Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Mariavt

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]

Bericht door Mariavt »

Lassie schreef:
Mariavt schreef:Wordt weer een verrassing vandaag, waarschijnlijk wordt het peultjes met winterpeen in hele kleine reepjes gesneden, champignons, paprika, sjalotjes kleine reepjes rundvlees en een heerlijke saus.
Mijn vriendin kan zo heerlijk koken, elk gerecht is elke keer anders, ze verzint ter plekke wat ze in de pan doet en elke keer is het smullen.
Het "gewone eten" wat op zijn hollands klaargemaakt wordt, haalt het bij ons niet meer bij wat zij voor ons kookt, dus wel hollandse pot, maar op zijn antilliaans of afrikaans klaar gemaakt.
Dat wordt weer genieten.

Ik lustte nooit broccoli, vorige week zaterdag avond kwam ik er even binnenlopen, zat daar haar hele familie en ik werd er gelijk in opgenomen. Iedereen was ontzettend aardig, en mijn vriendin stond voor iedereen te koken. Ze had inktvis met garnalen met een lekkere saus, maar geen eten genoeg dus ook toen verzon ze ter plekke een pan vol broccoli, champignons en paprika's .
Ik hou niet van inktvis of garnalen maar het andere gerecht met de saus van de inktvis smaakte prima.
Zó gezellig, je kunt er altijd binnenlopen. En er is altijd wel iets lekkers in huis.

Voor het eten wat ze voor mij kookt, betalen we samen de ingrediënten omdat ze dat dan ook voor zichzelf kookt.
Ik zit er vaak bij als ze aan het koken is, maar elke keer is de smaak weer een verrassing omdat ze niet van tevoren een vast recept heeft, maar erin gooit wat voorhanden is, en ze hééft me toch een partij sauzen en kruiden staan. Heerlijk.

Wat ik niet begrijp is dat je verteld dat ze het op z'n Antiliaans of Afrikaans klaar maakt. Naar mijn weten is het op z'n Afrikaans klaar maken behoorlijk pittig (m'n zwager is een Afrikaan, een neger). Lijkt me niet echt goed voor je maag!?

Wij eten vanavond Pannenkoeken en groentensoep.
Je hebt gelijk, maar voor ons doen ze er minder pittige kruiden door Als ons eten klaar is, dan doet ze voor haar eigen gezin nog wat extra kruiden ed. toevoegen, zoals verse pepers en zo.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
albion

Bericht door albion »

Lassie schreef:Als je op z'n Antiliaans gaat koken lijkt het me niet dat je op de blankse afrikaans gaat koken.
Ik heb die link niet gelegd tussen Antiliaans eten en Afrikaans eten. De blanken eten meestal wat minder pittig dan de Aziaten, Afrikaners etc. (denk ik :) )
\Wij woonden in ZA en ik had last van hoestbuien. Ik zie het gezicht nog van mijn moeder toen haar hulp in de hh (negerin) mij een lik vix gaf om op te eten
ipv in te wrijven. Ik heb dat ook braaf gedaan.

Overigens eten wij vandaag: gekookte (wilde) zalm + gebakken aardappeltjes met worteltjes.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik weet sinds vandaag hoe verse kapucijners er uit zien, purper/paars, best mooi!

Afbeelding
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

wij aten frietjes!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:Ik weet sinds vandaag hoe verse kapucijners er uit zien, purper/paars, best mooi!

Afbeelding
Oww lekker zeg :slurp
En dan een captain's dinner bereiden, met alles drop en dran. :)
Marnix: weet jij dat ze ook wel raasdonders genoemd worden ?
Ik geloof door de varenden.
Als je ze uit blik eet, kun je ze leuk laten smaken met kerrie en appel, gebakken uitje erdoor.
Bij verse zou ik dat niet doen, zonde van de smaak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. Dat wist ik, dat lees ik in mijn grote boek :) Ze schijnen lekker te zijn met spekjes en ui... gaan we maar eens proberen :)

(raasdonders komt inderdaad van het scheepsvoer, ze zijn namelijk heel gezond :))

Het grote boek wat al regelmatig heel handig is geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de biologische fans een echte aanrader!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Bedankt allen voor de eettips (via hier of pb).
Een weekmenu hebben we eerder gedaan, en dat sloeg best aan, waarom hebben we dat losgelaten? :bobo

Goed om dat weer eens op te rakelen, de recepten kan ik dan ook van te voren op zoeken, hoeft m'n man dat niet te doen. (heb een plank vol kookboeken, maar zoek meestal op internet)
Neeltje Jans, moeder van 4
henriët

Bericht door henriët »

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:http://www.brasseriemaritime.nl/!!!!!!!!!
en wij maar denken dat jij niet van vis houdt...
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
mossels en kreukels en garnalen vind ik lekkerder dan b.v. zalm
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
goed de menukaart lezen ;)

(btw.. sinds ik af en toe op Urk kom, eet ik vis...:) iets van kabeljauw, lekkerbek (;)), schol of tong vind ik zelfs lekker.
Alleen dat uitgesproken visgedoe... griebel ik van.. (zoals zalm, makreel, haring..)

Maar t eten was voortreffelijk.
Hendrikus, jij houdt van een 'goede tent', deze kan ik je van harte aanbevelen!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:Maar t eten was voortreffelijk.
Gaan we onthouden. Dank voor de tip! Nu nog een excuus bedenken om weer eens die kant op te gaan... ;)
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

henriët schreef:
Hendrikus schreef:
goed de menukaart lezen ;)

(btw.. sinds ik af en toe op Urk kom, eet ik vis...:) iets van kabeljauw, lekkerbek (;)), schol of tong vind ik zelfs lekker.
Alleen dat uitgesproken visgedoe... griebel ik van.. (zoals zalm, makreel, haring..)

Maar t eten was voortreffelijk.

De Urkers weten hoe ze de vis moeten bakken. Elke zaterdag kregen we tongetjes (gebakken door de visser). Heerlijk....
Lourens

Bericht door Lourens »

Ziet er goed uit alleen mij te duur. Denk niet dat wij er snel heen zullen gaan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Als ik de prijzen bekijk, kook ik toch echt tien keer liever gewoon thuis.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gesloten