Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
ik vind de aardappels niet meer lekker. 't Wordt tijd voor nieuwe .
toch ben ik blij dat ik nog om aardappels kan....helma schreef:ik vind de aardappels niet meer lekker. 't Wordt tijd voor nieuwe .
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ik ook.henriët schreef:toch ben ik blij dat ik nog om aardappels kan....helma schreef:ik vind de aardappels niet meer lekker. 't Wordt tijd voor nieuwe .

Wij eten op dit moment Malta's.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- oesterschelpje
Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ik vind die schijfjes en krieltjes zo glibberig. En ook minder lekker dan echte aardappels. En aardappels schillen vind ik niet echt een enorme klus (maar wij zijn dan ook maar met drie eters, voor tien ben je misschien wel even bezig). Als je aardappelpartjes in de oven stopt met wat olijfolie en rozemarijn (of tijm), dan hoef je ze niet eens te schillen.Marnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.
He Marnix, die voorgekookte dingen zijn helemaal niet lekkerMarnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.

Bij aardappels denken veel mensen alleen aan een saaie prak, maar net zoals Zita zegt, in de oven, in de schil. jammie
Of een grote hele aardappel, poffen, lekker met losgeroerde creme fraiche.
En je hebt ook zomerse stamppotten, met rauwe groenten of kortgekookte.
Of een combi (doperwtjes, nu heerlijk vers met reepjes ijsbergsla) of rauwe postelein erdoorstampen, ijzerrijk !
En je kunt aardappelen ook rauw bakken hoor. Neem een zo groot mogelijke pan en deksel (spatdeksel bijv) ong 10 - 15 minuten zachtjes gaar bakken met deksel, daarna bruin bakken met het deksel eraf. Dan blijven ze ook mooier en worden niet zo kruimig.
Of een grote aardappel aan de bovenkant inkepen, om de halve cm, niet helemaal tot de anderkant, zodat je een mooie waaier krijgt. In de inkepinkjes bijv plakjes ui of plakjes bacon/ontbijtspek stoppen. Bedruppelen met wat olijfolie, in de oven.

Heb ik je genoeg inspiratie gegeven Marnix ? Jij als gezonde Hollandse jongen, moet toch de aardappel hooghouden

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik moet ook geen kant en klaar aardappels hoor, wat een vieze glibbers..., heel af en toe een zak patat, maar die maak ik zelfs het liefst nog zelf...heerlijk!
Wij zijn hier denk ik te verwend met lekker eten
Wij zijn hier denk ik te verwend met lekker eten

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vanmiddag wordt er een uitsmijter voor mij gemaakt. Misschien is dat mijn warme maaltijd en word ik vanavond voorzien van een lupa.
Of we krijgen vanavond nog een warme maaltijd en dan heb ik er lekker 2.
Of we krijgen vanavond nog een warme maaltijd en dan heb ik er lekker 2.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- MarthaMartha
Bami met lekker veel groenten en saté
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hehe, ik heb er gewoon een hekel aan. Niet schillen en koken klinkt goed, maar Joanne houdt niet zo van aardappels in schil.... beetje jammer. Maar ja. Schijfjes en krieltjes zijn glibberig als je er niets mee doet, bak je ze ff 10 minuten in een koekenpan en kruid je ze een beetje, of stop je ze in de oven, dan zijn ze lekker krokant en niet meer glibberigZita schreef:ik vind die schijfjes en krieltjes zo glibberig. En ook minder lekker dan echte aardappels. En aardappels schillen vind ik niet echt een enorme klus (maar wij zijn dan ook maar met drie eters, voor tien ben je misschien wel even bezig). Als je aardappelpartjes in de oven stopt met wat olijfolie en rozemarijn (of tijm), dan hoef je ze niet eens te schillen.Marnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.

