Stichting Heartcry

ZWP

Re: Stichting Heartcry

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Hartelijk eens met van Dijk!
Hij schetst typerend de kramp waarin het kerkelijke leven nu is geschoten.
? Zit het kerkelijk leven in een kramp?
Dat lees je toch? Het duurt maanden voor een evangelisatiefolder qua tekst door ieders beugel kan.
Maar zegt dat iets over "het kerkelijk leven"?
Nee hoor, er is niets aan de hand, ga maar rustig slapen...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:
? Zit het kerkelijk leven in een kramp?
Dat lees je toch? Het duurt maanden voor een evangelisatiefolder qua tekst door ieders beugel kan.
Maar zegt dat iets over "het kerkelijk leven"?
Eerlijk is eerlijk: Van Dijk schetst helaas een waar beeld. En als jongeren iets niet begrijpen is dat wel zo'n voorbeeld: Maanden doen over het schrijven van een evangelisatiefolder. (Hetgeen normaliter in een avondje gedaan kan zijn.) Er is in kerkelijk Nederland m.n. op dit gebied een sfeer van wantrouwen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef: Eerlijk is eerlijk: Van Dijk schetst helaas een waar beeld. En als jongeren iets niet begrijpen is dat wel zo'n voorbeeld: Maanden doen over het schrijven van een evangelisatiefolder. (Hetgeen normaliter in een avondje gedaan kan zijn.) Er is in kerkelijk Nederland m.n. op dit gebied een sfeer van wantrouwen.
En - ik heb dit zelf al een aantal keren meegemaakt - een sfeer van: we zouden best dit willen zeggen / best daaraan mee willen doen / etc., maar zouden we dan niet in een niet gewenste hoek geplaatst worden? Wel begrijpelijk, maar het werkt verlammend.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Dit zijn juist de reacties die van Dijk ter discussie wil stellen.
Die snap ik niet?
Reacties alsof er niets aan de hand zou zijn. Dat beeld klopt niet.
eilander schreef:
Luther schreef: Eerlijk is eerlijk: Van Dijk schetst helaas een waar beeld. En als jongeren iets niet begrijpen is dat wel zo'n voorbeeld: Maanden doen over het schrijven van een evangelisatiefolder. (Hetgeen normaliter in een avondje gedaan kan zijn.) Er is in kerkelijk Nederland m.n. op dit gebied een sfeer van wantrouwen.
En - ik heb dit zelf al een aantal keren meegemaakt - een sfeer van: we zouden best dit willen zeggen / best daaraan mee willen doen / etc., maar zouden we dan niet in een niet gewenste hoek geplaatst worden? Wel begrijpelijk, maar het werkt verlammend.
O.a. deze voorbeelden, maar wat denk je van de non-discussies over SV-HSV of de kerkelijke verdeeldheid. Dat zijn onderwerpen die de kern niet raken en zeker onder de opgroeiende generaties niet meer actueel zijn terwijl veel ouderen in de kerken hier nog heel druk mee zijn.
Ik begrijp niet dat mensen in hun verzet tov Heart Cry, niet de spiegel wil zien die ons door zulke initiatieven wordt voorgehouden.
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van wie of welke organisatie dan ook, maar wel met de oproep om nu eens serieus te kijken of er schuld ligt aan onze kant. Durven we deze vraag zowel persoonlijk als kerkelijk nog te stellen?
Marieke

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:
O.a. deze voorbeelden, maar wat denk je van de non-discussies over SV-HSV of de kerkelijke verdeeldheid. Dat zijn onderwerpen die de kern niet raken en zeker onder de opgroeiende generaties niet meer actueel zijn terwijl veel ouderen in de kerken hier nog heel druk mee zijn.
Ik begrijp niet dat mensen in hun verzet tov Heart Cry, niet de spiegel wil zien die ons door zulke initiatieven wordt voorgehouden.
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van wie of welke organisatie dan ook, maar wel met de oproep om nu eens serieus te kijken of er schuld ligt aan onze kant. Durven we deze vraag zowel persoonlijk als kerkelijk nog te stellen?
Wilhelm, ik vind dat je niet je eigen principes hoeft te laten varen, omdat er organisaties in opmars zijn die zijn duizenden doet verslaan. Kerken hebben zichzelf altijd kritisch te toetsen, niet vanwege de opkomst van allerlei bewegingen/organisaties, maar aan Gods Woord! Dat is de richtlijn. Wanneer er een Bijbelse, zuivere, evenwichtige prediking wordt gebracht, dan hoef je niet omwille van allerlei opkomende stromingen, je boodschap aan te passen.
Mensen stappen niet naar heart cry vanwege de discussie sv/hsv, ook niet vanwege de kerkelijke verdeeldheid. Wel vanwege allerlei gevoelsargumenten, waar je je van mag afvragen of die de toets der kritiek van Gods Woord kunnen doorstaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Ik begrijp niet dat mensen in hun verzet tov Heart Cry, niet de spiegel wil zien die ons door zulke initiatieven wordt voorgehouden.
Ik wil zeker in allerlei spiegels kijken; maar je veronderstelt nu dat iedereen die zich verzet tegen de dogmatiek achter de HCr-bijeenkomsten, kritiekloos is tegenover ontwikkelingen, verstarrringen, e.d. in de gevestigde kerken. Dat is een misvatting. dat geldt i.i.g. niet voor mij.
Kortom: ik snap rationeel wel dat bepaalde jongeren naar o.a. HCr gaan, maar tegelijkertijd vind ik dat een onjuist antwoord op de problemen die de jongeren ervaren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:O.a. deze voorbeelden, maar wat denk je van de non-discussies over SV-HSV of de kerkelijke verdeeldheid. Dat zijn onderwerpen die de kern niet raken en zeker onder de opgroeiende generaties niet meer actueel zijn terwijl veel ouderen in de kerken hier nog heel druk mee zijn.
Tja, noem het maar non-discussies. Ik vraag me af: wie staat er nou ver van de werkelijkheid, jij of de kerken?

En waarom moet ik, omdat er een organisatie als Heartcry is, kijken of er schuld ligt bij de kerken?! Die mensen achter Heartcry hebben al zo vaak gezegd dat het allemaal veel te moeilijk is in de zware kerken, dat er teveel gefocust wordt op de ellende, enz. Eigenlijk is hun missie mensen bevrijden van het knellende juk van de traditionele kerken. Sorry hoor, maar dan voel ik me niet aangesproken om schuld te zoeken. Er is genoeg mis, enz., maar de liefde verdraagt alle dingen. En die hele discussie over de heiligmaking, daar kan ik me nu juist weer niet al te druk om maken. Maar het geloof van onze vaderen, dáár hebben de Heartcry-ers mee afgerekend. Dat is mijn probleem met Heartcry.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

refo schreef: Als een boodschap niet over- of aankomt ligt dat altijd aan de verzender of het medium waarmee hij verzendt.
De schuld leggen bij de ontvanger is onzin.
Dat ben ik niet met je eens. Als de ontvanger over onvoldoende kennis van je boodschap beschikt, kun je nog roepen wat je wilt, hij zal het niet begrijpen.
The Groom's still waiting at the altar
BJD

Bericht door BJD »

helemaal mee eens..
Rochus

Bericht door Rochus »

Erasmiaan schreef:Maar het geloof van onze vaderen, dáár hebben de Heartcry-ers mee afgerekend. Dat is mijn probleem met Heartcry.
Precies, en daarom worden op de website preken en artikelen van onderstaande predikanten beschikbaar gesteld:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
(waar ben ik eigenlijk mee bezig, ik ga ze niet allemaal overtypen, je kan beter even zelf een kijkje op de site nemen)
ik begrijp je volgens mij niet :quoi :quoi
Democritus

Bericht door Democritus »

Rochus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar het geloof van onze vaderen, dáár hebben de Heartcry-ers mee afgerekend. Dat is mijn probleem met Heartcry.
Precies, en daarom worden op de website preken en artikelen van onderstaande predikanten beschikbaar gesteld:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
(waar ben ik eigenlijk mee bezig, ik ga ze niet allemaal overtypen, je kan beter even zelf een kijkje op de site nemen)
Hiermee bewijs je denk ik dat ik al eerder heb opgeschreven..........Hcr is niet in een hokje te plaatsen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Rochus schreef:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
Als je dat allemaal eens goed na gaat kijken, dan zul je zien dat het allemaal erg eenzijdig is. Bijv. bij de onderwerpen als heiliging zie je bijna geen artikelen of hoofdstukken van oudvaders. Bij wedergeboorte staat er een stuk van à Brakel, waar het over de verschillende manieren gaat. Als à Brakel de gewone weg gaat beschrijven staat het er niet op. Er staat bijv. ook een preek van ds. J. van Haaren op. Maar wel net die ene waar hij erg nodigend en appellerend is. Enz., enz. Je zou het een soort vorm van eenzijdig citeren kunnen noemen.
Rochus

Bericht door Rochus »

Erasmiaan schreef:
Rochus schreef:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
Als je dat allemaal eens goed na gaat kijken, dan zul je zien dat het allemaal erg eenzijdig is. Bijv. bij de onderwerpen als heiliging zie je bijna geen artikelen of hoofdstukken van oudvaders. Bij wedergeboorte staat er een stuk van à Brakel, waar het over de verschillende manieren gaat. Als à Brakel de gewone weg gaat beschrijven staat het er niet op. Er staat bijv. ook een preek van ds. J. van Haaren op. Maar wel net die ene waar hij erg nodigend en appellerend is. Enz., enz. Je zou het een soort vorm van eenzijdig citeren kunnen noemen.
Helder :super
Marieke

Bericht door Marieke »

Rochus schreef:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
De preken uit "de eigenschappen des geloofs" van Comrie zullen er niet zo snel op geplaatst worden. Die zijn veel te evenwichtig!
Mooi stukje in de nieuwste Saambinder over Geloofs-genade. 11 van de 14 hoofdstukken in "de eigenschappen des geloofs" van Comrie beginnen in het opschrift met: "het geloof is een genade die...."
Marieke

Bericht door Marieke »

Trouwens, ik zie dat op de site van Heartcry ds. van Haaren, ds. Hofman en ds. Detmar onder de "oudvaders" geschaard worden.. :?
Plaats reactie