Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

memento

Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.

Bericht door memento »

Willem schreef:
memento schreef:De reacties die ik nu van sommigen hier in deze topic lees, doen me denken aan het volgende verhaaltje. Het jaar is 1850. Sjaan heeft honger. De hele dag heeft ze moeten leven op een half sneetje dungesneden brood. Sinds vader een ongeluk heeft gehad, is het thuis armoe troef. Met een rammelende maag ligt ze op bed. Op school speelt ze wel eens met Nellie. Nellie's vader is tuinder. Ze wonen ver buiten het dorp. Ook bij Nellie is het arm. Ze hebben geeneens een eigen pomp. Soms eet ze wel eens bij Nellie. Dan krijg je veel groenten, die Nellie's vader zelf verbouwd. Het bord is vol. Maar omdat ze geen pomp hebben is de groente niet gewassen. Als je het eet, knerpt het zand tussen je tanden. Sjaan ligt nog steeds op bed. Als ze aan Nellie denkt, dan denkt ze gauw: Bij ons zijn de borden wel leeg, maar als er een keer wat op ligt, dan is het tenminste wel schoon, zonder zand erin. En zo gaat Sjaan getroost slapen. Met een lege maag.
Wat een nameloze arme keuze die je voorstelt. Gelet op de eerste posting van je, waarin het ontbreken van vrucht werd gereleateerd aan de prediking in de GGiN, begrijp ik dat je het ontbreken van brood bij Sjaan vergelijkt met de werkelijkheid in de GGiN. Als alternatief draag je vervuilde groente aan.
U geeft er blijk van, mijn postings niet goed te lezen. Ik gebruikte dit voorbeeld niet aangaande de prediking van de GGiN (heel expliciet niet gedaan), maar als illustratie hoe sommigen hier reageren, namelijk bij kritiek direct wijzen naar anderen: bij hun is er ook veel mis. Kortom, mijn voorbeeld was gericht op bepaalde posters hier, die alles wat als kritiek opgevat kan worden beantwoorden met het wijzen naar een ander, en expliciet niet op ds. Roos, de GGiN of de prediking aldaar. Wie zulks in het voorbeeld leest, allegoriseert te veel. Het ging mij, om een bepaalde manier van reageren op kritiek aan de kaak te stellen.

Maargoed: Ik betreur het dat mijn postings maar half gelezen worden, en daaruit onjuiste conclusies getrokken wordt. Ik heb er in deze topic zeer opgelet, om slechts in algemeenheden te spreken (de zaken waar we het over hebben zijn veel breder dan alleen de GGiN). Ik heb dus niets op ds. Roos of de GGiN toegepast. Als anderen dat wel doen, dan is dat voor hun rekening.

Ik zal nogmaals, speciaal voor de slechte lezers, mijn positie benoemen: Ik acht het inderdaad heilzaam, en zeker noodzakelijk als vrucht op de prediking uitblijft, dat de predikant zijn eigen leven en zijn prediking onderzoekt. Dat geldt voor elke predikant, echt niet alleen voor ds. Roos of andere GGiN-predikanten. Maar voor iedere predikant. Ik denk dat juist dit zelfonderzoek wel eens rijk gezegend zou kunnen worden. Omdat het afbrengt van eenzijdigheden (en die sluipen bij iedereen er in, links, midden en rechts), en nieuwe schatten in het Woord en in God doet ontdekken.
Auto

Bericht door Auto »

Memento heeft duidelijk gemaakt hoe hij gepost heeft en dat hij in het algemeen heeft gesproken. Nu weer ontopic en deze koe lekker laten zitten.
Ander

Bericht door Ander »

Over dat voedsel: vervuild voedsel kan zomaar dodelijk zijn.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
Als wij zo, naar eigen inbeelding, een ander soort geloof maken dan Christus ooit
vereist of verordend heeft, dan is het ook geen wonder dat wij Hem niet leren kennen.
Want wij richten hindernissen op en plaatsen slagbomen op onze weg. Wij boeien
onze handen en kluisteren onze voeten en zeggen vervolgens, dat wij niet vastgrijpen
of lopen kunnen. Zo is het met u, arme christenen, gesteld en het is uw eigen schuld.
Wel een interessante quote. Hooker richt zich tot arme christenen. Wat bedoelt hij daarmee?
Mensen die niet tot Christus durven te komen omdat zij denken dat dat niet mag daaarom doet Hooker ook telkens weer zulke mooie appellerende oproepen om Christus aan te nemen.
Er is geen beter bewijsreden in de hele wereld om te beproeven dat u recht hebt op
Christus dan deze, namelijk dat u de Heere Christus als een volkomen Zaligmaker en
als een enige Man aanneemt. In Johannes 1 : 12 staat geschreven: Maar zovelen Hem
aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk
die in Zijn Naam geloven. Het Woord zegt niet: aan zovelen, die zo'n genegenheid tot
plichten hadden en zo'n kracht tegen verdorvenheden. Maar het zegt: als u Christus
wilt aannemen op die voorwaarden, waarop Hij Zichzelf aanbiedt. Er is geen beter
bewijs onder de hemel dan dit om te bewijzen, dat u een aanspraak hebt op de belofte.
Wat zijn dat voor mensen dan, die niet tot Christus durven te komen?
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
Ander schreef:
Als wij zo, naar eigen inbeelding, een ander soort geloof maken dan Christus ooit
vereist of verordend heeft, dan is het ook geen wonder dat wij Hem niet leren kennen.
Want wij richten hindernissen op en plaatsen slagbomen op onze weg. Wij boeien
onze handen en kluisteren onze voeten en zeggen vervolgens, dat wij niet vastgrijpen
of lopen kunnen. Zo is het met u, arme christenen, gesteld en het is uw eigen schuld.
Wel een interessante quote. Hooker richt zich tot arme christenen. Wat bedoelt hij daarmee?
Mensen die niet tot Christus durven te komen omdat zij denken dat dat niet mag daaarom doet Hooker ook telkens weer zulke mooie appellerende oproepen om Christus aan te nemen.
Er is geen beter bewijsreden in de hele wereld om te beproeven dat u recht hebt op
Christus dan deze, namelijk dat u de Heere Christus als een volkomen Zaligmaker en
als een enige Man aanneemt. In Johannes 1 : 12 staat geschreven: Maar zovelen Hem
aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk
die in Zijn Naam geloven. Het Woord zegt niet: aan zovelen, die zo'n genegenheid tot
plichten hadden en zo'n kracht tegen verdorvenheden. Maar het zegt: als u Christus
wilt aannemen op die voorwaarden, waarop Hij Zichzelf aanbiedt. Er is geen beter
bewijs onder de hemel dan dit om te bewijzen, dat u een aanspraak hebt op de belofte.
Wat zijn dat voor mensen dan, die niet tot Christus durven te komen?
Dat zijn zondaren van alle tijden, alleen in de tijd van de puriteinen en de nadere reformatie waren er medicijnmeesters die het goede medicijn toedienden. Gelukkig is er van dat medicijn genoeg overgebleven in hun geschriften.
Het is toch opvallend hoeveel van hun boeken er over gaan om alle door mensen en duivel verzonnen belemmeringen om tot Christus te gaan weg te nemen .

Ik denk aan titels als Komen tot Jezus Christus van Bunyan, Des Christen groot interest van William Guthrie Het gekrookte riet van Richard Sibbes, Boeken van Koelman en het genoemde boek van Hooker enz enz. Het was er toen om te doen om arme zondaren op Christus te wijzen, direct zonder enige voorwaarde of drempel. Is dat nu nog zo.........????
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Huisman, het is geen echt antwoord. Ik meen de vraag van Ander wle een beetje te begrijpen. Stel dat je te horen krijgt dat je 'mag' komen? Wat dan?
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:Dat zijn zondaren van alle tijden, alleen in de tijd van de puriteinen en de nadere reformatie waren er medicijnmeesters die het goede medicijn toedienden. Gelukkig is er van dat medicijn genoeg overgebleven in hun geschriften.
Het is toch opvallend hoeveel van hun boeken er over gaan om alle door mensen en duivel verzonnen belemmeringen om tot Christus te gaan weg te nemen .

Ik denk aan titels als Komen tot Jezus Christus van Bunyan, Des Christen groot interest van William Guthrie Het gekrookte riet van Richard Sibbes, Boeken van Koelman en het genoemde boek van Hooker enz enz. Het was er toen om te doen om arme zondaren op Christus te wijzen, direct zonder enige voorwaarde of drempel. Is dat nu nog zo.........????
Wie zijn dat zondaren van alle tijden? Zijn dat de arme christenen, zoals Hooker omschrijft? Wil je je antwoord wat specificeren?
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:Dat zijn zondaren van alle tijden, alleen in de tijd van de puriteinen en de nadere reformatie waren er medicijnmeesters die het goede medicijn toedienden. Gelukkig is er van dat medicijn genoeg overgebleven in hun geschriften.

Wie zijn dat zondaren van alle tijden? Zijn dat de arme christenen, zoals Hooker omschrijft? Wil je je antwoord wat specificeren?
De namen waarmee deze zondaren worden aangesproken verschilt sterk maar vaak worden alle soorten van zondaren aangesproken (verslagen,arme, verstokte,verharde, ontdekte zondaren enz.) Ze krijgen allemaal dezelfde boodschap zie b.v. Richard Sibbes. Als u een verbroken hart heeft vlucht naar Christus als u geen verbroken hart heeft....vlucht naar Christus en vraag Hem om een verbroken hart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:

De namen waarmee deze zondaren worden aangesproken verschilt sterk maar vaak worden alle soorten van zondaren aangesproken (verslagen,arme, verstokte,verharde, ontdekte zondaren enz.) Ze krijgen allemaal dezelfde boodschap zie b.v. Richard Sibbes. Als u een verbroken hart heeft vlucht naar Christus als u geen verbroken hart heeft....vlucht naar Christus en vraag Hem om een verbroken hart.
Neenee, maar Hooker richt zich tot arme christenen, in dat stukje. Wie bedoelt hij daarmee. Zondaren van alle tijden? Waarom zegt hij dan geen arme zondaren?
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
huisman schreef:
Ander schreef:

Neenee, maar Hooker richt zich tot arme christenen, in dat stukje. Wie bedoelt hij daarmee. Zondaren van alle tijden? Waarom zegt hij dan geen arme zondaren?
Heb je het boek gelezen ? Hooker noemt elke hoorder van het Evangelie een arm christen zolang hij Christus nog niet kent.
Ik lees even vlug wat door en hij noemt zijn lezers Arme christenen, arme zielen, mensen, zondaren. Misschien wordt het duidelijk als ik de inhoudsopgave citeer.
1. Belemmeringen die de mens verhinderen tot Christus te komen, aangetoond
5 Tegenwerpingen beantwoord
2 vragen beantwoord.

2. Vier hulpmiddelen tot genezing van de ziel, om tot Christus te komen

3. Vier aanwijzingen om een christen te onderwijzen hoe hij het Woord van God kan
gebruiken tot zijn vrede en zekerheid
Hoe een aangevochten ziel Satans beschuldigingen kan weerleggen

4. Nog vier hulpmiddelen om recht op de beloften te verkrijgen en deze tot ons
voordeel aan te wenden

5. 3 Richtlijnen hoe een mens moet leren dat hij deze bekwaamheid om te leven door
het geloof deelachtig wordt
De wijze van het wachten op de vervulling van de beloften

6. Conclusie tot zelfonderzoek
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens kan je het boek online lezen op: http://www.theologienet.nl/documenten/H ... risten.rtf
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Overigens kan je het boek online lezen op: http://www.theologienet.nl/documenten/H ... risten.rtf
Voor de liefhebbers. De nieuwe vertaling van W van der Zwaag van dit boekje is makkelijker te lezen .
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef:
Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:Het ontkennen van een welgemeend aanbod van genade kan niet anders dan gevolgen hebben.
En wat is dan het excuus van andere kerken in de gereformeerde gezindte, die volop het 'aanbod' preken, maar waar het ook helaas dood in de pot is?

steek hand even in eigen boezem....
Bert, nu geef je zelf ook een oordeel. Hoe weet je dit?

In de prediking die wij mogen horen 's zondags is er een aanbod van genade.
Die prediking mag ook vruchten dragen
Onze gemeente is verre van volmaakt; maar ik zou niet graag durven zeggen dat 'de dood in de pot' is.
De dominee heeft met Dankdag de Heere gedankt voor de vrucht die er mag zijn op de prediking. Voor het werk van God wat zichtbaar mag zijn.
blij te horen dat het bij jullie niet dood in de pot is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:U geeft er blijk van, mijn postings niet goed te lezen. Ik gebruikte dit voorbeeld niet aangaande de prediking van de GGiN (heel expliciet niet gedaan), maar als illustratie hoe sommigen hier reageren, namelijk bij kritiek direct wijzen naar anderen: bij hun is er ook veel mis. Kortom, mijn voorbeeld was gericht op bepaalde posters hier, die alles wat als kritiek opgevat kan worden beantwoorden met het wijzen naar een ander, en expliciet niet op ds. Roos, de GGiN of de prediking aldaar. Wie zulks in het voorbeeld leest, allegoriseert te veel. Het ging mij, om een bepaalde manier van reageren op kritiek aan de kaak te stellen.

Maargoed: Ik betreur het dat mijn postings maar half gelezen worden, en daaruit onjuiste conclusies getrokken wordt. Ik heb er in deze topic zeer opgelet, om slechts in algemeenheden te spreken (de zaken waar we het over hebben zijn veel breder dan alleen de GGiN). Ik heb dus niets op ds. Roos of de GGiN toegepast. Als anderen dat wel doen, dan is dat voor hun rekening.

Ik zal nogmaals, speciaal voor de slechte lezers, mijn positie benoemen: Ik acht het inderdaad heilzaam, en zeker noodzakelijk als vrucht op de prediking uitblijft, dat de predikant zijn eigen leven en zijn prediking onderzoekt. Dat geldt voor elke predikant, echt niet alleen voor ds. Roos of andere GGiN-predikanten. Maar voor iedere predikant. Ik denk dat juist dit zelfonderzoek wel eens rijk gezegend zou kunnen worden. Omdat het afbrengt van eenzijdigheden (en die sluipen bij iedereen er in, links, midden en rechts), en nieuwe schatten in het Woord en in God doet ontdekken.
Dat is een goed punt op zichzelf. Maar, zoals ik hier blijkbaar steeds weer moet herhalen, als men geen vrucht op de prediking ziet, als men zich geestelijks dood voelt, men wordt neit in de prediking gevoedt, etc.... steek dan de hand in eigen boezem. Onderzoekt uzelven, en keer terug naar God in gebed en in Zijn Woord! Neem Daniel als een voorbeeld.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef: Eens.
Het ontkennen van een welgemeend aanbod van genade kan niet anders dan gevolgen hebben.
Dit moeten we onder ogen zien. In kerken met een hyper-calvinistische inslag bestaat het gevaar dat een mens zo op zichzelf geworpen wordt dat hierdoor het Evangelie wordt verduisterd.
Dit mogen we toch wel zeggen ?

Als we de geschiedenis nagaan zien we dat in alle opwekkingen er een prediking gebracht werd die zeer radicaal was. De doodstaat van de mens werd aangewezen. Een scherpe wetsprediking. Maar anderzijds was er altijd een ruime prediking van het aanbod van genade. Hier mogen we toch de hedendaagse prediking wel naastleggen ?
Sjonge, wat wil je nu allemaal zeggen?! Als ik de preek van Jonathan Edwards lees, waardoor velen bekeerd zijn geworden (middelijkerwijs) dan is dat een hele normale preek, die zomaar van de kansels van de Gereformeerde Gemeente zou kunnen klinken. Of van de kansels van de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Want daar ging het over. Gergemmers wordt wel eens verweten dat ze het verleden verheerlijken. Ik zie hier niet anders gebeuren maar dan om de prediking in de Gereformeerde Gemeente (in Ned) in een kwaad daglicht te stellen.

Het is mijn bedoeling niet geweest om een prediking binnen een bepaald kerkverband te bekritiseren. Het gaat mij om de vraag of we de prediking mogen toetsen. En dan mag je ook kijken naar de prediking die in het verleden zo rijk gezegend werd. Daarom noemde ik het aanbod van genade, welgemeend en onvoorwaardelijk, dat bij sommige predikers ontbreekt en dat bij onze vaderen, zeker ook bij Edwards, wel gevonden werd.
Wel houdt de GGiN als kerkverband offcieel nog steeds vast aan de leerdwaling alsof er geen onvoorwaardelijk aanbod van genade gepredikt zou mogen worden. En helaas kun je ook constateren dat er predikanten zijn in andere kerkverbanden waaruit hun prediking blijkt dat men deze lijn ook voorstaat.

Voor de duidelijkheid : Ik heb het zeker niet bedoeld als kritiek richting Ds Roos. Ik ken zijn prediking niet goed genoeg om daar iets over te zeggen. Eenmaal heb ik een preek gehoord waar hij wel degelijk de genade aanbood. Missschien wil hij ook wel wat corrigeren binnen zijn kerkverband. Zijn positieve waardering van de prediking van de Erskines en Spurgeon zijn ook hoopgevend te noemen.
Wilhelm,

Ik word erg bedroefd van je postings. Ik bemerk bij jou dat je een bepaalde extreme kant opgaat wat vroeger niet zo was. Kerken hebben volgens jou een "hyper-calvinistische" inslag, de genade wordt verduisterd en de mens wordt op zichzelf terug geworpen. En je kunt natuurlijk geen namen noemen, maar iedereen weet wie jij op het oog hebt, gezien de manier hoe je in andere topics opereert en wat je eerder gezegd hebt. Dat zijn ernstige en forse aantijgingen. Ook de kreet: kerken ontkennen een algemeen aanbod vind ik erg vervelend klinken. Ik probeer een predikant niet op het etiketje dat op zijn voorhoofd geplakt zit te beoordelen maar op de inhoud van de preek. Wordt daarin echt het aanbod ontkent? En in welke zin? Waarom wordt het ontkent?

Wilhelm, ik hoop dat je niet meedoet aan de nestbevuiling die bij zovelen is waar te nemen, en dat je in het oog houdt waarom jou en mijn kerkverband is ontstaan.

Gr.,

E.

Beste Erasmiaan,

Ik begrijp uit je posting dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Je trekt conclusies die ik zo niet bedoeld heb.
Misschien dat ik te scherp ben geweest of te onduidelijk in mijn verwoording, zodat jij het interpreteert als een extremisme.
Je concludeert terecht dat ik bang ben voor een prediking met een "hyper-calvinistische" inslag. Het gevaar is dan daadwerkelijk aanwezig dat de genade wordt verduisterd en de mens op zichzelf wordt terug geworpen. En helaas moet ik toch erkennen dat ik deze prediking ter rechterzijde van onze gezindte signaleer.

Dit gevaar moet en mag benoemd worden.
Uiteraard ben ik ook bang voor allerlei uitwassen ter linkerzijde als het gaat om verbondsautomatisme en verstandsgeloof.
Maar laten we wel eerlijk blijven. Ook ter rechterzijde is er een scheefgroei waar we elkaar ernstig voor moeten waarschuwen.
Dit heeft niets te maken met nestbevuiling, het plaatsen in hokjes of anderszins.
Laten we leren van de historie, laten we waakzaam blijven. In het verleden zijn er vele voorbeelden aan te wijzen dat prediking versmalde en het evenwicht verloren ging.
En ik ben zo bang dat dit ook nu nog aanwezig is. En dan noem ik bewust geen kerkverbanden want het is een visie, een stroming die in verschillende kerkverbanden gevonden wordt.
Individuele predikers blijken deze ontkenning van het welgemeend onvoorwaardelijk aanbod van genade nog steeds voor te staan en te leren vanaf de kansel.
Of we nu spreken over de GGiN, OGG, HHK of CGK. En helaas ook (gelukkig beperkt!) in het kerkverband wat ons beide van harte lief is. Ondanks dat ons kerkverband officieel de Bijbelse lijn leert omtrent de prediking van het aanbod van genade.

Hopelijk ben ik zo iets duidelijker?

Gr,

W.
Plaats reactie