Als je ze bakt en kruidt vind ik ze prima te eten. Beter dan gekookte echte aardappels. Aardappels in schil zijn voor Joanne geen optie. Daarnaast werken wij allebei en heb ik dus geen tijd om tijden bezig te zijn. Ik vind het gewoon een hoop werk om eerst aardappels te schillen (heb ik een hekel aan, kan ik ook helemaal niet snel) en ze dan vervolgens 20 minuten te moeten koken. Dus nee, ik heb geen inspiratie gekregen. Het is gewoon een hoop werk en een zak aardappels krijgen we samen nooit op, daar eten we het te weinig voor. Wel eens gedaan maar als de halve zak leeg was was de rest van de aardappels al de kast uit aan het groeien. Dus, meestal koop ik zo'n duo-pak van 2x 350 gram aardappelschijfjes of krieltjes, per maaltijd 1 pak nodig, de andere helft kan evt nog in de vriezer ookMara schreef:He Marnix, die voorgekookte dingen zijn helemaal niet lekkerMarnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.en een stuk duurder !
Bij aardappels denken veel mensen alleen aan een saaie prak, maar net zoals Zita zegt, in de oven, in de schil. jammie
Of een combi (doperwtjes, nu heerlijk vers met reepjes ijsbergsla) of rauwe postelein erdoorstampen, ijzerrijk !
En je kunt aardappelen ook rauw bakken hoor. Neem een zo groot mogelijke pan en deksel (spatdeksel bijv) ong 10 - 15 minuten zachtjes gaar bakken met deksel, daarna bruin bakken met het deksel eraf. Dan blijven ze ook mooier en worden niet zo kruimig.
Of een grote aardappel aan de bovenkant inkepen, om de halve cm, niet helemaal tot de anderkant, zodat je een mooie waaier krijgt. In de inkepinkjes bijv plakjes ui of plakjes bacon/ontbijtspek stoppen. Bedruppelen met wat olijfolie, in de oven.![]()
Heb ik je genoeg inspiratie gegeven Marnix ? Jij als gezonde Hollandse jongen, moet toch de aardappel hooghouden

Dus nee, dan maar geen gezonde hollandse jongen maar een gezonde muticulturele jongen

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik vind smaak toch ook wel erg belangrijkMarnix schreef:Hehe, ik heb er gewoon een hekel aan. Niet schillen en koken klinkt goed, maar Joanne houdt niet zo van aardappels in schil.... beetje jammer. Maar ja. Schijfjes en krieltjes zijn glibberig als je er niets mee doet, bak je ze ff 10 minuten in een koekenpan en kruid je ze een beetje, of stop je ze in de oven, dan zijn ze lekker krokant en niet meer glibberigZita schreef:ik vind die schijfjes en krieltjes zo glibberig. En ook minder lekker dan echte aardappels. En aardappels schillen vind ik niet echt een enorme klus (maar wij zijn dan ook maar met drie eters, voor tien ben je misschien wel even bezig). Als je aardappelpartjes in de oven stopt met wat olijfolie en rozemarijn (of tijm), dan hoef je ze niet eens te schillen.Marnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.Gewoon gekookte aardappels eten we eigenlijk nooit, en ik vind het ook vrij smakeloos.... , behalve dus in stampot....
Mara schreef:
Als je ze bakt en kruidt vind ik ze prima te eten. Beter dan gekookte echte aardappels. Aardappels in schil zijn voor Joanne geen optie. Daarnaast werken wij allebei en heb ik dus geen tijd om tijden bezig te zijn. Ik vind het gewoon een hoop werk om eerst aardappels te schillen (heb ik een hekel aan, kan ik ook helemaal niet snel) en ze dan vervolgens 20 minuten te moeten koken. Dus nee, ik heb geen inspiratie gekregen. Het is gewoon een hoop werk en een zak aardappels krijgen we samen nooit op, daar eten we het te weinig voor. Wel eens gedaan maar als de halve zak leeg was was de rest van de aardappels al de kast uit aan het groeien. Dus, meestal koop ik zo'n duo-pak van 2x 350 gram aardappelschijfjes of krieltjes, per maaltijd 1 pak nodig, de andere helft kan evt nog in de vriezer ook
Dus nee, dan maar geen gezonde hollandse jongen maar een gezonde muticulturele jongen

Marnix: bij AH liggen zakken aardappels van 1, 2 1/2, 3 en 5 kilo !Marnix schreef:Hehe, ik heb er gewoon een hekel aan. Niet schillen en koken klinkt goed, maar Joanne houdt niet zo van aardappels in schil.... beetje jammer. Maar ja. Schijfjes en krieltjes zijn glibberig als je er niets mee doet, bak je ze ff 10 minuten in een koekenpan en kruid je ze een beetje, of stop je ze in de oven, dan zijn ze lekker krokant en niet meer glibberigZita schreef:ik vind die schijfjes en krieltjes zo glibberig. En ook minder lekker dan echte aardappels. En aardappels schillen vind ik niet echt een enorme klus (maar wij zijn dan ook maar met drie eters, voor tien ben je misschien wel even bezig). Als je aardappelpartjes in de oven stopt met wat olijfolie en rozemarijn (of tijm), dan hoef je ze niet eens te schillen.Marnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.Gewoon gekookte aardappels eten we eigenlijk nooit, en ik vind het ook vrij smakeloos.... , behalve dus in stampot....
Als je ze bakt en kruidt vind ik ze prima te eten. Beter dan gekookte echte aardappels. Aardappels in schil zijn voor Joanne geen optie. Daarnaast werken wij allebei en heb ik dus geen tijd om tijden bezig te zijn. Ik vind het gewoon een hoop werk om eerst aardappels te schillen (heb ik een hekel aan, kan ik ook helemaal niet snel) en ze dan vervolgens 20 minuten te moeten koken. Dus nee, ik heb geen inspiratie gekregen. Het is gewoon een hoop werk en een zak aardappels krijgen we samen nooit op, daar eten we het te weinig voor. Wel eens gedaan maar als de halve zak leeg was was de rest van de aardappels al de kast uit aan het groeien. Dus, meestal koop ik zo'n duo-pak van 2x 350 gram aardappelschijfjes of krieltjes, per maaltijd 1 pak nodig, de andere helft kan evt nog in de vriezer ookMara schreef:He Marnix, die voorgekookte dingen zijn helemaal niet lekkerMarnix schreef:Voor mij is het schillen van aardappels meer een winterse bezigheid. Ik ben niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, behalve in een stampot, eigenlijk is dat het enige waar ik aardappels voor schil. We eten wel af en toe (gemiddeld 2x per week denk ik) gebakken krieltjes of aardappelschijfjes maar die komen dan gewoon uit een pak. Eerst schillen, dan koken, dan in plakjes snijden en dan bakken bind ik teveel werk, ook omdat we beiden werken en maar met z'n tweeën zijn. Bij ovenschotels gebruiken we ook gewoon schijfjes of aardappelpuree.en een stuk duurder !
Of een grote aardappel aan de bovenkant inkepen, om de halve cm, niet helemaal tot de anderkant, zodat je een mooie waaier krijgt. In de inkepinkjes bijv plakjes ui of plakjes bacon/ontbijtspek stoppen. Bedruppelen met wat olijfolie, in de oven.![]()
Dus dat is een smoesje

Je hebt gewoon geen zin in schillen, maar jullie zijn met zn 2en, dat zijn misschien 5 of 6 piepers !
Ik vind het jammer dat de Hollandse aardappel zo ondergewaardeerd wordt. Hij is gezond, calorie-arm en rijk aan vezels.
Nog een tip: bij AH verkopen ze een dunschiller met een prikker. Je prikt de aardappel er op en je hebt hem in no time en zonder kans op verwonding geschild. Volgens mij komt dat uit het Beste idee van Nederland.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
@ Orchidee: Ik vind smaak ook belangrijk, daarom eet ik aardappels graag gebakken.
@ Mara: Het is de combinatie van factoren, de tijd en moeite die het kost (en ik vind aardappels schillen vreselijk en het koken duurt lang), de frequentie dat we aardappels eten, de smaak van gekookte aardappels (saai, smakeloos)... dus ik bak ze altijd.... en dan zijn voorgekookte krieltjes of schijfjes veel simpeler en makkelijker.
Volgens mij zegt het spreekwoord dat over smaak niet te twisten valt, dus misschien moet je het feit dat ik de Hollandse gekookte aardappels niet zo waardeer, maar accepteren.
@ Mara: Het is de combinatie van factoren, de tijd en moeite die het kost (en ik vind aardappels schillen vreselijk en het koken duurt lang), de frequentie dat we aardappels eten, de smaak van gekookte aardappels (saai, smakeloos)... dus ik bak ze altijd.... en dan zijn voorgekookte krieltjes of schijfjes veel simpeler en makkelijker.
Volgens mij zegt het spreekwoord dat over smaak niet te twisten valt, dus misschien moet je het feit dat ik de Hollandse gekookte aardappels niet zo waardeer, maar accepteren.