Aanvallen op reformatorische gewoonten

albion

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door albion »

Mister schreef:
albion schreef:
Mister schreef:Als er doordeweeks een doopdienst belegt wordt met als doel dat de familie dan ook kan komen, lijkt me dat niet de bedoeling. Daarvoor moet je niet speciaal een dienst willen beleggen. De doop vindt plaats in eigen gemeente, met eigen gemeenteleden en eigen predikant (als de gemeente niet vacant is) Het belang van familie erbij ontgaat me nog steeds. Je gaat toch bijvoorbeeld ook niet naar een dienst elders waar het Heilig Avondmaal bedient wordt en waar familieleden aangaan?

Er wordt niet eerst overlegd wanneer de doopdienst moet plaatsvinden, maar de datum wordt aangegeven dat er doopdienst zal gehouden worden en de mensen passen zich daarbij aan.
Dat hoeft geen probleem te zijn. In de Bijbel heeft het ook allemaal met familie te maken. Ik snap niet waarom de familieleden als niet belangrijk worden beschouwd.
Prima als ze erbij zijn, zeker als ze normaliter niet/weinig komen. Maar het lijkt soms meer een gezellige reünie dan een plechtige dienst waarin het sacrament van de Heilige Doop bediend wordt.

Bij ons was het echt geen gezellige reünie, want we waren doordrongen van het gewicht van de Doop.

Zoals jij het stelt merk ik ook zondags bij de gemeenteleden. Gezellig een kopje koffie met elkaar drinken en over allerlei zaken praten. Echt niet veel anders als bij een ontmoeting met de familie.
Bovendien zijn sommige kerken hier zelfs een voorstander van, want dat verstevigt de onderlinge band.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henriët

Bericht door henriët »

albion schreef:Bovendien zijn sommige kerken hier zelfs een voorstander van, want dat verstevigt de onderlinge band.
Toch hoeft dat werkelijk ook niet verkeerd te zijn.

Afgelopen zondag kwamen uit de dienst 2 (forummers;)) naar me toe, en we raakten aan de praat, over de preek,
en toen zei ik: " Kom anders mee naar huis, dan drinken we meteen koffie en praten we dan verder". Het werd een goede avond met fijn gesprek
en zeer zeker inhoudsvol.
Ik denk dat je zelf in de hand hebt waar de gesprekken over gaan.
Toch?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
albion

Bericht door albion »

henriët schreef:
albion schreef:Bovendien zijn sommige kerken hier zelfs een voorstander van, want dat verstevigt de onderlinge band.
Toch hoeft dat werkelijk ook niet verkeerd te zijn.

Afgelopen zondag kwamen uit de dienst 2 (forummers;)) naar me toe, en we raakten aan de praat, over de preek,
en toen zei ik: " Kom anders mee naar huis, dan drinken we meteen koffie en praten we dan verder". Het werd een goede avond met fijn gesprek
en zeer zeker inhoudsvol.
Ik denk dat je zelf in de hand hebt waar de gesprekken over gaan.
Toch?

Ik zeg ook niet dat het verkeerd kan zijn. In Engeland is het de gewoonte dat je uitgenodigd wordt als je daar kerkt. We zijn vaak meegeweest en we kregen zeker diepgaande gesprekken,
dat hebben wij niet in dezelfde mate (in ieder geval niet bij de zeer rechtse flank). Maar Mister schreef dat zo'n familiebijeenkomst veranderen kan in een gezellige reünie. Dat kan zeer zeker,
dat zie ik bij begrafenissen soms ook. Hebben ze elkaar jaren niet gezien, komen ze elkaar weer eens tegen bij een begrafenis. Ik vind dat zelf zeer ongepast. Vooral als de begrafenis afgelopen
is en dan krijg je van die gezellige gesprekken bij een kopje koffie en een bolletje.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

henriët schreef:
Mister schreef:
albion schreef:
Mister schreef:Als er doordeweeks een doopdienst belegt wordt met als doel dat de familie dan ook kan komen, lijkt me dat niet de bedoeling. Daarvoor moet je niet speciaal een dienst willen beleggen. De doop vindt plaats in eigen gemeente, met eigen gemeenteleden en eigen predikant (als de gemeente niet vacant is) Het belang van familie erbij ontgaat me nog steeds. Je gaat toch bijvoorbeeld ook niet naar een dienst elders waar het Heilig Avondmaal bedient wordt en waar familieleden aangaan?

