Voor de zoekenden
Voor de zoekenden
Dag vrienden,
Een paar dagen geleden heb ik nog een vraag gesteld over John Owen. Ik heb na wikken en wegen besloten om dat nog even uit te stellen. Door omstandigheden ben ik momenteel dringend op zoek naar boekjes, liefst van Engelse of Schotse oudvaders, waarvan de schrijver op een pastorale manier de zoekende zielen tot Christus tracht te leiden. 't Liefst niet al te dik.
Boekjes die ik in dit verband al ken of heb, zijn:
Alleine, Betrouwbare gids naar de hemel (heb ik).
Spurgeon, Rondom de Enge Poort (ken ik).
Bunyan, Komen tot Jezus Christus (heb ik).
Hopelijk hebben jullie nog een paar echte aanraders voor mij!
Groeten,
StAndrews
Edit: De boeken moeten niet al te moeilijk zijn. Ze moeten ook te begrijpen zijn voor eenvoudige mensen die maar weinig theologische bagage hebben. Dan kunnen ze ook mooi als verjaardagsgeschenk dienen.
Een paar dagen geleden heb ik nog een vraag gesteld over John Owen. Ik heb na wikken en wegen besloten om dat nog even uit te stellen. Door omstandigheden ben ik momenteel dringend op zoek naar boekjes, liefst van Engelse of Schotse oudvaders, waarvan de schrijver op een pastorale manier de zoekende zielen tot Christus tracht te leiden. 't Liefst niet al te dik.
Boekjes die ik in dit verband al ken of heb, zijn:
Alleine, Betrouwbare gids naar de hemel (heb ik).
Spurgeon, Rondom de Enge Poort (ken ik).
Bunyan, Komen tot Jezus Christus (heb ik).
Hopelijk hebben jullie nog een paar echte aanraders voor mij!
Groeten,
StAndrews
Edit: De boeken moeten niet al te moeilijk zijn. Ze moeten ook te begrijpen zijn voor eenvoudige mensen die maar weinig theologische bagage hebben. Dan kunnen ze ook mooi als verjaardagsgeschenk dienen.
Laatst gewijzigd door StAndrews op 27 sep 2011, 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Voor de zoekenden
Bunyan, Komen tot Jezus Christus. (Die is wel wat dikker, maar je kunt ook enkele hoofdstukken lezen)
Ebenezer Erskine, De zekerheid van het geloof.
Bedankt!Jongere schreef:Bunyan, Komen tot Jezus Christus.
Ongelooflijk dat ik hem ben vergeten, maar Bunyan heb ik ook.
Bedoel je met E. Erskine gewoon de verhandeling uit deel VI van 'Al de werken'?
Is die verhandeling ook los verkrijgbaar?
Laatst gewijzigd door StAndrews op 27 sep 2011, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb zelf deze uitgave, uit de serie Puriteins Erfgoed:StAndrews schreef:Bedankt!Jongere schreef:Bunyan, Komen tot Jezus Christus.
Is die ook los verkrijgbaar?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Het boekje past niet direct in de categorie van de andere boeken, maar is heel erg leerzaam en pastoraal geschreven.
Is het in hedendaags taalgebruik geschreven of in oude druk?Jongere schreef:Ik heb zelf deze uitgave, uit de serie Puriteins Erfgoed:StAndrews schreef:Bedankt!Jongere schreef:Bunyan, Komen tot Jezus Christus.
Is die ook los verkrijgbaar?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Het boekje past niet direct in de categorie van de andere boeken, maar is heel erg leerzaam en pastoraal geschreven.
Afgelopen zaterdag stond er een advertentie in het Reformatorisch Dagblad, van een uitgeverij(tje), Robbers Reprints. Er stonden twee boeken in de advertentie. Een van Thomas Brooks getiteld: Gouden appelen in zilveren gebeelde schalen. Dit boek schijnt echt voor de jeugd te zijn, gewezen wordt op het nut en de noodzaak van een vroege bekering. Het andere boekje gaat over de bekering van een ter dood veroordeelde moordenaar van 15 jaar. Er schijnen vier puriteinse predikanten in zijn cel hem opgezocht te hebben, die zijn bekering ook hebben opgeschreven.
Ik heb de boekjes inmiddels besteld, maar nog niet gelezen, dus ik kan nog niet uit eigen ondervinding spreken. Misschien heb je er wat aan.
Ik heb de boekjes inmiddels besteld, maar nog niet gelezen, dus ik kan nog niet uit eigen ondervinding spreken. Misschien heb je er wat aan.
Twee boekjes van Horatius Bonar, alleen nog antiquarisch verkrijgbaar (zie bij boekwinkeltjes.nl):
Gods weg van vrede en Hoe zal ik tot God gaan
Hedendaags.StAndrews schreef:Is het in hedendaags taalgebruik geschreven of in oude druk?
Salomo Stoddard, EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS.
DEN HERTOG B.V. - HOUTEN ISBN 90 331 0580 2
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Thomas Boston: Komt herwaarts tot Mij
(dit is een toegankelijk boekje van zo'n 100 pagina's)
(dit is een toegankelijk boekje van zo'n 100 pagina's)
Beide boeken zijn opnieuw uitgegeven door Boekenfonds Reformatorisch AppèlAfgewezen schreef:Twee boekjes van Horatius Bonar, alleen nog antiquarisch verkrijgbaar (zie bij boekwinkeltjes.nl):
http://www.depelgrim.nl/contents/nl/p10 ... T_GOD.html € 8,00
http://www.depelgrim.nl/contents/nl/p10 ... ELOOF.html €8,00
Okee, mooi! Bedankt.Jongere schreef:Hedendaags.StAndrews schreef:Is het in hedendaags taalgebruik geschreven of in oude druk?
Als ik de strekking van dat boek goed begrijp, dan is die toch meer voor bedoeld als leidraad voor Gods volk hoe ze met bekommerde zielen moeten handelen en niet zozeer voor de bekommerden zelf?PvS schreef:Salomo Stoddard, EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS.
Ik heb hem ook wel gelezen en vond het erg leerzaam, maar ik zou hem toch nooit uitlenen aan een zoekende.
Er worden allerlei mogelijke zielsgestalten opgenoemd die bij zoekende zielen kunnen voorkomen met daarbij een advies aan Gods volk wat ze in die gevallen het beste kunnen zeggen. De zoekende wordt indirect benaderd. Ik ben meer een voorstander van een directe benadering van de zoekende.
Maar ik ben wel benieuwd hoe jij erover denkt.
De titel zegt officieel meer.StAndrews schreef:Okee, mooi! Bedankt.Jongere schreef:Hedendaags.StAndrews schreef:Is het in hedendaags taalgebruik geschreven of in oude druk?
Als ik de strekking van dat boek goed begrijp, dan is die toch meer voor bedoeld als leidraad voor Gods volk hoe ze met bekommerde zielen moeten handelen en niet zozeer voor de bekommerden zelf?PvS schreef:Salomo Stoddard, EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS.
Ik heb hem ook wel gelezen en vond het erg leerzaam, maar ik zou hem toch nooit uitlenen aan een zoekende.
Er worden allerlei mogelijke zielsgestalten opgenoemd die bij zoekende zielen kunnen voorkomen met daarbij een advies aan Gods volk wat ze in die gevallen het beste kunnen zeggen. De zoekende wordt indirect benaderd. Ik ben meer een voorstander van een directe benadering van de zoekende.
Er staat verder;...of hoe men zielen moet besturen, die werkzaam zijn tot bekering.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ja, dat is waar.PvS schreef:De titel zegt officieel meer.StAndrews schreef:Okee, mooi! Bedankt.Jongere schreef:Hedendaags.StAndrews schreef:Is het in hedendaags taalgebruik geschreven of in oude druk?
Er staat verder;...of hoe men zielen moet besturen, die werkzaam zijn tot bekering.
Maar wat ik me afvroeg was waarom je het dan toch geschikt vindt voor de zoekende zielen zelf.
Het boekje is bedoeld voor hen die nader wensen onderwezen te worden in de rechte wijze van behandeling van bekommerde zielen, aldus de achterkant. Stoddard zegt in het voorwoord dat hij de verhandeling heeft opgesteld naar het verlangen van enkele jonge leraars die hem daarom gevraagd hadden. Dus niet zozeer voor de bekommerde zielen zelf toch?
William Guthrie: Des christens groot interest
John Bunyan: Goed nieuws voor de slechtste mensen
J.C. Ryle: Het hart van het christelijk geloof
John Bunyan: Goed nieuws voor de slechtste mensen
J.C. Ryle: Het hart van het christelijk geloof
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.