Je zoektocht lijkt oprecht en God beloont degene die Hem oprecht zoeken, deze belofte zal je hopelijk op het juiste pad brengen.Inbetween schreef:Ik zeg bewust 'homofiel' en niet 'homoseksueel'. Openlijke veroordeling en afhouden van het avondmaal van iemand die niet praktiserend homofiel is, is naar mijn mening verwerpelijk.Fjodor schreef: Je vond die ouderlingen te hard richting homo's en richting je vriend. De bijbel is ook niet al te positief over mensen die openlijk aan homofilie doen hè.. Homofiele praxis is zonde en daar is de bijbel best duidelijk in. Wat helemaal niet wil zeggen dat er niet voorzichtig en normaal omgegaan kan worden met mensen die nu eenmaal die geaardheid hebben.
En Rooms-katholicisme is ook een lastige hoor..
Maar wat bedoel je met veroordeling richting mede-christenen? Wat ik hierboven over homofilie heb geschreven, vind je dat ingaan tegen het gebod 'oordeel niet opdat gij niet geoordeeld worde'?
Maar eigenlijk heb ik nog niet echt helder wat je nu van een kerk verwacht. Je hebt het niet over inhoud..
Katholicisme en de Eucharistie 'vervloekte afgoderij' noemen (ik ken de Heidelbergse Cathechismus) vind ik ook verwerpelijk.
Ik vind jou niet veroordelend, je komt enkel uit voor wat je gelooft, en dat mag. De ouderlingen deden het iets heftiger dan jij.
Wat verwacht ik van de kerk? Ik weet niet of ik het goed onder woorden kan brengen, maar ik zoek heel erg naar de plek waar God me wil hebben. Waar ik God's wil kan doen, mijn hoofd kan breken over vraagstukken waar ik voor gezet word. Waar ik onderdeel kan zijn van de gemeenschap van de heiligen. Waar heilig om gegaan word met God, Zijn gemeente en Zijn woord. Ik zoek een thuishaven. Waar ik mezelf kan zijn. Waar ik op mijn zonden gewezen word zonder veroordeeld te worden, waar ik overeind geholpen word als ik gevallen ben, een plaats waar Liefde woont. Waar ik elke week weer getriggerd word om zo goed mogelijk mijn leven met God te delen. Ik zoek inhoud maar ook spiritualiteit. Oprechtheid. Niet enkel op zondag geloven, maar ook doordeweek. Je leven laten beheersen door God. En niet naar de kerk gaan 'omdat je het anders aan de stok krijgt met de ouderlingen' of omdat er een sociale controle tussen gemeenteleden onderling, maar omdat je verlangt bij God te zijn.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat zowel de HC als OOK het RK Concilie van Trente , beiden dus, elkaar "verdoemen".
Persoonlijk denk ik dat dit geen termen zijn, die mensen ueberhaupt mogen gebruiken, want het Oordeel komt alleen Hem toe.Terwijlde HC voortdurend erkent feilbaar te zijn, zegt de RK echter onfeilbaar te zijn.
Maar wie ben ik....