Er wordt niet eerst overlegd wanneer de doopdienst moet plaatsvinden, maar de datum wordt aangegeven dat er doopdienst zal gehouden worden en de mensen passen zich daarbij aan.
Dat hoeft geen probleem te zijn. In de Bijbel heeft het ook allemaal met familie te maken. Ik snap niet waarom de familieleden als niet belangrijk worden beschouwd.
Prima als ze erbij zijn, zeker als ze normaliter niet/weinig komen. Maar het lijkt soms meer een gezellige reünie dan een plechtige dienst waarin het sacrament van de Heilige Doop bediend wordt.
Ik begrijp wel wat je zegt, ik ben t ook eens.
Alleen met je laatste zin heb ik wat moeite.
Wij hadden bij onze kleine meid na de doopdienst een fijn koffiedrinkuur. De ds bleef bij ons over, mijn oom en hij waren vroeger vrienden. en hij had nog in de klas bij mn ouders gezeten als leerling. Dan is het wel wonderlijk als je elkaar na jaren zo weer tegenkomt.
Het was niet alleen gezellig, maar ook mochten we met onze familie en onze vrienden een goed moment hebben en spreken over het werk van de Heere en over de inhoud van de doopdienst.
Wat ik er mee wil zeggen, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Klopt, je hebt gelijk hoor. Maar het ligt zo voor de hand dat het ontaard in een gezellig feestje in plaats van geestelijke gesprekken.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wat ik me afvraag: is een ' gezellige reünie' (aangenomen dat het echt gezellig is) tot eer van God of niet? Zo ja, wat is er mis mee als dit na een doopdienst plaatsvindt op zondag? Zo nee, waarom niet?
Marnix

Bericht door Marnix »

oesterschelpje schreef:
Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Mijn ouders hebben vroeger heel vaak predikanten te gast gehad, van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Heel normaal, ook in de CGK !
Ik heb goede herinneringen aan deze weekenden.
Nooit gedacht dat deze mensen ooit als wettisch zouden worden neergezet.
Ze zijn inmiddels voorzover ik weet, niet meer in leven, zij mogen juichen voor God's Troon !
Ook deze onderwerpen zijn besproken in topic "de glijdende schaal".
Ik vind het ongelooflijk dat dit een discussiepunt op REFOforum moet zijn :nonnon
Dat slechts een enkeling hier begrip voor heeft, terwijl dit 2 generaties geleden, volkomen normaal was.
Onbespreekbaar zelfs !!
Ook hier wordt de glijdende schaal dus waargenomen :fi
Jullie moeten allen nodig lezen leren...

Is er, zover ik weet, niemand die dat hier 'wettisch' genoemd heeft. Maar wel, dat de dienst maar gedurende de werkweek gehouden moet worden, omdat men

1. niet op zondag wil rijden.
en:
2. de leden maar voor de gasten wijken moeten.
en
3. men het er niet voor over heeft om het weekeinde over te blijven.

Dat is wettisch.
Bert, nogmaals, dit is jouw mening!!
Respecteer ook eens de mening van een ander en zet die niet weg als wettisch als deze niet overeenkomt met de mening van jezelf!

Jij wijst punt 1 direct af als wettisch, terwijl ik al vele postings lang je wil laten zien dat dit niet wettisch hoeft te zijn, maar dat mensen hier echt gewetensbezwaren tegen kunnen hebben.
Er wordt nergens stellingname genomen dat de leden voor de gasten moeten wijken of dat men het er niet voor over zou hebben om het weekeinde over te blijven.
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, waardoor dat niet zou kunnen.

Je verwijt anderen dat zij nodig eens moeten leren lezen......, zet je bril even recht en herlees alle postings nog eens goed door!!
Misschien moet je het iets minder als een aanval zien, Wettisch klinkt heel zwaar maar het is gewoon dit: Je aan meer wetten houden dan die God geeft. Ik geloof dat de Bijbel een autorit op zondag, zeker als het is om goed te doen, niet verbiedt. Zegt iemand: Ik doe dat niet op zondag want ik ben daar tegen, dan is dat geen Bijbelse wet... maar een eigen wet. Dat is inderdaad wettisch.

