Herziene psalmberijming.

JALP

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door JALP »

Zucht.... wanneer leren we het nu eens... een vertaling is maar een vertaling.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JALP schreef:Zucht.... wanneer leren we het nu eens... een vertaling is maar een vertaling.
Tja, het huis waar je in woont is maar een huis..., er zijn miljoenen anderen. Maar het is JOUW huis. Daar zijn je kinderen geboren, daar heb je ziek gelegen, daar heb je lief en leed gedeeld... Een zelfde emotionele binding is er aan psalmberijmingen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Maar waar haalt men het idee vandaan dat er een nieuwe berijming op komst zou zijn? De enige nieuwe berijming is afkomstig uit GG-kring. En verder heeft er niemand plannen in die richting geuit. Ook de Gereformeerde Bond niet.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:
JALP schreef:Zucht.... wanneer leren we het nu eens... een vertaling is maar een vertaling.
Tja, het huis waar je in woont is maar een huis..., er zijn miljoenen anderen. Maar het is JOUW huis. Daar zijn je kinderen geboren, daar heb je ziek gelegen, daar heb je lief en leed gedeeld... Een zelfde emotionele binding is er aan psalmberijmingen.
Precies een huis is maar een huis, meer niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef:
Jawel, maar sommigen hebben altijd heel veel moeite om te verhuizen. Maar als ze eenmaal verhuisd zijn, denken ze : had ik het maar jaren eerder gedaan ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:
Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef:
Jawel, maar sommigen hebben altijd heel veel moeite om te verhuizen. Maar als ze eenmaal verhuisd zijn, denken ze : had ik het maar jaren eerder gedaan ;)
`
Jawel, maar sommigen zeggen ook: was ik maar nooit verhuisd, ik kan in mijn nieuwe huis niet wennen. :)
Upquark

Bericht door Upquark »

jvdg schreef:
Wilhelm schreef:
Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef:Tja, het huis waar je in woont is maar een huis..., er zijn miljoenen anderen. Maar het is JOUW huis. Daar zijn je kinderen geboren, daar heb je ziek gelegen, daar heb je lief en leed gedeeld... Een zelfde emotionele binding is er aan psalmberijmingen.
`
Jawel, maar sommigen zeggen ook: was ik maar nooit verhuisd, ik kan in mijn nieuwe huis niet wennen. :)
Dat geldt dan vaak voor degenen die verhuist zijn, maar voor degenen die in dat huis opgroeien is het weer heel anders. Ooit zijn er ook voor het eerst kinderen met 1773 grootgebracht, niet? :huhu
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
jvdg

Bericht door jvdg »

Upquark schreef:Ooit zijn er ook voor het eerst kinderen met 1773 grootgebracht, niet? :huhu
Daar heb jij dan weer gelijk in.
't Waren roerige tijden toen 1773 werd ingevoerd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Wilhelm schreef:
Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef: Tja, het huis waar je in woont is maar een huis..., er zijn miljoenen anderen. Maar het is JOUW huis. Daar zijn je kinderen geboren, daar heb je ziek gelegen, daar heb je lief en leed gedeeld... Een zelfde emotionele binding is er aan psalmberijmingen.
`
Je vergeet de starters op de woningmarkt.........
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jakobmarin

Re: De nieuwe psalmberijming van Ds. Meeuwse

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:
GGiNer schreef:Ik wil hier een topic starten over de psalmberijming die Ds. Meeuwse heeft gemaakt.

Dit topic heb ik hierheen verplaatst.
Waarheen?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marco

Bericht door Marco »

Er zijn weinig huizen uit 1773 die in de tussentijd nog nooit grondig verbouwd zijn, of minimaal flink gemoderniseerd. Ik ben toch wel blij met mijn bij-de-tijdse woning :).
Tiberius
Administrator

Re: De nieuwe psalmberijming van Ds. Meeuwse

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:
GGiNer schreef:Ik wil hier een topic starten over de psalmberijming die Ds. Meeuwse heeft gemaakt.

Dit topic heb ik hierheen verplaatst.
Waarheen?
Hierheen, waar je nu naar zit te kijken; samengevoegd dus met dit topic.
Als moderator heb je de mogelijkheid om een topic te splitsen, maar ook om topics samen te voegen, dat laatste heb ik hier gedaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Marco schreef:Er zijn weinig huizen uit 1773 die in de tussentijd nog nooit grondig verbouwd zijn, of minimaal flink gemoderniseerd. Ik ben toch wel blij met mijn bij-de-tijdse woning :).
Oei, zit ik dan in mijn huis van 104 jaar oud.... (wel de kleuren enigszins herzien :D )
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jacob

Bericht door Jacob »

Met verbazing de reacties zitten lezen, maar goed.. Nu wist ik dat ds C.J. Meeuse hier mee bezig was. Dat boekje met een aantal van zijn psalmen door hem berijmd heb ik hier liggen. Ik vond het destijds al knap werk! Het lijkt gemakkelijk, maar dat is het zeker niet! Ach ja, ik hoop het tzt aan te schaffen. Bij mij op het orgel staat Datheen, daarnaast 1773 en daarnaast Marnix van Sint-Aldegonde. Van Marnix geniet ik van de mooie rijm; het treft me nogal eens dat hij zo dicht bij de SV staat al is hij van voor die tijd. In Datheen klopt het hart van de reformatie in NL, dat doet veel, om dan te eindigen in 1773, die ik zo goed ken, en toch weer een kleine 200 jaar jonger is, wat je goed merkt. Bij mij geeft het nooit een conflict. Zo bedoelde ds Meeuse het volgens mij ook. Dat er nog maar veel gezongen mag worden in de gezinnen.
wim

Bericht door wim »

refo schreef:Naast al of niet inhoudelijke argumenten is ook veel aangevoerd: de HSV heeft gezorgd voor verwarring en verdeeldheid. Dat moet dan noodzakelijk ook voor een nieuwe berijming gelden. Alles wat nieuw is of zelfs maar anders zorgt voor verwarring en verdeeldheid.
Yep. Kom met iets nieuws en er volgt een onontkoombare verdeeldheid waarmee men de refo-gelovigen in het hart ziet.
Plaats reactie