RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

caprice

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door caprice »

Marie-Henriëtte schreef:
SecorDabar schreef:Ik ben geen voorstander van refo-televisie.
Door de beeldcultuur, het visuele, verliezen wij de leescultuur.
Het lezen is zelfs een bijbelse opdracht: Onderzoekt de Schriften!
Als er niet gelezen wordt, verliezen wij op den duur ook de (verstandelijke) kennis van de Heilige Schrift.
Hoeveel tijd wordt er eigenlijk niet verbeuzeld, die beter gebruikt kon worden door het lezen van bijvoorbeeld een goede bijbelverklaring.
Deze ontwikkeling is al langer gaande in de gereformeerde gezindte.
Een boek met foto's en plaatjes verkoopt beter dan alleen met tekst.
Het is gewoon aantrekkelijker, omdat het minder inspanning kost.
Discipline is nodig om een degelijk boek te lezen.
Wie zegt dat het onderzoeken cq bestuderen van de Schriften niet via een refo-televisie kan geschieden? Televisie biedt doorgaans de mogelijkheid om informatie tot mensen te laten komen binnen een mum van tijd. Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg. En wat te denken van mensen die veel moeite hebben met lezen? Wat dat betreft opent deze technologie vele deuren.
- Wat bijzonder treurig voor al die mensen die vroeger moeite hadden met lezen. Die konden dus niet zo licht zalig worden?
- Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. Is dat niet helder?
- Mensen die moeite hebben met het onderzoek van de Schriften, hebben zich daar in de meeste gevallen ook niet toe aangezet. Het is een zaak van oefenen en werken. Niet van luieren en nietsnutten. Het is niet goed dat de mens ledig zij.
- Een dergelijke wijze van 'onderzoek' maakt luie mensen. De techniek kan wel vele deuren openen, maar wel de verkeerde, en in elk geval gaat niet de deur van mijn huis er voor open.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Marie-Henriëtte schreef:
SecorDabar schreef:Ik ben geen voorstander van refo-televisie.
Door de beeldcultuur, het visuele, verliezen wij de leescultuur.
Het lezen is zelfs een bijbelse opdracht: Onderzoekt de Schriften!
Als er niet gelezen wordt, verliezen wij op den duur ook de (verstandelijke) kennis van de Heilige Schrift.
Hoeveel tijd wordt er eigenlijk niet verbeuzeld, die beter gebruikt kon worden door het lezen van bijvoorbeeld een goede bijbelverklaring.
Deze ontwikkeling is al langer gaande in de gereformeerde gezindte.
Een boek met foto's en plaatjes verkoopt beter dan alleen met tekst.
Het is gewoon aantrekkelijker, omdat het minder inspanning kost.
Discipline is nodig om een degelijk boek te lezen.
Wie zegt dat het onderzoeken cq bestuderen van de Schriften niet via een refo-televisie kan geschieden? Televisie biedt doorgaans de mogelijkheid om informatie tot mensen te laten komen binnen een mum van tijd. Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg. En wat te denken van mensen die veel moeite hebben met lezen? Wat dat betreft opent deze technologie vele deuren.
Beste Marie-Henriëtte,
Je schreef: Heeft men moeite met het zelfstandig bestuderen van de Schriften, dan biedt refo-televisie een mooie uitweg.
Mijn vraag aan jou is: kun je voorbeelden geven waarom men moeite heeft met het zelfstandig bestuderen van de Schriften? Stel dat er geen Refotelevisie komt, hoe zou jij dit dan oplossen?
Is dit niet bovenal een taak en roeping van de kerk, van de plaatselijke gemeente, in plaats van televisie?

Zelf denk ik, is het bestuderen van de Schriften een zaak van vurig gebed: Bid en Werk.
Dat de Heere ons de verlichting met Zijn Heilige Geest wil geven bij het lezen van de Heilige Schrift.

Het zelfstandig bestuderen ervan doe ik door een plaats van afzondering te zoeken.
Inderdaad is discipline nodig. Zodra deze discipline verslapt, is het wederom de noodzaak van het gebed te beoefenen om gediciplineerd het Woord te onderzoeken, om te volharden is nodig: volhard in het gebed.

Ook als je moeite met lezen hebt, behoef je natuurlijk niet meteen de moeilijkste uitleg te lezen.
Een eenvoudige bijbelverklaring, of eenvoudig godsdienstonderwijs voor kinderen is al voldoende, als men moeite met lezen heeft.
Dit is dan ook één van de redenen dat de catechismus de noodzaak inzag van het christelijk onderwijs. Zondag 38, vraag 103: ...en de scholen onderhouden worden....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Leuk dat de buren http://www.refoweb.nl/dwars/896/refotv- ... ie-van-nl/ reclame maken voor refoforum :)
henriët

Bericht door henriët »

Ditbenik schreef:Leuk dat de buren http://www.refoweb.nl/dwars/896/refotv- ... ie-van-nl/ reclame maken voor refoforum :)
:haha
Leuk

Een hartelijk welkom aan alle nieuwe lezers hier op Refoforum.
Kijk ook eens in een ander topic zou ik zeggen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ejvl

Bericht door ejvl »

Ditbenik schreef:Leuk dat de buren http://www.refoweb.nl/dwars/896/refotv- ... ie-van-nl/ reclame maken voor refoforum :)
Geweldig! :humhihi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Geweldig! :humhihi
Vooral deze:
21.00 uur - Oh, oh, Ouddorp, laat het wel en wee zien van 6 jongeren die genieten van zon, zee en strand in eigen land.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Refoweb twittert zojuist:
Correctie op de column RefoTV via mail ontvangen :-D "Oh, oh, Ouddorp moet Oh, oh, RO - Jongeren vanaf Schoolzicht zijn!"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Refoweb twittert zojuist:
Correctie op de column RefoTV via mail ontvangen :-D "Oh, oh, Ouddorp moet Oh, oh, RO - Jongeren vanaf Schoolzicht zijn!"
Heel grappig allemaal. Maar laat juist dat niet het schrijnende zijn in veel vlakken van Refozuil? Wereldgelijkvormigheid met een rokje aan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:
Heel grappig allemaal. Maar laat juist dat niet het schrijnende zijn in veel vlakken van Refozuil? Wereldgelijkvormigheid met een rokje aan.
Precies wat ik net zat te denken. Wel een spiegel om eens goed in te kijken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

:jongle
Het is ook nooit goed.
Als mensen tegen televisie zijn, wordt dat als wettisch bestempeld: daar zit het hem toch niet in?
Als mensen voor televisie zijn, dan heet het "wereldgelijkvormigheid met een rokje aan".
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
:jongle
Het is ook nooit goed.
Als mensen tegen televisie zijn, wordt dat als wettisch bestempeld: daar zit het hem toch niet in?
Als mensen voor televisie zijn, dan heet het "wereldgelijkvormigheid met een rokje aan".
Ik denk dat Jolanda doelt op de grote wereldgelijkvormigheid die er heerst, ook onder refojongeren die geen TV hebben, en waarvan de dames een rok dragen.

(Oh, oh, Gersio is een programma waarin losbandig gedrag van jongeren gevolgd wordt. Oh, oh, Ouddorp probeert daar een paradie op te zijn).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, dat was mij niet bekend; ben niet zo'n televisiekijker.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Ok, dat was mij niet bekend; ben niet zo'n televisiekijker.
Hier nog een, ik snapte het ook niet :OO3
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Als je alleen de kranten had gelezen, dan had je het ook geweten. o o Cherso is een van de meest besproken tv programma's geweest en ook een van de meest beruchte.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

MarthaMartha schreef:
Als je alleen de kranten had gelezen, dan had je het ook geweten. o o Cherso is een van de meest besproken tv programma's geweest en ook een van de meest beruchte.
Sorry, ik lees zelfs geen krant.... :? kom aan weinig toe, druk druk druk....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie