Ja, maar dat wat men er dan in leest staan niet in die artikelen van Dordt.DWW schreef:Toch sta je er steeds weer versteld hoe verscheiden dit uitgelegd wordt, en kennelijk door menigeen uitgelegd kan worden. Waaruit telkens blijkt hoedanig men de wedergeboorte verzelfstandigd heeft, als zijnde een zgn nieuwe (valse) geboorte onder de overtuigingen der wet. Een wedergeboorte met zondenkennis, zonder Christuskennis. Dit heeft Dordt natuurlijk nooit zo bedoeld. Maar dit was wél degelijk het bezwaar van H.F. Kohlbrugge tegen de leer van Dordt. Hij heeft hier destijds zeer terecht de gevaren van ingezien. Een ieder legt deze artikelen uit vanuit zijn eigen kerkleer. Kohlbrugge zei daarom zeer terecht dat, wanneer men de arminianen en het remonstrantisme had weerlegd en bestreden vanuit de rechtvaardigingsleer der apostelen (Romeinen- en Galatenbrief), dat ze dan geen kant hadden uitgekund. Dan hadden ze hen in ribben doorstoken, maar nu is dit arminaans vergif door de achterdeur heel subtiel weer naar binnen geslopen. Kohlbrugge heeft geen ongelijk gehad, want deze definitie heeft men gebruikt om een verzelfstandigde wedergeboorteleer te staven, waarin men het geloof van het metterdaad in Christus geloven van elkaar gescheiden heeft. Een on-Bijbelse theologische uitvinding die velen misleidt en voor eeuwig met een ingebeelde hemel verloren heeft doen gaan.huisman schreef:3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
" alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven."
Wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven staan niet voor niets op één lijn.
zie ook artikel 14
3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort;