Rijssens Stille Oorlog

Gijs83

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Gijs83 »

Democritus schreef:
Gijs83 schreef: dat Turken er gewoon bij horen. Daar kun je natuurlijk over discussieren. Je moet ze ook weer niet het gevoel geven onwelkom te zijn...
Wat bedoel je hiermee? We moeten doen alsof ze welkom zijn maar eigenlijk zijn ze het niet en horen ze hier niet?
Ik bedoel meer van: Het zou niet netjes zijn om ze te negeren. Ze zijn er nu eenmaal en gaan niet makkelijk weer terug.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Democritus schreef:
Gijs83 schreef: dat Turken er gewoon bij horen. Daar kun je natuurlijk over discussieren. Je moet ze ook weer niet het gevoel geven onwelkom te zijn...
Wat bedoel je hiermee? We moeten doen alsof ze welkom zijn maar eigenlijk zijn ze het niet en horen ze hier niet?
Ik bedoel meer van: Het zou niet netjes zijn om ze te negeren. Ze zijn er nu eenmaal en gaan niet makkelijk weer terug.
We vonden/vinden het maar wat fijn dat ze onze vuile/zware werkjes kwamen/komen opknappen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Myself

Bericht door Myself »

WE? vonden het fijn dat ze ons werk opknapten? Het was voornamelijk de PvdA, met name minister Den Uijl en co, die hen allemaal hier heen 'brachten'.. :cry
Mara

Bericht door Mara »

Het valt mij op dat heel veel mensen negatief over den Uyl praten.
Er is momenteel een 3delige tvserie, maar op zondagavond, en dan blijft hij hier uit.
Maar wie weet, wordt hij herhaald.
De schrijver zegt dat de serie een hoge mate van waarschijnlijkheid heeft. Moeder Liesbeth was een echte feministe, in de tuin groeiden wietplanten en het was een huishouden van Jan Steen, maar er was wel sfeer :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Myself schreef:WE? vonden het fijn dat ze ons werk opknapten? Het was voornamelijk de PvdA, met name minister Den Uijl en co, die hen allemaal hier heen 'brachten'.. :cry
Nee hoor, iedereen vond het fijn.
Door de toegenomen welvaart kon iedereen een prettige baan krijgen.
Niemand hoefde meer
-de vloer te vegen.
-karren heen en weer te rijden.
-brood uit een oven te halen.
-chocolademuntjes in bakken te doen.
etc
Iedere Nederlander van geboorte had een deftige baan.

Toen kwamen de Marokkanen, Turken en Kaapverdianen die vervelende klusjes doen.
Iedereen blij. We hielden rekening met hun eigenaardigheden.
Gezinshereniging? Natuurlijk, het is toch ongezellig als je vrouw en kinderen 2000 km verderop wonen? Toen de Nederlanders naar Amerika gingen namen ze ook de hele familie mee.

Dat zijn nu die oude mannen die je gezellig kletsend in het koeterwaals in buitenlnder-wijken op het stoepje ziet zitten.

Wat is er veranderd? vroeg die mevrouw zich af in de film.

Goeie vraag.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Refo, lees het boek "Binnen zonder kloppen" eens van Pieter Lakeman. Dan ben je snel van veel van zulke vooroordelen verlost.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Myself schreef:WE? vonden het fijn dat ze ons werk opknapten? Het was voornamelijk de PvdA, met name minister Den Uijl en co, die hen allemaal hier heen 'brachten'.. :cry
Nee hoor, iedereen vond het fijn.
Door de toegenomen welvaart kon iedereen een prettige baan krijgen.
Niemand hoefde meer
-de vloer te vegen.
-karren heen en weer te rijden.
-brood uit een oven te halen.
-chocolademuntjes in bakken te doen.
etc
Iedere Nederlander van geboorte had een deftige baan.

Toen kwamen de Marokkanen, Turken en Kaapverdianen die vervelende klusjes doen.
Iedereen blij. We hielden rekening met hun eigenaardigheden.
Gezinshereniging? Natuurlijk, het is toch ongezellig als je vrouw en kinderen 2000 km verderop wonen? Toen de Nederlanders naar Amerika gingen namen ze ook de hele familie mee.

Dat zijn nu die oude mannen die je gezellig kletsend in het koeterwaals in buitenlnder-wijken op het stoepje ziet zitten.

