Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

eilander
Moderator

Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.

Bericht door eilander »

memento schreef:
Ander schreef:Het is nogal wat om de prediking de schuld te geven. Onlangs sprak ik iemand uit onze gemeenten die vertelde over een huisarts die in zijn praktijk een reformatorisch bejaardenhuis had. Hij had gezegd dat er zoveel twijfel en onzekerheid is bij die oudjes of het wel goed is met hen. En ook toen werd gelijk de schuld gegeven aan de prediking.
Ik gaf niet de prediking de schuld. Maar als een predikant altijd maar meteen met de vinger naar de schapen wijst, in plaats van naar zichzelf, dan vraag ik me af: Heb je jezelf de vraag wel gesteld, of het niet aan jezelf ligt... Hoe kan een visser nu de vissen de schuld geven, als hij weinig vangt... Die kant zit ook aan de medaille.
Eens. De Dordtse Leerregels verwoorden het niet voor niets zó (onderstreping van mij):
Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort.
Ander

Bericht door Ander »

eilander schreef:
memento schreef:
Ander schreef:Het is nogal wat om de prediking de schuld te geven. Onlangs sprak ik iemand uit onze gemeenten die vertelde over een huisarts die in zijn praktijk een reformatorisch bejaardenhuis had. Hij had gezegd dat er zoveel twijfel en onzekerheid is bij die oudjes of het wel goed is met hen. En ook toen werd gelijk de schuld gegeven aan de prediking.
Ik gaf niet de prediking de schuld. Maar als een predikant altijd maar meteen met de vinger naar de schapen wijst, in plaats van naar zichzelf, dan vraag ik me af: Heb je jezelf de vraag wel gesteld, of het niet aan jezelf ligt... Hoe kan een visser nu de vissen de schuld geven, als hij weinig vangt... Die kant zit ook aan de medaille.
Eens. De Dordtse Leerregels verwoorden het niet voor niets zó (onderstreping van mij):
Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort.
Helemaal mee eens.
Willem

Bericht door Willem »

memento schreef:
-DIA- schreef:
rekcor schreef:
In het kerkelijk jaaroverzicht spreekt ds. J. Roos zijn zorg uit over de uitholling van binnenuit en over de gevolgen van de ontwikkelingen van buitenaf. „Wat een rouwfloers ligt er op de gemeenten. Hoe weinig geestelijk leven wordt er gevonden. Wat een lauwe godsdienst wordt er over het algemeen waargenomen. Wat een vreselijke zonden vinden er ook in ons kerkelijke leven plaats.”
Het valt me op dat zulke voormannen altijd (?) zo negatief zijn en bovendien zulke Grote Woorden gebruiken. Ik kan me niet herinneren een citaat van een dergelijk iemand gelezen te hebben in de trant van 'Het gaat best aardig, we mogen tevreden zijn. Wel zijn er binnen onze gemeenten wat aandachtspunten....'
Deden Jermia, Jesaja. Elia, en andere "voormannen" dat dan ook niet? En spot hoon en ongeloof was hun deel. Merken we hier een ovreenkomst?
Zij waren gezonden om dat te verkondigen, omdat het volk de afgoden achtena liep, en God niet waarlijk diende. En anderen gingen op in de uiterlijkheden van de godsdienst: men bracht de offers wel, en hield de gezette tijden en sabbat, maar hun hart was er niet bij, waarvan God zegt dat Hij ervan walgt.

Is dat, zoals de Nieuw-Testamentische gemeente getekend wordt? Nee! Daar werden 3000 op één dag bekeerd. Daar volharde men gezamenlijk in het gebed. Dát is, zoals het zou moeten wezen. Dát is, wat we mogen verwachten als vrucht van een Bijbelse prediking. Als dat niet zo is, moet een predikant niet meteen klagen over zijn leden, maar ook eens zichzelf de vraag stellen: Wat is nu de oorzaak, dat de prediking geen uitwerking heeft? Preek ik wel de volle rijkdom en breedte van de Nieuw-Testamentische boodschap?
Beweer je nu dat een situatie zoals Elia - die toch moest klagen dat zijn prediking naar zijn inzicht erg weining opleverde - tegenwoordig niet meer voorkomt in de nieuwe bedeling? Zeg je nu, dat als een prediker geen vrucht ziet op zijn arbeid dat daarvoor de oorzaak dus bij zichzelf en de manier van prediken ligt?
De verkapte aantijging dat ds. Roos direct klaagt over z'n leden en zichzelf niet eens afvraagt of het de prediking ligt lijkt me verder onmogelijk hard te maken maar de poging zie ik met belangstelling tegemoet.
Laatst gewijzigd door Willem op 14 apr 2011, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Willem schreef:Beweer je nu dat een situatie zoals Elia - die toch moest klagen dat zijn prediking naar zijn inzicht erg weining opleverde - tegenwoordig niet meer voorkomt in de nieuwe bedeling? Zeg je nu, dat als een prediker geen vrucht ziet op zijn arbeid dat daarvoor de oorzaak dus bij zichzelf en de manier van prediken ligt?
De verkapte aantijging dat ds. Roos direct klaagt over z'n leden en zichzelf niet eens afvraagt of het de prediking ligt lijkt me verder onmogelijk hard te maken maar de poging zie ik met belangstelling tegemoet.
Lees mijn posts, en het citaat uit de DL wat ander geeft, nog maar eens goed. Ik wijs er slechts op, dat wanneer er doodsheid en flauwheid heerst in de gemeente (en ik spreek in het algemeen, dit is niet alleen op de GGiN maar op elke kerk waar doodsheid en flauwheid heerst van toepassing), deze medaille 2 kanten heeft, waarvan de rechte prediking van de gehele breedte van Gods Woord er ook één is.

Zie ook de DL: Want door de vermaningen (ouderwets woord voor prediking) wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort.
Jongere

Bericht door Jongere »

In de geschiedenis van de kerk zijn er ontzettend rijke tijden geweest. Met veel geloofszekerheid.
De preken die ik lees uit die tijd zijn anders dan hoe ik ze nu hoor. Ik geloof dat dat tot nadenken moet stemmen.

Bovendien zou het me eerder verwonderd stellen als een predikant zich niet afvraagt of hij wel op het juiste spoor zit. Volgens mij moest ook Elia zich dat afvragen. Hij kreeg een antwoord van God. Maar ik ben wel eens bang dat wij veel te makkelijk Elia's en Elia-situaties aanwijzen. Dat voor God de prediking maar een nietig middel is, kan waar zijn, maar zoals het hier wordt genoemd is het een verkeerd beroep op Gods soevereiniteit. Zo heeft het gereformeerde denken nooit naar de prediking gekeken, alsof het een bijhangsel zou zijn bij wat God toch wel doet.
Ik denk dat die verkeerde gedachtengang op veel meer plekken aanwezig is, dat we veel te weinig oog hebben voor het belang van de middelen en voor de manier waarop God door de middelen werkt. Ook bijv. in de bekering, waar de Dordtse Leerregels zeggen dat God een nieuwe wil geeft. Wij beschrijven soms de bekering alsof de wil er helemaal niets mee te maken heeft, of alleen maar tegenwerkt. Zo kan er gesproken gaan worden over de bekering (of het uitblijven daarvan in de gemeenten) waar impliciet alles richting de Heere wijst. Niet direct beschuldigend, maar toch. En voor hoeveel gemeenteleden zal die beschuldiging wel degelijk in hun hart leven..?

Zo zijn er volgens mij wel meer tekenen dat we helemaal niet direct op de goede weg zitten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Willem schreef:Beweer je nu dat een situatie zoals Elia - die toch moest klagen dat zijn prediking naar zijn inzicht erg weining opleverde - tegenwoordig niet meer voorkomt in de nieuwe bedeling? Zeg je nu, dat als een prediker geen vrucht ziet op zijn arbeid dat daarvoor de oorzaak dus bij zichzelf en de manier van prediken ligt?
Lees mijn posts, en het citaat uit de DL wat ander geeft, nog maar eens goed. Ik wijs er slechts op, dat wanneer er doodsheid en flauwheid heerst in de gemeente (en ik spreek in het algemeen, dit is niet alleen op de GGiN maar op elke kerk waar doodsheid en flauwheid heerst van toepassing), deze medaille 2 kanten heeft, waarvan de rechte prediking van de gehele breedte van Gods Woord er ook één is.

Zie ook de DL: Want door de vermaningen (ouderwets woord voor prediking) wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort.
Dus Noach en Jesaja waren niet zulke vaardige ambtsdragers, in jouw ogen?
rekcor

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:Deden Jeremia, Jesaja. Elia, en andere "voormannen" dat (klagen, r) dan ook niet? En spot hoon en ongeloof was hun deel. Merken we hier een ovreenkomst?
Ja, maar volgens wetten der logica mag je niet zeggen:

A heeft de eigenschappen x en y,
B heeft de eigenschappen x en y,
dus A=B.

(een fiets heeft wielen en een stuur, een auto heeft wielen en een stuur, maar een fiets is geen auto)

Ik denk eerder dat 'zich negatief uitlaten over het huidige geestelijke leven' hoort bij het sociologische verschijnsel 'rechterflanker'. Met andere woorden: als iemand zich positief uitlaat over het geestelijke leven, dan wordt hij door rechterflankers niet meer (h)erkent als een rechterflanker.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

accoord schreef:Hoeveel mensen zitten er eigenlijk nog ongeveer in Rijssen GGIN BV? Zijn er ook al ambstdragers 'overgestapt'? Volgens mij er nu helemaal geen bediening meer van een predikant, want Ds. A.P. van der Meer is ook al maanden uit de running. En dan is er ook nog Dinteloord. Wat triest voor de mensen die toch willen blijven. Het is een aflopende zaak.
Hoeveel mensen er precies in Rijssen nog zitten weet ik niet, maar het zullen er niet zo heel veel zijn. Er zijn inderdaad verschillende ambtsdragers overgestapt. 1 van de 2 ouderlingen is nu ouderling in binnen verband, daar hadden ze na het overlijden van de enige ouderling geen ouderlingen meer. Bij buitenverband zijn nu nog 1 ouderling en 2 diakenen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
-DIA- schreef:Deden Jeremia, Jesaja. Elia, en andere "voormannen" dat (klagen, r) dan ook niet? En spot hoon en ongeloof was hun deel. Merken we hier een ovreenkomst?

dus A=B.

(een fiets heeft wielen en een stuur, een auto heeft wielen en een stuur, maar een fiets is geen auto)

Ik denk eerder dat 'zich negatief uitlaten over het huidige geestelijke leven' hoort bij het sociologische verschijnsel 'rechterflanker'. Met andere woorden: als iemand zich positief uitlaat over het geestelijke leven, dan wordt hij door rechterflankers niet meer (h)erkent als een rechterflanker.
Dit is een wel erg rare redenering. Wat je een ander verwijt, doe je zelf nog vele malen erger.
Niemand beweert hier immers, dat A=B, oftewel Roos=Jesaja.
Dia merkt alleen (m.i. terecht) een overeenkomst in behandeling op: klagen over vrucht op hun prediking en vervolgens spot en hoon over zich heen krijgen.
Tegen dat klagen wordt hier in dit topic gefulmineerd, terwijl dat op dezelfde wijze toegepast kan worden op Jesaja. Dat is nog niet gedaan, maar dat zal de volgende stap wel zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:

dus A=B.

Jouw mening... je zegt het zelf. Ik denk dan dat dat toch eens wat nader overdacht kan worden...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:

Dus Noach en Jesaja waren niet zulke vaardige ambtsdragers, in jouw ogen?
Het is wat, als je de situatie van Noach en Jesaja moet vergelijken met een christelijke gemeente nu. Dat betekend dat zij afgoden nalopen, of God slechts alleen met de vormen dienen maar hun hart verre van Hem houden...

We leven nu in een Nieuw-Testamentische situatie. God heeft zich geopenbaard in Zijn Zoon Jezus Christus. Nu weten wij met grote duidelijkheid: Slechts in de gemeenschap met Christus is er leven, buiten Hem de eeuwige dood. Nu is er geen ruimte meer voor de verwarring die er ten tijde van het OT wezen kon, namelijk de misvatting dat alleen het uiterlijk houden van Gods geboden, zonder het hart, ook wel voldoende was. Nu weten we ten volle, dat zaligworden niet geschied om wat wij doen, maar dat het gaat om geschonken genade die verkregen wordt in een persoonlijke relatie met Christus. Niet voor niets durven onze gereformeerde vaderen daarom met grote stelligheid te spreken, dat de rechte prediking (nu) zich heerlijk zal vertonen door de weldaden van God.

Alles wat nodig is tot zaligheid is ons nu geopenbaard. Geloof in de Heere Jezus, en gij zult behouden worden. Als er geen vrucht is, heeft dat één van de twee oorzaken:
1. Of de mensen verwerpen het evangelie, en maken zo God tot leugenaar
2. Of het evangelie wordt niet ten volle in haar volle rijkdom, uitgestrektheid en breedte verkondigd.

Ik fulmineer trouwens niet, zoals hier beweerd wordt, tegen klagen. Maar ik vraag me wel af: Hoe kan dat nu, dat het Woord van God geen kracht doet? Zo is dat nooit geleerd door onze vaderen. Onze vaderen hadden grote verwachtingen van God en van de (rechte) prediking. Als de prediking geen vrucht draagt, ligt het niet aan God, maar aan ons...
Mara

Bericht door Mara »

Zomaar in het algemeen, zit het "klagen" niet gewoon in Nederlandse mensen ? Het: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, hoort daar ook bij.
Mijn opa en oma zeiden altijd als je positief over jezelf praatte: pas maar op, straks krijg je gist in je schoenen.
Als je jezelf prijst, wordt je al snel arrogant genoemd.
Zeker in rechts-bevindelijke kringen, moet vooral niks goeds van de mens komen, zou dat het ook niet kunnen zijn ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
accoord schreef:Hoeveel mensen zitten er eigenlijk nog ongeveer in Rijssen GGIN BV? Zijn er ook al ambstdragers 'overgestapt'? Volgens mij er nu helemaal geen bediening meer van een predikant, want Ds. A.P. van der Meer is ook al maanden uit de running. En dan is er ook nog Dinteloord. Wat triest voor de mensen die toch willen blijven. Het is een aflopende zaak.
Hoeveel mensen er precies in Rijssen nog zitten weet ik niet, maar het zullen er niet zo heel veel zijn. Er zijn inderdaad verschillende ambtsdragers overgestapt. 1 van de 2 ouderlingen is nu ouderling in binnen verband, daar hadden ze na het overlijden van de enige ouderling geen ouderlingen meer. Bij buitenverband zijn nu nog 1 ouderling en 2 diakenen.
Toch vreemde zaken, als ik het zo mag zeggen...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Dit is een wel erg rare redenering. Wat je een ander verwijt, doe je zelf nog vele malen erger.
Niemand beweert hier immers, dat A=B, oftewel Roos=Jesaja.
Dia merkt alleen (m.i. terecht) een overeenkomst in behandeling op: klagen over vrucht op hun prediking en vervolgens spot en hoon over zich heen krijgen.
Tegen dat klagen wordt hier in dit topic gefulmineerd, terwijl dat op dezelfde wijze toegepast kan worden op Jesaja. Dat is nog niet gedaan, maar dat zal de volgende stap wel zijn.
En dit is weer geen eerlijke behandeling van de post van rekcor.
Het gaat over het uitblijven van vrucht in de prediking. Er zeggen mensen: misschien ligt de oorzaak bij onszelf.
Vervolgens antwoorden mensen: en Elia dan? Of jij: En Noach en Jona dan?

En daar heeft rekcor dus een punt. Het feit dat zij geen vrucht zagen op hun prediking terwijl die wel Bijbels is, wil niet zeggen dat alle prediking zonder vrucht Bijbels is. Dus is de vraag nog steeds legitiem om naar de prediking zelf te vragen. En de wedervraag over Noach, Elia en Jona is niet ter zake.

Ik fulmineer niet tegen klagen, je doet de discussie geen recht als je die daartoe wilt beperken. Ik zeg: klagen kan terecht zijn (al was het klagen van Elia niet terecht! En hebben Noach en Jesaja wel geklaagd over het uitblijven van de vrucht?). Maar weten we dan eerst wel zeker of we op het goede spoor zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Toch vreemde zaken, als ik het zo mag zeggen...
In ieder geval niet zo als het ordelijk zou horen... maar er zijn meer vreemde zaken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie