Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Neeltje Jans

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Bericht door Neeltje Jans »

Zita schreef:
Neeltje Jans schreef:
Mara schreef: Vriezer is fijn voor "noodgevallen". Maar ik zou er niet aan moeten denken elke dag uit mn vriezer te moeten eten :nonnon Dan bepaalt de inhoud van je vriezer wat je gaat eten. Ik houd juist van het meegaan met de seizoenen. Kan nu best snakken naar zuurkool of erwtensoep, maar geniet enorm van de de lekkere lichte zomergroentjes. :langue Sperziebonen vers, kort gekookt, smaken nu eenmaal anders dan ingevroren opgezet. :fi
Nou dat was vroeger bij ons ook wel zo hoor. M'n moeder hield alles bij in een map, wanneer wat was ingevroren, en zo hield ze ook weer bij wat eruit ging. Nou hadden we wel een grote volkstuin, dus best ook wel gevarieerd met wat er vanaf kwam. Maar ingevroren andijvie is taai, tenminste in mijn herinnering. (de pakjes diepvriesandijvie uit de supermarkt waren dan ook een eye-opener voor me) Net als boontjes uit de vriezer trouwens.
De snijbonen uit de vriezer aten we altijd met witte bonen in tomatensaus uit zo'n blikkie, om het nog een beetje op te leuken. Ik kwam bij het schoonmaken van de vriezer nog twee van die zakjes narigheid tegen. Vorig jaar geloof ik door zo'n hakselapparaat gewurmd. Binnenkort gaan we dat in het kader van nostalgie-food maar eens op tafel zetten.
Wij hadden altijd 2 soorten snijbonen: de pronkers en de 'gewone'. De pronkbonen waren vaak zo verschrikkelijk scherp! Als mesjes ging dat door je keel. Ik houd nu nog niet van snijbonen....
Neeltje Jans, moeder van 4
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Neeltje Jans schreef:
Mara schreef: Vriezer is fijn voor "noodgevallen". Maar ik zou er niet aan moeten denken elke dag uit mn vriezer te moeten eten :nonnon Dan bepaalt de inhoud van je vriezer wat je gaat eten. Ik houd juist van het meegaan met de seizoenen. Kan nu best snakken naar zuurkool of erwtensoep, maar geniet enorm van de de lekkere lichte zomergroentjes. :langue Sperziebonen vers, kort gekookt, smaken nu eenmaal anders dan ingevroren opgezet. :fi
Nou dat was vroeger bij ons ook wel zo hoor. M'n moeder hield alles bij in een map, wanneer wat was ingevroren, en zo hield ze ook weer bij wat eruit ging. Nou hadden we wel een grote volkstuin, dus best ook wel gevarieerd met wat er vanaf kwam. Maar ingevroren andijvie is taai, tenminste in mijn herinnering. (de pakjes diepvriesandijvie uit de supermarkt waren dan ook een eye-opener voor me) Net als boontjes uit de vriezer trouwens.
De snijbonen uit de vriezer aten we altijd met witte bonen in tomatensaus uit zo'n blikkie, om het nog een beetje op te leuken. Ik kwam bij het schoonmaken van de vriezer nog twee van die zakjes narigheid tegen. Vorig jaar geloof ik door zo'n hakselapparaat gewurmd. Binnenkort gaan we dat in het kader van nostalgie-food maar eens op tafel zetten.
Een variatie van blote baby's in het gras :)
Dat vond ik altijd zo'n onzedige naam voor degelijk eten :)
Met de tomatenblokjes gaan we maar eens proberen, da's wat minder zoet dan witte bonen in tomatensaus. Moet er dan nog bonenkruid oid doorheen?
Mara

Bericht door Mara »

Nee, bonenkruid is meer voor de tuinboontjes :)
Ik vind het wel een grappige naam.
En dan snij ik de bonen niet met mn ouwe trouwe molentje, maar in ruitjes met een gewoon mesje, dus net wat grover. Dat past beter bij de blokjes :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

[quote="Mara"]
Een variatie van blote baby's in het gras :)

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord, bij ons heet het "blote billetjes in het gras".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef: Een variatie van blote baby's in het gras :)

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord, bij ons heet het "blote billetjes in het gras".
Ja die naam ken ik ook, maar die is niet r.f.proof :wiz
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Mara schreef:
Orchidee schreef:
Mara schreef: Een variatie van blote baby's in het gras :)
Ja die naam ken ik ook, maar die is niet r.f.proof :wiz
Haha blijkbaar toch wel, hij staat er al een uur :nananere
Neeltje Jans, moeder van 4
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zita schreef:
Lassie schreef:Tomdatensaus, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Vanavond ik heb nog geen flauw idee. Iemand een tip? (wij hebben GEEN oven dus geen ovenrecepten). ;)
Ik zit te denken aan iets van spaghetti met pesto, ham, courgette, roomkaas. Daarbij gebakken oesterzwammen. En er ligt nog wat parmezaanse kaas. Het kan ook dat ik de courgette vervang door spinazie of rucola.
Dit werd het. Alleen zat er al ricotta door de pesto, dus ik heb er een scheutje kookroom bij gedaan in plaats van roomkaas. De oesterzwammen waren op, dus het waren ordinaire champignons. En om het niet al te flauw te maken, ging er een uitje en een bergje zongedroogde tomaten op olie door. En rucola erbij.
Heerlijk!
henriët

Bericht door henriët »

de ongezonde week maar ongezond afsluiten:
Mac:(:)

maar ik heb inmiddels de allerhande in huis, dus grootse plannen:)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:de ongezonde week maar ongezond afsluiten:
Mac:(:)

maar ik heb inmiddels de allerhande in huis, dus grootse plannen:)
dat wordt dan bbq´en, als je de Allerhande tenminste gaat volgen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Water/thee, mogelijk een geraspte appel. En dan maar hopen dat na de maagkrampen nu ook de diarree verdwijnt. :bobo
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:Water/thee, mogelijk een geraspte appel. En dan maar hopen dat na de maagkrampen nu ook de diarree verdwijnt. :bobo
banaan en/of cola misschien?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
Mister schreef:Water/thee, mogelijk een geraspte appel. En dan maar hopen dat na de maagkrampen nu ook de diarree verdwijnt. :bobo
banaan en/of cola misschien?
Banaan kan ik altijd nog proberen ja, cola hebben we niet ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Cola werkt wel erg goed, dus misschien een flesje halen? Beetje koolzuur er uit laten lopen.... Ik heb het ook nooit in huis... maar als het als medicijn kan fungeren is dat wel een goede reden :)

(ik vraag me alleen of wat het beste is in dit soort situaties.... water en thee? Of juist veel vezels enzo, donker brood, dat soort dingen)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

Nieuwe week.. nieuwe poging...
wie het vatte, die vatte het.

:barbare
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Cola werkt wel erg goed, dus misschien een flesje halen? Beetje koolzuur er uit laten lopen.... Ik heb het ook nooit in huis... maar als het als medicijn kan fungeren is dat wel een goede reden :)

(ik vraag me alleen of wat het beste is in dit soort situaties.... water en thee? Of juist veel vezels enzo, donker brood, dat soort dingen)
Bij cola ben ik dan weer wat huiverig voor mijn. Tot gistermiddag overgegeven, ik kan me niet voorstellen dat cola nu al goed is. Evenals Norit en zulk spul.
Gesloten