Wat is er veranderd? vroeg die mevrouw zich af in de film.

Goeie vraag.
Volgens mij waren er eerst spanjaarden (spanjolen genoemd ;) )
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Democritus schreef:
We vonden/vinden het maar wat fijn dat ze onze vuile/zware werkjes kwamen/komen opknappen.
En toch is/was dit een feit, heb er genoeg ervaring mee ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Refo, lees het boek "Binnen zonder kloppen" eens van Pieter Lakeman. Dan ben je snel van veel van zulke vooroordelen verlost.
Hier een samenvattinkje:

http://www.heemland.nl/hl14-Boek_Lakeman.htm
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:Het valt mij op dat heel veel mensen negatief over den Uyl praten.
Er is momenteel een 3delige tvserie, maar op zondagavond, en dan blijft hij hier uit.
Maar wie weet, wordt hij herhaald.
De schrijver zegt dat de serie een hoge mate van waarschijnlijkheid heeft. Moeder Liesbeth was een echte feministe, in de tuin groeiden wietplanten en het was een huishouden van Jan Steen, maar er was wel sfeer :hum

Dat is er meestal in een huishouden van Jan Steen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wauwie

Bericht door Wauwie »

‘Refowatcher’ in de race voor een Gouden Kalf
Even voor de beeldvorming een citaat:
UTRECHT - Op het Nederlands Filmfestival gaat vandaag de 'documentaire' Rijssens stille oorlog in première. Zware refo's zouden de lokale politiek misbruiken voor een oorlog tegen de moslims. De statuur van de filmmaker is wankel, maar hij maakt wel kans op een Gouden Kalf.

In een vorig leven was filmmaker Emile van Rouveroy van Nieuwaal (1939) hoogleraar rechtsantropologie in Leiden.

In die hoedanigheid schreef hij in 1976 een dikke studie over het huwelijksrecht bij het Anufòmvolk in Noord-Togo (Afrika). Zijn Groningse collegahoogleraar John Griffiths maakte in een achttien pagina's tellende reactie gehakt van de studie. Van Rouveroy plaatste zijn onderwerp niet in de juiste context, had geen gevoel voor exacte verhoudingen (,,de paar getallen die er in dit boek staan, zijn zo mager dat ze nauwelijks bijdragen aan een beter begrip van het probleem'') en de voetnoten waarmee Rouveroy zijn stellingen onderbouwde, bleken schimmig en oncontroleerbaar.

Hoffelijk
Griffiths deed in het artikel, dat hij vooraf aan Van Rouveroy had laten lezen, zijn best hoffelijk te blijven (,,een interessant en belangrijk boek''), maar kon niet om de conclusie heen dat het gebrek aan wetenschappelijke zuiverheid wel eens zou kunnen betekenen dat een andere onderzoeker tot een volstrekt tegengestelde conclusie zou komen. ,,Misschien ook niet hoor, maar dat kunnen we nooit weten.'' De geschiedenis lijkt zich te herhalen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

zo triest... voor een gouden kalf....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

MarthaMartha schreef:zo triest... voor een gouden kalf....
Tja, misschien wordt er nog omheen gedanst, als ze winnen :nonnon
jvdg

Bericht door jvdg »

Dit stukje over een zgn. "refowatcher" versterkt mijn vrees dat deze film een absurdistische weergave van wat echt in dit dorp leeft zal geven.
Ook dit gouden kalf zal eens aan stukken worden gehakt.
Maar dat is niet onze taak.
Laten we er niet over strijden met wie dan ook.
Proberen te laten zien wat het inhoudt om christen te zijn, is de beste weg.

't Klinkt mss. overgodsdienstig, maar laat ik me maar bezig houden met de door mij opgerichte gouden kalveren.
Die heb ik in overvloed.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
MarthaMartha schreef:zo triest... voor een gouden kalf....
Tja, misschien wordt er nog omheen gedanst, als ze winnen :nonnon
Nee, hij heeft geen gouden kalf gescoord.

@jvdg: stad sinds 1243 :barbare

De filmmaker liet zich gisteren op de radio wederom zeer negatief uit over Rijssen. Van de objectiviteit die hij vooraf probeerde te simuleren, is inmiddels niet veel meer over. De druiven zijn zuur, kennelijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie