Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

Luther
Contacteer:

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Luther »

Ik ga toch nog een paar aardige opmerkingen van TAF van commentaar voorzien....
TAF schreef:...en iets van hun leven kunnen maken.
Wist je dat dit de lievelingszin is van onze premier, van de door jou zo verfoeide VVD?
TAF schreef:In tijden van bezuinigingen probeer je de armsten te ontzien, iemand met bijstand houd nog geen 150 euro over per maand om boodschappen van te leven, iemand met wao nog geen 200.
Ik wil niet zielig doen, maar er zijn maanden waarbij dat voor mij ook geldt. Rijkeren betalen in dit land ook al veel meer belasting dan armeren.
TAF schreef:Ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik ben onder vrienden gewoon dat als in een groep er een de arme sloeber is, je hem tijdens rondjes geven buiten schot houd, en de rijkeren juist een extra rondje geven (die hebben wat meer vlees aan de botten immers) op zijn mindst zorg dat het procentuele koopkrachtverlies gelijk is, en de armsten iig weer de basisbehoeften kunnen betalen, nu is het koopkrachtverlies van juist de armsten onevenredig groot
Nou, ik heb gekozen voor een hele goedkope oplossing: ik kom nooit op plaatsen waar ik rondjes moet geven.
TAF schreef:De wao/wajong is al verlaagd van eens 90% van minimumloon naar nu 70% van minimumloon.
Wat vind jij ervan dat er jongeren zijn (onder de 27) die al voor hun leven arbeidsongeschikt worden verklaard? Tegen wie feitelijk al gezegd wordt: Jij hoeft niet meer mee te doen in dit land? En wat vind je ervan dat het percentage wajongeres veel hoger is dan in de ons omringende landen? Zijn wij gehandicapter? Of zit er ergens een systeemfout?
TAF schreef:en ik raad je aan eens in contact te komen met de mensen die uit die sociale werkplaatsen gesmeten worden nu... doordat ze net niet meer kwalificeren.. als je ze ziet snap je wel dat die nooit normaal werk vinden, gevallen waarbij iemand bvb net 2 punten boven de nieuwe IQ grens zit, maar het EQ van een knol heeft.. en de belevingswereld van een kind van 9.
Je bent wel heel respectvol tegenover deze mensen.
TAF schreef:Daarnaast er ZIJN al te weinig banen.
Dat is pertinent onjuist! We zullen in de toekomst zelfs mensen uit het buitenland moeten halen om al het werk te kunnen laten verrichten.
TAF schreef:Nog steeds is de overheid hoofdaandeelhouder en heeft grote invloed hierin, zoals in het onzalige chipknip plan (dat nog steeds een grote faal is en liefs vandaag nog word stopgezet en teruggedraaid) beter nog hele ov hernationaliseren.
Ik vind de OV-chipkaart reuze handig; het werkt bij mij altijd. Wat doe ik fout?
TAF schreef:Bovendien praten we bij zowel deze auto's als de zonnepanelen over een belastingkorting.. in weze dus een sigaar uit eigen doos.
Kijk aan, nog een argument om er inderdaad direct mee te stoppen.
TAF schreef:Deeltijdtstudies worden veelal gedaan door mensen die in hun jeugd fouten maakten en zonder diplima zitten en nu ouder zijnd die fout goed willen maken...
Die mensen moeten ook veeeeel beter naar hun leraren en leraressen luisteren! (Behoor je zelf tot die categorie, gezien het aantal taalfouten in je postings?) Ik zie niet in waarom de overheid de extra kosten moet gaan betalen als de jongelieden geen nuttig gebruik maken van het reguliere gratis onderwijs tot hun 18e?
TAF schreef:zo'n studie moeten zij dus doen naast hun drukke baan en gezin.. en de kosten hiervan betalen zij uit eigen zak die al snel 3000 euro per jaar bedragen.
Sja... niemand wordt daartoe verplicht; en als dat wel het geval is, is er vaak ook iemand die dat financiert.
TAF schreef:Bij het invoeren van de prestatienorm is geen onderscheid gemaakt tussen voltijdstudenten (die op een studiefinanciering studeren) en deeltijdstudenten (die dit uit eigen zak doen)
omdat zoals genoemd de deeltijdstudie wel dezelfde studielast heeft, is het normaal dat deeltijdstudenten 6, 7 soms 8 jaar over die studie doen. -> er is gewoonweg geen optie werkelijk deeltijd te doen, en men kan van zulke personen niet verwachten dat zij een voltijdstudie naast een voltijdbaan doen. Deze personen zijn dus niet lui, maar presteren naar kun kunnen.
Klopt. Dat geldt ook voor mij. Ik zou er graag een deeltijdstudie naast doen, maar ik heb er geen tijd en geen geld voor, dus doe ik het niet. Is dat zo erg?
TAF schreef:Verder wil je niet dat studenten lenen, dan liever een zwaardere belasting na de studie. Anders kun je na je studie geen hypotheek krijgen, een probleem waar velen al mee zitten.
Dan moeten ze hun eisen bijstellen en eerst in een klein huurhuisje gaan wonen. Doorgaans hebben studenten ook de beste banen en dus ook de beste salarissen, dus met die lening komt het helemaal goed.
TAF schreef:Er zijn talloze commissies die nuttige ervaring zijn voor je latere carriere... het idee dat studenten maar feesten klopt niet, ze werken zeker 70 uur per week aan hun studie en de weken dat ze dat niet doen, werken ze zoveel uur om de rest van het jaar te betalen.
Weet je wat echt nuttig is voor je latere leven (ik spreek niet over het enge woord carrière), dat is veel lezen, goed studeren en niet met al die studentikoze onzin meedoen. Dan haal je doorgaans keurig je punten en het scheelt bakken met tijd en geld.
TAF schreef:Het is helaas niet mogelijk om je studie tijdelijk te onderbreken... bvb als je ziek word, of ee jaar een commissie wilt doen. Als dat kon zouden velen zich gewoon 1 jaar uitschrijven en dan een jaar later weer inschrijven op dezelfde klas.
in uni's kun je je alleen inschrijven in het 1e lesjaar.. als je bvb na het 2e lesjaar er een jaartje tussenuit wilt... moet je om niet opnieuw bij jaar 1 te hoeven beginnen,,, ingeschreven blijven... en dus schoolgeld betalen.. iets wat nodig veranderd moet worden, maar nu dat nog zo is dus al snel zorgt voor een jaar vertraging.
Wat is dat ook voor onzin, tussentijds er tussenuit: Gewoon eerst goed studeren, diploma halen en dan kun je weer wat anders gaan doen. Geen commissies, geen feesten en partijen, geen studentenvereniging, gewoon netjes studeren. We hebben behoefte aan kennis en eruditie en niet aan vaardigheden zonder inhoud.
TAF schreef:samenvattend : de meeste studies hebben zo'n zware studielast dat de meeste studenten er al 5 jaar over doen.. ipv 4.. weinig mensen kunnen werkweken van 70 uur aan.
Ik heb ook op de Universiteit Leiden rond gelopen. Weet je wie het niet haalden in 4 jaar? Degenen die naast hun studie zich nog begaven in allerhande studentendingen: verenigingen, bierfeesten, commissies, op kamers wonen terwijl dat niet strikt noodzakelijk was, etc. De anderen haalden keurig netjes hun punten binnen vier jaar.
TAF schreef:het is zeer nuttig voor latere cariere (en dus een nuttige investering) een jaar aan een commissie of dergelijke te besteden, maar er zijn geen mogelijkheden tussentijds een studie een jaartje in de wacht te parkeren.
Wat is dat voor elitair gedoe: een jaartje er tussenuit. Dat kan een bouwvakker ook niet hoor!
TAF schreef:als men een jaartje ziek word, zit men dus al snel aan de 6 jaar, omdat de 5 jaar eigenlijk al te verwachten is
Een jaar ziek.... :bobo Kom op, lees nu zelf eens hoe je redeneert, en dat alles op kosten van de belastingbetaler hè!
TAF schreef:je hebt het over een tweede master... maar ik maak hier een verschil..
als men bvb eerst hbo pastoraat doet, dan een tussenopleiding (de master) latijn en grieks en dan de wo theologie wil doen (een broodnodige brug voor sommigen, het hele idee van ons studiesystem, de mogelijkheid op 2 lagen naar boven door te stromen)
andere voorbeelden zijn, iemand die pabo deed en nu 1e graads wiskunde wil gaan doen
iemand die SPH deed, en nu psychologie wil doen
iemand die verplegende niveau 5 is, en nu medicijnen wil doen
Ik snap al je voorbeelden wel, maar ik zie niet in waarom de overheid dat moet betalen? Laten mensen gewoon gaan werken in hun eerste vakgebied. En als je van tevoren weet dat er geen werk is te vinden, wellicht er niet aan beginnen: WO Filosofie bijvoorbeeld.
TAF schreef:als iemand reeds een hbo heeft (ik vind dat hele master en bachalor gezever maar onzin, een universitaire master is nog steeds meer waard dan een hbo master) moet hij dus gewoon wo kunnen doen, er moet onderscheid worden gemaakt in die twee soorten masters.
als iemand een wo master heeft, en daarmee werk kan vinden.. dan ben ik het met je eens.. dat een tweede master op eigen kosten moet (zij het dat ik wel vind dat er niet meer dan het normale schoolgeld gevraagd moet worden, geen prijskaartjes van 10.000 euro per studiejaar en dergelijke) echter als het duidelijk een master is in een kansloze sector.. moet de omscholing gewoon kosteloos kunnen.
Dit is dus een voorbeeld van een links mens die baadt in de welvaart. Ga dit verhaal eens uitleggen aan al die mensen aan de onderkant van de samenleving waar je het zo mee te doen hebt.
TAF schreef:het ging hier om onderzoeken aangaande de insectenpopulaties in meerdere regio's van ons land.. soorten die voortkomen.. een langdurige ontwikkeling van de natuur dus.. en in het kader van alle discussies rondom global warming en dergelijke een zeer nuttig instrument.. doodzonde om zulk kostbaar onderzoek gewoon stil te leggen.
ook ging het om langlopende onderzoeken aangaande watertemperaturen, en luchtvervuiling.. op meer dan 70 plaatsen in het land, eveneens onmisbare data om goed belijd aangaande leefbaarheid vast te stellen, aangezien juist lange termijn data info geeft over welke maatregels welk effect hebben en hadden.
Hier heb ik geen verstand van. Ik neem aan dat mensen er wel goed over nagedacht zullen hebben. het lijken me geen levensbedreigende zaken, die wel een heleboel geld kosten.
TAF schreef:Werkgevers kunnen goed klagen, een vaste baan, met vaste uren, zekerheid, dat willen werknemers. en dat is ook van belang om lange termijn investeringen te kunnen doen.
Dat laatste klopt allang niet meer; bovendien schets je een wereld die niet meer terug zal komen.
TAF schreef:De koopkracht van de rijkste 4% in ons land is de laatste 20 jaar vervierdubbeld.. terwijl jan modaal dik 30% koopkracht heeft kunnen inleveren... om over minima nog maar te zwijgen.
Zou je mij een betrouwbare bron willen leveren die deze getallen staven?
TAF schreef:In diverse gemeentes in nederland heeft met mensen die in de bijstand zitten verplicht om voor het behoud van hun uitkering taken te doen als groenvoorziening, afvalprikken en dergelijk geestdodend werk. Hiervoor ontvangen ze geen enkele vergoeding, nog een kans op doorstroming. Hoewel dit gebracht word als "stage" is de schaal waarop dit gebeurd (en het feit dat gemeentes er gewoon hun onkostenpost mee drukken en dus daadwerkelijk ingehuurde krachten vervangen voor dit soort "slaven") duidelijk een teken aan de want.
Op zichzelf een prima regeling dat mensen ook iets terug doen voor hun uitkering, als ze dat kunnen. Dat is geen werken, maar gewoon je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Verder is heel je verhaal een ouderwets links verhaal, dat mag, maar financieel-economisch leef je echt in sprookjesland. In deze mondiale wereld gaat het allemaal niet meer werken. Dat zal ook Emile Roemer gaan ervaren, mocht hij ooit aan de knoppen komen te zitten. (Waarvan ik van harte hoop dat het nooit zal gebeuren.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik moet TAF wel gelijk geven wat betreft sommige studies. Bij studies als natuurkunde, wiskunde, biologie en geneeskunde heb je veel contacturen en zeker in de eerste jaren van de studie zijn het alleen de allerbesten die het met veertig uur studie per week redden.
Toen ik propedeuse vakken natuurkunde in Utrecht volgde was het heel gewoon dat daar bij tentamens maar 30% het haalde. Is dat erg? Niet direct, de studenten studeren wat langer en ondertussen stond Utrecht wat het niveau van afgestudeerde natuurkundigen betreft aan de wereldtop. Het beleid wat deze en voorgaande regeringen voeren wat betreft onderwijs zorgt er denk ik wel voor dat het niveau van het onderwijs daalt (ook door het financieringssysteem van geld voor de universiteit per behaald studiepunt).

Je kunt niet dit soort beleid voeren en zeggen te investeren in een kenniseconomie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:Voor de duidelijkheid van de vraag van Pechtold was het toch nog een lang en redelijk vaag antwoord. Van der Staaij voelt heel goed aan wat Pechtold precies bedoelt. Het zou toch een opluchting kunnen zijn om daarop eenvoudig te zeggen: dat is niet (of wel) aan de orde en ik wil dat u ook ophoud met daarnaar vragen?
Helaas, helaas, blijkt deze verzuchting van een maand geleden niet uit de lucht gegrepen.
Ik hoop dat er snel een goede uitleg komt voor wat er gisteren gebeurde, anders maakt de SGP zich erg ongeloofwaardig. Of tenminste: verliest ze dat verschil met andere partijen wat de SGP voor mij nu juist aantrekkelijk maakte.
Jongere

Bericht door Jongere »

En voor de duidelijkheid, ik bedoel natuurlijk dit: http://nos.nl/video/361681-van-der-staa ... eggen.html

Mooi weer vanmiddag?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:En voor de duidelijkheid, ik bedoel natuurlijk dit: http://nos.nl/video/361681-van-der-staa ... eggen.html

Mooi weer vanmiddag?
Inderdaad wel wat apart ja. Hij had toch kunnen zeggen: ik heb inderdaad contact gehad met de premier. Over de inhoud zeg ik niets. Zoiets?
Al zou ik ook compleet simpel worden van die journalisten. Maar ik ben geen politicus.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:En voor de duidelijkheid, ik bedoel natuurlijk dit: http://nos.nl/video/361681-van-der-staa ... eggen.html

Mooi weer vanmiddag?
Ik ben het met je eens, maar je moet het ook niet overdrijven. Coalitiepartijen zijn in ons bestel nu eenmaal meer gesloten dan andere. En hoe je het ook wendt of keert: ds SGP behoort bij de coalitie. Ik ga er maar vanuit dat zijn zwijgen en antwoord omzeilen een hoger doel dient.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Anker schreef:

Mooi weer vanmiddag?
Inderdaad wel wat apart ja. Hij had toch kunnen zeggen: ik heb inderdaad contact gehad met de premier. Over de inhoud zeg ik niets. Zoiets?
Al zou ik ook compleet simpel worden van die journalisten. Maar ik ben geen politicus.
Er is volgens mij een mediastilte afgesproken. Uit het feit dat Van der Staaij met Rutte heeft gesproken wil men de conclusie trekken dat er bijna een akkoord is. Van der Staaij zwijgt daarom. Er is nu echter gezien dat hij heeft gesproken met Rutte. Als het akkoord gepresenteerd wordt kan Van der Staaij natuurlijk niet meer blijven doen alsof zijn neus bloedt. Als hij dan nog blijft zwijgen of ontkennen ben ik het met Jongere eens. Op dit moment kan ik echter goed begrijpen dat hij helemaal niets zegt.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Jongere schreef:Voor de duidelijkheid van de vraag van Pechtold was het toch nog een lang en redelijk vaag antwoord. Van der Staaij voelt heel goed aan wat Pechtold precies bedoelt. Het zou toch een opluchting kunnen zijn om daarop eenvoudig te zeggen: dat is niet (of wel) aan de orde en ik wil dat u ook ophoud met daarnaar vragen?
Helaas, helaas, blijkt deze verzuchting van een maand geleden niet uit de lucht gegrepen.
Ik hoop dat er snel een goede uitleg komt voor wat er gisteren gebeurde, anders maakt de SGP zich erg ongeloofwaardig. Of tenminste: verliest ze dat verschil met andere partijen wat de SGP voor mij nu juist aantrekkelijk maakte.
Inderdaad. Dit is heel beschamend.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Er is gewoon duidelijkheid gegeven:

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/va ... e_1_636727
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:Er is gewoon duidelijkheid gegeven:

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/va ... e_1_636727
Inderdaad. En dit twitterde de heer Vd Staaij zelf:
Vd Staaij op Twitter schreef:Druk weekje gehad. Donderdag- en vrijdagmiddag gepolst over thema's uit Catshuisonderhandelingen. Hoop dat ze er snel uitkomen.
Dus hij heeft niets te zeggen, maar heeft wel gesproken met Rutte. Hoe graag we ook meer zouden willen weten, hier moeten we het mee doen. Ik zou niet weten waarom dit niet geloofwaardig is.
refo

Bericht door refo »

En toch is het heel raar. De SGP is zogenaamd geen gedoogpartner en wordt wel bij de onderhandelingen betrokken. Nodig ze dan allemaal uit.

Het lijkt er nu op uit te komen dat het hele pakket aan maatregelen in één keer aan de kamer wordt aangeboden. Eén debatje voor de bühne en dan met 77 voor en 73 tegen aannemen. Niks geen 'wisselende meerderheden' voor verschillende onderwerpen. En dat was wel beloofd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:En toch is het heel raar. De SGP is zogenaamd geen gedoogpartner en wordt wel bij de onderhandelingen betrokken. Nodig ze dan allemaal uit.
Natuurlijk is de SGP wel een gedoogpartner. Wel iets minder dan de PVV, want die heeft nog een gedoogakkoord. Dat heeft de SGP niet, althans niet op papier.
Maar Rutte heeft de SGP wel nodig, dus is het een gedoogpartner. Net als de PVV: niet op alle terreinen zal de SGP mee kunnen doen. Maar waar ze mee kunnen doen, doen ze het.

Ik begrijp niet waarom hierover zo krampachtig gedaan wordt. Want feitelijk is de SGP altijd een gedoogpartner; alleen tijdens paars hebben ze overwogen om niet-constructief mee te gaan doen, maar zelfs dat is niet echt uit de verf gekomen geloof ik.
refo schreef:Het lijkt er nu op uit te komen dat het hele pakket aan maatregelen in één keer aan de kamer wordt aangeboden. Eén debatje voor de bühne en dan met 77 voor en 73 tegen aannemen. Niks geen 'wisselende meerderheden' voor verschillende onderwerpen. En dat was wel beloofd.
Dit klinkt alsof ons land er beter van zou worden als we met wisselende meerderheden zouden werken. Politiek is het wel leuker, maar beter worden we er allemaal niet van, denk ik.
Neemt niet weg dat dit wel degelijk meer praktijk is: er zijn onderwerpen waar de PVV niet aan mee doet, dan moet Rutte dus wel zoeken naar een andere meerderheid. Dat ze dat met een heel pakket aan bezuinigingen niet gaan doen, is alleen maar beter voor de stabiliteit van ons land, en de geloofwaardigheid naar buiten toe. Denk ik.
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:
refo schreef:En toch is het heel raar. De SGP is zogenaamd geen gedoogpartner en wordt wel bij de onderhandelingen betrokken. Nodig ze dan allemaal uit.
Natuurlijk is de SGP wel een gedoogpartner. Wel iets minder dan de PVV, want die heeft nog een gedoogakkoord. Dat heeft de SGP niet, althans niet op papier.
Maar Rutte heeft de SGP wel nodig, dus is het een gedoogpartner. Net als de PVV: niet op alle terreinen zal de SGP mee kunnen doen. Maar waar ze mee kunnen doen, doen ze het.

Ik begrijp niet waarom hierover zo krampachtig gedaan wordt. Want feitelijk is de SGP altijd een gedoogpartner; alleen tijdens paars hebben ze overwogen om niet-constructief mee te gaan doen, maar zelfs dat is niet echt uit de verf gekomen geloof ik.
Het bijzondere is dat de SGP het altijd in alle toonaarden ontkent heeft. Tot op het laatste moment. Het maakt de SGP er niet geloofwaardiger op. Om over integerheid maar te zwijgen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
eilander schreef:

Het bijzondere is dat de SGP het altijd in alle toonaarden ontkent heeft. Tot op het laatste moment. Het maakt de SGP er niet geloofwaardiger op. Om over integerheid maar te zwijgen.
Freek, dit is aantoonbaar onjuist. Zaterdag heeft Van der Staaij op twiter en dinsdag gewoon in de kamer in alle openheid gezegd dat men gepolst is over de Catshuisplannen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben inderdaad blij dat v d Staaij nu gewoon zegt wat er aan de hand was.
Ik hoop vurig dat hij daarmee volledig openheid gegeven heeft, want de vaagheid in het eerdere debat met Pechtold blijft niet des-SGP's.

Maar de uitzending waarnaar ik verwees was nog voor de tweets van vd Staaij en voordat hij dit in de kamer zei.
En daar deed hij wel bijzonder vaag.

Dus we moeten nu niet gaan doen alsof er volkomen openheid was. Die is er inderdaad gekomen ja. Na eerst een SGP-onwaardig vertoon tegenover een camera ('het was inderdaad lekker weer buiten').
Wat hij nu zei, dat was gewoon duidelijk en helder. Precies wat je van de SGP mag verwachten en ik hoop dat dat in het vervolg ook weer zo zal zijn. Altijd, niet pas als er weer kamervragen komen.
Plaats reactie