U geeft er blijk van, mijn postings niet goed te lezen. Ik gebruikte dit voorbeeld niet aangaande de prediking van de GGiN (heel expliciet niet gedaan), maar als illustratie hoe sommigen hier reageren, namelijk bij kritiek direct wijzen naar anderen: bij hun is er ook veel mis. Kortom, mijn voorbeeld was gericht op bepaalde posters hier, die alles wat als kritiek opgevat kan worden beantwoorden met het wijzen naar een ander, en expliciet niet op ds. Roos, de GGiN of de prediking aldaar. Wie zulks in het voorbeeld leest, allegoriseert te veel. Het ging mij, om een bepaalde manier van reageren op kritiek aan de kaak te stellen.Willem schreef:Wat een nameloze arme keuze die je voorstelt. Gelet op de eerste posting van je, waarin het ontbreken van vrucht werd gereleateerd aan de prediking in de GGiN, begrijp ik dat je het ontbreken van brood bij Sjaan vergelijkt met de werkelijkheid in de GGiN. Als alternatief draag je vervuilde groente aan.memento schreef:De reacties die ik nu van sommigen hier in deze topic lees, doen me denken aan het volgende verhaaltje. Het jaar is 1850. Sjaan heeft honger. De hele dag heeft ze moeten leven op een half sneetje dungesneden brood. Sinds vader een ongeluk heeft gehad, is het thuis armoe troef. Met een rammelende maag ligt ze op bed. Op school speelt ze wel eens met Nellie. Nellie's vader is tuinder. Ze wonen ver buiten het dorp. Ook bij Nellie is het arm. Ze hebben geeneens een eigen pomp. Soms eet ze wel eens bij Nellie. Dan krijg je veel groenten, die Nellie's vader zelf verbouwd. Het bord is vol. Maar omdat ze geen pomp hebben is de groente niet gewassen. Als je het eet, knerpt het zand tussen je tanden. Sjaan ligt nog steeds op bed. Als ze aan Nellie denkt, dan denkt ze gauw: Bij ons zijn de borden wel leeg, maar als er een keer wat op ligt, dan is het tenminste wel schoon, zonder zand erin. En zo gaat Sjaan getroost slapen. Met een lege maag.
Maargoed: Ik betreur het dat mijn postings maar half gelezen worden, en daaruit onjuiste conclusies getrokken wordt. Ik heb er in deze topic zeer opgelet, om slechts in algemeenheden te spreken (de zaken waar we het over hebben zijn veel breder dan alleen de GGiN). Ik heb dus niets op ds. Roos of de GGiN toegepast. Als anderen dat wel doen, dan is dat voor hun rekening.
Ik zal nogmaals, speciaal voor de slechte lezers, mijn positie benoemen: Ik acht het inderdaad heilzaam, en zeker noodzakelijk als vrucht op de prediking uitblijft, dat de predikant zijn eigen leven en zijn prediking onderzoekt. Dat geldt voor elke predikant, echt niet alleen voor ds. Roos of andere GGiN-predikanten. Maar voor iedere predikant. Ik denk dat juist dit zelfonderzoek wel eens rijk gezegend zou kunnen worden. Omdat het afbrengt van eenzijdigheden (en die sluipen bij iedereen er in, links, midden en rechts), en nieuwe schatten in het Woord en in God doet ontdekken.