Ambtsdragers gehoorzamen of niet?

eilander
Moderator

Re: Ambtsdragers gehoorzamen of niet?

Bericht door eilander »

albion schreef: In ons kerkverband is het (dacht ik) niet mogelijk om in een kerkdienst Gods Woord voor te lezen als je niet in het ambt staat (ouderling, diaken).
Zelfs het voorlezen van preken door diakenen is disputabel... (alleen als de ouderlingen door omstandigheden hun taak niet kunnen waarnemen - ziekte
- ouderdom, let wel zij (de ouderlingen) doen wel het gebed).
Het lezen van preken door diakenen gebeurt in ons kerkverband zeer regelmatig. Ook bij ons gebeurt dat, inclusief het dankgebed. Door de kerkvisitatoren is daar geen punt van gemaakt.
(wij hebben twee ouderlingen die hun taak prima kunnen waarnemen, maar om er voor te zorgen dat, als er wel iets gebeurt, een diaken niet in één keer voor het blok gezet wordt, is ervoor gekozen om alle diakenen te laten preeklezen)
De Schriftlezing zal inderdaad altijd door een ambstdrager gebeuren, al hoewel ik wel een tijd heb meegemaakt dat een voorlezer (en dat was geen ambtsdrager) dat deed.
Auto

Bericht door Auto »

eilander schreef:
albion schreef: In ons kerkverband is het (dacht ik) niet mogelijk om in een kerkdienst Gods Woord voor te lezen als je niet in het ambt staat (ouderling, diaken).
Zelfs het voorlezen van preken door diakenen is disputabel... (alleen als de ouderlingen door omstandigheden hun taak niet kunnen waarnemen - ziekte
- ouderdom, let wel zij (de ouderlingen) doen wel het gebed).
Het lezen van preken door diakenen gebeurt in ons kerkverband zeer regelmatig. Ook bij ons gebeurt dat, inclusief het dankgebed. Door de kerkvisitatoren is daar geen punt van gemaakt.
(wij hebben twee ouderlingen die hun taak prima kunnen waarnemen, maar om er voor te zorgen dat, als er wel iets gebeurt, een diaken niet in één keer voor het blok gezet wordt, is ervoor gekozen om alle diakenen te laten preeklezen)
De Schriftlezing zal inderdaad altijd door een ambstdrager gebeuren, al hoewel ik wel een tijd heb meegemaakt dat een voorlezer (en dat was geen ambtsdrager) dat deed.
Volgens de DKO en ook de afgeleide kerkordes in de afgescheiden kerken geven aan dat de schriftlezing en de preeek gelezen mogen worden door een niet-ambtsdrager. De gebedenb echter moeten verrricht worden door een ambtsdrager.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Ik begrijp de weerzin, maar ik moet het gedrag van de opstappers afkeuren.
Maar nogmaals: Ik begrijp de opstappers heel wel.
Ik vind het dwaasheid. Bij ons gebeurt het ook in themadiensten dat de schriftlezing door jongeren wordt gedaan. Mooi toch, zo worden ze actief betrokken bij de dienst, en het vergroot ook de betrokkenheid van de jongeren wanneer de schriftlezing gedaan wordt door iemand uit hun midden. Daar is toch niks mis mee?

Dat mensen om die reden opstappen, is schandalig.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:Volgens de DKO en ook de afgeleide kerkordes in de afgescheiden kerken geven aan dat de schriftlezing en de preeek gelezen mogen worden door een niet-ambtsdrager. De gebedenb echter moeten verrricht worden door een ambtsdrager.
Waarmee is aangetoond dat er ook kerkrechtelijk niks mis is met een schriftlezing door een jongere.
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Auto schreef:Volgens de DKO en ook de afgeleide kerkordes in de afgescheiden kerken geven aan dat de schriftlezing en de preeek gelezen mogen worden door een niet-ambtsdrager. De gebedenb echter moeten verrricht worden door een ambtsdrager.
Waarmee is aangetoond dat er ook kerkrechtelijk niks mis is met een schriftlezing door een jongere.
Prima. Maar communiceer het als kerkenraad wel naar de gemeente toe, zeker als dit nieuw is. En blijf als gemeentelid uit respect en eerbied etc. gewoon zitten in je bank. Achteraf kun je nog met de kerkenraad spreken over nut en noodzaak.
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:
Jawel,de dienst hoort met stichting en eerbied gevoerd te worden. Als de kerkenraad weet dat een verandering opschudding geeft dan moeten ze dit nalaten. Dus hier zit je al met een probleem. Niet gelijk roepen dat iets is aangetoond, wat je zelf graag wil dat er gebeurd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef:
Hendrikus schreef:
Jawel,de dienst hoort met stichting en eerbied gevoerd te worden. Als de kerkenraad weet dat een verandering opschudding geeft dan moeten ze dit nalaten. Dus hier zit je al met een probleem. Niet gelijk roepen dat iets is aangetoond, wat je zelf graag wil dat er gebeurd.
De communicatie over de gang van zaken tijdens deze themadienst is kennelijk niet goed gevoerd. Of mensen hebben het kerkblad niet gelezen, dat kan natuurlijk ook. Als er bij ons zo'n dienst is, staat vaak wel in het kerkblad vermeld dat de schriftlezingen door jongeren gedaan zullen worden. En dat vindt iedereen prima. Misschien is dat hier ook wel gebeurd: dat weten wij niet.
Het feit dat de schriftlezing door een jongere wordt verzorgd, zegt niets over stichting en eerbied. Het zijn de opstappers die voor ontstichting zorgen.
~~Soli Deo Gloria~~
Auto

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:Het feit dat de schriftlezing door een jongere wordt verzorgd, zegt niets over stichting en eerbied. Het zijn de opstappers die voor ontstichting zorgen.
Tuurlijk, altijd is de ander die fout is. De ene keer is de kerkenraad de gebeten hond, de andere keer zijn het weer degenen die opstappen. Hoe worden de straatjes geplaveid. ::bye
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Al is het dat ik schriftlezing door jongeren niet gepast vind, toch ben ik het in dit geval in zoverre wel met Hendrikus eens, dat opstappen niet mag, omdat het verschrikkelijk onbeschoft en storend is.
huisman

Bericht door huisman »

Het is een afgeleide discussie aan het worden dus doe ik maar mee. (of afsplitsen met als topictitel Vorm en inhoud)
Ik denk dat vorm en inhoud in de nederlandse kerkelijke situatie alles met elkaar te maken hebben. In mijn kerkverband zie je gemeenten die voor een andere vorm kiezen van de eredienst (themadiensten enz.) ook een verschuiving komen van de inhoud. Vaak komt dit ook omdat de wat meer behoudende mensen vertrekken.
Vraag: Hebben vorm en inhoud alles met elkaar te maken of zijn ze los verkrijgbaar ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef:Het is een afgeleide discussie aan het worden dus doe ik maar mee. (of afsplitsen met als topictitel Vorm en inhoud)
Ik denk dat vorm en inhoud in de nederlandse kerkelijke situatie alles met elkaar te maken hebben. In mijn kerkverband zie je gemeenten die voor een andere vorm kiezen van de eredienst (themadiensten enz.) ook een verschuiving komen van de inhoud. Vaak komt dit ook omdat de wat meer behoudende mensen vertrekken.
Vraag: Hebben vorm en inhoud alles met elkaar te maken of zijn ze los verkrijgbaar ?
Ik denk dat vorm en inhoud los van elkaar staan, maar dat de historie heeft aangetoond dat zij die een andere vorm kiezen, vaak ook een andere inhoud wensen. Dat moet daarom voor degenen die de beslissingen nemen een belangrijk punt van overweging zijn: willen we echt alleen een andere vorm, of willen we eigenlijk ook een andere inhoud? Maar voor hen die de veranderingen beoordelen van buitenaf bestaat naar mijn mening niet het recht om de vormverandering het gewicht van een inhoudsverandering te geven.
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:
huisman schreef:Het is een afgeleide discussie aan het worden dus doe ik maar mee. (of afsplitsen met als topictitel Vorm en inhoud)
Ik denk dat vorm en inhoud los van elkaar staan, maar dat de historie heeft aangetoond dat zij die een andere vorm kiezen, vaak ook een andere inhoud wensen. Dat moet daarom voor degenen die de beslissingen nemen een belangrijk punt van overweging zijn: willen we echt alleen een andere vorm, of willen we eigenlijk ook een andere inhoud? Maar voor hen die de veranderingen beoordelen van buitenaf bestaat naar mijn mening niet het recht om de vormverandering het gewicht van een inhoudsverandering te geven.
Mijn ervaring is dat de inhoud op termijn mee gaat veranderen, dat mensen daar bang voor zijn begrijp ik maar al te goed.
Opstappen tijdens de dienst is niet goed, maar je bezinnen of je bij zo'n veranderende gemeente wil blijven is legitiem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Mijn ervaring is dat de inhoud op termijn mee gaat veranderen, dat mensen daar bang voor zijn begrijp ik maar al te goed.
Opstappen tijdens de dienst is niet goed, maar je bezinnen of je bij zo'n veranderende gemeente wil blijven is legitiem.
Inderdaad, als ze jongeren uit de Bijbel laten lezen, waar blijven we dan? :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:Mijn ervaring is dat de inhoud op termijn mee gaat veranderen, dat mensen daar bang voor zijn begrijp ik maar al te goed.
Inderdaad, als ze jongeren uit de Bijbel laten lezen, waar blijven we dan? :bobo
Ik heb het niet meer over dit voorbeeld maar over vorm en inhoud in het algemeen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Het is zo herkenbaar, dit argument. Dat gebeurt altijd bij een glijdende schaal. Want het volgende is: tja, waarom geen vrouwen die uit de Bijbel lezen? Als dat dan er door is: waarom geen vrouwen als diaken (de discussie is al gevoerd, diaken is geen kerkenraad etc.)? En als er eenmaal vrouwen als diaken zijn, gaat het omgekeerd: er zijn al vrouwen als diakenen, ze zitten dus al in de praktijk in de kerkenraad, waarom ouderlingen en predikanten niet? Etc. etc.
Plaats reactie