarom zou dan wel iedereen zomaar zonder examen mogen stemmen?)
Gekoppeld aan deze beter geinformeerde stemmers, past dan ook meer directe inspraak.

De meest anti-Christenlijke partij is inderdaad een lastige en het licht eraan waar je naar kijkt.
Maar als men kijkt wie verbied dat de SGP weigerd, dan ziet men D66 en GL met name
Als men kijkt wie de abortuswetgeving prima vind en nog soepeler wil, dan ziet men VVD en D66
Als men kijkt wie ons wil opdringen leerlingen en leraren op te nemen op onze scholen die wij niet willen,
dan ben je eigenlijk bij elke partij niet echt veilig maar vooral D66 en PVDA geven hierin problemen
Kijk je in het licht van arbeid (de mogelijkheid om te weigeren op zondag en christenlijke feestdagen te werken) dan zijn weer D66 en vvd te tegenstanders.

Dat samenvattende zou ik de meest onchristenlijke partij D66 willen noemen, gevolgd door VVD.

D66 is dus bij vrijwel alle punten het tegengestelde beleid wat wij wensen, spijtig
want er zitten wel veel knappe koppen.

VVD, heeft grotendeels dezelfde lage ethiek als D66, maar net iets gunstiger op een paar ethiekpunten.
Met name het recht op zelfbestuur (geen vrouwen in de SGP, en baas over eigen school)
daarintegen is het socio-economische belijd van deze partij een stuk onchristenlijker,
zo niet het onchristenlijkste van alle partijen.

Partijen die gematigd anti-christenlijk zijn, zijn dan GL, PVDA en PVV

GL is inderdaad een goede partij, maar met name op emanicpatie het tegengestelde,
-> verdergaand dan vrouwen de KEUZE te willen geven te werken, politiek actief te zijn enzovoorts,
wil zij ze daartoe dwingen, de SGP vrouwen dienen bevrijd te worden zelfs als zijzelf daar geen enkel
verlangen tot hebben.

PVDA was inderdaad ooit een heel degelijke partij, maar zoals je aangeeft te weinig idealisten nog.
bestuurlijk voor christenen geen ramp om mee te dealen. Hun grootste probleem tenopzichte van ons is de onderwijskwestie,
en hun voorliefde voor homoemancipatie. beiden ten gevolge van hun multiculturele beleid, dan helaas te weinig ruimte overlaat
om zelf in je eigen zuil te staan en anderen in de hunne.

PVV, heeft dan wel niet direct standpunten tegen het christendom, integendeek, en sponserd israel fanatiek.
En is socio-economisch ook een stuk milder dan de vvd.
Maar hun manier van doen tegen de vreemde sluit niet aan bij de christenlijke ideeen hierover.
Nationalisme en Geloof zijn niet verenigbaar.

Wat je dus overhoud zijn SP, CDA, PVDD en CU
Het voor ons wenselijke kabinet, redelijkerwijs gezien, zou dus rusten op een Grote SP en CDA, aangevuld met CU of SGP.

Aangaande de mildheid in euthenasie :
Ikzelf zou er nooit een uit wensen te voeren, en mocht ik zelf in die situatie komen weigeren er een te krijgen.
En mensen binnen de geloofsgemeenschap die zich ermee inlaten kunnen verwachten uit de kerk gezet te worden.
Laat dat duidelijk zijn.
Maar voor mij komt een verbod op euthenasie over als : kun je iemand verbieden voor de trein te springen?
Natuurlijk WIL je niet dat iemand voor de trein springt.. maar kun je hem dat redelijkerwijs verbieden?
Onmoedigen, voorkomen, begeleiden, absoluut, maar verbieden? nee.

Over de problemen die je schetste, die zie ik ook, en daarvoor zouden uiteraard goede controlemechanismes in leven moeten worden geroepen.
Het moet niet zo zijn en we moeten niet willen dat we mensen aanmoedigen of stimuleren voor de trein te springen, integendeel.
Integendeel, probeer hen uit alle macht te overtuigen daarvan af te zien, maar als ze dan toch springen,
houd ze dan niet tegen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Geruchten dat het Catshuis-overleg mislukt is.
Dan zou het avontuur wel eens sneller over kunnen zijn dan we voor mogelijk hielden: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/21/wil ... islukt-is/
TAF

Bericht door TAF »

Das goed nieuws Jongere..
caprice

Bericht door caprice »

TAF schreef:Das goed nieuws Jongere..
Waarom? We kennen de inhoud van de plannen niet, dus kunnen dat niet al bij voorbaat zeggen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie