JolandaOudshoorn schreef:Mmmm 9300 - 4400 is nog steeds een gat van ruim 5000 euro. Ik vind het knap als je dat als student bij elkaar kan schrapen in "vrije tijd". En schulden maken is nooit verstandig, ook niet voor een jong-afgestudeerde. Volgens mij is schulden maken niet eens Bijbels, maar dat weer terzijde.
1. In 4 jaar tijd EUR 5000,- verdienen is uiteraard geen enkel issue. Dat is 1250 per jaar, zo'n oftwel 105 euro per maand. Ik kan uiteraard niet voor een iedereen oordelen qua inkomsten van een bijbaan maar studeren in NL is prima mogelijk voor een ieder, middels bijverdienen of lenen of een combinatie van beide. Met of zonder ouderlijke bijdrage. En, het spijt me wel, degenen die menen het niet te redden zonder een toelage, die studenten hebben wat mij betreft ook niet het recht om gebruik te maken van faciliteiten die door gemeenschapsgeld worden betaalt.
2. Men kan het schulden maken noemen, maar je kan het ook gewoon investeren noemen. Een investering die rendement op gaat leveren. Zowel voor de samenleving als voor jezelf. Dan kan later met trouwe arbeid genoeg verdiend worden voor het gezin en is er over om de noodruftigen terzijde te staan. De kost gaat voor de baat uit.
3. Dat investeren onbijbels is is voor mij nieuw. Ik ken wel een discussie dat "woeker" niet is toegestaan of zowieso een discussie over "rente". Maar een normale rente is in de bijbel volgens mij wel toegestaan. Dat impliceert automatisch dat lenen niet onbijbels is. Maar ik zie graag de argumentatie tegemoet.
Huisman schreef:Een studieschuld wil ze niet omdat ze niet met schuld het huwelijk in wil.
Ik wil ook nooit "schuld"

En als het niet willen ertoe leidt dat pa betaalt, dan heeft ze het iig economisch opgelost.
En als men meent dat een studieschuld niet afgelost zou kunnen worden later - of het redement later de investering niet rechtvaardigd - dan is de hele investering qua opleiding dus een desinvestering. Dan is er maar 1 oplossing, stoppen!
ps. Overigens mag bovenstaand rekensommetje wel worden nagekeken op afronding in benoeming. Uiteindelijk is het verschil tussen opgave huisman - stufi over die 4 jaar 4790,72. Dat noem je niet: "Ruim 5000".