Als dat zo is - wat mij uit de preken/lezingen die ik van hem gehoord heb niet duidelijk is geworden - dan maakt hij zich aan dezelfde dwaling schuldig.Fjodor schreef:Dan blijf ik erbij dat je Washer verkeerd interpreteert. Overwinning is voor de wedergeborene volgens hem ook doenbaar. Want er wordt een nieuwe mens geschapen. En enkel daarom is het binnen handbereik. Sterker nog, als er geen overwinning is, dan is er geen nieuwe mens geschapen. Dat leert Paul Washer. En dat is niet zo gek als je nadenkt over zijn stelling dat het werk van de herschepping een groter werk is dan het werk van de schepping.memento schreef:Dat alles is - binnen Puriteinse kaders geïnterpreteerd - nog goed gereformeerd. In de lezingen/preken die ik gehoord heb van hem, is er ook het evenwicht, met de andere kant: zondaar blijven. Als dat in andere lezingen/preken van hem anders is, dan betreur ik dat zeer.Grace schreef:Exact. Luister eens 20 preken van Paul Washer en als er iemand is die afrekent het aan de hand houden van (bewuste) zonden is hij het wel. Hij leert absoluut dat er 'victory over sin' is (over bewuste zonden) en daarnaast 'growing in holiness'. Sterker nog: hij twijfelt zelfs aan een bekering van iemand die zegt dat hij wederom geboren is terwijl die mens gewoon in zijn oude zondige levenspatroon doorleeft.
Mijn bezwaar tegen HC is, dat het allemaal doen-baar wordt. Mensen worden hard aan het werk gezet (inclusief cursusmateriaal, wat haast wel een stappenplan lijkt). Overwinning ligt, zo lijkt het wel, binnen handbereik. Dát, gecombineerd tegen een afzetten tegen de noodzaak van zondekennis, en met een sterke eenzijdigheid in het benoemen van het dóen in de heiliging, waarbij doorgaand zondaar zijn en doorgaand afhankelijk zijn van Gods genade nauwelijks aandacht krijgt, is voor mij een reden om toch te spreken van een grote eenzijdigheid, die m.i. de dwaling van het perfectionisme (zij het in een nieuw jasje) is.
"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen" (zoals Paulus, bekeerd zijnde, nog uitroept) staat haaks op een heilig leven wat binnen handbereik is.