jakobmarin schreef:Luther schreef:- Daarom: de toespraak van Binnendijk was daarom zo misleidend omdat het bijna waar was. Voor 90% kon ik ermee instemmen, maar uiteindelijk kwam de "peperkorrel van Baxter" om de hoek kijken:
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... 20Owen.pdf (P. 74-76) De mens moet er toch nog een nagelschrapje aan toevoegen.
Toch doen jullie geen recht aan de toespraak (als die tenminste hetzelfde was als ik hoorde). Ik heb deze van Henk Binnendijk gehoor op een mannendag, en juist benadrukte hij dat het 100% Gods Werk was. De redding moet van boven komen. In onze natuurstaat willen we in de mijnschacht blijven en willen helemaal niet instappen. Maar hij riep wel op om in te stappen en je te bekeren.
Ik vind bovenstaande opmerkingen fijnslijperij, want als je een beeld (die altijd mank gaat) van een prediker tegen één tekst uit de bijbel houdt.
De gemeente wordt vergeleken met een bruid, het is een liefdesrelatie. wie de liefde niet heeft, heeft niets.
En liefde dwingt nooit, van geen kant, en er zijn in de liefde altijd 2 kanten.
Als je geloof beschouwt als de gave in plaats van het behoud en de genade (geheel tegen de ware betekenis van de juiste vertaling, wat een theoloog zal beamen die grieks kent, want de naamvallen spreken voor zich in dit gedeelte in Efeze 2;8) wordt daarmee een enorme, onnodige drempel opgeworpen, denk ik.
Want het geloof is uit het horen, en nadat iemand gelooft en zich bekeerd heeft, zal de Geest het geloof verder versterken, en kun je je niet voorstellen dat het uit jezelf kwam.Maar aangezien God ons met een geweten geschapen heeft, zoekt een mens wel degelijk naar God.We weten en zien dat we schuldig staan,zelfs de atheist, maar niemand wil toegeven dat hij zelf de verzoening niet kan verdienen, we moeten zelfs daar alleen God de eer en roem van geven, uit onszelf werkelijk niets.We neigen dus altijd weer naar het zoeken van verzoening uit onze werken, ipv dat God alle lof daartoe krijgt.
Dat liet God al zien door Adam en Eva te bekleden en Kain's offer niet aan te nemen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -