Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

memento

Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.

Bericht door memento »

Ander schreef:
refo schreef:„Ondanks dat het van onze kant hopeloos is, geldt dit echter niet van Gods kant, omdat Hij getrouw is in het vervullen van Zijn beloften.”

Welke beloften bedoelt hij?
Ik neem aan onder andere deze: En ziet, Ik ben met ulieden, al de dagen, tot de voleinding der wereld.
Dat is een geweldige troost, in deze donkere tijd.
Een troost voor Gods volk ja. Maar de beloften voor Gods volk hebben ook een keerzijde, die geldt voor allen die niet in Christus geloven, namelijk: Ik ben NIET met ulieden...
Democritus

Bericht door Democritus »

2011 schreef:
In het kerkelijk jaaroverzicht spreekt ds. J. Roos zijn zorg uit over de uitholling van binnenuit en over de gevolgen van de ontwikkelingen van buitenaf. „Wat een rouwfloers ligt er op de gemeenten. Hoe weinig geestelijk leven wordt er gevonden. Wat een lauwe godsdienst wordt er over het algemeen waargenomen. Wat een vreselijke zonden vinden er ook in ons kerkelijke leven plaats.”
Wordt hier bedoeld dat bij de enkeling waar er geestelijk leven is...de godsdienst lauw is?

Want godsdienst zonder geestelijk leven is geen eens lauwe godsdienst te noemen hoogstens vormen dienst.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
rekcor

Bericht door rekcor »

2011 schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zijn in het jaar 2010 opnieuw flink gegroeid, dit keer met 638 leden en doopleden.
Het kerkverband telt nu 23.786 (doop)leden.
Handelingen 2:41 schreef:en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
albion

Bericht door albion »

rekcor schreef:
2011 schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zijn in het jaar 2010 opnieuw flink gegroeid, dit keer met 638 leden en doopleden.
Handelingen 2:41 schreef:en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.

Dat kan je niet meer vergelijken met deze tijd. De Christelijke kerk was in opkomst en groeide tegen de verdrukking in.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
hmprff

Bericht door hmprff »

albion schreef:
rekcor schreef:

Dat kan je niet meer vergelijken met deze tijd. De Christelijke kerk was in opkomst en groeide tegen de verdrukking in.
Het is nog steeds dezelfde God hoor! Verwachten wij niet te weinig?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
accoord

Bericht door accoord »

Hoeveel mensen zitten er eigenlijk nog ongeveer in Rijssen GGIN BV? Zijn er ook al ambstdragers 'overgestapt'? Volgens mij er nu helemaal geen bediening meer van een predikant, want Ds. A.P. van der Meer is ook al maanden uit de running. En dan is er ook nog Dinteloord. Wat triest voor de mensen die toch willen blijven. Het is een aflopende zaak.
albion

Bericht door albion »

hmprff schreef:
albion schreef:
rekcor schreef:

Gezien de voorzeggingen in de Bijbel wat er gebeuren zal in de laatste der dagen....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Democritus schreef:
2011 schreef:
In het kerkelijk jaaroverzicht spreekt ds. J. Roos zijn zorg uit over de uitholling van binnenuit en over de gevolgen van de ontwikkelingen van buitenaf. „Wat een rouwfloers ligt er op de gemeenten. Hoe weinig geestelijk leven wordt er gevonden. Wat een lauwe godsdienst wordt er over het algemeen waargenomen. Wat een vreselijke zonden vinden er ook in ons kerkelijke leven plaats.”
Wordt hier bedoeld dat bij de enkeling waar er geestelijk leven is...de godsdienst lauw is?

Want godsdienst zonder geestelijk leven is geen eens lauwe godsdienst te noemen hoogstens vormen dienst.
Aan zulke opmerkingen is wel te merken hoe spaarzamelijk de bevindelijke waarheid nog gehoord, en verstaan wordt...
Op zich is het waar wat je zegt. De kerk, en dan bedoel ik het reformatorisch smaldeel, wordt meer en meer een vormendienst. En de jongere generatie weet heel vaak niet meer hoe God een mens bekeerd, of het is nog van horen vertellen, of heeft er een karikaturale voorstelling van...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
hmprff schreef:
Gezien de voorzeggingen in de Bijbel wat er gebeuren zal in de laatste der dagen....
Het geloof zal blijven. De Kerk zal blijven, maar wel worden (zo ze dat niet al is) tot vrijewel niets meer.. Immers zegt het Woord zo omerkelijk: zàl Ik nog geloof vinden op de aarde!? Dat betekent dus wel heel spaarzamelijk.
rekcor

Bericht door rekcor »

Het valt me op dat zulke voormannen altijd (?) zo negatief zijn en bovendien zulke Grote Woorden gebruiken. Ik kan me niet herinneren een citaat van een dergelijk iemand gelezen te hebben in de trant van 'Het gaat best aardig, we mogen tevreden zijn. Wel zijn er binnen onze gemeenten wat aandachtspunten....'
-DIA-

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:
Het valt me op dat zulke voormannen altijd (?) zo negatief zijn en bovendien zulke Grote Woorden gebruiken. Ik kan me niet herinneren een citaat van een dergelijk iemand gelezen te hebben in de trant van 'Het gaat best aardig, we mogen tevreden zijn. Wel zijn er binnen onze gemeenten wat aandachtspunten....'
Deden Jeremia, Jesaja. Elia, en andere "voormannen" dat dan ook niet? En spot hoon en ongeloof was hun deel. Merken we hier een ovreenkomst?
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:
rekcor schreef:
Deden Jermia, Jesaja. Elia, en andere "voormannen" dat dan ook niet? En spot hoon en ongeloof was hun deel. Merken we hier een ovreenkomst?
Zij waren gezonden om dat te verkondigen, omdat het volk de afgoden achtena liep, en God niet waarlijk diende. En anderen gingen op in de uiterlijkheden van de godsdienst: men bracht de offers wel, en hield de gezette tijden en sabbat, maar hun hart was er niet bij, waarvan God zegt dat Hij ervan walgt.

Is dat, zoals de Nieuw-Testamentische gemeente getekend wordt? Nee! Daar werden 3000 op één dag bekeerd. Daar volharde men gezamenlijk in het gebed. Dát is, zoals het zou moeten wezen. Dát is, wat we mogen verwachten als vrucht van een Bijbelse prediking. Als dat niet zo is, moet een predikant niet meteen klagen over zijn leden, maar ook eens zichzelf de vraag stellen: Wat is nu de oorzaak, dat de prediking geen uitwerking heeft? Preek ik wel de volle rijkdom en breedte van de Nieuw-Testamentische boodschap?
Ander

Bericht door Ander »

Het is nogal wat om de prediking de schuld te geven. Onlangs sprak ik iemand uit onze gemeenten die vertelde over een huisarts die in zijn praktijk een reformatorisch bejaardenhuis had. Hij had gezegd dat er zoveel twijfel en onzekerheid is bij die oudjes of het wel goed is met hen. En ook toen werd gelijk de schuld gegeven aan de prediking.

God heeft een eenvoudig middel gegeven waardoor we Hem leren kennen: dat is de prediking van dat Woord. Zou echt dat nietige middel Hem in de weg staan om geloofszekerheid en geloofsgroei te geven? Waarderen we die menselijke activiteit niet teveel?

Dat in andere kerken dan de GGiN de geluiden minder gehoord worden dan de geuitte woorden van ds. Roos betekent niet dat het daar minder donker of minder geestelijk lauw is. Wellicht wel dat er daar meer schijn is en men met een ingebeelde Christuskennis dood ligt in hun eigenwaan. Dat is natuurlijk de andere kant.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:Het is nogal wat om de prediking de schuld te geven. Onlangs sprak ik iemand uit onze gemeenten die vertelde over een huisarts die in zijn praktijk een reformatorisch bejaardenhuis had. Hij had gezegd dat er zoveel twijfel en onzekerheid is bij die oudjes of het wel goed is met hen. En ook toen werd gelijk de schuld gegeven aan de prediking.
Ik gaf niet de prediking de schuld. Maar als een predikant altijd maar meteen met de vinger naar de schapen wijst, in plaats van naar zichzelf, dan vraag ik me af: Heb je jezelf de vraag wel gesteld, of het niet aan jezelf ligt... Hoe kan een visser nu de vissen de schuld geven, als hij weinig vangt... Die kant zit ook aan de medaille.
God heeft een eenvoudig middel gegeven waardoor we Hem leren kennen: dat is de prediking van dat Woord. Zou echt dat nietige middel Hem in de weg staan om geloofszekerheid en geloofsgroei te geven? Waarderen we die menselijke activiteit niet teveel?
Prediking is GEEN menselijke activiteit. Welnee. Waar het Woord recht verkondigt wordt, daar is de Geest aan het werk. Dat maakt de prediking zo belangrijk. Het is het middel bij uitstek wat God gebruikt om mensen tot geloof te brengen. De vraag: Wordt wel de volle breedte van het Woord Gods verkondigd, is daarom zeer belangrijk. Zeker als de vrucht haast niet gevonden wordt.
Dat in andere kerken dan de GGiN de geluiden minder gehoord worden dan de geuitte woorden van ds. Roos betekent niet dat het daar minder donker of minder geestelijk lauw is. Wellicht wel dat er daar meer schijn is en men met een ingebeelde Christuskennis dood ligt in hun eigenwaan. Dat is natuurlijk de andere kant.
Het zou kunnen. Maar ik ken genoeg gemeenten waar wel veel* levend geloof gevonden wordt. Zal daar kaf onder het koren zitten? Ongetwijfeld. Maar dat is overal zo.

* Ik zeg veel, maar dan betreft het nog slechts 20% van de belijdende leden die aan het avondmaal mag gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verder is het zo, dat een predikant in zo'n giga-gemeente niet alles hoort, wat er in zijn gemeente plaatsvindt.
Mogelijk komt de vrucht op zijn prediking pas na zijn dood openbaar, zoals je wel vaker ziet bij getrouwe leraren.
Plaats reactie