Herziene psalmberijming.

Upquark

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Upquark »

GGiNer schreef:Waarom zullen er onzuiverheden zitten in de psalmberijming van 1773?
Dit is over het algemeen geaccepteerd, dit is onderzocht, door bekende dominees, hierbij denk ik aan Ds. G. H. Kersten.
In het kader van onderzoek door bekende dominees kwam ik dit net tegen (http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... w_1_370774):
Ook theologen als A. Kuyper en K. Schilder laten zich kritisch uit over de staatsberijming. De laatste schrijft bijvoorbeeld in 1927 dat hij de eerste twintig psalmen heeft onderzocht, maar dat geen enkele voldoet aan het criterium van Schriftgetrouwheid.
Het stuk van K. Schilder is hier te vinden: http://www.neocalvinisme.nl/ks/dichters ... ers07.html. Een eerlijk en gedegen stuk - zeer aan te bevelen!

Verder stond er gisteren nog een opiniestuk in het RD (http://www.refdag.nl/opinie/pas_op_dat_ ... n_1_571460).

Mijn reactie naar aanleiding daarvan: allemaal leuk en aardig dat 1773 een traditie is, maar, zoals ik al eerder postte: wat is nu belangrijker, dat we onze favoriete versjes (68:10 etc.) kunnen blijven zingen, of dat we een schriftgetrouwe berijming hebben?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Upquark schreef:Verder stond er gisteren nog een opiniestuk in het RD (http://www.refdag.nl/opinie/pas_op_dat_ ... n_1_571460).
Daar viel te lezen:
Naar ik hoop zal de ingestelde commissie niet overwegen naar de zogeheten ”nieuwe berijming” te kijken
Ik verwacht dat dat juist wél zal gebeuren, en dat dat ook de uitkomst van het onderzoek zal zijn.
En dan krijgen we geen slechtere psalmen!
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Verder stond er gisteren nog een opiniestuk in het RD (http://www.refdag.nl/opinie/pas_op_dat_ ... n_1_571460).
Daar viel te lezen:
Naar ik hoop zal de ingestelde commissie niet overwegen naar de zogeheten ”nieuwe berijming” te kijken
Ik verwacht dat dat juist wél zal gebeuren, en dat dat ook de uitkomst van het onderzoek zal zijn.
Je vergeet iets te citeren over die nieuwe berijming:
„Ik hoor hier meer beschaafde midden-orthodoxie, dan harde geuzenvroomheid.”
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Daar viel te lezen:
Je vergeet iets te citeren over die nieuwe berijming:
„Ik hoor hier meer beschaafde midden-orthodoxie, dan harde geuzenvroomheid.”
Nee hoor, dat vergat ik niet. "Ik hoor" kwam uit de mond van een rooms-katholieke dichter. En hoewel ik best waardering heb voor het werk van Gabriel Smit, vond ik het niet nodig om deze zeer persoonlijke mening van hem te citeren.
~~Soli Deo Gloria~~
rekcor

Bericht door rekcor »

wim schreef:
refo schreef:Naast al of niet inhoudelijke argumenten is ook veel aangevoerd: de HSV heeft gezorgd voor verwarring en verdeeldheid. Dat moet dan noodzakelijk ook voor een nieuwe berijming gelden. Alles wat nieuw is of zelfs maar anders zorgt voor verwarring en verdeeldheid.
Yep. Kom met iets nieuws en er volgt een onontkoombare verdeeldheid waarmee men de refo-gelovigen in het hart ziet.
En wat zie je daar dan?
boontje

Bericht door boontje »

De vraag stellen, is hem beantwoorden, vrees ik....
Marnix

Bericht door Marnix »

Je ziet niet een ding aangezien het om het hart van de gelovigen gaat. Dat zal dus verschillen. De een zal voor of tegen de vernieuwing zijn terwijl zijn hart bij andere dingen dan bij Hem is, anderen zullen voor of tegen zijn terwijl hun hart voor Hem klopt. (en een vraag is bijv. of men elkaars belang voor ogen houdt of alleen eigen belang, of men liefdevol met elkaar omgaat of niet enz).
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Als we dan toch een Herziene psalmberijming gaan gebruiken, laten we dan gelijk een aantal liederen toevoegen. ;)

http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... s_1_572382
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Als we dan toch een Herziene psalmberijming gaan gebruiken, laten we dan gelijk een aantal liederen toevoegen. ;)

Laat een ieder deze zin uit dit artikel overdenken.
Ook al heb ik 30.000 opwekkingsliedjes gezongen, op de moeilijke momenten van het leven komen de psalmen weer boven.”
Als dit waar is dan hoop ik dat wij de rijke Psalmen niet laten verdringen. Niet in de eredienst maar ook thuis niet. Ik heb niets tegen het zingen van verantwoorde gesstelijke liederen maar wel als ze i.p.v. de psalmen komen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Na het avondeten zingen we altijd Psalmen
's zondagsavonds zingen we meestal een uur of langer; (al dan niet met jongelui uit de familie- of vriendenkring) Dan wisselen we het af; waarbij de Gele Liedbundel het meest opengaat. Maar soms ook alleen het psalmboekje; en dan zingen we ook wel volledige Psalmen. Dan heb je toch meer één geheel.
Upquark

Bericht door Upquark »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Als we dan toch een Herziene psalmberijming gaan gebruiken, laten we dan gelijk een aantal liederen toevoegen. ;)

Laat een ieder deze zin uit dit artikel overdenken.
Ook al heb ik 30.000 opwekkingsliedjes gezongen, op de moeilijke momenten van het leven komen de psalmen weer boven.”
Als dit waar is dan hoop ik dat wij de rijke Psalmen niet laten verdringen. Niet in de eredienst maar ook thuis niet. Ik heb niets tegen het zingen van verantwoorde gesstelijke liederen maar wel als ze i.p.v. de psalmen komen.
Dat is inderdaad vaak het probleem. Zie de GKV, waar de laatste 10 jaar karrenvrachten vol gezangen zijn ingevoerd, en je nog blij mag zijn als er meer psalmen dan gezangen in een dienst gezongen worden. Tijdens b.v. belijdenisdiensten is het helemaal erg, dan is het vaak 1 psalm en de rest opwekking...
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Op de moeilijke momenten van het leven kun je ook aan een gezang veel hebben...
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:Laat een ieder deze zin uit dit artikel overdenken.
Het is een suggestieve zin van de geïnterviewde. Ook al, 30.000, liedjes. Hoe denigrerend.
wim

Bericht door wim »

rekcor schreef:
wim schreef:
refo schreef:Naast al of niet inhoudelijke argumenten is ook veel aangevoerd: de HSV heeft gezorgd voor verwarring en verdeeldheid. Dat moet dan noodzakelijk ook voor een nieuwe berijming gelden. Alles wat nieuw is of zelfs maar anders zorgt voor verwarring en verdeeldheid.
Yep. Kom met iets nieuws en er volgt een onontkoombare verdeeldheid waarmee men de refo-gelovigen in het hart ziet.
En wat zie je daar dan?
Concreet kun je je daar veel bij voorstellen (grote ego's voorzien van een Groot Eigen Gelijk ofzo).
Maar m'n reactie was eigenlijk meer bedoeld als kwinkslag vanwege de dubbele bodem.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:Op de moeilijke momenten van het leven kun je ook aan een gezang veel hebben...
Klopt! Ik hoorde eens van een ouderling hier uit de GGiN die op een basisschool gezeten had waar vrijwel alleen maar gezangen werden gezongen. Hij zei dat hij er niets van moest hebben. Maar, zei hij, tot mijn beschaming moet ik zeggen dat de Heere me nu zo vaak vertroost met zo´n versje van vroeger.....
Plaats reactie