Dat is niet gelijk een oordeel over de persoon, het zegt alleen iets over de regel waar hij zich aan houdt, namelijk dat de Bijbel die regel niet geeft. Het is logisch dat mensen die op zondag wel rijden dat vinden en zeggen, want ze doen dat zelf wel omdat de Bijbel het hun niet verbiedt. Ze moeten geen aanstoot geven maar mogen best noemen dat dit eigen regels en wetten zijn, dat de Bijbel het niet leert (en ook dat hoeft niet belerend en veroordelend te zijn, als de Bijbel die vrijheid geeft gun je die anderen toch ook?).

Dus misschien moeten we er iets minder een drama van maken als iets wettisch wordt genoemd, is het niet zo negatief als je denkt, zijn de bedoelingen om het te noemen wel heel liefdevol. Het is niet onbijbels om mensen op te roepen zich geen andere regels op te laten leggen dat het juk van Christus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

De discussie gaat weer veel kanten op en dat is prima, maar er wordt wel voorbij gegaan aan het feit dat er nog steeds mensen, ook predikanten ! zijn, die op zondag niet reizen.
Ik heb nergens gesuggereerd dat er voor dat dopen een speciale doordeweekse dienst moet worden belegd.
De doop WORDT INGEPAST in een bestaande dienst.
Hoe kijken we nu eigenlijk aan tegen de bezwaren van het zondagse reizen ?
Als zijnde dat dat hoorde bij toen ? Dus wie het nu nog steeds niet doet, loopt een halve eeuw achter is maar eigen-wettisch bezig.
Als we voor dergelijke dingen al geen begrip kunnen opbrengen voor onze medegelovige, hoe moet het dan wel niet als het om de grote zaken gaat ?
Velen vinden hun (schoon)ouders dermate belangrijk, dat zij willen vragen aan hun k.r. om doordeweeks te dopen en vele k.r. gaan er gelukkig in mee.
Er wordt maar van uitgegaan dat iedereen voldoende slaapplaats heeft, juist in de modernere huizen is dat vaak niet zo.
Ook niet met luchtbedden in de kamer o.i.d.
Onlangs zou bij ons een predikant uit een ander gedeelte van het land voorgaan, hij had nog een dienst redelijk dichtbij en met een uurtje ertussen moest het wel gaan lukken. Dus niet ! Hij stond muurvast in een stilstaande file. Hij kwam een half uur te laat.
Natuurlijk toch in een soort stress denk ik, sommige mensen waren lichtelijk ontstemd, eentje had het kerkgebouw al verlaten en de dominee vertelde later tijdens zijn preek dat hij van dichtbij een zeer ernstig ongeluk had meegemaakt, met traumaheli en al en dat hij met zijn zoontje wonderlijk gespaard was.
Ik denk dat de tegenstanders van het zondags reizen hier een punt hadden gehad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:De discussie gaat weer veel kanten op en dat is prima, maar er wordt wel voorbij gegaan aan het feit dat er nog steeds mensen, ook predikanten ! zijn, die op zondag niet reizen.
Ik heb nergens gesuggereerd dat er voor dat dopen een speciale doordeweekse dienst moet worden belegd.
Als zijnde dat dat hoorde bij toen ? Dus wie het nu nog steeds niet doet, loopt een halve eeuw achter is maar eigen-wettisch bezig.
Als we voor dergelijke dingen al geen begrip kunnen opbrengen voor onze medegelovige, hoe moet het dan wel niet als het om de grote zaken gaat ?
Velen vinden hun (schoon)ouders dermate belangrijk, dat zij willen vragen aan hun k.r. om doordeweeks te dopen en vele k.r. gaan er gelukkig in mee.
Er wordt maar van uitgegaan dat iedereen voldoende slaapplaats heeft, juist in de modernere huizen is dat vaak niet zo.
Onlangs zou bij ons een predikant uit een ander gedeelte van het land voorgaan, hij had nog een dienst redelijk dichtbij en met een uurtje ertussen moest het wel gaan lukken. Dus niet ! Hij stond muurvast in een stilstaande file. Hij kwam een half uur te laat.
Natuurlijk toch in een soort stress denk ik, sommige mensen waren lichtelijk ontstemd, eentje had het kerkgebouw al verlaten en de dominee vertelde later tijdens zijn preek dat hij van dichtbij een zeer ernstig ongeluk had meegemaakt, met traumaheli en al en dat hij met zijn zoontje wonderlijk gespaard was.
Tja, moeten de mensen misschien niet allemaal in de nieuwbouw gaan zitten...

En heb jij begrip voor degenen die de doopdienst graag lieftst op zondag hebben, in het midden van de gemeente? Gezien de werkwereld ook van tegenwoordig, waar 'door de week kerk' vaak toch echt niet kan, hoeveel men ook wilt? En dat zo'n ongeluk (red herring) op elke dag van de week gebeurd, en gebeuren kan?

En dat de kerkenraad doen moet wat het beste is voor de gemeente, niet voor de doopfamilie?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het ook geen argument. De kans om door de week in de file te staan is een stuk groter dan dat dit op zondag gebeurt. Dus dan schieten door de weekse diensten al helemaal niet op?

En ja, zo dachten veel mensen vroeger.... voor jou lijkt dat een sterk argument te zijn maar dat is het totaal niet. Vroeger dacht men ook dat je op zondag niet op de fiets naar de kerk mocht, men ging alleen maar lopend. Stellen dat men dat vroeger wel dacht zegt niet zoveel. Voortschrijdend inzicht is lang niet altijd negatief. De vraag is wat de Bijbel zegt. De Bijbel verbiedt het niet om te reizen op de zondag. De Bijbel leert wel aan dat het geoorloofd is goed te doen op de zondag.....

Dat er predikanten zijn die dit ook vinden zegt ook niets.... als ze het prettig vinden om op zaterdag al af te reizen en tot maandag te blijven vind ik dat prima, maar het is geen Bijbelse regel.

Wat de doordeweekse diensten betreft snap ik Bert wel. De doop is niet in de eerste plaats een familieaangelegenheid. De doop vindt plaats in de gemeente, en ik denk dat men dan ook moet afwegen wie er bij zouden moeten zijn. De familie of de gemeente. Het is zo jammer als je tussen beiden moet gaan kiezen terwijl dat Bijbels gezien totaal niet nodig is....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:De discussie gaat weer veel kanten op en dat is prima, maar er wordt wel voorbij gegaan aan het feit dat er nog steeds mensen, ook predikanten ! zijn, die op zondag niet reizen.
Tja, moeten de mensen misschien niet allemaal in de nieuwbouw gaan zitten...

En heb jij begrip voor degenen die de doopdienst graag lieftst op zondag hebben, in het midden van de gemeente? Gezien de werkwereld ook van tegenwoordig, waar 'door de week kerk' vaak toch echt niet kan, hoeveel men ook wilt? En dat zo'n ongeluk (red herring) op elke dag van de week gebeurd, en gebeuren kan?

En dat de kerkenraad doen moet wat het beste is voor de gemeente, niet voor de doopfamilie?
Ik heb begrip voor mensen die de doop op zondag willen houden, wij hebben dat zelf ook gedaan, maar sommige familieleden niet, om reden dat hun (schoon)ouders niet op zondag reisden. Ook prima. Dus heb ik op donderdagavond, dinsdagavond, 2e Paasdagmorgen, biddag een doopdienst bij gewoond, Heel bijzonder.
Ja het argument van de werkweek ken ik natuurlijk ook. Wel wonderlijk dat de kerken toch best vol zitten op een doordeweekse avond en daar zitten echt niet alleen gepensioneerden. Er zijn mensen die er zelfs meer dan een uur rijden voor over hebben.
En een dergelijk ongeluk gebeurt zelfs midden in de nacht, maar wat heeft het ons te zeggen ? Die predikant iig heel veel ! Zijn zoontje ook, want die maakte zich zorgen dat pappa dus niet op tijd zou zijn.
De kerkdienst begint volgens mij niet op het moment dat je de bank ingeschoven bent of de kansel beklommen, (ver) daarvoor al.
Ik heb eens een oudere man gehoord, een lief kind des Heeren, hij sprak over de preek van die ochtend. Och kind, ik schaam me toch zo, ik heb er bijna niets van gehoord. In gedachten zat ik mijn nieuwe vogelvoliere te timmeren, waar ik morgenochtend aan hoop te beginnen. Ik werd er zo door in beslag genomen.
Ik bedoel maar, onze gedachten kunnen alle kanten opvliegen en als je als dominee net aan de dood bent ontsnapt, is er misschien ook niet 100% concentratie.
Maar het gebeurt wel vaker hoor dat een dominee te laat komt, meestal een paar minuten, maar het is soms zo gejakker, zeker szomers op die overvolle wegen hier in de Randstad.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:
Ja het argument van de werkweek ken ik natuurlijk ook. Wel wonderlijk dat de kerken toch best vol zitten op een doordeweekse avond en daar zitten echt niet alleen gepensioneerden. Er zijn mensen die er zelfs meer dan een uur rijden voor over hebben.
Zien we dus dat die weekdiensten misschien een gelegenheid is voor degenen die kunnen om van veraf te komen om een dominee te horen, en misschien is er maar een klein gedeelte van degenen die er zijn van die gemeente....

Zo ben ik ook een paar keer naar een kerkdienst geweest toen ik in Nederland was, die een half uur rijden weg was, door de week...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Mensen die uit principe niet rijden op zondag hebben we te respecteren en hoeven we ook niet belachelijk te maken oid.
Maar persoonlijk vind ik dat je dat dan ook moet doortrekken en dus niet met de auto naar de kerk moet gaan, maar bij de kerk moet gaan wonen ( kerk in t dorp of eigen stad). Als je zegt ik rijd zes kilometer naar de kerk met de auto, waarom zou je dan niet 12 km rijden voor een doopdienst bij een kleinkind. Of evt 100 km.
Ik denk dat mensen die niet op zondag rijden genoeg begrip of respect krijgen, maar dat een ander niet op moeten/ mogen leggen.
En dat is ook weleens zoek. Maar dat is niet alleen met het op zondag rijden.
De tijden zijn niet te vergelijken met vroeger. En ik heb ook mn vraagtekens bij het niet rijden op zondag, maar wel de dominee uit zijn gezin halen een heel weekend... alsof dat goed zou zijn?!

Wat betreft dat ongeluk.. dat kan ook door de week gebeuren, als je zoiets voor je ogen ziet gebeuren zit je er vol van. ( dat heb jij ook met een ramp oid dan zet je t ook op rf) En ja, dan kan het zijn dat een ds daar voor bidt, of het er over heeft.
Zo was er afgelopen winter een dominee die ook naar een andere plaats ging en te laat kwam.. met als reden dat hij iemand geholpen had uit de sloot te halen.
( vrij vertaald)

Overigens vind ik heel de discussie van het op zondag rijden wat achterhaald, maar dat is mijn mening.
Vroeger mochten ze ook niet fietsend naar de kerk, of met een kinderwagen naar de kerk in bepaalde kerken, omdat het wielen had. ..enz enz..

Waar gaat het eigenlijk om?
Dat het Woord gebracht wordt. Dat moet de essentie zijn.
En dan ben ik blij dat er dominees willen rijden om op zondag vacante gemeentes te bedienen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Tijden zijn idd veranderd, maar mensen die bezwaar hebben tegen zondags rijden, rijden geen meter hoor, dus ook niet naar de kerk !
Het argument dat dominee geen anderhalve dag uit zijn gezin zou kunnen, vind ik een beetje flauw, er zijn duizenden mannen die dagen, weken of zelfs maanden van huis zijn.
Maar goed, het punt is inmiddels duidelijk, het zondags niet rijden is achterhaald en te belegen geworden om er nog een discussiepunt van te maken.
Vraag ik me nog wel af, waarom er gisteravond en vanavond belijdenisdiensten waren :quoi
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
henriët schreef:En dan ben ik blij dat er dominees willen rijden om op zondag vacante gemeentes te bedienen.
Bedienen zullen ze wel niet doen, denk ik.
maar je snapt wel wat ik bedoel toch :huhu
Ik snap je wel hoor, en ben er ook blij mee!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Tijden zijn idd veranderd, maar mensen die bezwaar hebben tegen zondags rijden, rijden geen meter hoor, dus ook niet naar de kerk !
Het argument dat dominee geen anderhalve dag uit zijn gezin zou kunnen, vind ik een beetje flauw, er zijn duizenden mannen die dagen, weken of zelfs maanden van huis zijn.
Maar goed, het punt is inmiddels duidelijk, het zondags niet rijden is achterhaald en te belegen geworden om er nog een discussiepunt van te maken.
Vraag ik me nog wel af, waarom er gisteravond en vanavond belijdenisdiensten waren :quoi
Omdat er een enorm tekort aan predikanten is.... dat is toch wel bekend bij je?
Gesloten